Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Versnellingskeuze berg-op? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Versnellingskeuze berg-op?

nicolevelo schreef:
zo 30 jan, 2022 08:51
Stoppen om op adem te komen op een helling doe ik ook. Lastig vind ik echter daarna weer vertrekken op de (steile) helling. Zeker met zware bepakking. Hoe doen jullie dat?
Ja mijn vrouw heeft dat probleem ook, meestal geef ik haar dan een “verzorgers zet”. Maar vaak wil ze niet eens stoppen.
Zelf heb ik dat probleem niet. Ik stap met 1 been in mijn klikpedaal en later pas de 2e.
Wij rijden met combi pedalen. Mijn vrouw gebruikt altijd maar 1 klikker
Dirk
Ga op het zadel zitten met één voet met de tenen op de grond en één op het pedaal. Als dat niet lukt staat je zadel belachelijk hoog (waarschijnlijk niet) of heb je een frame dat niet is aangepast aan je lichaamsmaat, zoals een heel groot deel van de kleinere mensen van 165 cm of kleiner. Maar dat deert de fietsindustrie niet want het spul verkoopt toch wel; liefst verkopen ze zelfs 29-ers.
Leon schreef:
zo 30 jan, 2022 09:29
Ga op het zadel zitten met één voet met de tenen op de grond en één op het pedaal. Als dat niet lukt staat je zadel belachelijk hoog (waarschijnlijk niet) of heb je een frame dat niet is aangepast aan je lichaamsmaat, zoals een heel groot deel van de kleinere mensen van 165 cm of kleiner. Maar dat deert de fietsindustrie niet want het spul verkoopt toch wel; liefst verkopen ze zelfs 29-ers.
Ik kan de grond helaas niet raken vanop het zadel. De fiets is wel goed afgesteld om te rijden en is niet te groot.
Probeer dan te stoppen op een iets breder stuk weg, zodat je wat vlakker kunt starten. En anders maar even duwen. Dat zijn van die dingen die er af en toe bijhoren op een fietsvakantie.

Screenshot_20220130-093947.png
willem.m schreef:
zo 30 jan, 2022 09:35
Probeer dan te stoppen op een iets breder stuk weg, zodat je wat vlakker kunt starten. En anders maar even duwen. Dat zijn van die dingen die er af en toe bijhoren op een fietsvakantie.


Screenshot_20220130-093947.png
Zo doe ik het inderdaad.
Maar op lange hellingen weerhoudt het me om te stoppen hoewel ik snel buiten adem ben. En ik zou graag willen leren of er manieren zijn om toch weer te beginnen fietsen in plaats van de rest van de helling te duwen. Vandaar mijn vraag. Schakelen jullie ook even naar een hogere versnelling wanneer je weer op de fiets stapt en dan terug klein schakelen?
Op een erg steile helling (soms extra lastig door de ondergrond) start ik na een pauze heel klein en blijf ik lekker in het kleinste verzet fietsen. Je weet wel: tempo 'net niet omvallen'. Dus nee: voor mij geen tandje eraf of erbij zolang dat niet nodig is.
nicolevelo schreef:
zo 30 jan, 2022 09:32
Ik kan de grond helaas niet raken vanop het zadel. De fiets is wel goed afgesteld om te rijden en is niet te groot.
Corrie had hetzelfde probleem. Ze heeft relatief korte benen, waardoor ze ondanks haar kleine frame met 26 inch wielen op een steile helling niet op kon stappen. Daarom heeft ze een maatframe laten bouwen, waarmee het wel lukt. De bottom bracket is nu een paar cm lager dan gebruikelijk. (Het viel niet mee om een fietsenbouwer te vinden die überhaupt zo'n frame kon leveren en dan ook nog binnen enkele maanden. Na onze collentocht in juni 2016 wilde ze zo'n frame, dat wel klaar moest zijn voor de volgende collentocht in oktober van dat jaar. Daardoor was mijn favoriete framebouwer op dat moment voor haar geen optie. Het is uiteindelijk op het nippertje gelukt, al was de afmontage heel anders dan zwart op wit was afgesproken. Corrie heeft daarna nog ettelijke mails moeten versturen om die fiets min of meer zo te krijgen als de bedoeling was.)
nicolevelo schreef:
zo 30 jan, 2022 09:53
Maar op lange hellingen weerhoudt het me om te stoppen hoewel ik snel buiten adem ben. En ik zou graag willen leren of er manieren zijn om toch weer te beginnen fietsen in plaats van de rest van de helling te duwen. Vandaar mijn vraag. Schakelen jullie ook even naar een hogere versnelling wanneer je weer op de fiets stapt en dan terug klein schakelen?
Nee. Ik doe liever het omgekeerde.
Op een stille (en bredere) weg ga ik traverseren als het te steil wordt. Van links naar rechts over de weg. Bij het opstappen werkt dat ook maar je moet wel zorgen dat je op tijd “goed” zit om de draai naar de andere kant weer te maken.
Leon schreef:
zo 30 jan, 2022 09:29
... of heb je een frame dat niet is aangepast aan je lichaamsmaat, zoals een heel groot deel van de kleinere mensen van 165 cm of kleiner.
Als ervaringsdeskundige wil ik hier toch even op reageren want ik vind deze opmerking nogal kort door de bocht. Het is niet zo dat je als kleinere mens zomaar een frame kan kopen dat aangepast is aan je lichaamsmaat qua zadelhoogte want die bestaan niet.

