Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Versnellingskeuze berg-op? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Versnellingskeuze berg-op?

Het lijkt me onhandig, misschien zelfs gevaarlijk, om met een (volbepakte) vakantiefiets te moeten keren (afdalen en dan stijgen) op een steile klim.

Verder begrijp ik niet waarom je bananen zou moeten eten in plaats van yoghurt als je een top bereikt. Laat Poppink toch lekker doen wat hij fijn vindt.

@Speeder300: Welke adviezen vind jij als TS nuttig?
WimB schreef:
zo 30 jan, 2022 13:05
Zeker en vast. Maar het kan ook een must zijn om zonder af te stappen de top te bereiken. En dan zijn er mensen die in de buurt willen komen, eigenlijk liever korter, dan de gemiddelde tijdsduur van die klim.
Enne een yoghurt brengt niets. Bijvoorbeeld een banaan dat hapt ook lekker weg en brengt meer.
Wat betreft dat korter en zo: das war einmal.
Yoghurtje o.i.d. laat ruimte voor ieders voorkeur, zie mijn onderschrift.
willem.m schreef:
zo 30 jan, 2022 13:30
Het lijkt me onhandig, misschien zelfs gevaarlijk, om met een (volbepakte) vakantiefiets te moeten keren (afdalen en dan stijgen) op een steile klim.

Verder begrijp ik niet waarom je bananen zou moeten eten in plaats van yoghurt als je een top bereikt. Laat Poppink toch lekker doen wat hij fijn vindt.

@Speeder300: Welke adviezen vind jij als TS nuttig?
Misschien gevaarlijk vat ik niet maar wat is jouw voorstel je staat naast je fiets op een helling de ketting ligt op de verkeerde tandwielen. Het hele spul moet je aan het draaien of in beweging krijgen. Wellicht is dit een voordeel van Rohloff.
Poppink mag van mij alles. Ben je al even aan het klimmen heb je aardig wat energie gebruikt en een banaan levert meer en de verpakking mag in de bosjes.
WimB schreef:een banaan levert meer en de verpakking mag in de bosjes.
Ah wereldfietsers flikkeren hun afval gewoon in de bosjes. Een oogopener.🍌
Fruit hoort niet in de bosjes. Daar komen namelijk insecten en ander ongedierte op af. Het is beter om het gewoon in de prullenbak te gooien, dan wordt het goed verwerkt. Dat niet iedereen het hiermee eens is bewijst wel dit topic.

Banaan is zwerfafval.
Het hoort niet thuis op de plek waar je die weggooit.
De afbraak van een banaan of sinaasappelschil kan tot wel twee jaar duren.

Bergop fietsen leert mijn ervaring met ketting is bijtijds terug schakelen als je dat nog kan zonder geheel stil te moeten vallen. Ik heb het weleens niet goed ingeschat waardoor weinig anders op zat dan even terug te fietsen, terug te schakelen en weer omhoog te gaan. Niet ideaal.
Maar het kan wel.
joukon schreef:
zo 30 jan, 2022 19:12
De afbraak van een banaan of sinaasappelschil kan tot wel twee jaar duren.
In mijn fruitschaal gaan bananenschillen soms al na een week. Ik heb altijd vermoed dat de bewering een hoax is. Sinaasappelschillen zijn taaiere rakkers, maar toch niets in vergelijking met dennennaalden, hout, plastic of stenen
Het argument van de insecten is ook niet meer erg geldig. Dat van ongedierte maar beperkt.
Ik woon in een traditioneel fruitgebied. Ik ken boomgaarden waar in het najaar appels, peren en pruimen met de duizenden onder de bomen liggen. Niemand slaat alarm. Dassenburchten alom.
joukon schreef:
zo 30 jan, 2022 19:12
Bergop fietsen leert mijn ervaring met ketting is bijtijds terug schakelen als je dat nog kan zonder geheel stil te moeten vallen. Ik heb het weleens niet goed ingeschat waardoor weinig anders op zat dan even terug te fietsen, terug te schakelen en weer omhoog te gaan. Niet ideaal.
Maar het kan wel.
Geen mooier terugschakelen dan onderaan de Wanne wanneer je bij het kerkje rechtsaf gaat.
Ik heb 4 keer LBL gefietst, de eerste keer ratelde ik zelf mee en daarna verheugde ik mij al bij de nadering van de klim op het geratel van de kettingen over de tandwielen.

