Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velglint vervangen - Forum Wereldfietser

Velglint vervangen

Goedemorgen,

In het topic nieuwe aanwinst had ik trots vermeld dat ik voor het het eerst zelf velglint had vervangen, maar zat er toch nog een beetje over te denken of ik dat nou wel helemaal goed heb aangepakt.

Wat is het geval.
Het gaat om een set 20” wielen waarvoor ik nieuwe Big Apples 20x2.00 had gekocht. De oude Schwalbe Impac banden gingen er moeilijk af, de nieuwe BigApples nog veel moeilijker op. Ook wilden ze er niet helemaal mooi rond op. Afijn, na een keer of 4 erop en eraf kwam ik erachter dat het velglint oud was, verschoof en tussen band en velg kwam te zitten (beginnersfout wellicht😬).

Nu heb ik dus nieuw velglint aangebracht, maar dit blijkt voor tubeless gebruik te zijn. Misschien maakt dat ook nog niet zoveel uit, maar wat gebeurt er nou....De band ligt er nog geen 24 uur (goed) op en plots blaast alle lucht hard uit het Schrader ventiel. Daar heb ik verder niet meer naar gekeken, maar ik neem even aan dat het pinnetje in het ventiel zijn werk niet meer doet.

Gelukkig heb ik nog een extra binnenband dus kan ik weer heerlijk opnieuw aan de slag. Band er weer af en wat blijkt. Ook dat nieuwe (plak) velglint is al iets verschoven. Minimaal hoor, dat wel. Maar toch. Het had geen gaatje veroorzaakt in de biba maar elders las ik dat de randen van wat hardere velglinten soms niets ontziend zijn voor binnenbanden en natuurlijk moet het niet nog meer verschuiven want dan komen spaaknippels weer bloot te liggen.

Hoe dan ook, Nieuwe binnen en buitenband toch maar weer opgelegd en so far so good. Maar ik heb me in dit hele proces een aantal malen afgevraagd: doe ik dat nou wel helemaal goed allemaal? Bijvoorbeeld ook omdat de band er zo moeilijk afgaat. Je moet dan zo stevig met de bandenlichter te werk gaan dat je bijna het velglint weer kapot ‘steekt’ of verschuift.

Voor de goede orde. Het oude velglint is een rubberen Kenda 20x20, de nieuwe een Schwalbe High Pressure van 18mm breed. De velg heeft een interne breedte van 17mm als ik het goed heb gemeten.

Dus ja, wat zou ik misschien anders kunnen of moeten doen? Toch een ander velglint, wel of geen plaktape, andere maat etc etc?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en of ervaringen met het vervangen van velglint. Alvast bedankt.

Het oude en nieuwe velglint.
901D7F86-2539-41DC-B600-D278551E4FF6.jpeg
Ik vermoed eigenlijk dat je het best goed doet.

Het is prima plaklint, niet speciaal voor tubeless afaik. Als je de band een beetje op druk zet zullen de gaten van de nippels wat 'indeuken' en daardoor is minimale verschuiving te verwachten.

Het lint zal geen verband houden met lastig opleggen van de band. Het zal zeker niet je band kapot snijden. Het moet gewoon netjes de holletjes afdekken, en dan is het goed.
Grandonneur schreef:
ma 24 jan, 2022 10:53
Het lint zal geen verband houden met lastig opleggen van de band.
Dikker velglint kan het opleggen van de band zeker bemoeilijken. Op het moment van over de rand tillen van de hieldraad ligt de rest van de hieldraad in het diepe deel van de velg. Als het opleggen toch al lastig is wordt het met een dik velglint geen pretje.
Ik heb geen idee om welke diktes het hier gaat.
Leon schreef:
ma 24 jan, 2022 11:02
Ik heb geen idee om welke diktes het hier gaat.
Ik weet het ook niet precies. Het staat er niet bij. Die Schwalbe lijkt me onder de dunne vallen. De Kenda is ook niet bijster dik maar wel ietsjes. Dikker zal in dit geval inderdaad geen voordeel zijn.
Oké nauwkeuriger en zoals het bedoeld is:

