Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsverlichting met USB lader ervaring? - Forum Wereldfietser

Fietsverlichting met USB lader ervaring?

Tegenwoordig zie ik bijna alleen nog maar fietsverlichting online te koop die via USB kabel opgeladen dient te worden en waarbij de batterijen dus niet vervangen kunnen worden.

Wat is de ervaring van de mensen hier met fietsverlichting met dit soort oplaadsysteem? Ik ben namelijk aan het kijken naar verlichting voor mijn fiets maar het idee dat je de batterijen niet kan vervangen staat me eigenlijk een beetje tegen: wil je net weg, is de accu van je fietslamp leeg. Wat nu? Als je de batterijen niet kan vervangen moet je eerst een paar uur wachten tot hij weer opgeladen is dus dat gaat niet werken.

Hoe gaan mensen hier mee om? Overal twee van kopen en zorgen dat er altijd één opgeladen is die binnen ligt, voor het geval degene die op je fiets zit leeg is?

Ik hoor graag jullie reacties, alvast bedankt!
In de praktijk waarschuwen de meeste lampen ruim voor ze echt leeg zijn heel nadrukkelijk wanneer ze opgeladen moeten worden. Kortom, als je thuiskomt heb je signaaltje gehad als ze bijna leeg zijn, en leg je ze aan de lader. We gebruiken het hier al jaren (sigma) en geeft eigenlijk nooit problemen.
Ok, bedankt voor je reactie, das in elk geval mooi om te weten.

Andere mensen nog meer ervaringen?
Mijn ervaring is dat ik met oplaadbare usb verlichting nooit gerust ben: een achterlicht op klassieke batterij gaat eindeloos mee. Een achterlicht met usb oplaadbare interne batterij is voor je het weet plat, ik vind het ook jammer dat de verlichting op losse batterijen steeds moeilijker te vinden is.
Streglof schreef:
di 18 jan, 2022 00:15
Ik ben namelijk aan het kijken naar verlichting voor mijn fiets
Koop kwaliteit! Merken als Cateye, Lezyne, schieten me dan zo even snel te binnen,maar ook een topmerk als olight maakt fiets specifieke lampen.

Zelf wil ik juist van de batterijen af, dus binnenkort ook eens verdiepen in de usb oplaadbaren.

Ik heb wel een aantal professionele zaklampen, allemaal usb oplaadbaar. Als de bikelights die deze merken maken zo ongeveer dezelfde prestaties hebben dan maak ik me daar geen enkele zorgen over. Gaat echt waanzinnig lang mee. Op de laagste stand kun je met een bijna lege batterij nog hee lang door.

Zijn er al types die je op het oog hebt? Wat is je budget? Hoe wil je het gebruiken? Wil je echt heel veel licht op pikdonkere paden of mag het iets minder zijn voor zichtbaarheid in de stad?
Velotraumer schreef:
di 18 jan, 2022 10:14
Op de laagste stand kun je met een bijna lege batterij nog hee lang door.
Dat lijkt me essentieel. Ik herinner met ge**** van lang geleden met NiCd-batterijen. Die deden het goed, deden het goed, deden het goed en 100 meter verder deden ze helemaal niks meer.
nicolevelo schreef:
di 18 jan, 2022 08:44
Mijn ervaring is dat ik met oplaadbare usb verlichting nooit gerust ben: een achterlicht op klassieke batterij gaat eindeloos mee. Een achterlicht met usb oplaadbare interne batterij is voor je het weet plat, ik vind het ook jammer dat de verlichting op losse batterijen steeds moeilijker te vinden is.
Dat is volledig tegengesteld aan mijn ervaring.
Weet je zeker dat je kwaliteit in huis had gehaald?

