Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp nodig bij aanschaf nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

Hulp nodig bij aanschaf nieuwe fiets

Hoi allemaal,

Ik ben Tom, 28 jaar oud en ik ben al een tijdje op zoek naar een leuke tweedehandsfiets (nieuw wordt lastig met mijn budget denk ik)
Helaas heb ik een tijdje geleden een miskoop gedaan via Marktplaats (lees hieronder welke fiets) en nu dacht ik, laat ik eens op het forum vragen voor advies!


WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
- Fietsvakantie met kamperen
- Dagtochtjes door NL
- Woon/werkverkeer (5 minuten fietsen) :)

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Relaxt en de tijd nemen.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Sportieve zit

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Ja een aantal keer in de week. Een naaf dynamo is vereist.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Geen plannen voor.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Nederland en Europa.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Kampeervakanties

JE LICHAAMSLENGTE
172

JE GEWICHT
71kg

JE LICHAAMSBOUW
Brede schouders

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Amersfoort

WAT IS JE BUDGET?
700-1100

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Afgelopen juni zijn mijn vriendin en ik aangestoken door het fietsvirus. We hebben tweedehands fietsjes gekocht en elk weekend met mooi weer hebben we tochtjes gedaan van gemiddeld 70km per dag.
In augustus onze eerste 'echte' fietsvakantie gemaakt door Frankrijk.


WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
2021 - Cube Traveller (uit 2011 volgens mij)
2021 - Koga Miyata Confidence (uit 2008 volgens mij; deze fiets heb ik ook tweedehands gekocht nadat wij terug kwamen van onze vakantie in augustus. De fiets is helemaal top in orde, maar ik vind dit toch te veel voelen als een stadsfiets en het vlinderstuur vind ik achteraf ook niet fijn. (zou het door mijn brede schouders komen? Het voelt namelijk heel krap)

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik zou heel graag een cursus fietsonderhoud willen volgen.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja!

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Koga Worldtraveller of iets vergelijkbaars

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Nee geen must

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Voor eind april het liefst.


OVERIGE VRAGEN/OPMERKINGEN
Ha, tof dat je het fietsen ontdekt hebt :)

Mijn vraag is eerst, en dat komt niet gelijk uit de vragenlijst naar boven: waarom wil je eigenlijk een andere fiets (/is de Koga een miskoop)?

Als ik zo'n confidence zie kan dat namelijk een heel aardige fiets zijn, zolang je niet op expeditie gaat. Vlinderstuur is simpel te vervangen voor een normaal stuur (altijd meteen doen), geveerde zadelpen altijd meteen vervangen, vaste vork d'r in in plaats van een geveerde, en wat zou je dan nog wensen.

Of wil je dingen die de huidige fiets nooit zou kunnen. Dat kan natuurlijk.
Tomm223 schreef:
vr 21 jan, 2022 17:56
De fiets is helemaal top in orde, maar ik vind dit toch te veel voelen als een stadsfiets en het vlinderstuur vind ik achteraf ook niet fijn. (zou het door mijn brede schouders komen? Het voelt namelijk heel krap)
Probeer eerst eens een ander stuur op je huidige fiets, er zijn er zoveel te koop dat je elke dag van het jaar wel met een andere kunt fietsen.

En zodra je een fijn stuur en zithouding voor jezelf hebt gevonden, kun je die maatvoering overnemen naar een eventuele nieuwe fiets.

Zo'n vlinderstuur is vaak best smal, en dat heeft niet ieders voorkeur. Zonde om daar gelijk een hele fiets mee tot miskoop te benoemen, misschien valt er nog wel wat te verbeteren?
Heb je een foto van je fiets, zoals hij nu is afgesteld?

En je antwoorden:
"Relaxt en de tijd nemen."
en
"Sportieve zit"
zijn wat in tegenspraak. De zit op een fiets komt idealiter overeen met het gebruik. Hoe harder je trapt, hoe verder voorover de zit. Als je bijvoorbeeld gaat flaneren met een wielrenfiets, dan steun je erg op je handen.
Leon schreef:
vr 21 jan, 2022 20:55
Heb je een foto van je fiets, zoals hij nu is afgesteld?

En je antwoorden:
"Relaxt en de tijd nemen."
en
"Sportieve zit"
zijn wat in tegenspraak. De zit op een fiets komt idealiter overeen met het gebruik. Hoe harder je trapt, hoe verder voorover de zit. Als je bijvoorbeeld gaat flaneren met een wielrenfiets, dan steun je erg op je handen.

