Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Inter 7 sg-c3000-7 shimano nexus naaf versnelling kapot? - Forum Wereldfietser

Inter 7 sg-c3000-7 shimano nexus naaf versnelling kapot?

Hallo ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Ik heb hier een fiets die niet meer wil schakelen. Ik dacht eerst dat het makkelijk te verhelpen was door een nieuwe versnellingskabel of door het schroefje bij de shifter te verstellen. Helaas werkt dit niet.

De versnellingskabel is nog heel. Als ik bij het wiel kijk en ik zet de versnelling in stand 4 dan zie ik dat de gele puntjes bij het wiel niet op elkaar zitten. De kabel hangt in stand 4 los uit zijn mantel bij de shifter aan het stuur. Het lijkt alsof de versnellingsnaaf niet aan de kabel trekt. Als ik aan de vernelling shifter aan het stuur draai en schakel van 6 naar 7 dan komt de kabel pas op spanning. Het lijkt wel alsof er speling zit in het zwarte plaatje waar de gele stipjes op staan.

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en dat ik de goede thermen gebruik. Kan iemand mij vertellen wat ik het beste kan doen? Ik heb wat filmpjes op internet gevonden en ik denk dat het mij wel lukt de naaf uit het wiel te krijgen en een nacht in de olie te laten liggen. maar met de speling van het zwarte plaatje waar de versnellingskabel aan vast zit weet ik niet of dit handig is.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! alvast bedankt!
Buitenkabel al vervangen?
sjefke schreef:
zo 16 jan, 2022 19:21
Buitenkabel al vervangen?
Hallo Sjefke dank je voor je reactie! Alle hulp is welkom.

Nee de buitenkabel is een jaar er voor al vervangen. de metalen kabel beweegt wel door de buitenkabel.

Even een vergelijking met een ouderwetse tijds-klok het bewegende gele streepje komt niet in de buurt van de 12 uur maar blijft ergens bij de 10 uur steken. De veer probeert het streepje wel richting de 12 uur te trekken maar er zit een blokkade.

Ik heb inmiddels de kabel losgehaald en dan komt het streepje ook niet voorbij de 10uur. Ik heb toen het plaatje waar de kabel op zat met de hand heen en weer bewogen toen bijna naar de 9 uur gedraaid en losgelaten en dan schiet het streepje wel voorbij de 12 uur. Dan stopt het streepje ergens bij de 2 uur.

iemand advies wat te doen?
ook in een jaar kan buitenkabel (met of zonder binnengeleider) vervuild raken. Probeer eens met WD40 en binnenkabel wat spanning geven.
sjefke schreef:
zo 16 jan, 2022 20:51
ook in een jaar kan buitenkabel (met of zonder binnengeleider) vervuild raken. Probeer eens met WD40 en binnenkabel wat spanning geven.
Hallo Sjefke,

Dank je voor je reactie.

Zonder kabel zou de het plaatje met de gele stippen toch echt helemaal terug moeten draaien volgens mij. Ik heb dus de kabel er af gehaald en dan blijft hij nog steeds steken. Tenzij ik het plaatje helemaal terug draai en dan los laat schieten.
want_2_know schreef:
zo 16 jan, 2022 20:54
Zonder kabel zou de het plaatje met de gele stippen toch echt helemaal terug moeten draaien volgens mij.
Dat denk ik ook want de kabel doet niet meer dan trekken, de kabel terugtrekken moet door de naaf gebeuren. Als dit niet gebeurt is het schakelmechanisme vervuild. Je kan dit eraf nemen en proper maken zonder de hele naaf te moeten open doen. Dat zou ik dus eerst doen.
bdr schreef:
zo 16 jan, 2022 21:03
want_2_know schreef:
zo 16 jan, 2022 20:54
Zonder kabel zou de het plaatje met de gele stippen toch echt helemaal terug moeten draaien volgens mij.
Dat denk ik ook want de kabel doet niet meer dan trekken, de kabel terugtrekken moet door de naaf gebeuren. Als dit niet gebeurt is het schakelmechanisme vervuild. Je kan dit eraf nemen en proper maken zonder de hele naaf te moeten open doen. Dat zou ik dus eerst doen.
Hallo bdr,

Dank je voor je reactie!

Ik ben een beetje een leek, ik heb dit nooit eerder gedaan. Je bedoelt dan dus het deel waar de kabel aan zit er af nemen de zwarte delen dus het "cassettescharnier" deze schoon maken en dan kijken of het beter gaat? ik heb ook een link gevonden naar een cassettescharnier maar dat is een plaatje naar een winkel en ik vermoed dat ik de link hier niet neer mag zetten. Als het wel mag dan kan ik dat wel doen.



Het "cassettescharnier" heeft ook speling het draait dus niet alleen rond maar het ronde plaatje kan ook een kleine hoek maken ten opzichte van de as. dus als het teken is '=' de as is en het plaatje "|" hoort het plaatje zo te zitten volgens mij ====| maar het kan een beetje op zo een manier bewegen ===/ moet ik daar nog iets mee ?

Dank je voor je reactie ik hoop snel het wiel er uit te kunnen halen en de boel schoon te kunnen maken!


Eddit:
Hier een link met een filmpje naar het "cassettescharnier" hebben we het dan over hetzelfde bedoel je met het schakelmechanisme dit deel?


https://www.youtube.com/watch?v=wIcK3bQNqcA
Ja dat is het juiste onderdeel.
Als je kabel veel weerstand heeft.
En dat onderdeel ook vervuild is schakelt hij heel erg slecht.
Maar met de hand zou het wel moeten gaan
M276 schreef:
zo 16 jan, 2022 21:29
Ja dat is het juiste onderdeel.
Als je kabel veel weerstand heeft.
En dat onderdeel ook vervuild is schakelt hij heel erg slecht.
Maar met de hand zou het wel moeten gaan

Hallo M276,

Dank je voor je reactie, dan weet ik over welk onderdeel het gaat. Met de hand kan ik hem ook niet helemaal laten draaien alleen als ik heb tegen de klok in draai en los laat schieten.