Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mountainbikes geschikt als toerfiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Mountainbikes geschikt als toerfiets

fud0 schreef:
di 18 jan, 2022 10:56
cyclos schreef:
ma 17 jan, 2022 19:01
fud0 schreef:
ma 17 jan, 2022 18:27
De twee Specialized Rockhoppers van begin 90-er jaren. Donkerpaarse zelf gekocht in die tijd, meestal alleen voor door het bos, lichtpaarse paar jaar geleden via Marktplaats erbij gekocht en omgebouwd tot toerfiets.
Jouw 2 foto's laten mooi zien hoe je met een ander stuur 2 heel verschillende karakters aan een fiets kunt geven.
Het zijn toch exact dezelfde frames?

Ja idd. Cyclos, een paar jaar verschil, maar ik denk idd. precies dezelfde frames. Ik heb een 'stadser' stuur gekocht voor de lichtpaarse en die dus omgebouwd tot toerfiets en dat (stuur alleen al) geeft idd. al een opvallend verschil in fietsbeleving.
Alleen de stuurpen, het stuk wat vooruit steekt is echt opvallend lang, daardoor ook lange zit vooruit en dat is voor lange ritten niet echt prettig zitten, dan houd ik steeds meer de uiteindjes van de handvaten vast :lol: , dus ik wil nog een kortere stuurpen gebruiken.
Leon schreef:
di 18 jan, 2022 09:38
Zowel Sanotossen als de Giants uit die tijd hadden de naam onverwoestbaar te zijn. Ik heb het nooit getest, dus het is ook maar wat ik gehoord heb.
zit wel een kern van waarheid in denk ik, waarbij er binnen Giant wat meer diversiteit is van lichter/kwetsbaarder tot zwaarder/sterker. Santos deed hoofdzakelijk aan zwaarder/sterker.

Er zijn er nog wel meer trouwens, hier in de familie bijvoorbeeld nog een B1 Torix (3x9, geveerde vork, velg en disc mount, slot- en dragernokkies etc). Voor het sexy hoef je hem niet te kiezen maar bulletproof is ie tot nog toe wel (en duur was ie niet :wink: ).
Grandonneur schreef:
di 18 jan, 2022 11:31
binnen Giant wat meer diversiteit is van lichter/kwetsbaarder tot zwaarder/sterker.
Aha, weet je zo misschien nog welke modellen dat waren die in de klasse zwaarder/sterk zaten?
Zelf zou ik een 1 1/8 Ahead balhoofd wel fijn vinden, dat geeft je de meeste flexibiliteit in het gebruik van een starre aluminium/stalen/carbon voorvork. Zeker als je die voorvork dan suspension corrected kiest, en de framegeometrie daar ook op gekozen is. Dan kun je eventueel ook nog naar een verende toe. Met een 1 inch balhoofd wordt de mogelijkheid in voorvorken een stuk beperkter.

Verder zijn bagagedrager nokken wel fijn, al zie je mij op de foto van m'n Poison ook gewoon Tubus klemmen gebruiken bovenop. Ook montage bij de zadelpenklem is mogelijk bij de bovenste bagagedrager stangetjes, als je die zadelpenklem vervangt door een exemplaar met oogjes. En de afwezigheid van die bagagedragernokken wil niet per definitie zeggen dat een frame te slap ervoor is, net als dat de aanwezigheid ervan niet hoeft te zeggen dat een frame stijf genoeg is om bagage te vervoeren ;)

Kijk ook uit met niet-standaard schijfremmenbevestigingen, in de beginjaren van de schijfremmen wilden die nog wel eens verschillen van de nu gangbare IS, PM en FM bevestiging. Ook velgremmen hebben wel exotische bevestigingen gehad, denk dan bijvoorbeeld aan de U-brake.

