Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mountainbikes geschikt als toerfiets - Forum Wereldfietser

Mountainbikes geschikt als toerfiets

Tips voor mountainbikes die geschikt zijn als toerfiets

Omdat mijn huidige fiets compleet op is (een oude mishandelde Giant Custom Super Lite), ben ik op zoek naar een nieuwe fiets om onder andere naar de Noordkaap mee te fietsen. Wie heeft er tips voor een toekomstige stalen (aluminium?) ros?


Overwegingen

Een échte toerfiets of mountainbike
Het budget reikt tot ongeveer 500 en als het moet 600 euro. Ik besef dat het waarschijnlijk het meest sensible is om een oude Koga toerfiets van een senioor te kopen. Het coolst vind ik echter om een oude mountainbike om te bouwen tot toerfiets! Ik zag al dat er aardig wat mensen zijn die hetzelfde hebben gedaan, dus het kan in ieder geval prima. Nadelen van een mountainbike die ik kan bedenken: 1 korte achtervork (voet tegen tassen), 2 mogelijk een té sportieve fietshouding (?), 3 ongetwijfeld nog meer.

Maat van het frame
Mijn lengte is 1.80, heb een kruishoogte van ongeveer 83cm (68kg) en mijn racefiets heeft een framemaat van 56cm. Bij mountainbikes lijken de framematen iets minder definitief. Is een framemaat van 20 inch ongeveer de juiste richting?

Welke mountainbike als basis
Heb al een paar mountainbikes (allemaal jaren '80/'90) op het oog waaronder:
  • Giant Terrago
  • Giant Escaper
  • Specialized HardRock
  • En zo zijn er vast nog veel meer...
Misschien is het een optie om de beste onderdelen van twee mountainbikes te samen te voegen tot één fiets?

Ik ben ontzettend benieuwd naar ervaringen en tips van mensen met een oude omgebouwde mountainbike :D

Enkele voorbeelden

Er staat ontzettend veel te koop, maar wat vinden jullie bijvoorbeeld van deze twee Giant Escapers
Al met al ben ik enorm benieuwd naar jullie reacties :o
Allereerst natuurlijk, welkom! Van een oude mountainbike kun je vaak prima een fietsvakantie fiets maken.

Ik werd erg blij van mijn Santos SCC01 en SCC02. Daarvan weet ik ook dat er prima bagage op kan;

viewtopic.php?f=8&t=35360

Wat die bagage met andere fietsen doet is wat lastiger. Er zullen er genoeg zijn waarbij dat ook kan, maar er ook wel een aantal tussen zitten waarbij je een zwabberend geheel creëert. Hangt natuurlijk ook af van hoeveel bagage je op welke manier aan een fiets hangt.

Je zou natuurlijk ook zoiets als basis kunnen nemen:

viewtopic.php?f=11&t=35503&start=400#p410909

En mocht je er nog niet mee bekend zijn, kijk eens bij Wim, Michiel en Marten:

https://fietsvakantie.home.blog/

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/

http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm

Als je zelf gaat zoeken naar een fiets als basis, ook bij het combineren van meerdere.... Let dan op bijvoorbeeld op de volgende kenmerken. Net waar je prioriteiten en voorkeuren liggen natuurlijk, maar bijvoorbeeld geheel in willekeurige volgorde:

