Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsreis - ombouwen racefiets - Forum Wereldfietser

Eerste fietsreis - ombouwen racefiets

Beste fietsers,

Dit is mijn eerste post op het wereldfietser forum, ik beschouw het dan ook als het startschot voor mijn fietsavontuur in 2022 :D

Aanleiding post:

Sinds 2012 rijd ik wekelijks tochtjes op de racefiets. Hoofdzakelijk in groepsverband, maar ook alleen. Rond de kerktoren, maar ook daarbuiten. Op mijn palmares staan o.a. de Marmotte, 6x Mt. Ventoux, meerdere wielerklassiekers, fietstochten naar Parijs, de Vogezen,... Om maar te zeggen: ik start niet van nul en kan best wel wat fietsen.

Dit jaar word ik 40, en samen met mijn beste vriend werd vijf jaar geleden het plan opgevat om dit te vieren met een langere fietstocht waarbij we een maand van huis zouden zijn. Gelet op het feit dat we elk drie jonge kinderen hebben (range 6 - 12j) dienden we de eega's hierop rustig voor te bereiden, dus die 5j was geen overbodige luxe :wink:

Alleszins: half augustus fietsen we vanuit de Antwerpse Kempen naar Lissabon, door Frankrijk naar Pau en vervolgens via de Ruta Iberica naar Lissabon. Wat kijk ik hier naar uit!

Vraag:

Aanvankelijk dacht ik deze fietsreis met mijn huidige racefiets te doen, maar aangezien we zonder volgwagen fietsen dienen we zelf ons 'hebben en houden' mee te nemen. Hoewel dit geen probleem vormt en net mee de charme van de trip vormt vrees ik dat mijn lichte carbonnen racefiets niet geschikt is voor deze onderneming.

Nu heb ik echter nog een oude Koga Miyata racefiets van 2007 in een schuur staan. Deze fiets heeft een aluminium kader en is afgemonteerd met een Shimano Tiagra triple groep. Ik denk er ernstig over na om deze fiets wat op te lappen en hiermee de tocht aan te vatten. Het aluminium kader zou voldoende stijfheid moeten kunnen bieden, en met de 18 versnellingen zal ik zeker zonder problemen de Pyreneeën e.d. over kunnen fietsen.

Graag wil ik hier polsen naar tips, suggesties, ervaringen van een fietsreis van zo'n 2.200 km op een racefiets. Is zo'n trip doenbaar op een racefiets? Waar moet ik rekening mee houden? Welke uitrusting valt aan te raden? Welke nuttige bronnen kan ik eventueel verder raadplegen (mag ook in het Engels of Frans zijn)? ...

Mijn eerste spontane bedenkingen naar materiaal toe:
- Wielen. Ik weeg zo'n 86 kg (1m86 groot): samen met wat bagage gaat het hier toch om een niet onaanzienlijk gewicht. Tips voor geschikte, stevige wielen? Gelet op het feit dat het een fietskader uit 2007 betreft is deze niet voorzien voor bredere banden. Ik denk dat 25mm het maximum is.
- Bagagedragers. Kan dit überhaupt gemonteerd worden op een racefiets? Waar rekening mee te houden?
- Velgremmen: zal wel lukken mits ik in het achterhoofd houd dat ik de velg niet te heet mag laten worden

Mijn reis begint nu dus, o.a. met het uitzoeken van het materiaal. Ik ben niet van plan om 1000'en euros uit te geven aan een nieuwe fiets, maar wil anderzijds natuurlijk ook wel genieten van het fietsen en het onderweg zijn. Jullie input en suggesties vanuit jullie ervaringen zijn dan ook zeer waardevol en welkom voor mij en mijn kameraad.

Alvast bedankt!

