Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kleinste tandwiel raakt de achterbrug. Wat te doen? - Forum Wereldfietser

Kleinste tandwiel raakt de achterbrug. Wat te doen?

L.S.,

sleutelend aan mijn fiets, merkte ik dat het voorblad stroef liep. En dat het kleinste blad had ingevreten op de achterbrug.
Wat deed ik fout?
Is er een tussenring die ik had moeten plaatsen? Een andere trapas?
Ik overweeg inderdaad een nieuwe trapas, dit is nog de oude en aan de andere kant gaat de traparm steeds los zitten.
Moet ik de achterbrug laten oplassen, of is de sterkte nog in orde?
https://myalbum.com/photo/yYBZPeDiN9Dx/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/J2bxhC4zVtCm/1k0.jpg
Heb je wellicht recent je crankstel vervangen? Kies dan een trapas die past bij je frame en je cranks.

En als je je crankset gaat vervangen omdat de tandwielen versleten zijn, neem dan een exemplaar waarbij je de tandwielen los kunt vervangen. Dan kun je de tandwielen los vervangen als ze versleten zijn en de crankarmen behouden.

Hoe het met je liggende achtervork is kan ik lastig beoordelen van de geplaatste foto. Dat kan puur de lak zijn die weg is, maar ook een sollicitatie naar een vervangend frame of een framereparatie
De trapas aan de linkerkant hoever steekt deze buiten het frame. Trapassen kunnen een linker-en rechterkant hebben.
Je moet een andere "langere" trapas hebben.
Dit lijkt me een stalen frame, qua sterkte zou ik er niets aan doen, de buis wordt voornamelijk aan boven- en onderkant belast en lassen maakt het metaal brosser rond de las.

Zoals de rest al zei, de trapas is te kort voor deze crank -- die waarschijnlijk niet origineel is -- maarrrr:
Hermannetje schreef:
wo 02 feb, 2022 17:45
Ik overweeg inderdaad een nieuwe trapas, dit is nog de oude en aan de andere kant gaat de traparm steeds los zitten.
Als de traparm steeds los komt zitten is het vierkante gat van de traparm uitgeleuterd. Dit komt door te lang met een loszittende traparm rond te rijden, er is niets mis met de trapas. Je moet dus zowieso een nieuw crankstel kopen, kan je ineens nu wel een bijpassende trapas kopen. Een Shimano Alivio crank is goed genoeg.
WimB schreef:
wo 02 feb, 2022 18:13
De trapas aan de linkerkant hoever steekt deze buiten het frame. Trapassen kunnen een linker-en rechterkant hebben.
Als je je hier in vergist hebt is het geschetste probleem nog het minste probleem. Links en rechts hebben hier meestal verschillende schroefdraad.

Ik zou eerst willen weten waarom dit nu aan het licht komt. Dan waarom de linkercranck losgaat; best kans dat dat niet aan de as ligt maar aan de cranck. In principe los je dit puntje wel op met een ring op de juiste plek; een paar mm naar rechts van de hele zaak is niet echt een probleem.