Ik heb al 10 jaar of zo deze in gebruik: Blackburn Central 100 Front / Central 20 Rear Bike Light Set
Doen het nog steeds voortreffelijk, en langdurig.
Groot voordeel is dat je altijd een oplader bij de hand hebt, want dezelfde als voor je telefoon. Als het nodig is laad ik ze ook op met m'n Forumslader tijdens het fietsen.
Velotraumer schreef:
di 18 jan, 2022 10:14
Zijn er al types die je op het oog hebt? Wat is je budget? Hoe wil je het gebruiken? Wil je echt heel veel licht op pikdonkere paden of mag het iets minder zijn voor zichtbaarheid in de stad?
[/quote]

Nog niks specifieks maar zat zelf te denken aan een paar tientjes tot €40,- voor voor en achter samen.
Ik ben zeer tevreden van mijn Spanninga Acccendo 40 USB koplamp en heel ontevreden van een Busch + Müller Toplight 2C USB achterlicht.

Ik heb trouwens nog geen goed achterlicht voor montage op de bagagedrager gevonden dat USB oplaadbaar is dus suggesties zijn welkom. Nu neig ik naar een Busch + Müller Toplight Flat S Permanent met twee USB oplaadbare AA-batterijen van Aliexpress.
Zit momenteel voor mijn voorlicht te kijken naar de Magicshine Alty 400 of 600 en de Ravemen LR500S

De magicshine en de Ravemen gaan allebei ongeveer even lang mee (afgaande op gegevens van de fabrikant) alleen heeft de Ravemen volgens mij een iets wijdere lichtstraal.

Mijn intuïtie zegt wijder = beter of zijn er mensen die hier een andere kijk op hebben?
Kijk ook naar het lichtbeeld, in je eentje in de wildernis kun je gewoon een bak licht voor je uit gooien, maar in het verkeer kunnen je medeweggebruikers het wel waarderen als je ze niet verblindt. Dat gebeurt helaas al te vaak in het verkeer.
Inderdaad en beide lampen die Streglof vernoemd zijn mijns inziens verblindend.

In België is het per wet verboden om verblinde lampen te hebben, zonder verdere omschrijving. In de praktijk zal de politie al lang blij zijn dat je een lamp hebt.
Jurr schreef:
di 18 jan, 2022 19:26
Kijk ook naar het lichtbeeld,
Vandaar mijn vraag: klopt mijn intuïtie dat een wijdere lichtbundel beter is of niet?

bdr schreef: Inderdaad en beide lampen die Streglof vernoemd zijn mijns inziens verblindend.
Wat bedoel je precies met verblindend? Lichtintensiteit? Bij bovengenoemde lampen kun je in stapjes de lichtintensiteit instellen. En als ze te veel in de ogen van tegenliggers schijnen dan is het een kwestie van de hoek afstellen, toch?
Een lamp moet een scherpe afsnijding hebben om tegenliggers niet verblinden. Dit wordt bepaalt door de optische constructie van de lamp. Kort door de bocht kan je stellen dat een lamp met louter een lens voor een LED-bron altijd verblindend is omdat die niet scherp genoeg kan afsnijden. Een niet-verblindende lamp werkt meestal aan de hand van een spiegel.

Er was een nederlandse website die het lichtbeeld van verschillende lampen vergeleek met foto's maar die vind ik niet direct terug.

De Spanninga die ik vermelde is niet verblindend, het werkt met een spiegel, de technologie komt van Philips.
Mijn voorkeur gaat uit naar een aluminium behuizing met goede waterdichtheid.