Hierbij de foto’s van mijn fiets. Ik snap wat je bedoelt, maar ik hoef ook niet enorm voorover te zitten (geen gravelbike stuur bijv). Maar ik vind bijv de houding van een stadsfiets verschrikkelijk!

Bijlagen

Grandonneur schreef:
vr 21 jan, 2022 20:28
Ha, tof dat je het fietsen ontdekt hebt :)

Mijn vraag is eerst, en dat komt niet gelijk uit de vragenlijst naar boven: waarom wil je eigenlijk een andere fiets (/is de Koga een miskoop)?

Als ik zo'n confidence zie kan dat namelijk een heel aardige fiets zijn, zolang je niet op expeditie gaat. Vlinderstuur is simpel te vervangen voor een normaal stuur (altijd meteen doen), geveerde zadelpen altijd meteen vervangen, vaste vork d'r in in plaats van een geveerde, en wat zou je dan nog wensen.

Of wil je dingen die de huidige fiets nooit zou kunnen. Dat kan natuurlijk.
Thanks! Nou deze punten heb ik serieus in overweging genomen, maar ik dacht dan ga ik zoveel veranderen aan de fiets en is het dan niet verstandiger om de dan gewoon gelijk voor een ‘echte’ Vakantiefiets te gaan..
Ik kan jouw foto's niet zien.
Info: faqpage#f10r0

Hier vind je wat illustratieve plaatjes. Ergotec geeft ook op de rest van de site goede adviezen vind ik, al verkopen ze je uiteraard graag al hun spullen, wat dan weer een fiets met een hele kerstboom aan onderdelen oplevert.
Leon schreef:
za 22 jan, 2022 12:06
Ik kan jouw foto's niet zien.
Info: faqpage#f10r0

Hier vind je wat illustratieve plaatjes. Ergotec geeft ook op de rest van de site goede adviezen vind ik, al verkopen ze je uiteraard graag al hun spullen, wat dan weer een fiets met een hele kerstboom aan onderdelen oplevert.
hierbij nogmaals; wel op de kop zie ik.. :roll:
IMG_1764.jpg
In het topic over de voordrager zei je dat je geen feather shock voorvork hebt.
Maar die heb je dus wel.
Daar is een draadje over: viewtopic.php?t=33012

Verder ziet de fiets er helemaal niet verkeerd uit. Ik zou zoals gezegd een ander stuur monteren en een ongeveerde zadelpen en dan gaan experimenteren welke houding je het fijnste vindt. Als je dat eenmaal weet kun je gerichter zoeken naar een betere fiets.
Tomm223 schreef:
za 22 jan, 2022 12:06

Thanks! Nou deze punten heb ik serieus in overweging genomen, maar ik dacht dan ga ik zoveel veranderen aan de fiets en is het dan niet verstandiger om de dan gewoon gelijk voor een ‘echte’ Vakantiefiets te gaan..
Die Feathershock vork zou ik voorlopig lekker laten zitten, tenzij er daadwerkelijk al speling op de vork zit. Een ander stuur en de verstelbare stuurpen geven je voorlopig genoeg ruimte om te tweaken.

Mocht je er toch niet uitkomen met de huidige verstelbare stuurpen dan kun je ook nog een exemplaar monteren wat niet eerst omhoog gaat en dan pas naar voren. De meeste gaan namelijk direct recht vooruit (:

Zoals gezegd is de verende zadelpen ook niet echt een fijne, een vaste zadelpen in de juiste diameter van bijvoorbeeld Ergotec kost je de wereld niet. Mocht je toch een verende willen dan is bijvoorbeeld een Thudbuster wel een fijn (maar duur!) alternatief, die heb ik achterop m'n tandem ook.

De huidige onderdelen lekker bewaren, als je uiteindelijk toch een andere fiets wil dan neem je je nieuwe stuur gewoon mee samen met de eventueel andere stuurpen en verkoop je je huidige fiets gewoon met wat er nu opzit.
M276 schreef:
za 22 jan, 2022 12:23
In het topic over de voordrager zei je dat je geen feather shock voorvork hebt.
Maar die heb je dus wel.
Klopt inderdaad. Ik heb inderdaad wel een feather shock voorvork :oops:
Ik was in de veronderstelling dat je hiermee een gewone voorvork vering bedoelde.. (de volgende keer toch eerst even Googelen ;) )
Tomm223 schreef:
za 22 jan, 2022 12:06
Thanks! Nou deze punten heb ik serieus in overweging genomen, maar ik dacht dan ga ik zoveel veranderen aan de fiets en is het dan niet verstandiger om de dan gewoon gelijk voor een ‘echte’ Vakantiefiets te gaan..
Ik snap je gedachten op zich wel. Toch lijkt me zo'n fiets geen miskoop (tenzij de maat volkomen mis zit of er schade is).