- Heeft de fiets de goede maat?
- Is het frame stijf genoeg voor het meenemen van jouw gewenste hoeveelheid bagage op de door jou gewenste manier?
- Bagagedrager nokken op frame
- Achterspatbord montage mogelijkheid op frame
- Lowrider nokken op voorvork
- Voorspatbord montage mogelijkheid op voorvork
- Is het frame geschikt voor een verende voorvork, en zo ja voor hoeveel veerweg
- Is je eventuele verende voorvork nog werkend, heeft deze misschien onderhoud nodig? Zo ja, kun je dit zelf doen? Zijn die onderdelen daarvoor nog te krijgen?
- Als je een verende voorvork gaat vervangen voor een vaste, is die er te vinden in jouw gewenste specificaties geschikt voor het frame?
- Balhoofd: Klassiek 1", 1 1/8" of 1 1/8" Ahead
- Cantilever/V-brake/HS33 nokken, Firmtech is anders
- Schijfrem montage mogelijkheid
- Bidonhouder nokken, 2 in het frame? Misschien wel een derde onder de onderbuis?
- Welke bandbreedte wil je kwijt kunnen, wil je dat ook met spatborden, en is er dan nog voldoende ruimte voor bijvoorbeeld modder over?
- Wil je ook met naafversnelling kunnen rijden? Is dan een losse kettingspanner goed genoeg of wil je sliding dropouts of een excenter in een frame?
- Is de achtervork wel geschikt voor 135mm achternaaf?
- Zijn de wielen wel geschikt voor het meenemen van bagage, of juist geschikt om zo licht mogelijk wedstrijden te kunnen winnen met een lichte berijder?
- Er zijn 8/9/10/11/12 speed MTB cassettes die allemaal op dezelfde Shimano HG body passen
- 7 speed MTB heeft een smallere cassette body, als het al een cassette naaf is
- Heeft de fiets echt wel de goede maat? ;)
- Etc etc....
voor rond de 400 euro kun je op basis van de fietsen die je noemt een prima fietsvakantie-geschikte fiets bouwen. (ik noem: het kàn, niet: het móet)
voorbeelden te over, ook op dit forum.
ik ken/zie als voorbeelden: zie de twee collages

dan heb je: stabiel en sterk stalen of alu frame met stalen vork (niet vrij grote maat kiezen want verhoudingsgewijs lange bovenbuis)
keuze in versnellingen (ik ben fan van 3x8 of 3x7, lekker basic en betaalbaar)
sterke wielen
dragers in allerlei vormen en maten , bijvoorbeeld voor zo'n Surley wasrek (kan even niet op de modelnaam komen)
v-brakes
aandachtspunt: sterk achterwiel
en zoals Jurr ook hierboven al aangeeft: veel mogelijke varianten.

van de twee Giant Escapers met de links naar marktplaats, vind ik het eerste type beter want oversized frame (grotere diameter zitbuis/zadelpen en stuurpen). ik zie ook een type trapas dat bij/door mij vaak moeilijk los komt en de maat (19,5 inch = 50 cm bij dit type frame) kan, maar maatje groter is ook goed mits je qua zit/houding/passen goed uitkomt gezien verhoudingsgewijs lange bovenbuis, je voorkeur voor een type stuur, cranklengte, enzovoort.
als plaatje een 'klassieke' benadering van de framemaat

Bijlagen

Ik merk op mountainbike als toerfiets, dat de snelheid beduidend lager is, door de kleinere wielen, denk ik, maar dat maakt verder natuurlijk niet uit, als je op fietsvakantie bent. Verder prima. Mijn stuurpen wil ik nog veranderen naar korter, want bij lange ritten zit ik te lang ver voorover en stoort me dat. Verder wel lekker stevig en dat trekt natuurlijk wel als je in wild terrein komt noemt ik het maar, ideaal.

Ik heb een Specialized Rockhopper uit 1994? gekocht, een paar jaar geleden voor 256 euro, bijna nieuw nog, ook van iemand die er bijna niet op gefietst heeft.
Ik heb al een Specialized Rockhopper ATB uit 1992, destijds 1699 gulden en dacht, ik neem deze erbij voor evt. reserveonderdelen , maar hem dus omgebouwd met bagagerek ed erop, prima fiets geworden, maar voor echt lange toerritten,
ben ik toch weer heel blij met mijn 28" Avaghon.. dus ik zal hem denk ik niet snel meenemen voor lange ritten en heb hem ook niet als dusdanig getest, terwijl het best zou kunnen.

