Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe band van Schwalbe: Pick-Up - Forum Wereldfietser

Nieuwe band van Schwalbe: Pick-Up

Zat naar een filmpje van Cyclingabout te kijken en hij is deze band nu aan het uit proberen.

https://www.youtube.com/watch?v=p48TsWKCXq4&t=256s

Heeft iemand deze toevallig al gezien of mee gereden? Zou een goed alternatief kunnen zijn voor de Super Moto X die ik nu gebruik.

https://www.schwalbe.com/en/tour-reader ... be-pick-up
Ziet er veelbelovend uit, ook verkrijgbaar in 26"inch zo te zien!
Op zulke banden kan je op Nieuwjaardag gerust door Veen fietsen. ๐Ÿงจ๐Ÿš—๐Ÿ”ฅ๐Ÿป
Het zou wel eens een mooi compromis kunnen zijn voor gravelfietsers die wat bredere en stevigere banden willen en niet veel profiel nodig hebben. Maar misschien ben ik nu hopeloos optimistisch. :wink:
Fijn dat een nieuwe band toch ook in 559 uitgebracht wordt. Voor vakantiefietsers, vooral de wat zwaarder beladen, die een tweedehands 559-fiets op de kop tikken misschien wel een heel fijne optie. 4,5 bar die in een 55mm-band kan is in ieder geval fors.
Waarom zou je op je fiets in godsnaam een band met een gewicht van meer als een kilo willen?
Ik zat afgelopen week ook al even naar deze band te kijken. Voor mij vervanging van de Allmotion banden (55-559) op onze tandem. De Allmotion wordt niet meer geleverd in 26" en de Pick-Up kan ook de belasting goed aan van een (bepakte) tandem.

Enig ander goed alternatief is de Mondial, maar die vindt ik niet fijn sturen. Daarnaast in theorie ook wat meer rolweerstand.

Internet al even afgestruind voor een review van de Pick-Up maar nog niet een echte review gevonden (tenzij je deze meetelt: https://youtu.be/isIFNFn9gjk).

Staat voor mij op dit moment bovenaan de lijst mocht ik vervanging van de Allmotions nodig hebben (afgelopen najaar de laatste reserveband gemonteerd).

Toch nog een video gevonden, gericht op Cargobikes: https://youtu.be/gj7kzoVl7f0
Bert van Sprang schreef: โ†‘
do 13 jan, 2022 10:43
Waarom zou je op je fiets in godsnaam een band met een gewicht van meer als een kilo willen?
Sorry, ik ben soms wat te optimistisch... :wink: maar ik had niet gedacht dat dit zo snel terug zou komen om me onder de kont te schoppen.
Leon schreef: โ†‘
do 13 jan, 2022 10:10
Maar misschien ben ik nu hopeloos optimistisch. :wink:
Ik heb gelukkig nog een voorraadje Almotions, maar ook ik ben nijdig op Schwalbe voor de verwaarlozing van het 559 formaat. Bij Schwalbe is er nog wel de Big Apple, en anders is er de concurrentie.
Bert van Sprang schreef: โ†‘
do 13 jan, 2022 10:43
Waarom zou je op je fiets in godsnaam een band met een gewicht van meer als een kilo willen?
Ach, in sommige bandenmaten is dat wel een beetje het uitgangspunt. ;)

CorneK schreef: โ†‘
do 13 jan, 2022 11:20
Ik zat afgelopen week ook al even naar deze band te kijken. Voor mij vervanging van de Allmotion banden (55-559) op onze tandem. De Allmotion wordt niet meer geleverd in 26" en de Pick-Up kan ook de belasting goed aan van een (bepakte) tandem.
Met die specificaties leek het mij ook wel een fraaie tandemband inderdaad. Hier ook voorlopig genoeg van de Almotion gehamsterd in die maat voor tandemgebruik gelukkig. ;)

Maar ben wel benieuwd hoe de nieuwe band het gaat doen.
Big Apples hadden een te zwakke zijwand voor op onze vrachtfiets, vroeg of laat kwam er wel een scheur in. Daarom achteraan overgestapt op een Big Ben die geen tekenen van zwakte vertoont (na ongeveer een jaar en meestal een brutto fietsgewicht van ongeveer 170-180 kg). Een Big Ben weeg 760 gram in de maat die ik gebruik, deze Pick-Up 1050. Lijkt me dan ook vooral gericht op e-bike vrachtfietsen, want ook op een zware vrachtfiets voel je het verschil tussen een lichte en een zware band.
Wij hebben deze band (Schwalbe pick-up 55-559) sinds afgelopen voorjaar op onze tandem.
Ik wilde eigenlijk weer Almotion banden maar die worden niet meer in deze maat geleverd. Ook de Mondial was er niet meer.
Maar ik kan niet anders dan enthousiast zijn! Goede grip op asfalt maar ook op onverhard.
Na 4 weken vakantie met bagage zien ze er top uit en je kunt tot 4 bar gaan wat voor ons genoeg is.
Lijkt mij voor een solo vakantiefiets wat aan de zware kant maar voor wie het zware werk zoekt zeker geschikt.
Bert van Sprang schreef: โ†‘
do 13 jan, 2022 10:43
Waarom zou je op je fiets in godsnaam een band met een gewicht van meer als een kilo willen?
Brengen het zwaartepunt weer wat verder omlaag ;)

Ik rij zelf met zware banden (Super Moto 62-584). Gaat prima maar kan vast beter. maar dan wel meer kans op lekrijden.
Toen ik zag dat deze band uit kwam dacht ik ook dat deze speciaal voor de vrachtfietsen gemaakt zou zijn. Iemand die ik ken heeft ze nu op zijn speed pedelec gelegd.