Afval:
Als je mee wilt doen met afval rapen kan je het leuker maken voor jezelf door mee te doen met helemaalgroen.
Als bergfietser kun je natuurlijk ook gewoon hopen een beetje Rafael Nadal-genen te hebben. Dan wordt je tijdens de klim naar de top gewoon steeds beter. 8)
Dit topic is in de rubriek 'Mijn fiets: techniek en onderdelen' gestart met een serieuze vraag over de versnellingskeuze bergop. Waar je fruitafval deponeert heeft er echt helemaal niks mee te maken. Als je er dan toch een discussie over wilt houden kan dat beter in een apart Kletspraat topic.
keesswart schreef:
zo 30 jan, 2022 10:07
Daarom heeft ze een maatframe laten bouwen, waarmee het wel lukt. De bottom bracket is nu een paar cm lager dan gebruikelijk.
Als de bottom-bracket 'een paar cm lager' is dan gebruikelijk - om de voet op de grond te kunnen zetten wanneer ze op het zadel zit- hoe dicht komt dan de pedaal tegen de grond?
@Nicolevelo, als je gemakkelijk vanuit het zadel met voet aan de grond wilt wegrijden zou de afstand tussen pedaal en grond 5 cm moeten zijn.
Maar dan raak je de grond erg vaak met de pedaal.
Met 6 cm is dat al weer veel minder vaak.

Bij mij is de afstand 6 cm.
Ik raak de grond vaak met mijn pedaal.
Maar altijd bij lage snelheden; 12 km/ uur
Op rijsnelheid gaat het binnensbocht been automatisch omhoog.

Volgens iets over de fiets is de maximale hellingshoek 22 grd in een bocht.
https://www.ietsoverdefiets.nl/4-bewegi ... -een-bocht

Die afstand van 60 mm zou dan geen probleem moeten zijn.
Maar op de een of andere manier blijf ik met mijn lage pedalen net iets vaker ergens achter hangen dan iemand met een "normale" pedaalvloerhoogte.
EDIT Vandaag waren mijn pedalen te laag. Ik moest zo zwaar tegen de wind aan leunen, dat de pedalen bij elke omwenteling de straat raakten.
LeanOverAngle.jpg
LeanOverAngle.jpg (41.93 KiB) 841 keer bekeken
WimB schreef:
zo 30 jan, 2022 17:30
en de verpakking mag in de bosjes.
Dat doe ik dus echt nooit. Gewoon een principe om alles in een vuilnisbak te gooien.

Over het wegrijden op een steile helling: Als het kan zet ik de fiets schuin zodat je de helling even verminderd en weer makkelijker vaart kan maken. En meestal in een lage versnelling.

Komende week ga ik trouwens over (als het nu wel een keer lukt ;)) van een 50:20 naar een 46:22. Ik merk dat ik wel de kracht heb om steile hellingen te pakken (krijg de pedalen wel rond) maar dat zoiets niet lang mag duren (of dat ik niet veel gewicht bij me mag hebben) want dan trekken de benen het niet meer. Dan liever wat versnellingen extra aan de onderkant.
willem.m schreef:
zo 30 jan, 2022 13:30
@Speeder300: Welke adviezen vind jij als TS nuttig?
Ben ik weer. Allereerst wil ik even opmerken dat ik het in principe niet erg vind als een draad langzaam wat wegloopt van het topic, ik bedoel, ik lees graag in forums over onderwerpen die me interesseren, en ja, dan gaat het soms wat breder (om het zo maar even uit te drukken, yoghurt - bananen :D ), ik heb in mijn internet-verleden al diverse aardige forums weg zien kwijnen of verplaatst zien worden naar Facebook (en die armoede snap ik écht niet, wát een format is dat), dus alles beter dan dat. En, men gaat dan inderdaad nogal eens fanatiek zijn standpunt verdedigen, maar zolang je niet gaat schelden of sneren zal het wel loslopen (vind ik).

