Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kleinste tandwiel raakt de achterbrug. Wat te doen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kleinste tandwiel raakt de achterbrug. Wat te doen?

bdr schreef:
wo 09 feb, 2022 23:01
Volgens de documentatie van Shimano heeft deze Tourney crank een "Axle length of BB-UN/ES (mm)_Threaded (normal) D-NL, *D-EL" nodig.

Zoeken op een D-NL bottom bracket geeft onder meer een BB-300 "Axle length/shell width (mm)_D-NL 122_68", dus je hebt een as nodig van 122mm.
https://si.shimano.com/pdfs/si/SI-1TA0A ... NG_FRA.pdf


yep, of voor een chainline 50mm zelfs een 127mm as. Voor dat tientje dat zo'n ding je kost niet twijfelen om er een frisse in te draaien zou ik zeggen, wanneer je een nieuwe crankset plaatst.
Peh, ik weet niet of dat nog werkt met mijn Alivio 3 voudige voor versnelling. Dat komt dan ook 5 mm naar buiten.

Wat het nog vervelender maakt, is dat de trapas inderdaad erg vast zit. Ik kreeg er geen verbetering in, terwijl ik wel de juiste dopsleutel heb. Weet iemand een goede fietsenmaker cq heeft iemand rondom Amsterdam er ervaring in?
Elke fietsenmaker heeft ervaring met het verwijderen van BSA trapassen, dus kies gewoon de dichtste. Succes!
bdr schreef:
do 10 feb, 2022 16:33
Elke fietsenmaker heeft ervaring met het verwijderen van BSA trapassen, dus kies gewoon de dichtste. Succes!
En daar inbreken? Ik zou er een kiezen die open is. :wink:
(Kruipolie, nachtje wachten, lange sleutel, over de fiets leunen, kracht zetten in de juiste (!) draairichting en oppassen dat je jezelf niet verwondt. Als tweede optie de sleutel in de bankschroef zetten en draaien met het frame. N.b. Ik garandeer niet dat het heel blijft)
En welke kant heeft een linkse schroef?

Lijkt me namelijk belangrijk te weten voordat je de boel in een bankschroef zet en geweld gaat uitoefenen.
Volgens mij en deze website is het aan de linkerkant linksom is los. En zo draaaide ik.
Het geheel staat in de WD 40.

https://www.mantel.com/blog/bottom-bracket-monteren
Grandonneur schreef:
do 10 feb, 2022 11:01
bdr schreef:
wo 09 feb, 2022 23:01
Zoeken op een D-NL bottom bracket geeft onder meer een BB-300
Voor dat tientje dat zo'n ding je kost niet twijfelen om er een frisse in te draaien zou ik zeggen, wanneer je een nieuwe crankset plaatst.
Ik zou toch liever een oude maar nog helemaal goede bb-un-xx hebben dan een nieuwe 300.
Hermannetje schreef:
do 10 feb, 2022 16:06
Peh, ik weet niet of dat nog werkt met mijn Alivio 3 voudige voor versnelling. Dat komt dan ook 5 mm naar buiten.

Wat het nog vervelender maakt, is dat de trapas inderdaad erg vast zit. Ik kreeg er geen verbetering in, terwijl ik wel de juiste dopsleutel heb. Weet iemand een goede fietsenmaker cq heeft iemand rondom Amsterdam er ervaring in?
een 5mm bredere as steekt langs één kant maar 2.5mm verder hoor, zo dramatisch is het dus niet :)

Ik onthoud het zo: LRLR (enkel voor BSA BB's)
Linker trapper: linkse draad
Linkerkant BB: rechtse draad ('normaal')
rechterkant BB: linkse draad
rechter trapper: rechtse draad ('normaal')

dus misschien draai je naar de verkeerde kant?
En je moet de linkerkant er eerst uitdraaien.
(Op de 1e foto van het 1e bericht lijkt het wel of de trapas verkeerdom zit en ik op die foto de kunststof linkerkant rechts zie zitten. Hopelijk is dat niet zo.)
kristiano schreef:
vr 11 feb, 2022 09:28
een 5mm bredere as steekt langs één kant maar 2.5mm verder hoor, zo dramatisch is het dus niet :)
Tenzij het tandwiel met een kortere as net wel de liggende achtervork raakt, en met de langere as net niet :wink:
Gezien de staat van de fiets op de foto zou ik het hier bij houden, mits de trapas er uit wil uiteraard:
SPACER 1.8MM VOOR BSA TRAPAS
Op voorraad € 4,49 Bestel Nu
Voor 17u besteld, dezelfde werkdag verzonden

https://www.omnibikeparts.com/nl_NL/p/s ... pas/42817/
Afbeelding
De getande cup van de trapas bleek van plastic. rechts is nog gaaf maar zit muurvast.Links brak af. En ja, ik hield een plastic brokstuk in een vuurtje en het smolt.
Ik denk dat ik alles ga vervangen aan de voorkant. Ik heb de verkeerde crank en tandwiel gekocht, en er zat ietwat speling op de trapas. Dat mag ook na 30 jaar.

Het zal iets met plastic wegbreken/ smelten worden (met een soldeerbout).

Ik ga op zoek naar iets 3 versnellingsachtigs van Shimano en zal eerst zeggen wat mij een goede combi lijkt.
Ik heb eens zo'n plastic ding weggebeiteld omdat een fietsenmaker kennelijk een fan van loctite was. Op het moment dat ik er goed grip op kreeg met een waterpomptang had ik gewonnen. Dat duurde wel even.