Voor fietslampen met tevens een StVZO keurmerk kom ik dan eigenlijk alleen uit op de Hecto Drive 40 en de Hecto Drive Pro 65 van Lezyne (beide IPX7)

Iemand nog andere suggesties?
Veel oplaadbare lampen hebben een rotatiesymmetrische bundel. Dat betekent dat de bundel niet naar boven is afgeschermd, en meestal ook meer licht dichtbij werp en minder veraf. Dat verblindt tegenliggers, en is niet goed voor je eigen nachtzicht (het felle licht dichtbij maakt dat je verderop minder ziet. De Duitse wetgeving is daarover heel streng, en daarom zijn lampen die daaraan voldoen veel geschikter voor gebruik op de weg, of in sommige landen zelfs de enige toegestane landen (in Nederland gedogen we zoals zo vaak weer alles). Ik zou dus kiezen voor een lamp van Busch en Mueller. Als je absoluut verwisselbare oplaadbare batterijen wilt hebben is deze een goede keus met een heel mooie lichtbundel: https://www.bumm.de/de/produkte/akku-sc ... 2qmla.html?
In Nederland zijn er weinig regels waar fietsverlichting moet voldoen, er staat onder andere niks over verblinden, zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -een-fiets
In Duitsland zijn er meer regels, daar mag fietsverlichting niet verblinden, en heeft de toegelaten verlichting een keurmerk, dit is een gegolfd lijntje gevolg door een K met een nummer.
Voor de Duitse regels en tests van allerlei fietsverlichting zie https://fahrradbeleuchtung-info.de/
In de tests van de koplampen zie je ook foto's van het lichtbeeld, hij heeft er veel werk van gemaakt, Deutsche Gründlichkeit.
En als je dan de Nederlandse en de Duitse regels naast elkaar legt dan zijn er de nodige verschillen, bijvoorbeeld, in NL zijn spaakreflectoren verboden, en in Duitsland mag je deze gewoon gebruiken (met goedkeuringsnummer). Lang leve Europa!
Je zult het beter weten, maar ik dacht altijd dat spaakreflectoren zelfs verplicht zijn in DLD, want juist daaraan herken je gelijk dat betreffende fiets/fietser bij onze oosterburen vandaan komt. :)
.
.
.
DaVinci schreef:
wo 19 jan, 2022 10:49
Lang leve Europa!
Gelukkig zijn er verschillen in deze in de EU, want de NL fietscultuur is op geen enkele manier te vergelijken met enig ander land in de EU. Stel je voor dat onze stadsfietsen moeten voldoen aan allerlei Duitse Gründlichkeit. Brrrr!

Waarbij ik weer moet aantekenen dat ik vind dat langzamerhand de naafdynamo icm LED verlichting voor en achter voor alle fietsen (behalve bv racefietsen) verplicht zou moeten zijn. Met de huidige stand van de techniek en kosten moet dat geen probleem zijn, en verhoogt de verkeersveiligheid enorm.
Minsten twee spaakreflectoren per wiel zijn verplicht, maar banden met reflectie mag ook en ook zijn spaakreflectoren die uitgevoerd zijn als hulzen die je over de spaken schuift toegestaan.
Maar inderdaad, Duitser op de fiets kun je vaak herkennen aan de twee oranje spaakreflectoren per wiel.
Wat mij opvalt nu ik de Nederlandse regels doorlees dat je aan de achterkant een rode reflector moet hebben, er staat niks over maten, dus die grote rechthoekige reflector, al dan niet als achterlicht uitgevoerd, hoeft niet meer, een klein achterlichtje met reflector is blijkbaar voldoende voor de wet.
En wat betreft lang leve Europa, ik ben ervoor dat er in Europa voor alle landen dezelfde regels gelden voor wat betreft fietsverlichting.
En dan graag de Duitse regels. Ook in Nederland hebben we lang redelijk strenge regels gehad totdat een onverlaat in de Kamer dacht dat het wel met lullige batterij lampjes kon vanuit het idee dat alles beter is dan niets en handhaven niet past bij Nederland. Wij hebben al jaren dynamoverlichting met led lampen op alle fietsen die in het donker gebruikt worden. Nooit meer hoef je na te denken over lege batterijen, en als je goede lampen koopt is de bedrading evenmin een probleem. Op mijn wat klassieke stadsfiets heb ik zelfs nog een traditionele dynamo, en ook dat werkt goed al is het iets harder trappen.