Op marktplaats kom je leuke fietsen nog tegen voor leuke projecten :)
Als ik zie wat Jurr en hoogframe (terecht) opnoemen waar je op zou moeten letten zie ik dat de ideale MTB voor gebruik als vakantiefiets maar moeiljjk te onderscheiden is van een vakantiefiets.
willem.m schreef:
vr 14 jan, 2022 10:25
TS veronderstelt dat een mtb mogelijk een 'te sportieve houding' heeft t.o.v. een klassieke vakantiefiets. In mijn ervaring klopt dat niet. Op mijn mtb zit ik veel meer rechtop.
Dat is een mooie n=1-redenering.
Leon schreef:
vr 14 jan, 2022 10:56
willem.m schreef:
vr 14 jan, 2022 10:25
TS veronderstelt dat een mtb mogelijk een 'te sportieve houding' heeft t.o.v. een klassieke vakantiefiets. In mijn ervaring klopt dat niet. Op mijn mtb zit ik veel meer rechtop.
Deze redenering klopt niet. Dat jij op jouw MTB veel meer rechtop zit betekent immers niet dat andere MTB's niet mogelijk een 'te sportieve houding' hebben t.o.v. een klassieke vakantiefiets.
Prima joh. Ik haal mijn advies wel weg
willem.m schreef:
vr 14 jan, 2022 10:25

Laatst gewijzigd door willem.m op vr 14 jan, 2022 10:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Toch is het wel een punt.

Is de gewenste zithouding zonder rare kunstgrepen te realiseren op de fiets naar keuze?

Zadelpennen met setback, stuurpennen in allerlei hoogtes, lengtes en hoeken al dan niet verstelbaar, sturen met rise, upsweep en backsweep... binnen bepaalde grenzen kan het prima.

Zo'n mountainbike is wel ontworpen voor een bepaalde voorvork met een bepaalde hoeveelheid veerweg. 0mm? 80mm? 120mm? En de verdere geometrie speelt natuurlijk ook nog een rol. Een Cross Country race mountainbike heeft vaak niet een geometrie om lange afstanden rechtop rechtdoor te kunnen fietsen. Tegenwoordig gaan de LongTravelHardTails al naar 130mm, 140mm of zelfs meer aan veerweg... wat soms ook maakt dat je daardoor ook aardig rechtop kunt zitten.

En dan zijn er ook nog mountainbike fabrikanten die de multifunctionaliteit richting fietsvakanties al aanprijzen. Kijk naar bijvoorbeeld een Avaghon X29, de diverse modellen van bijvoorbeeld Bombtrack, Kona, Salsa, Santos, Surly...

Ook heb je naast al die hardtails ook nog eens de full suspension met naast voorvering ook achtervering. Giant heeft het een modeljaar geprobeerd met de Expedition met NRS, maar een succes werd het niet. Toch zijn er zeker met beperkte bikepacking bagage ook echt wel prima vakanties te houden met een fully. Let wel op alle toegevoegde techniek met mogelijke problemen en onderhoud en bijbehorende kosten.

Maar in de startpost werd 500 tot 600 euro als budget genoemd, dan vallen er een hoop suggesties in deze forumpost alweer af ;) En het maakt ook nog uit of dat bedrag voor de basis-mountainbike als uitgangspunt is, of er dan ook nog spatborden, drager(-s), wegbanden etc binnen het budget moeten vallen.
@Iedereen: super bedankt voor jullie reactie. Heel leuk dat je zo snel zulke vriendelijke reacties krijgt, en ontzettend handig ook. Ik voel me helemaal welkom op dit forum :D
  • Met betrekking tot de sportieve zithouding. Willem gaf aan dat dat voor hem geen punt was, mooi :D , kan ik er van uitgaan dat dat bij de meeste oude mountainbikes relatief makkelijk te regelen is? Met uitzondering van de super high-end racemodellen uiteraard. Bijvoorbeeld door er een korte stuurpen op te plaatsen?
  • Die Santos Travelmaster 2.6 ziet er erg strak uit! Had trouwens ook geen idee dat er Santos fietsen bestonden die enigszins in mijn budget passen!Het liefst heb ik wel een fiets met een vaste voorvork. Een oudere fiets vind ik ook iets meer charme :roll: hebben. Gevoelsmatig laat ik hem dan ook makkelijker ergens staan met een gevoel dat de kans klein is dat hij wordt gestolen. Mijn oude Giant Custom Super Lite heb ik regelmatig per ongeluk met sleutel erin achtergelaten, maar toch nooit echt bang geweest dat iemand hem wilde meenemen. Misschien is dit gevoel misplaatst? Het is hoe dan ook geen heel belangrijk punt met betrekking tot de aanschaf van de volgende fiets.
  • Wat betreft het budget: 500 - 600 euro is het totale budget, dus fiets, inclusief reparaties, upgrades, etc.