Ik was eigenlijk al aan het wachten op een band speciaal voor onze bakfiets. Want de wangen zien erg af.
ik rij in 50-559 met de Landcruiser van Schwalbe en dat rijdt prima (maar is niet heel snel). middenril veert helaas, maar die slijt gelukkig gratis af :D
schwalbe-land-cruiser-hs450-26.jpg
schwalbe-land-cruiser-hs450-26.jpg (33.19 KiB) 1335 keer bekeken
een betaalbaar alternatief, vind ik.
Ik ben net overgestapt van de Super Moto 62-584 naar de Continental Urban Contact 62-584. Een verschil van dag en nacht. Met de SM had ik een tractor gevoel, de Continental voelt veel sneller en comfortabeler. Is wel 500 gram lichter dus de lek-bestendigheid zal wel iets minder zijn.
Hoe vaak rij je lek?
In mijn beleving komt dat eigenlijk nooit, bijna nooit, voor.
De banden van tegenwoordig zijn super.
Poppink schreef: โ†‘
wo 28 jun, 2023 18:38
Hoe vaak rij je lek?
In mijn beleving komt dat eigenlijk nooit, bijna nooit, voor.
De banden van tegenwoordig zijn super.
Met onze bakfiets hebben we in 5.5 jaar tijd 7 keer lek gereden. Ik denk dat we nu aan ongeveer 10.000km zitten. (Weet het niet precies want rond de 7000km werd de stand miraculeus vanzelf weer op 0 gezet.)

De eerste 4 keer reden we lek met big Apple banden. Daarna nog 2 keer met marathons.

Met mijn ebike met big ben banden heb ik in 7000km maar 1 keer lek gereden.

Ik vind met een bakfiets al 7 keer lek rijden teveel. Echt een gedoe om die banden te vervangen/plakken.

Desondanks deel ik de mening dat de banden tegenwoordig echt super zijn inderdaad. En erg veel keuze. Voor ieder wat wils.
Eerste ervaring met de schwalbe pick-up. Heb de band op 3 bar gezet tijdens de testrit. In vergelijking met de marathon is deze band veel stugger. Ga hem naar 2.5 bar laten zakken. Dat zal iets comfortabeler zijn.

Wegligging voelt beter aan. Op onze bakfiets toch. Ik denk dat dit komt omdat de wangen minder mee geven in de bochten. De band blijft zijn vorm dus beter behouden en daardoor een iets minder zwabber gevoel. Niet dat ik het met de marathon kon omschrijven als zwabberen maar die gaf wel iets mee in de bochten merk ik nu.

Ik denk wel dat ze te stug zijn om vooraan ook te gebruiken op onze 3wieler. Voor cargo zijn ze dan beter geschikt. Maar ze veren te weinig en geven dus minder comfort.
Vooraan ga ik de big ben plus banden monteren waarschijnlijk.

Vooraan slijten de banden wel sneller merk ik. Deze lagen er veel later op als de achterband en zijn ook al bijna aan vervangen toe. Kleiner oppervlak natuurlijk ook. Voor 20" en achter 26"

Maar voorlopig tevreden over deze schwalbe pick-up. En ik kreeg hem er eenvoudig op verassende genoeg.
Shorttrack schreef: โ†‘
wo 05 jul, 2023 11:56
Wegligging voelt beter aan. Op onze bakfiets toch. Ik denk dat dit komt omdat de wangen minder mee geven in de bochten. De band blijft zijn vorm dus beter behouden en daardoor een iets minder zwabber gevoel. Niet dat ik het met de marathon kon omschrijven als zwabberen maar die gaf wel iets mee in de bochten merk ik nu.
De stijfheid van de wangen staat in geen verhouding tot de kracht op de band door de luchtdruk er in. Op fietsbeurzen heeft Schwalbe altijd banden in kleine stukken liggen zodat je de binnenkant kunt zien. Als je zo'n segmentje op de zijkant legt zakte het onder zijn eigen gewicht in elkaar.
Wat je op de - horizontaal blijvende - bakfiets waarschijnlijk voelt is het effect van de antileklaag. De Marathon heeft een hele dikke maar vrij smalle antileklaag, die bovenop het karkas ligt, dus die wordt bij zulke belasting al snel opzij verwrongen. Dan kun je die band zo hard maken als je wilt, maar dat blijft.
Leon schreef: โ†‘
wo 05 jul, 2023 12:47
Shorttrack schreef: โ†‘
wo 05 jul, 2023 11:56
Wegligging voelt beter aan. Op onze bakfiets toch. Ik denk dat dit komt omdat de wangen minder mee geven in de bochten. De band blijft zijn vorm dus beter behouden en daardoor een iets minder zwabber gevoel. Niet dat ik het met de marathon kon omschrijven als zwabberen maar die gaf wel iets mee in de bochten merk ik nu.
De stijfheid van de wangen staat in geen verhouding tot de kracht op de band door de luchtdruk er in. Op fietsbeurzen heeft Schwalbe altijd banden in kleine stukken liggen zodat je de binnenkant kunt zien. Als je zo'n segmentje op de zijkant legt zakte het onder zijn eigen gewicht in elkaar.
Wat je op de - horizontaal blijvende - bakfiets waarschijnlijk voelt is het effect van de antileklaag. De Marathon heeft een hele dikke maar vrij smalle antileklaag, die bovenop het karkas ligt, dus die wordt bij zulke belasting al snel opzij verwrongen. Dan kun je die band zo hard maken als je wilt, maar dat blijft.
Zijn met die theorie dan ook alle wangen even sterk? Ik kan me voorstellen dat sommige wangen uit ander materiaal bestaan of toch net iets dikken moeten zijn. Anders zou met niet spreken over banden waar de wangen sneller van stuk zijn toch?