ik heb nooit het idee gehad dat dergelijk velglint mij het opleggen van een band onnodig lastig maakte, maar juist integendeel, dergelijk velglint geeft de band goed de ruimte.
De velg is niet toevallig a-symmetrisch, als dat wel zo is wil het nog wel eens helpen om de band van de andere kant op te leggen en ook net als anders in het midden van het velgbed te duwen, al die millimeters maken dat het dan soms net wel lukt. En met kleine wielen loop ik met bredere banden ook altijd wel te klooien.
_Peter_ schreef:
ma 24 jan, 2022 11:36
De velg is niet toevallig a-symmetrisch, …….kleine wielen loop ik met bredere banden ook altijd wel te klooien.
Het is gewoon een symmetrische velg en die kleine wielen met bredere banden zijn inderdaad een goede test van je zelfbeheersing😉
Is het velglint wel breed genoeg? Mijn tip: yellow tape plaklint. Van Stans Notubes. Dun en verschuift nooit. Zelf met perforator een ventielgat maken.
Overigens Impac en Schwalbe hebben niets met elkaar te maken. Gelukkig maar.....
sjefke schreef:
ma 24 jan, 2022 19:50
Overigens Impac en Schwalbe hebben niets met elkaar te maken. Gelukkig maar.....
Zowel Schwalbe als Impac zijn onderdeel van de Bohle Group en delen productie faciliteit
https://www.bike-eu.com/home/nieuws/201 ... n-10128832
Got it!

Bentley en Skoda ook in zelfde groep....
Het is allemaal merk, kwaliteits en belevings positionering. Oftewel marketing.
Weer eens aan het stoeien met velglint. Nu voor de wielen van de Terrago. Bij fysieke fietsenwinkels her en der gezocht maar niet de exacte maat, 12mm breed, gevonden als de oude. Weten jullie wat een goed alternatief is? Deze misschien: https://www.fietsbandonline.nl/schwalbe ... stuks.html
De velg heeft een interne breedte van 20mm.
E04AE332-AEEC-410D-B077-6855CBF0A766.jpeg
Yellow tape, 19mm breed. Heel dun, plakt goed en verschuift niet.
sjefke schreef:
do 01 dec, 2022 14:45
Yellow tape, 19mm breed. Heel dun, plakt goed en verschuift niet.
Ik ga ernaar kijken👍🏻
Ik vraag me eigenlijk nog steeds een beetje af hoe je nou het juiste velglint kiest. Moet het precies de goede maat zijn, qua breedte, of komt het niet op een millimeter? En wanneer kies je voor plak en wanneer niet?
Velotraumer schreef:
ma 05 dec, 2022 21:06
Ik vraag me eigenlijk nog steeds een beetje af hoe je nou het juiste velglint kiest. Moet het precies de goede maat zijn, qua breedte, of komt het niet op een millimeter? En wanneer kies je voor plak en wanneer niet?
Het komt niet op één mm, maar te breed, 21 mm in een 19 mm brede velg of 15mm in dezelfde velg: niet doen. Ik kies altijd voor plakken. Maar Velox zal ik nooit aanbevelen, Het gaat zwerven over de velgbodem. En soms komen dan de spaakgaten vrij: pang!
Momenteel zie ik dat de smallere rollen yellow-tape niet verkrijgbaar zijn.

Oh ja: velglinten van 12 mm bestaan echt niet (meer). 18mm breedte zou goed uitpakken. Door het lagere middengedeelte zal de breedte feitelijk ca. 16mm breed werken. Indien Stan's Notubes Yellow Tape niet te vinden is, dan is de tape met opschrift van Tune feitelijk identiek en ook qua prijs gelijk.
sjefke schreef:
ma 05 dec, 2022 21:17
18mm breedte zou goed uitpakken. Door het lagere middengedeelte zal de breedte feitelijk ca. 16mm breed werken.
Deze 18mm brede plaktape van Schwalbe nog liggen, maar gaat dat helemaal goed als ik deze zou gebruiken? Of moet je de tape juist niet in het diepe gedeelte van het velgbed drukken? Dezelfde tape recent bij een andere soortgelijke velg gebruikt en daar zag ik later bij een bandenwissel dat de tape toch weer was verschoven /los had gelaten. Zou dat evt komen doordat de tape te weinig houvast heeft? Plus dat de toch enigszins harde randen van de tape wat gaan opstaan en in de biba snijden dacht ik misschien.
6EEDAEA0-A542-4504-8A6E-7D3501A53D7C.png
ik zou het plak-velglint (dat is het toch?) aandrukken, zodat ' ie vastplakt en in het midden zit. druk je het niet aan, gaat ' ie bij oppompen van de binnenband een eigen weg zoeken en komt ' ie scheef te zitten. dat is niet zo erg zo lang de spaaknippels maar bedekt zijn om geen klapband te krijgen.
Zeker goed aandrukken. Velg tevoren met wasbenzine grondig ontvetten.