    Voor de basis zoek ik vooral naar het volgende:
    • Een degelijk frame in prima staat (liefst staal, maar aluminium kan ook)
    • Redelijk stevige wielen
    • Shimano Deore (werkend :lol: )
    Als ik goed rondkijk denk ik dat je voor de basis op Marktplaats 75 tot 200 euro kwijt bent. Klopt dat een beetje met wat jullie zien?

    Het overige gedeelte van het budget gaat naar:
    • Vervanging casette, tandwielen voor en ketting (als het nodig is)
    • Stevige achterdrager (misschien ook een voordrager, maar ik probeer eerst alleen met achterdrager)
    • Spatborden
    • Goede banden (waarschijnlijk iets als de Schwalbe Marathon)
    • Indien nodig een nieuw zadel
    • Indien nodig een kortere stuurpen
    • Kleinere dingen als nieuwe rem- en versnellingskabels, nieuwe handvatten (indien nodig), bidonhouders, etc
    • Ik zal ongetwijfeld dingen vergeten!
    Ortlieb tassen heb ik al.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën :o
Kijk ook in de inruilershoek bij plaatselijke fietsenmakers. Die staan meestal niet op internet.
Bekijk elke fiets afzonderlijk. Eén mankement kan al het andere tenietdoen.
Weet welke onderdelen leverbaar en welke niet, vanwege de onderdelenschaarste.
Osocman schreef:
vr 14 jan, 2022 12:41

[...] kan ik er van uitgaan dat dat bij de meeste oude mountainbikes relatief makkelijk te regelen is? Met uitzondering van de super high-end racemodellen uiteraard. Bijvoorbeeld door er een korte stuurpen op te plaatsen?
Da's te makkelijk gesteld, 'mountainbikes' is nogal een brede categorie. Daarbij, wat is oud? Bij sommigen is dat een 29er met een bepaalde balhoofdhoek al, anderen vinden alles anders dan een 29er dat, sommigen ouder dan 8-speed, etc etc...

Osocman schreef:
vr 14 jan, 2022 12:41

Die Santos Travelmaster 2.6 ziet er erg strak uit! Had trouwens ook geen idee dat er Santos fietsen bestonden die enigszins in mijn budget passen!Het liefst heb ik wel een fiets met een vaste voorvork.
Vergis je niet, hij zit erg slecht in de lak. Niet goed te zien omdat de hele fiets nat gemaakt is. Die slechte lak komt wel vaker voor bij oudere Santossen die door weer en wind voor woon-werkverkeer zijn gebruikt. Fietsen doet 'ie er niet minder om, en binnen je gestelde budget heb je ook nog wel een vaste voorvork. Eventueel op kleur te bestellen bij Santos. Maar de hele fiets een ander kleurtje geven kan natuurlijk ook. Kijk eens bij Biketory op de website voor inspiratie:

https://biketory.nl

Osocman schreef:
vr 14 jan, 2022 12:41

Mijn oude Giant Custom Super Lite heb ik regelmatig per ongeluk met sleutel erin achtergelaten, maar toch nooit echt bang geweest dat iemand hem wilde meenemen. Misschien is dit gevoel misplaatst? Het is hoe dan ook geen heel belangrijk punt met betrekking tot de aanschaf van de volgende fiets.
Met een sleutel in het slot kan alles gestolen worden. Dat nodigt misschien zelfs nog wel uit? ;)

Osocman schreef:
vr 14 jan, 2022 12:41

Wat betreft het budget: 500 - 600 euro is het totale budget, dus fiets, inclusief reparaties, upgrades, etc.
Dat kan wel lukken, wel kritisch zijn bij wat je koopt. Goed opletten bij wat je gebruikt en wat je nieuw koopt en wat je daarbij kunt besparen.

Osocman schreef:
vr 14 jan, 2022 12:41

Als ik goed rondkijk denk ik dat je voor de basis op Marktplaats 75 tot 200 euro kwijt bent. Klopt dat een beetje met wat jullie zien?
Kan soms wel, je kan voor dat geld ook iets kopen waarmee je de ander een rit naar de gemeentelijke recyclingstraat bespaart. Is niet echt een harde regel dat het daarmee lukt. Soms loont het om wel verder te gaan in de investering voor de basis als dat veel dichter bij je wensen komt.