Als de as op zich nog goed loopt - alsof er dikke romige boter in zit - dan is hij bruikbaar.
Als er nieuwe crancks moeten komen dan moet er meestal een andere maat as. Dan kun je meestal best een setje kopen van zo'n 50 euro mocht je die nog kunnen vinden nu.
Je kan een ring zetten achter de rechter cup en dan komt je crankstel iets verder naar buiten, maar beter kan je van meneer Shimano de bijpassende lengte trapas kopen, niet van een andere meneer want de ene trapas van zeg 118mm lang komt bij de 1e meneer anders uit dan bij de andere meneer :wink:
je kan gewoon een losse linker crank kopen ipv een crankstel, die cranstellen komen in verschillende steek/off-set dus hoe ze uitkomen ten opzichten van je frame.
En zo te zien van je foto zou ik me geen zorgen maken over je frame
Mr. Z schreef:
wo 02 feb, 2022 19:28
Je kan een ring zetten achter de rechter cup en dan komt je crankstel iets verder naar buiten, maar beter kan je van meneer Shimano de bijpassende lengte trapas kopen, niet van een andere meneer want de ene trapas van zeg 118mm lang komt bij de 1e meneer anders uit dan bij de andere meneer :wink:
JIS trapassen hebben van alle merken dezelfde maatvoering. Wat wel verschilt is de geometrie van crankstellen, niet alleen tussen merken, maar ook binnen een merk, zoals Shimano, en tussen tijdsperiodes. Het gaat dan om dishen of niet dishen. Dat kan grote effecten hebben op het passen van de crank (en dus het schakelen) in het frame.
Het kleinste tandblad bij dit crankstel is 24, wellicht bij een 22 kleinste tandblad zal hij de liggende achtervork niet raken.
Trapaslengten gaan met 3 mm per keer omhoog of omlaag, misschien kun je een langere trapas nemen, maar als je een crankstel neemt met 22, kun je misschien de lengte aanhouden die je nu ook hebt, ik houd wel van een zo kort mogelijke trapas.

Het kan echter zijn dat een ander soort crankstel, bv. idd. met losse bladen, dieper of minder diep op de trapas valt. Misschien het proberen en bij niet goed passen, in te wisselen voor de juiste maten, of op een andere fiets wellicht nog te gebruiken.

Een frame kan meestal heel wat hebben, maar ik kan zo niet zien of het super teveel is beschadigd dat het frame gevaar loopt, volgens mij valt het wel mee?
22t kettingblad is overal los te koop (meestal boutcirkel 64mm). Ze krijgen niet de kans om te verslijten en hoeven zelden te worden vervangen. Ik heb er nog wel een liggen.
Hij heeft een crankstel waarbij de bladen niet los te vervangen zijn.
Dus helaas is het vervangen van alleen de kleinste geen optie
Beste medefietsers,

ten eerste heel erg bedankt voor jullie hulp. Er komt dus een nieuwe trapas en mogelijk een crankarm, want die ziet er helaas uit gelubberd uit. dan bedoel ik de crankarm zonder tandwielen.
Ik heb wat maten opgenomen, ik vraag jullie advies over de vervangende trapas.
de lengte van de buis in het frame: 67,9 mm
de lengte van de trapas gemeten aan de buitencups: 75,0 mm
de lengte van de trapas inclusief vierkante moeren: 111,4 mm.

Welke trapas adviseert u mij?

Ik heb ook foto's, mocht ik nu niet duidelijk genoeg zijn.
De trapas alleen meten: daar gaat het om: 107 of 108mm. Maar als je het crankstel gaat veranderen: neem maar 113mm. Maten veranderen, zoals in het dagelijks leven. Is toch niet zo moeilijk?
sjefke schreef:
wo 02 feb, 2022 20:22
Mr. Z schreef:
wo 02 feb, 2022 19:28
Je kan een ring zetten achter de rechter cup en dan komt je crankstel iets verder naar buiten, maar beter kan je van meneer Shimano de bijpassende lengte trapas kopen, niet van een andere meneer want de ene trapas van zeg 118mm lang komt bij de 1e meneer anders uit dan bij de andere meneer :wink:
JIS trapassen hebben van alle merken dezelfde maatvoering. Wat wel verschilt is de geometrie van crankstellen, niet alleen tussen merken, maar ook binnen een merk, zoals Shimano, en tussen tijdsperiodes. Het gaat dan om dishen of niet dishen. Dat kan grote effecten hebben op het passen van de crank (en dus het schakelen) in het frame.
waar en niet waar, de lengte is 118mm maar de tandwiel kant steekt verder of minder ver uit de cup en dan komt je crank toch op een andere plek :roll:
Sjefke bedoelt dat je uitsluitend de zwarte staaf die de as is moet meten.