Verder ook uitkijken geen waardevolle klassieker als basis te gebruiken, soms loont het juist om die te verkopen om van de opbrengst 4 andere fietsen te kunnen kopen en dan ook nog vakantiebudget over te hebben ;)
Velotraumer schreef:
di 18 jan, 2022 11:46
Grandonneur schreef:
di 18 jan, 2022 11:31
binnen Giant wat meer diversiteit is van lichter/kwetsbaarder tot zwaarder/sterker.
Aha, weet je zo misschien nog welke modellen dat waren die in de klasse zwaarder/sterk zaten?
Nee weet ik niet. ten eerste varieerde de samenstelling nogal eind jaren 90 (soms binnen één type), ten tweede ben ik niet zo kundig om precies te zeggen wat dan de betere optie zou zijn.

Hier een voorbeeld van een brochure 1996 en 1997. Binnen de mtb's zie je CU92 alu, 6061 alu, allerlei cromoly, 1020 hitensile, niet gespecificeerd staal en carbon.


https://drive.google.com/file/d/1voQEYV ... APEnI/view
https://drive.google.com/file/d/1UTcfE7 ... DevqK/view

Ze zeggen trouwens dat CU92 juist lichter én sterker is dan overig alu.. :wink:
Velotraumer schreef:
di 18 jan, 2022 11:46
Aha, weet je zo misschien nog welke modellen dat waren die in de klasse zwaarder/sterk zaten?
Dat is eigenlijk heel simpel: Alles wat een OS alu frame heeft uit de lagere prijsklasses. Wat heel practisch is; je herkent deze frames meestal aan de oogjes voor spatborden en dragers.

Ik heb zoals meerdere mensen heel erg goede ervaringen met MTB's als vakantiefiets, al heb ik wel courante 29érs als basis gekozen.
Of voor eind '80's/'90's: alles met een chroommolybdeen frame en oogjes voor een drager.

Nog even gegoogeld en alles wat je kan verzinnen is al eens uitgeprobeerd:
https://www.google.com/search?q=convert ... =727&dpr=1
Van ratbike tot classy English tourer tot dropbar gravel grinder
Hoi allemaal!

Gister deze oude mountainbike gekocht via Marktplaats! Voornamelijk voor onderdelen (rekje, stuur, wielen, en Deore LX derailleur, shifters, handvatten, spatbord achter), die ik mogelijk kon gebruiken bij mijn toekomstige mountainbike toerfiets. Hij kostte 15 euro.
WhatsApp Image 2022-01-21 at 17.34.56.jpeg
Natuurlijk heb ik er een stukje op gereden, en wow wat zit hij lekker! Hij fietst verder matig, want bijna de hele aandrijflijn is aan vervanging toe (valt te verwachten voor 15 euro :)).

De fiets was helemaal zwart geverfd, dus het was niet helemaal duidelijk wat voor fiets het precies was. Maar zoals ik vermoedde (en op hoopte) was het een Terrago (van om en nabij 1992). :D Hoe de staat is van het frame kan ik niet precies zeggen (lijkt prima tot nu toe), daarvoor ga ik hem in zijn geheel nog schuren.
WhatsApp Image 2022-01-21 at 17.34.55.jpeg
Na het schuren
Eigenlijk is het een veel te grote maat (ong 57cm), maar ik zit er ondanks dat erg lekker op. To the point: als het frame oké is dan wil ik deze langzaam ombouwen tot toerfiets!

Een overzichtje van wat nodig heb om hem op te knappen
- Casette (20 euro)
- Ketting (15 euro)
- Crankstel (25 euro)
- Trapas (15 euro) (hoeft waarschijnlijk niet persee, maar dan is dat sowieso goed)
- Derailleur voor (15 euro)
- Achterderailleur wieltjes (8 euro)
- Een zooitje kabals (15 euro)
- Achterrek (50 euro) (niet tevreden met degene die er nu op zit)
- Spatbord (10 euro)
- Standaard (15 euro)
- Banden (40 euro)
- Divers gereedschap (40 euro)

TOTAAL: 268 euro
(283 inclusief fiets)

Ik heb niet uitgebreid gezocht naar de prijzen, en het zal ongetwijfeld een optimistische schatting zijn. Het zal zo kunnen dat de kosten een stuk hoger uitvallen. Dat is verder niet echt een probleem, want het budget is 500 a 600 euro. Al met al moet er na de investeringen een zo goed als nieuwe fiets staan.