Osocman schreef:
vr 14 jan, 2022 12:41

Het overige gedeelte van het budget gaat naar

[...]
Houd er rekening mee dat sommige onderdelen lastig verkrijgbaar zijn.

Trouwens hartstikke funky al die opmaakdetails als je een website bouwt of copywriter bent, maar op een forum heeft het niet mijn voorkeur.
Trouwens hartstikke funky al die opmaakdetails als je een website bouwt of copywriter bent, maar op een forum heeft het niet mijn voorkeur.
Bedoel je de opsommingen en dikgedrukte tekst? Funky zou ik dat zeker niet noemen! :lol: Natuurlijk heeft iedereen zijn voorkeur, dus iedereen schrijft op onze eigen manier. Ik vind het zelf bijvoorbeeld veel leesbaarheid toevoegen, zeker als je snel een tekst scant (ik doe het niet om het mooi of funky te maken). Ik zal de funkyness op jouw aanraden beperken! :cry:

On-topic:
Daarbij, wat is oud? Bij sommigen is dat een 29er met een bepaalde balhoofdhoek al, anderen vinden alles anders dan een 29er dat, sommigen ouder dan 8-speed, etc etc...
Goed punt, dat had ik inderdaad niet duidelijk vermeld! Ik kijk vooral naar eind jaren '80 en jaren '90 modellen met 26 inch wielen. Mountainbikes die zichtbaar een hele sportieve geometrie hebben kijk ik niet naar.
je verdiept je prima in de materie, top!

De truc bij Santos is om te zoeken op SCC ipv Travelmaster. Recent komt er best regelmatig wat leuks voorbij voor weinig geld.

Ik denk (ook) dat een aangepaste MTB prima geschikt kan zijn. Een voorbeeld hier in 't schuurtje, een ATX860:
IMG_2639.jpg

Gekocht als hele fiets voor €35. Eigenlijk voor de wielen, toen bleek er zgan 3x9 groep op te zitten, en bleek het frame mijn maat. Mooi mazzeltje.


Toevallig deze week ben ik wat begonnen met opbouw volgens het kieper-het-schuurtje-om principe. Een mens verzamelt wat. Er kunnen zoals je ziet dragers en spatborden en een slot op. Geometrie is vrij nauwkeurig gelijk aan mijn Hemelsblauwe Racert. Achtervork staat zelfs bij allebei op 42cm, de ouwe terraliner 46cm. Traditionele voorvork: stuur is goed hoogteverstelbaar.

Stel je vindt nu zo'n achtige fiets geschikt voor disc. Reed vanmorgen met een maatje, die had net een TREK8000 uit 2001 gevonden, voor een paar tientjes. Dan kun je er eventueel nog 27,5" wielen in zetten. 52-559 banden zijn gelijk aan 40-584. 40mm is naar mijn smaak een hele mooie maat voor merendeels verhard vakantie.

26" MTB is een type fiets waar MP vol mee staat dus doe er je voordeel mee :D
@Grandonneur bedankt voor de tips, en gave fiets! Ik krijg er zin van om aan de slag te gaan. :D
Hoe zag de fiets eruit toen je hem op Marktplaats kocht? Onder de modder en misschien hier en daar wat roest? Of viel dat wel mee?
Osocman schreef:
vr 14 jan, 2022 14:55
@Grandonneur bedankt voor de tips, en gave fiets! Ik krijg er zin van om aan de slag te gaan. :D
Hoe zag de fiets eruit toen je hem op Marktplaats kocht? Onder de modder en misschien hier en daar wat roest? Of viel dat wel mee?
Thanks :D

Ja is echt een toffe hobby hoor. beetje prutsen, met een beetje geluk, resultaat gewoon een heel leuk fietsje straks.

Fiets zag er wel wat verwaarloosd uit (zonder zadel, kabels los, banden leeg etc) maar eigenlijk best fris hoor. Geen roest ofzo. Hij had jaren ongebruikt in een schuurtje gestaan, zoon verkocht hem voor pa die kleiner moest wonen. Ik denk dat best veel fietsen ongebruikt in een schuur staan, uiteindelijk in redelijke staat.