Ik zou eerst zeker willen weten dat de oude as er wel uit wil en dan zeker willen weten welke crancks er in komen. Misschien zijn de tandwielen van deze wel versleten. Daar kom je pas achter als je er een nieuwe ketting op legt en gaat fietsen.
Als je het in verkeerde volgorde doet en erg pech hebt heb je straks 2 trapassen waarvan 1 nieuwe en een kapot frame.

Zodra je weet welke cranck er in komt kun je opzoeken (of via dit forum laten opzoeken) welke lengte as je moet hebben.
Hermannetje schreef:
do 03 feb, 2022 22:07
Beste medefietsers,

ten eerste heel erg bedankt voor jullie hulp. Er komt dus een nieuwe trapas en mogelijk een crankarm, want die ziet er helaas uit gelubberd uit. dan bedoel ik de crankarm zonder tandwielen.
Ik heb wat maten opgenomen, ik vraag jullie advies over de vervangende trapas.
de lengte van de buis in het frame: 67,9 mm
de lengte van de trapas gemeten aan de buitencups: 75,0 mm
de lengte van de trapas inclusief vierkante moeren: 111,4 mm.

Welke trapas adviseert u mij?

Ik heb ook foto's, mocht ik nu niet duidelijk genoeg zijn.
Je meet de lengte van de trapas zonder de bouten, je bepaalt de lengte die je nodig hebt door het type nummer van je crankstel te zoeken en dan verteld meneer Shimano welke lengte Shimano trapas daar bij hoort
Hermannetje schreef:
do 03 feb, 2022 22:07
Ik heb wat maten opgenomen, ik vraag jullie advies over de vervangende trapas.
de lengte van de buis in het frame: 67,9 mm
Dit wil zeggen dat het een standaard BSA 68mm trapas is. De rechtse kant, de kant van de tandwielen, is linkse draad. Die draait dus los door met de klok mee te draaien. In een stalen frame zit die waarschijnlijk goed vast, het kan geen kwaad om even hulp te vragen om die los te krijgen, hier of aan een fietsenmaker. Want als je de vertanding vernagelt ben je nog veel verder van huis.

Hermannetje schreef:
do 03 feb, 2022 22:07
de lengte van de trapas gemeten aan de buitencups: 75,0 mm
de lengte van de trapas inclusief vierkante moeren: 111,4 mm.

Welke trapas adviseert u mij?
De maten die je gemeten hebt zijn niet relevant want de maat van je trapas wordt bepaald door het crankstel, ieder crankstel vraagt zijn eigen maat. Zoals de anderen zeggen meet je ook niet juist. Je moet dus eerst achterhalen welke maat je huidig crankstel vraagt. Als het huidige crankstel van Shimano is heeft het ergens een typenummer die begint met FC-. Door die typenummer in te geven op https://si.shimano.com/ kan je de juiste informatie vinden.
Wat adviseert jouw fietsenmaker?
Beste medefietrsers,

de crankset is de FC-TY501 van Shimano. Ik heb alle documenten doorgelezen maar nergens las ik "werkt alleen met trapas X met lengte Y" of dergelijke taal. Mocht ik abuis zijn, dan wil ik het graag weten waar dat staat.
Ook het idee dat ik verkeerd gemeten heb, bestrijd ik. Als ik zoek op trapas 68 x 111mm, kom ik heel veel tegen. Helaas zie ik nu dat ik niets weet over de diameter, dus dat moet ik opmeten. Zover dat kan, want mogelijk moet ik hem er uit halen.
Volgens de documentatie van Shimano heeft deze Tourney crank een "Axle length of BB-UN/ES (mm)_Threaded (normal) D-NL, *D-EL" nodig.

Zoeken op een D-NL bottom bracket geeft onder meer een BB-300 "Axle length/shell width (mm)_D-NL 122_68", dus je hebt een as nodig van 122mm.