Maar goed, je vraag, over mijn vraag. Ik heb ‘m voor de zekerheid nog even teruggelezen om te zien hoe ik het geformuleerd had. Want, waar het mij om ging was specifiek het schakelen naar een hógere versnelling terwijl je berg-op blijft gaan. Ik zal even beter toelichten hoe ik hier op kwam:

Een paar jaar terug kreeg ik door toeval die “boodschappenfiets” met Nexus-8 in bezit, en kreeg ik steeds meer lol in het fietsen (en het idee om ooit eens naar mijn vrienden in Stockholm te gaan per fiets i.p.v. met het vliegtuig). Maar goed, ik met die fiets in de buurt die helling met tot 12% stijging (zegt men) op proberen te komen, maar moest afstappen. Een jaar later kocht ik er zo’n fitnessfiets met derailleur en 11 versnellingen bij, en toen kwam ik wel tot het eind van de weg, het hart klopt/zit dan in m’n oren, maar het lukt. Daarna kwam er een fiets met een Pinion 18 waarvan de laagste versnelling nog lager is dan van die fitnessfiets, dus ik dacht “omhoog met twee vingers in de neus”, maar dat viel effe tegen. Waar ik met die fitnessfiets gewoon door kon rijden begon ik met de Pinion al te hijgen en te puffen. Ik begreep daar niks van en wilde al gaan lopen totdat ik om een of andere reden het idee kreeg om een, en later nog een, versnelling omhoog te schakelen, toen kwam ik sneller vooruit en adem en hartslag werden rustiger. Vanaf toen ik dat dus bij mezelf ontdekte gebruik ik die truc vaker en negen van de tien keer met goed gevolg. Ik had dus maar geconcludeerd dat ik niet zo van de toeren ben, maar (iets) meer van de (relatieve) kracht. Mijn vraag was dus eigenlijk of dat een bekend verschijnsel was, of meer een puur individueel iets. Ik bedoel, ik zou in theorie eigenlijk nooit bedacht hebben om een versnelling óp te schakelen als ik niet tegen een heuvel op kon fietsen.

En, als het kórte antwoord op je vraag: er staat hier en daar sporadisch iets tussen waar ik wel wat mee kan :wink: .
Stel je fietst op een keurig vlak fietspad zonder wind in z'n 1 van de Pinion met 150rpm. Dan raak je rap buiten adem, ga je niet snel, en kom je niet ver. Zet dat ding in 9 ofzo met 70rpm. Niks aan de hand en dat hou je wel een dagje vol.

In je klimverhaal is hetzelfde aan de hand.

Je kiest om te beginnen blijkbaar voor een (te) lichte versnelling. Daardoor raak je buiten adem en ga je onnodig langzaam oftewel duurt de klim langer. Begin gelijk met die wat zwaardere versnelling, je kunt hem nu eenmaal prima trappen. Dan raak je minder snel buiten adem en ben je sneller boven. Is de versnelling te zwaar voor je spieren maar heb je wel ademhaling over, schakel dan lichter. Het blijft altijd zoeken naar wat voor jou werkt en dat is geen twee dagen precies hetzelfde.

NB Trap natuurlijk niet je gewrichten kapot door te lage rpm!
Het vinden van de juiste cadans dus. En dat is best wel persoonlijk. Wel kan je, zoals al eerder in dit draadje is gesuggereerd, zowel op cardio als kracht trainen (liefst beide) om lange en steile klimmen wat beter te kunnen doorstaan. En als kracht opbouwen of vasthouden een probleem wordt, bijvoorbeeld vanwege de leeftijd, dan is het waarschijnlijk tijd voor een aangepast verzet of desnoods de uitdaging bijstellen (bijv. 2 i.p.v. 3x achter elkaar de Hardknott Pass op 😉).
Andere samenvatting: om het vermogen te leveren dat nodig is om omhoog te fietsen is het het beste om je motor in het economische toerengebied te houden, het groiene gebied op je toerenteller. Meestal is dat tussen 60 en 90 rpm. Volgens het boek Bicycle Science (zelf opzoeken) is de menselijke motor weliswaar net iets efficiënter in de lage kant van deze range, maar deze lage kant heeft ook nadelen zoals een mindere doorbloeding waardoor je eerder verzuurt, een lager beschikbaar vermogen en risico's voor de krukas, euh, knieën.
Kortom: er is voor iedereen in elke situatie een optimaal toerental. In wielerwedstrijden zie je zo vaak duidelijk verschillen, terwijl de renners precies even hard gaan.
De curve die dit optimum aangeeft heeft, zoals alle optimaliseercurves, een ronde top, wat inhoudt dat er geen wonderen of rampen gebeuren als je iets van je eigen optimum afwijkt.