Maar je moet wel goed opletten natuurlijk.
Gezien de geringe bandenkeuze (26"/559) is steeds minder verkrijgbaar en dan ook nog de beperking van de breedtemaat, veel oude MTB's gaan niet veel verder dan een 50mm (en soms nog minder) zou ik toch kiezen voor een weinig gebruikte vakantiefiets. Daarnaast zit je doordat veel MTB's in die tijd een zogenaamd racebroertje of zusje als voorbeeld hadden vaak wat gedrongen op de fiets, voor een wedstrijd of een stukkie door het bos prima, maar als je er mee naar de noordkaap wil zit je zeker 4 weken op de fiets (elke dag) en of je lichaam het dan nog steeds leuk vindt is de vraag, zadel en stuur aanpassen kan maar of dat genoeg is betwijfel ik.
Beter geef je wat meer geld uit aan een fiets waar je volgend jaar ook mee op vakantie gaat dan dat die iets goedkopere verkocht wordt omdat het je tegen is gaan staan.
Ook een 2e-handsje zal nog wat zorg en aandacht nodig hebben.
Osocman schreef:
vr 14 jan, 2022 14:35

Bedoel je de opsommingen en dikgedrukte tekst? Funky zou ik dat zeker niet noemen! :lol: Natuurlijk heeft iedereen zijn voorkeur, dus iedereen schrijft op onze eigen manier. Ik vind het zelf bijvoorbeeld veel leesbaarheid toevoegen, zeker als je snel een tekst scant (ik doe het niet om het mooi of funky te maken). Ik zal de funkyness op jouw aanraden beperken! :cry:
Ach, ik probeer je netjes te quoten... daar komt dan zo'n hoop opmaakbrei in naar boven, van mij hoeft dat niet zo. Met die grote chocoladeletters waarmee het begon had ik bijna het idee dat ik in de Telegraaf beland was ;) Maar gezien de rest van het forum ben je daar ook redelijk uniek in (-: Fijn te lezen dat het beperkt wordt ;)

Grandonneur schreef:
vr 14 jan, 2022 14:47


De truc bij Santos is om te zoeken op SCC ipv Travelmaster.
Absoluut, ik ben dwars door Noorwegen gefietst op een SCC02 in slechte lak waarvan het frame me een pak gevulde koeken heeft gekost. Ik heb 'm nog steeds :)

Grandonneur schreef:
vr 14 jan, 2022 14:47

Ik denk (ook) dat een aangepaste MTB prima geschikt kan zijn. Een voorbeeld hier in 't schuurtje, een ATX860:
Stiekem hoopte ik al dat die 11 speed groep op zo'n klassieker terecht zou komen ;)

Grandonneur schreef:
vr 14 jan, 2022 14:47

Stel je vindt nu zo'n achtige fiets geschikt voor disc. Reed vanmorgen met een maatje, die had net een TREK8000 uit 2001 gevonden, voor een paar tientjes. Dan kun je er eventueel nog 27,5" wielen in zetten. 52-559 banden zijn gelijk aan 40-584. 40mm is naar mijn smaak een hele mooie maat voor merendeels verhard vakantie.
Het leuke van schijfremmen is inderdaad dat je als het frame daar de ruimte voor biedt je ook nog wielmaten kan gaan switchen. Zo heeft mijn 26 inch 559 tandem nu 28 inch 622 wielen. Wel met smalle banden, want qua ruimte houdt het dan vaak snel op. In dit geval 60-559 waar ook 35-622 op paste, maar dat verschilt per frame&vork.
Jurr schreef:
vr 14 jan, 2022 15:38
Stiekem hoopte ik al dat die 11 speed groep op zo'n klassieker terecht zou komen ;)
:lol: zeker wel!

Het oorspronkelijke plannetje heb ik even op de plank gelegd: ombouw naar dropbar, dikke straatbanden en spatborden. Dit in verband met opties, leverbaarheid (en prijs) van geschikte shifters etc, en een veto van de directie op een volgende donorfiets.

