Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe lang/km's gaat een Deore XT achternaaf mee? Onderhoud? - Forum Wereldfietser

Hoe lang/km's gaat een Deore XT achternaaf mee? Onderhoud?

Sinds 2014 heb ik deze achternaaf, Shimano Deore XT, in mijn Giant Expedition (ZAC2000 velg) en ongeveer 5000 km mee gefietst, (Duitsland, België, Fernpas/Büchener Höhe en met bagage) geen onderhoud aan gepleegd tot op heden.(Als ik mij goed herinner van de fietsenmaker in Duitsland destijds in 2014, waar ik het gehele wiel heb gekocht: deze zei dat het een 'gesloten' systeem is: hoef je niets aan te doen, maar jaren verder en heb hier en daar er e.e.a. over gelezen: weet niet of hij helemaal gelijk heeft. Paar jaren niet gebruikt vanwege corona, andere fiets voor laagland).

1. wat zal ik doen met dit wiel: hoe beoordelen? Wil in de zomer naar de Arlbergpas en omgeving, met bagage!
2. kan ik deze as toch smeren? (fietsenmaker!).
3. nieuwe kopen: maar waar vind ik een goed wiel met Deore LX (geen XT meer vanwege alu as en kleinere kogels als de LX, die van staal zou zijn .. ). Ik zie dat heel veel winkels op MTB zijn gericht! Geen wiel met een Deore LX kunnen vinden! Ook niet bij Rose. Heb net van Meilenweit (Bochum), vernomen: wordt sinds 4 jaar niet meer gemaakt.
4. Wat is tegenwoordig een goed alternatief: welke naaf? (Meilenweit heeft mij al een idee gedaan (ben ik eerder klant geweest) :)).


Dank voor enige suggesties,
  • jaarlijks onderhoud is aan te bevelen
  • as tussen duim en wijsvinger draaien, als je geen korreligheid voelt is het nog niet te laat
  • onderhoud:
    • as verwijderen met conussleutels
    • alles proper maken
    • conussen controleren op slijtage
    • nieuwe kogeltjes en nieuw vet (nieuwe kogeltjes zijn niet noodzakelijk tenzij de conussen beschadigd zijn maar goedkoop)
    • correct afstellen met gespannen snelspanner
Ik zie nu geen reden om een andere naaf te kopen.
Je kunt Marten Gerritsen in Kiel Windeweer vragen, iets bij hem kopen, laten bouwen (m-gineering).
Je kunt een wiel kopen of laten bouwen bij Bike4travel.
Je kunt zelf een naaf kopen (LX, Deore, Alivio of iets mooiers naar keuze) en zelf een wiel bouwen.
De keuze om de velg te hergebruiken is aan jou. Een nieuwe is duur of niet duur afhankelijk van wiens advies je volgt. Onzeker is ook of je huidige naaf iets geleden heeft. Spaken wel altijd nieuw nemen vind ik.

Maar inderdaad eerst kijken of er wellicht niets aan de hand is. (niet alleen conussen maar ook cups controleren)
Hier zie je twee mooie foto's van een conus die nog goed is en eentje die al veel te ver heen is: viewtopic.php?f=23&t=35059&p=412294&hil ... en#p412293

Ook de goedkope shimanonaven gaan lang mee als je ze goed afstelt en onderhoudt.
Naast de prima gedane suggesties kwam ik laatst deze ook nog tegen:

https://link.marktplaats.nl/m1760773564

Misschien kun je er wat mee?
5.000km is niets voor een XT naaf. Je zou de as er eens uit kunnen halen en zoals al aangegeven controleren of het korrelig loopt. Dat voel je waarschijnlijk ook als als je het wiel er uit haalt en in je handen ronddraait. Handen op de as aan twee zijden en dan met je duimen een zwieper geven.

Gesloten systemen bestaan niet en vet vervangen kan geen kwaad.
Naaf uit elkaar halen is zeker aan te raden, vooral als hij lang stil heeft gestaan, dan vreten de conen nog eerder in dan bij gebruik, is de boel nog netjes goed ontvetten, nieuwe kogels in de ringen en smeren met ruim en goed vet, dus geen potje Kroon vet maar echt goed spul zoals https://www.wiggle.nl/finish-line-teflon-grease
Ik heb op een reis van 17.000km exact 0 onderhoud gepleegd aan mijn XT achternaaf.

Enkel had ik er voor vertrek beter vet in gedaan (Finishline Teflon Grease) en de conussen perfect afgesteld. Zowel te strak als te los zijn killing voor de levensduur. Af fabriek staan ze meestal te strak.
Mr. Z schreef:
vr 21 jan, 2022 21:55
Naaf uit elkaar halen is zeker aan te raden, vooral als hij lang stil heeft gestaan, dan vreten de conen nog eerder in dan bij gebruik, is de boel nog netjes goed ontvetten, nieuwe kogels in de ringen en smeren met ruim en goed vet, dus geen potje Kroon vet maar echt goed spul zoals https://www.wiggle.nl/finish-line-teflon-grease
Ga ik kopen, fietsenmaker doet het werk wel :).
bdr schreef:
do 20 jan, 2022 22:44
  • jaarlijks onderhoud is aan te bevelen
  • as tussen duim en wijsvinger draaien, als je geen korreligheid voelt is het nog niet te laat
  • onderhoud:
    • as verwijderen met conussleutels
    • alles proper maken
    • conussen controleren op slijtage
    • nieuwe kogeltjes en nieuw vet (nieuwe kogeltjes zijn niet noodzakelijk tenzij de conussen beschadigd zijn maar goedkoop)
    • correct afstellen met gespannen snelspanner
Ik zie nu geen reden om een andere naaf te kopen.
Die van Meilenweit: Novatec B172 of Deore XT. Maar, ik heb nog een Deore LX naaf, zit in mijn laagland fiets, was voor iemand bedoeld, maar niet gebruikt: ikzelf totaal 1500 km mee gefietst, staat ook al te lang stil: contrôle staat op mijn programma. En, ik denk dat ik de wielen niet hoef om te draaien: de XT zal het, na pos. beoordeling + vetten, nog goed doen, lees ik uit jullie antwoorden. Anders: wissel. Meilenweit/M. Gerritsen: alleen voor een nieuw voorwiel (Sputnik!), dat is nu een Aldi type, remvlak is niet meer je dat, heeft het goed gedaan overigens.