Het argument om een 'echtere' vakantiefiets zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je bredere banden kwijt wilt. Of dat dit frame een slap ding blijkt te zijn.

Voorvork vervangen, die drempel snap ik ook ergens nog wel (maar het is geen grote klus). Bijvoorbeeld stuur/stuurpen is iets wat je eigenlijk altijd moet veranderen op een tweedehands fiets of het moet wel heel toevallig zijn dat de vorige eigenaar dezelfde maten en voorkeur had als jij.
Een strakkere/lichtere cockpit die beter bij je past gaat een enorm verschil maken.
Tomm223 schreef:
za 22 jan, 2022 12:38
Klopt inderdaad. Ik heb inderdaad wel een feather shock voorvork :oops:
Ik was in de veronderstelling dat je hiermee een gewone voorvork vering bedoelde.. (de volgende keer toch eerst even Googelen ;) )
zoiets (mocht hij als alternatief passen) kost je vanaf een eurootje of 70. Kan best je rij-ervaring positief verbeteren. (ken hem zelf niet van dichtbij trouwens).


https://www.xlc-parts.com/nl/mtb/fietso ... ork-bf-a02
Tomm223 schreef:
vr 21 jan, 2022 17:56

Ik ben Tom, 28 jaar oud en ik ben al een tijdje op zoek naar een leuke tweedehandsfiets (nieuw wordt lastig met mijn budget denk ik)

[...]

Afgelopen juni zijn mijn vriendin en ik aangestoken door het fietsvirus. We hebben tweedehands fietsjes gekocht en elk weekend met mooi weer hebben we tochtjes gedaan van gemiddeld 70km per dag.
In augustus onze eerste 'echte' fietsvakantie gemaakt door Frankrijk.
Naast het zoeken naar de juiste zithouding zou ik voorlopig, als je al wil investeren, dat vooral in de bagage doen. Je bent met z'n tweeën en dat geeft je ook nog eens de mogelijkheid om die bagage te verdelen.

Zolang je niet erg lang door verschillende klimaten onderweg bent met weinig bevoorradingsmogelijkheden kun je dat prima met weinig bagage doen, en ook nog eventueel de balans wat verdelen zodat je bijvoorbeeld allebei tegelijk boven bent. En met weinig bagage blijven jullie huidige fietsen langer geschikt.

Mooie fiets hoor zo'n World Traveller, maar misschien wil je wel meer de kant van een Kona Sutra op? Of een Surly ECR? Om maar even twee willekeurige richtingen te noemen. Ik zou lekker nog even door blijven fietsen op wat jullie nu hebben, maar af en toe een proefrit op iets totaal anders kan natuurlijk geen kwaad ;)
Ik zou het vooralsnog met deze fiets doen, zoals ook anderen zeggen. Laat die vork zitten en neem zoveel minder mee dat je geen voortassen nodig hebt. Zie hier voor inspiratie: https://fietsvakantie.home.blog/ Monteer een ander stuur, en draai de verstelbare stuurpen wat verder naar voren/beneden. Misschien is dat al genoeg. Zoniet, dan hoeft een vaste stuurpen met een langere voorbouw je ook niet de kop te kosten. Als je dit alles gedaan hebt kun je die overbodige voordrager verkopen.
Het gegeven dat TS de overstap van een confidence naar een worldtraveller overweegt doet niet vermoeden dat hij op zoek is naar de variant zonder voordrager.

De extrabonusvraag: "wat neem je ongeveer mee op vakantie, welke tassen wil je gebruiken?" is ook hier wel weer nuttig, als aanvulling op de lijst.
Maar inzichten kunnen veranderen. Het bezoeken van dit forum is wat dat betreft een flink risico. :D
Leon schreef:
za 22 jan, 2022 17:51
Maar inzichten kunnen veranderen. Het bezoeken van dit forum is wat dat betreft een flink risico. :D

Jazeker! ook daarvoor is de vraag ''welke tassen denk je mee te willen nemen" tegenwoordig een goed uitgangspunt wanneer het gaat over een eventuele nieuwe fiets.
Grandonneur schreef:
za 22 jan, 2022 17:58

Jazeker! ook daarvoor is de vraag ''welke tassen denk je mee te willen nemen" tegenwoordig een goed uitgangspunt wanneer het gaat over een eventuele nieuwe fiets.
Minder, minder, minder...

...bagagegewicht ;)