Het heeft geen zin om rechts te proberen als de linkerkant er nog op zit.
Tenzij de monteur het ding er verkeerd om ingezet heeft, dat is ook nog een optie. De trapas was dan denk ik vanzelf wel losser gaan zitten tijdens het fietsen, tenzij er loctite is gebruikt omdat het elke keer los kwam. En dan vragen zich sommige mensen af waarom er zo'n dikke handleiding bij sommige dingen zit.
Hermannetje schreef:
zo 13 feb, 2022 16:54
De getande cup van de trapas bleek van plastic. rechts is nog gaaf maar zit muurvast.Links brak af. En ja, ik hield een plastic brokstuk in een vuurtje en het smolt.
Ik denk dat ik alles ga vervangen aan de voorkant. Ik heb de verkeerde crank en tandwiel gekocht, en er zat ietwat speling op de trapas. Dat mag ook na 30 jaar.
Spijtig dat het niet lukte maar niet verwonderlijk gezien de leeftijd van de fiets. Het ziet er een stalen frame uit, ik durf erom wedden dat de as in de bottom bracket vastgeroest zit. Ik herhaal mijn advies om naar iemand te gaan dit dit al eens gedaan heeft:

bdr schreef:
do 03 feb, 2022 23:52
In een stalen frame zit die waarschijnlijk goed vast, het kan geen kwaad om even hulp te vragen om die los te krijgen, hier of aan een fietsenmaker. Want als je de vertanding vernagelt ben je nog veel verder van huis.
(Bij mij is het recept in deze situatie: trapas demontage tool vastvijzen in de trapas met een passende oude achteras zodat die onder geen beding uit de vertanding kan springen, demontage tool in de bankvijs klemmen en dan met het frame met korte snokken in de juist richting draaien tot de trapas lost. Maar ik woon te ver.)

Leon schreef:
zo 13 feb, 2022 17:30
Het heeft geen zin om rechts te proberen als de linkerkant er nog op zit.
Dat is niet waar, het kan geen kwaad rechts eerst te lossen, de trapas schuift dan uit de linkercup.

Aangezien die linkercup nu toch kapot is zou ik nu zowieso de trapas langs rechts eruit halen, dan kan je de linkercup voorzichtig doorzagen.

P.S. Je Alivio voorderailleur heeft waarschijnlijk een chainline van 50mm (afstand van centrum frame tot middenste tandwiel), dus voor je Tourney huidige crank heb je een 127mm as nodig. Chainline kan je ook terugvinden op bike.shimano.com met typenummer derailleur.
_Peter_ schreef:
zo 13 feb, 2022 20:21
Tenzij de monteur het ding er verkeerd om ingezet heeft, dat is ook nog een optie.
Nee want het plastic ding zat links. Dat is de correcte plaats.
Leon schreef:
zo 13 feb, 2022 21:30
_Peter_ schreef:
zo 13 feb, 2022 20:21
Tenzij de monteur het ding er verkeerd om ingezet heeft, dat is ook nog een optie.
Nee want het plastic ding zat links. Dat is de correcte plaats.
Ik merk dat ik al bijna een jaar niet aan mijn fietsen heb lopen sleutelen, naast niet fietsen.
ik fiets te weinig. sleutelen aan fietsen blijf ik gelukkig wel doen.
(Bij mij is het recept in deze situatie: trapas demontage tool vastvijzen in de trapas met een passende oude achteras zodat die onder geen beding uit de vertanding kan springen, demontage tool in de bankvijs klemmen en dan met het frame met korte snokken in de juist richting draaien tot de trapas lost. Maar ik woon te ver.)
dit vind ik een heerlijke tekst: bankvijs waar ik bankschroef ken. net als mijn vrouw, die trapleer blijft zeggen tegen de keukentrap. ik kan zo van dit soort taal-dingetjes genieten.

en deze aanpak ken ik van een zadelpen loskrijgen: frame + zadelpen ondersteboven en kop van de zadelpen in de bankschroef. proberen er wat kruipolie bij te krijgen en dan volgende dag draaien en zo wrikken en de zadelpen loskrijgen. klinkt als 'geweld', maar 'met beleid' werkt het prima.

als je een prima crankstek zoekt, denk dan aan zo eentje, een FC-M361 (of vergelijkbaar): https://www.bike-components.de/en/Shima ... rd-p35955/ (of elders. ook in uitvoering met 48-38-28 kettingbladen. met of zonder bescherming (die peuter je er zo af))
deze website is zo vriendelijk er de bijbehorende trapaslengte bij te vermelden: 122 mm

succes!
_Peter_ schreef:
zo 13 feb, 2022 23:25
Ik merk dat ik al bijna een jaar niet aan mijn fietsen heb lopen sleutelen, naast niet fietsen.
Je hebt een goede fiets? Dan hoef je nauwelijks te sleutelen. :)
Goed nieuws! De trapas is er uit.
Truuc was om de loshaal dop met een bout (M8x1mm bij de ijzerwarenwinkel, lengte plm 7 cm maar ik ga hem inkorten om hem vaker te gebruiken) en een ring op de trapas rechts te monteren. Na wat kruipolie en een lange ratel (nieuw gekocht) kwam het metalen deel los.
Het pastic deel zit in het frame, maar ik weet dat dat met een zaag zo in stukken breekt, dus het trapas verwijder probleem is opgelost.
De trapas heeft een diameter van 34,5mm en een lengte van 111,5mm.
Nou kan ik weer een vierkante trapas monteren, maar er zijn tegenwoordig ook systemen met een pijp die in 2 cups rust. Ik heb voor 3 versnellingen. Ik zou jullie willen verzoeken mee te denken wat ik kan monteren. Ik zoek zelf ook, en laat weten wat ik gevonden heb.