Maar zo wordt ie vast ook wel leuk, tegen een zeer bescheiden investering.
Osocman schreef:
do 13 jan, 2022 20:32
Tips voor mountainbikes die geschikt zijn als toerfiets
Al met al ben ik enorm benieuwd naar jullie reacties :o
nou die van mij, deze vind ik wel wat https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -als-nieuw
Goede remmen en goede groep, als de wielen nog redelijk zijn en de remmen het doen en de boel nog schakelt dan is het een top fiets als je er lekker op zit, stuur wat te laag? kan met een andere pen zo 6 tot 10 cm hoger.

Geen nokjes voor dragers? kunnen er zo in gemaakt worden, je kan voor die 600 euro en best goed fietsje maken en er mee op avontuur, dat je niet de beste fiets hebt maakt de reis alleen maar avontuurlijker :wink:

En bedenk het gaat om de reis, niet de bestemming en je bent op vakantie en niet op de vlucht :wink:
Terrago 2021.jpg
Hierbij een foto van mijn Giant Terrago. In mei 1992 aangeschaft, bagagedragers er op geschroefd en met de trein naar de Pyreneeën. Het was een openbaring wat er met deze fiets opeens allemaal mogelijk was.
Deze foto is van een 8 daags rondje door Duitsland vorig jaar. De fiets is al veel onderweg geweest zoals je aan de stickers kunt zien.
De Terrago heb ik gekocht naar aanleiding van een test in het blad Fiets. De trend in de 1000 gulden klasse was een MTB die goed rechtuit wilde in de modder en een gestrekte snelle zitpositie. 1992 was een overgangsjaar: daarvoor was dezelfde fiets een Coldrock. Een stapje lager zat de Granite. Naar boven zaten de Track en Escaper. En daar boven de carbon Cadex modellen. Ik denk dat die meer een race geometrie hadden. Jaren later heb ik wel eens een 2e hands blauwe Terrago in een grotere maat gekocht, die heb ik lang uitgeprobeerd maar die reed anders dan mijn fuchsia versie.
Ik post de foto ook vanwege de 'warrige wereld van de framematen'. Ik ben 1.92 lang met een binnenbeenlengte van 93 cm. De fietsenmaker verklaarde me voor gek dat ik een 56 cm versie wilde. Met deze maat kwam het stuur met de standaard stuurvoorbouw precies op de hoogte die ik wilde. Bovenbuis is 60 cm hart-hart net zoals bij de 61 cm frame maat overigens.
Hoe fietst het? Zoals ik hoopte (zelfs met af en toe teveel bagage er aan, lowriders enzo). Een fiets die alles aan kan, je niet zuinig mee hoeft te doen. Anders blijf je er ook niet 30 jaar op rond rijden. Soms vind ik hem lelijk. Binnenkort gaat de Terrago met pensioen aan de muur. Dan komt er een nieuwe dropbar ruige wegen fiets.

Dit vind ik echt heerlijk, een oude MTB die eigenwijs wordt omgebouwd en behangen met bagage, en dan van Italië naar Armenië fietsen. Ben dan wel benieuwd naar een soort reisverslag daarvan.
https://bikepacking.com/news/readers-ri ... icane-atb/
Op deze site komen ook een Specialized Hardrock + Stumpjumper en een Giant Escaper in de slideshow langs:
https://rook.supply/
Surf ook eens naar hun Instagram.

Een paar tips:
- op Marktplaats doe ik af en toe een search. Laatst kwam ik er een in de buurt voor 50 euro tegen die er wel goed uitzag. Veel vaker is er niks of zijn het allemaal versies met een verende voorvork of aan de andere kant van het land.
- als er nog een origineel crankstel op zit met 110/74 BCD steek kosten kettingbladen al snel 25 euro per stuk
- ik rijd met Big Apple Performance (niet de Kevlar versie kopen!!!!) 50-559 achter en 55-559 voor, op wielset 3,5 alweer met een 24c (= binnenmaat) Big Bull velg. Dan zijn de banden ook echt 50 en 55 mm breed. Ruimte zat.
- het laagste standaard verzet van 28 x 28 tanden heeft me over de hoogste passen gebracht. Dat is wel voor mijn 40ste gebeurd, toen ik dat nog kon.
- als er nog mooie cantilevers op zitten: als eerste aanschaf 2 x een stel Koolstop remblokken….