De psychlogie van jouw probleem snap ik ook wel; althans ik doe een wilde ongeschoolde poging. Als vlakkelandfietser ben je er van kinds aan aan gewend dat toerental en kracht verbonden zijn met snelheid en wind. Voor het eerst in de heuvels begint er zich dan een forse tegenkracht mee te bemoeien. De snelheid valt weg, net als de wind(geluid) en de koeling. Dan raakt je operating system in de war en de keuzeschakelaar voor de versnellingen worden niet meer als vanzelf goed bediend. Met veel oefenen programmeert je AI-systeem dit vanzelf bij ;-)

Een mogelijke tip is een cadansmeter.
Grandonneur schreef:
ma 31 jan, 2022 09:24
Het blijft altijd zoeken naar wat voor jou werkt en dat is geen twee dagen precies hetzelfde.
Geen twee minuten zelfs. Hellingen variëren altijd een beetje en vaak fiets je op het ene moment met de wind min of meer in de rug en 50 m verder na een bocht is hij tegen, of je komt achter een bosje vandaan. Ik heb wel eens geschat hoe vaak ik hier in Zuid-Limburg schakel. Het gaat om enorme aantallen keren.
De ideale cadans op de fiets en daarna uitrusten.
Ik heb de 100 cols tocht gefietst met bagage en klikpedalen:

1. Zoek je optimale kracht/cadans punt. Dit veranderd als het ijler, steiler of langer wordt. Te zwaar trappen is slecht voor je knieën en te licht is zonde van de energie. Klimmen is echt anders als vlak fietsen, dus ga onderaan er lekker ontspannen bij zitten en schakel lekker terug. Google op eens klimtechniek en oefen het. Klimmen moet uiteindelijk niet veel zwaarder zijn, omdat je in aërobe verbranding wil blijven. Dat kan je leren aanvoelen en dan heb je geen sensoren meer nodig.

Ik merkte dat met bagage ik soms beter even kon stoppen dan veel langzamer te gaan sukkelen. Energie moet worden aangevoerd en het is ook zonde om de uitzichten te missen.

2. Bij het wegfietsen is het vaak handig even op te schakelen, omdat je anders te weinig snelheid maakt om je pedalen rond te krijgen. Ik ben al blij als mijn andere voet er op kan. Inklikken doe ik daarna pas. Haarspeldbochten en uitritten zijn vaak wat vlakker.

3. Het overige afval in de bermen van fietsers vind ik zorgelijker. Op de Mont Ventoux staan heel veel prullenbakken voor de gelletjes en flesjes, maar het is er soms net zo een gribus bende als op andere grote cols. Maar ook al het vieze toiletpapier achter de struikjes bij rustplaatsen langs de grote fietsroutes. Het zijn dus niet alleen de wielrenners en ja, ik gooi mijn bananenschillen in bosjes en niet in het weiland. De rest gaat wel mee naar een prullenbak.
groverr schreef:
ma 31 jan, 2022 13:03
Dat kan je leren aanvoelen en dan heb je geen sensoren meer nodig.

Ik merkte dat met bagage ik soms beter even kon stoppen dan veel langzamer te gaan sukkelen. Energie moet worden aangevoerd en het is ook zonde om de uitzichten te missen.

2. Bij het wegfietsen is het vaak handig even op te schakelen, omdat je anders te weinig snelheid maakt om je pedalen rond te krijgen. Ik ben al blij als mijn andere voet er op kan. Inklikken doe ik daarna pas. Haarspeldbochten en uitritten zijn vaak wat vlakker.
Tip 2 ga ik eens uitproberen. Nooit aan gedacht.

Serieus:
Afval ergert mij steeds meer. Ik moet daar van af, want anders bederft de ergernis de pret in mijn leven.