Zadelhoogte wordt natuurlijk bepaald door lengte van de zitbuis en hoogte van het bottom bracket. Aangezien alle frames in alle maten worden ontworpen voor 170mm cranks ligt de hoogte van het bottom bracket zowieso vast. Voor kleine mensen komt het erop neer dat de fiets als het ware te hoog staat. Wielgrootte doet er in deze niet toe, 26inch frames hebben een even hoge bottom bracket. Oplossing is een maatframe met verlaagd bottom bracket en korte cranks zoals Kees Swart beschrijft, of niet met je voeten aan de grond kunnen.
nicolevelo schreef:
zo 30 jan, 2022 09:53
Maar op lange hellingen weerhoudt het me om te stoppen hoewel ik snel buiten adem ben. En ik zou graag willen leren of er manieren zijn om toch weer te beginnen fietsen in plaats van de rest van de helling te duwen. Vandaar mijn vraag. Schakelen jullie ook even naar een hogere versnelling wanneer je weer op de fiets stapt en dan terug klein schakelen?
Het flauwe antwoord is zorgen dat je niet buiten adem geraakt; ik heb veel aan een hartslagmeter om ervoor te zorgen dat ik niet in het rood ga. De hartslagmeter waarschuwt vroeger dan mijn ademhaling.

Ik ben ook gestopt met te proberen meteen rond te draaien tijdens het opstappen. Dwz. in normale omstandigheden zet ik mijn pedaal omhoog, duw het pedaal naar beneden en begin te fietsen. Op een steile helling met een kleine versnelling heeft die pedaal naar beneden duwen niet veel zin want je zit meteen in het onderste punt voor je je andere been hebt bijgetrokken en op het zadel zit. Dus nu begin ik met pedaal in de onderste stand, duw af op de grond met mijn steunbeen en ga op zadel zitten en begin dan te fietsen. Enige surplace-skills zijn wel nodig maar je bent geen drie dingen tegelijk aan het doen.
Zo doe ik het ook bdr. Mijn steunbeen geraakt echter overbelast op die manier, met pijnlijke ontstekingen als gevolg. Wat benijd ik fietsers die een voet op de grond kunnen zetten terwijl ze op het zadel zitten. Wel vraag ik me af of die dan ook goed zitten voor lange ritten.
bdr schreef:
zo 30 jan, 2022 10:57
Leon schreef:
zo 30 jan, 2022 09:29
... of heb je een frame dat niet is aangepast aan je lichaamsmaat, zoals een heel groot deel van de kleinere mensen van 165 cm of kleiner.
Als ervaringsdeskundige wil ik hier toch even op reageren want ik vind deze opmerking nogal kort door de bocht. Het is niet zo dat je als kleinere mens zomaar een frame kan kopen dat aangepast is aan je lichaamsmaat qua zadelhoogte want die bestaan niet.

