Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mountainbikes geschikt als toerfiets - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Mountainbikes geschikt als toerfiets

https://bikepacking.com/news/readers-ri ... athfinder/
Is Tijs bekend hier?

En nu ook weer: er gebeuren dingen buiten het klassieke 'website' gebeuren op andere mediaplatforms. In dit geval ook weer Instagram:
https://www.instagram.com/witslingers/
Ik kan er geen website van vinden? Dus er is een hele scene die dat niet meer nodig heeft?
Jup! Pas een heel mooi frametasje mogen ontvangen. Zie: gereedschapskist-topic.
Tasje zit héél netjes in elkaar. Communicatie verliep vlotjes en aangenaam.
Osocman schreef:
wo 26 jan, 2022 17:57

Ik hoor ook veel aanbevelingen voor een casette met meer dan 7 bladen. Wat is jullie redenatie daarvoor? Heeft het nog meer voordelen, naast het hebben van meer versnellingen? Voor mij persoonlijk is 21 versnellingen meer dan genoeg. Misschien vraag ik iets doms, ik kan nog veel leren over fietsen!
Persoonlijk vind ik de laatste 9-speed generatie XT shifters erg fijn schakelen. Derailleurs hebben daar wat minder invloed op, die kun je bijvoorbeeld ook gewoon Deore kiezen.

10 speed MTB worden je onderdelen weer kostbaarder van, maar past ook op dezelfde cassettebody.

Soms loont het om een complete fiets als donor te kopen. Met bijvoorbeeld een kapotte verende voorvork, gebroken frame, wiel met een slag, versleten ketting&tandwielen of zelfs al twee lekke banden maakt het de aanschaf vaak goedkoper dan losse onderdelen apart kopen bij mensen die ze netjes gedemonteerd, schoongemaakt en per stuk gefotografeerd en geadverteerd hebben.

Verder eigenlijk wat ik hier al zei: viewtopic.php?f=8&t=37009&start=40#p412662
Jurr schreef:
vr 28 jan, 2022 14:37
Persoonlijk vind ik de laatste 9-speed generatie XT shifters erg fijn schakelen.
Jurr,
Heb jij ook de ervaring dat XT shifters soms wat stijf kunnen zijn. Zelf recent een XT shifter aangeschaft (11sp weliswaar) en dacht even dat er iets mis was, maar op andere fora gelezen dat XT shifters dat kenmerk wel vaker schijnen te hebben. Verder schakelt het prima, maar je moet echt wat fermer doordrukken. XTR en SLX schijnen het wat minder te hebben. Wat is jouw ervaring?
Velotraumer schreef:
za 29 jan, 2022 19:23


Jurr,
Heb jij ook de ervaring dat XT shifters soms wat stijf kunnen zijn. Zelf recent een XT shifter aangeschaft (11sp weliswaar) en dacht even dat er iets mis was, maar op andere fora gelezen dat XT shifters dat kenmerk wel vaker schijnen te hebben. Verder schakelt het prima, maar je moet echt wat fermer doordrukken. XTR en SLX schijnen het wat minder te hebben. Wat is jouw ervaring?
11 en 12 speed heb ik zelf helaas geen Shimano ervaring, alleen SRAM. Wat je wel kan doen is kritisch naar je kabelloop kijken en misschien doet je kabels vervangen nog wat? Anders zou je Marktplaats in de gaten kunnen houden voor een XTR shifter, in die groepen gaat men vaak wel naar draadloos over en zijn ze soms best wel eens te koop. Shifters zijn vaak niet zo prijzig, de derailleur is een stuk duurder. Naar SLX en je XT exemplaar verkopen kan misschien zelfs kostenneutraal.
Jurr schreef:
za 29 jan, 2022 19:29
kritisch naar je kabelloop kijken
Het zit hem echt in de shifter. Direct uit de doos en met de kabel nog los schakelde het al stijf. Na monteren schakelde het niet nog moeilijker, dus op zich een compliment dat ik mijn zelf aangelegde kabel goed heb lopen😉. Voorlopig wordt hij nog onderworpen aan een duurtest. Wellicht slijt het nog wat in.
Mooi project! Ik had hetzelfde idee, en die is nu te koop. (Maar ik vraag er wel meer voor dan jouw genoemde budget.) Toevallig exact hetzelfde frame in dezelfde maat. Misschien geeft het je inspiratie. (Of heb je zelf interesse?)
zijkant met tassen crop.jpg
Meer foto's: https://imgur.com/a/MB4Tv6G