Bovenop de kosten hierboven komen nog de kosten voor verf, want ik ben van plan om het frame op te kikkeren met een leuke kleur. Poedercoaten heb ik ook naar gekeken, want het geeft een veel duurzamere verflaag. Toch ga ik het zelf doen, omdat ik dat gewoon veel leuker vind! Als de verflaag na een paar jaar eventueel al weer op is, dan verf ik hem gewoon opnieuw met alle plezier van dien. :D

Benieuwd wat jullie hier van vinden! Snap het als er mensen zijn die denken "waar begin je aan". :D
268 vs 600 euro: dan heb je nog geld over voor twee wielen en zo. Leuk project. 8)
Osocman schreef:
vr 21 jan, 2022 18:49
- Achterrek (50 euro) (niet tevreden met degene die er nu op zit)
Voor dat budget zou je prima een tweedehands Tubus moeten kunnen scoren.

Osocman schreef:
vr 21 jan, 2022 18:49

De fiets was helemaal zwart geverfd, dus het was niet helemaal duidelijk wat voor fiets het precies was. Maar zoals ik vermoedde (en op hoopte) was het een Terrago (van om en nabij 1992). :D
Mijn Giant met hetzelfde lettertype bij het typenummer werd hier geïdentificeerd als een modeljaar '93. Hopelijk is 'ie niet zo loodzaar als de mijne ;)

Goede score! Succes met de verbouwing (:
Leon schreef:
vr 21 jan, 2022 18:59
268 vs 600 euro: dan heb je nog geld over voor twee wielen en zo.
Ja, met geld over zou een nieuw achterwiel wel een leuke investering kunnen zijn. Als je die met 8/9/10/11/12 speed Shimano MTB HG body neemt kun je 'm met een spacer gewoon met het huidige 7? speed gebruiken en 'm later met iets moderners opbouwen. Of je achterwiel meenemen naar een volgend frame ;)

Maar met zoveel te vervangen kun je natuurlijk ook de overweging maken om 'm gelijk 3x9 te maken. Setje XT shifters en dan kan het nog lekker schakelen ook ;)
Tof project! Als je er prima op zit, dan kan het frame toch nimmer te groot zijn :roll: ?
Tja en als je zelf nog wat gaat verven ook, dan maak je er wel helemáál je eigen ding van.

Ziet er uit als DP18 velgen. Sterke dingen hoor. Maar; ze zien er zo van het plaatje niet 100% fris meer uit. Ben het met voorgaande sprekers eens, de wielen mag je best een beetje prioriteit geven.

Keep us posted :D
'goed bezig' zou ik willen roepen :D
misschien is het wel een oude ' Chaos' of zo
ik zou voor 3x8 gaan. alles daarboven vind ik vooral duurder en sommige 3x9 onderdelen (de grijze standaard deore shifters) zijn zeker niet degelijker. ik ben fan van SRAM MRX Comp draaishifters (dat is eigenlijk moderne versie van Gripshift 600 of 800).
qua velgen: paar rigida (e)xplorer-s, ook heel sterke velg. en mocht je ergens een set wielen willen laten spaken: daar is nu het seizoen voor want het is de stille(re) tijd in de werkplaats.
Wat leuk! Zag hem staan op marktplaats. Benieuwd naar de voortgang.

Kwam onlangs deze ‘dude’ op YouTube tegen. Lijkt misschien enigszins op jou project.
https://m.youtube.com/watch?v=E4vT3vtmoKI
Dat is wel ongelooflijk veel fiets voor 15 euro.
Misschien kan je nog duidelijkheid geven over hoe je de fiets gaat belasten? Je bent geen brokkenpiloot en blijft op glad asfalt?
Of naar de Noordkaap reken ik op 1000 km over non-asfalt? Maakt voor mij het verschil hoe goed de wielen nog zouden moeten zijn. En verder zou ik zowiezo de wielnaven, balhoofdstel en pedalen opentrekken, inspecteren en opnieuw invetten.

O o o, wat een beauty van een beest weer. Frame uit 1989:
https://bikepacking.com/news/readers-ri ... athfinder/
Ook mooi de opsomming van onderdelen die standaard bij een 'readers rig's' item zit.
Is Tijs bekend hier?