Zadelhoogte wordt natuurlijk bepaald door lengte van de zitbuis en hoogte van het bottom bracket. Aangezien alle frames in alle maten worden ontworpen voor 170mm cranks ligt de hoogte van het bottom bracket zowieso vast. Voor kleine mensen komt het erop neer dat de fiets als het ware te hoog staat. Wielgrootte doet er in deze niet toe, 26inch frames hebben een even hoge bottom bracket. Oplossing is een maatframe met verlaagd bottom bracket en korte cranks zoals Kees Swart beschrijft, of niet met je voeten aan de grond kunnen.
Fijn dat ik in de laatste zin weer wél bijval van je krijg.
Ik constateer slechts dat de fietsenindustrie geen fijne fietsen maakt voor miljoenen Nederlanders en Belgen, waaronder een groot deel van onze nieuwe landgenoten.
@Leon: ik zeg niet dat we het oneens zijn, ik zeg dat het bericht in kwestie kan gelezen worden als zou het de fout van de kleine fietser zijn.
Dat is het idd zeker niet.
Speeder300 schreef:
za 29 jan, 2022 13:19
Even een vraagje over de versnelling waarmee je berg-op zou moeten fietsen. Ik heb geen ervaring met de Alpen of zo, maar bij ons in de buurt ligt bijvoorbeeld een stukje weg van een kilometer met een stijgingspercentage tot 11%. Met een simpele Nexus-8 moet ik het laatste stukje altijd lopen, met een derailleur of Pinion lukt het aardig, maar laatst viel me daarbij (en bij andere stukken “omhoog”) al een paar keer iets op: ik had in mijn hoofd altijd de theorie van “hoe lager de versnelling hoe lichter het is”, maar ik heb al verschillende keren geconstateerd dat een stuk gevorderd op de klim de energie bijna op was en (dus) afstappen dreigde, maar dat juist het opschakelen naar een zwaardere versnelling verlichting gaf en het eind van de klim fietsend haalbaar bleek.
Mag ik hieruit begrijpen dat voor de een de oplossing zit in wat meer toeren, terwijl het voor een ander juist vermoeiender is om sneller rond te trappen en de oplossing zit een lagere cadans met wat meer kracht of bestaat een dergelijke wetmatigheid niet?
Mijn ervaring is dat te zwaar trappen je opbreekt bij het beklimmen van cols.
Mijn Poppink had eerst 1,3 meter per trapomwenteling als minimum en tegenwoordig 1,6 meter en dat is voor mij een wereld van verschil.
Rohloff versnellings verhoudingen.JPG
Rohloff versnellings verhoudingen.JPG (43.52 KiB) 891 keer bekeken
Kleiner hoeft niet, want dan val je om of op steenslagwegen springt je voorwiel dan omhoog op keien en dat fietst ook niet fijn.
Maar een versnellingsverhouding zegt in feite niets want het heeft alles met je eigen kracht te maken.
Toen ik 30 was trapte ik als kleinste 36/24 wat staat voor ruim 3 meter per trapper omwenteling. (ik kan het haast niet geloven en heb het zojuist nagekeken op mijn Superia, ongelofelijk!)

Op een lange klim fiets ik meestal in de 3 (1,7 meter per trapper omwenteling), de 1 en 2 zijn voor als het echt even steil is.
Zo nu en dan schakel ik even naar de 8,9 of 10 of zo (3,2 tot 4 meter per omwenteling) en ga dan op de pedalen staan om de kont voor een korte tijd uit het zadel te kunnen heffen en een andere houding aan te nemen.
Even strekken en dan weer terug schakelen en weer in het zadel.

Wat ook bijdraagt aan het fietsplezier is om bij een lange klim op een mooi punt af te stappen en van het uitzicht en een joghurtje o.i.d. te genieten
ton_s schreef:
zo 30 jan, 2022 10:16
Op een stille (en bredere) weg ga ik traverseren als het te steil wordt. Van links naar rechts over de weg. Bij het opstappen werkt dat ook maar je moet wel zorgen dat je op tijd “goed” zit om de draai naar de andere kant weer te maken.
Je kan ook even naar beneden rijden met de rem aangetrokken. Zet de versnelling in het lichtste verzet en keer weer om. Toch.
WimB schreef:
zo 30 jan, 2022 12:53
Je kan ook even naar beneden rijden met de rem aangetrokken. Zet de versnelling in het lichtste verzet en keer weer om. Toch.
Wat een top idee!
Afbeelding
Poppink schreef:
zo 30 jan, 2022 12:40
Wat ook bijdraagt aan het fietsplezier is om bij een lange klim op een mooi punt af te stappen en van het uitzicht en een joghurtje o.i.d. te genieten
Zeker en vast. Maar het kan ook een must zijn om zonder af te stappen de top te bereiken. En dan zijn er mensen die in de buurt willen komen, eigenlijk liever korter, dan de gemiddelde tijdsduur van die klim. Sorry misschien het verkeerde forum.

Enne een yoghurt brengt niets. Bijvoorbeeld een banaan dat hapt ook lekker weg en brengt meer.
Leon schreef:
zo 30 jan, 2022 13:00
WimB schreef:
zo 30 jan, 2022 12:53
Je kan ook even naar beneden rijden met de rem aangetrokken. Zet de versnelling in het lichtste verzet en keer weer om. Toch.
Wat een top idee!
Leuk opgemerkt, sorry hoor.