En nu ook weer: er gebeuren dingen buiten het klassieke 'website' gebeuren op andere mediaplatforms. In dit geval ook weer Instagram:
https://www.instagram.com/witslingers/
Ik kan er geen website van vinden? Dus er is een hele scene die dat niet meer nodig heeft?
cyclos schreef:
za 22 jan, 2022 12:13
... naar de Noordkaap reken ik op 1000 km over non-asfalt ...
Volgens mij kan je helemaal over asfaltwegen naar de Noordkaap heen en weer fietsen. Veel mensen zullen de Rallarvegen meepakken, maar heel heftig en lang is die weg niet.

Verder snap ik wel je punt hoor. Je kunt zo'n fietstrip ook deels onverhard doen. De vraag is inderdaad of TS dat beoogt en zo ja, of de fiets dat in de huidige opzet goed trekt.
willem.m schreef:
za 22 jan, 2022 12:37
cyclos schreef:
za 22 jan, 2022 12:13
... naar de Noordkaap reken ik op 1000 km over non-asfalt ...
Volgens mij kan je helemaal over asfaltwegen naar de Noordkaap heen en weer fietsen. Veel mensen zullen de Rallarvegen meepakken, maar heel heftig en lang is die weg niet.

Verder snap ik wel je punt hoor.
O sorry, dat is mijn slordige grammatica. Ik bedoel:
- rijd je niet in iedere kuil, zelfs als je route uitsluitend over asfalt gaat (een beroemde fietsenbouwer zei ooit: "ik kan voor sommige mensen het sterkste wiel bouwen dat ik kan, ze rijden er in de eerste de beste pothole toch weer een slag in")
of
- is voor jou een gedeelte van de uitdaging zoveel mogelijk van het asfalt te blijven naar de Noordkaap
Aha! Ja, inderdaad zijn dat erge klappen voor een wiel. En slecht asfalt begint al aan de grens met onze buurlanden. 🇧🇪 🇩🇪 (Sorry Vlaamse forumbezoekers voor deze generalisatie 😉)

Wel gaaf hoor, zo'n koopje van 15 euro. 👍
Mocht je nog overwegen om flink te krimpen dan is dit misschien wel een fraai alternatief ;)

https://link.marktplaats.nl/m1800588256
En weer bedankt voor de leuke reacties :D
Ziet er uit als DP18 velgen. Sterke dingen hoor. Maar; ze zien er zo van het plaatje niet 100% fris meer uit. Ben het met voorgaande sprekers eens, de wielen mag je best een beetje prioriteit geven.
Het zijn DP22 velgen. Slaat de 22 op de breedte van de velg? Van wielen heb ik nog niet zo veel verstand :lol: Als ik nieuwe 26" wielen zou aanschaffen, wat zouden jullie dan aanbevelen?

Ik hoor ook veel aanbevelingen voor een casette met meer dan 7 bladen. Wat is jullie redenatie daarvoor? Heeft het nog meer voordelen, naast het hebben van meer versnellingen? Voor mij persoonlijk is 21 versnellingen meer dan genoeg. Misschien vraag ik iets doms, ik kan nog veel leren over fietsen!
- rijd je niet in iedere kuil, zelfs als je route uitsluitend over asfalt gaat (een beroemde fietsenbouwer zei ooit: "ik kan voor sommige mensen het sterkste wiel bouwen dat ik kan, ze rijden er in de eerste de beste pothole toch weer een slag in")
Voor zover ik weet valt het wel mee : :D
- is voor jou een gedeelte van de uitdaging zoveel mogelijk van het asfalt te blijven naar de Noordkaap
Persoonlijk vind ik het heerlijk om regelmatig een aardig stuk over gravelachtige wegen te rijden. Je komt zo toch vaker op mooie, ruige plekken. Dus ja, ik ben zeker van plan om geregeld met mijn fiets van het asphalt te gaan.
Keep us posted :D
Het project zal waarschijnlijk een hele tijd duren, omdat ik redelijk druk ben ernaast, maar ik zal jullie op de hoogte houden. :D