Mvg,
Toon
Mijn eerste reactie is: Hoeveel wil je meenemen? Wordt er gekampeerd of ga je van hotel naar hotel? In dit laatste geval zou je je totale bagagegewicht kunnen beperken tot ca 5 - 7,5 kg en dat kan ook je carbon fiets prima hebben, Als er in je carbon fiets bredere banden kunnen, zou dat mijn eerste keuze zijn. Hang er een stuurrol en een zadeltas aan en gaan met die banaan. Mocht je willen kamperen/meer gewicht willen meenemen wordt dat met beide fietsen een avontuur.
Ik heb in de jaren 70 - 80 - 90 veelvuldig gebruik gemaakt van een Koga Miyata Gents Touring racefiets met aluminium achterdrager. Bepakking bestond toen nog uit o.a. katoenen tentje. Dons slaapzak. Kooksetje. En wat kleding. 3 weken weg veelal in de UK.
Triple versnellingen. En niet vergeten plakspullen meenemen. Regelmatig had ik een stootlek.
Eenmaal tijdens een tocht langs o.a. Mittelland kanaal in Duitsland op weg naar Hamburg moest ik een buitenband wisselen. Geen probleem met fietswinkel. Hooguit dagje oponthoud wat weer goed te gebruiken was als 'rustdag'.

Ook in die dagen bestond mijn bepakking uit hooguit 12-15 kg. Ik woog in die dagen 68-70 kg met 1.84 m lengte. Fiets met stalen frame woog meen ik nog geen 10 kg.
Nu met alle 'lichtgewicht' zit ik op hetzelfde als ik langere tijd van huis ga.
Kijk goed naar wat je thuis kan laten en eventueel onderweg aanschaffen.
ik denk aan:
- ander crankstel geeft je lichtere verzetten. of kleinste maat binnenblad dat op je triple past, monteren;
- achter een cassette van een mtb. ik denk overigens dat je meer dan achttien versnellingen hebt, gezien '2007' en 'tiagra'. prima;
- sterker achterwiel;
- sterkere achterband of beide banden (en zoals gezegd: maatje dikker als dat past).
en ik realiseer me dat dit dingen zijn rond ombouw/aanpassen van je fiets: is niet persé nodig. in racefiets-uitvoering kan er ook veel en blijft het vooral/meestal heel.
en ik ben benieuwd naar hoe het je vergaat en misschien wil je ons verslag doen? veel plezier!! :D
Welkom! Leuk plan! =)

Naast de hierboven al geschetste mogelijkheden en tips zul je ook nog moeten kijken wat er bij je reisgenoot mogelijk is. Hoe verhouden jullie je qua fietskwaliteiten tot elkaar, is het handig om hem meer bagage mee te geven of juist bagage van hem bij jou onder te brengen? En wat heeft hij bijvoorbeeld nog staan als alternatieven voor zijn ongetwijfeld ook carbon racefiets? En is hij wel bereid tot aanschaf van eventueel iets anders? Hartstikke mooi als jij straks zonder problemen 60 kilo bagage mee kunt nemen op je nieuw aanschafte fiets, maar als hij met minder dan 10kilo carbon racefiets naast je rijdt gaat jullie reis wel door allebei wat anders ervaren worden ;) Probeer het daarin zoveel mogelijk gelijk te trekken.

Naast de bagagedrager als mogelijkheid, kun je ook naar tassen zonder bagagedrager kijken. Kijk daarvoor bijvoorbeeld eens op www.bikepacking.com Let wel goed op beschadiging door schuurplekken op je glimmende racefiets ;)

Misschien hebben jullie nog toekomstige fietsplannen of fietswensen waarbij bijvoorbeeld een mountainbike of gravelbike goed uitkomt?

Zelf geen ervaring mee, maar misschien kan een aanhangertje met bagage een oplossing zijn? Of anders, een tandem? ;)

Let ook met een lichtere fiets op je routekeuze. Als je een lichte racefiets gaat voorzien van bagage zou dat misschien best kunnen werken, maar slecht wegdek kan zeker op zo'n lichte fiets met bepakking wel eerder zorgen voor ellende dan zonder bepakking ;)
Inderdaad: leuk plan, en het is nooit te laat om een carrière als vakantiefietser te beginnen. 😀

In je openingspost ontbreekt relevante informatie: hoe ga je overnachten en neem je kookspullen mee?

Als jullie in hotels gaan overnachten en geen kookspullen meenemen, dan past e.e.a. makkelijk in een stuurtas/bagagerol, rugzakje en zadeltas. Dan is er dus geen probleem.

Als je wilt gaan kamperen en zelf koken, dan heb je meer bagageruimte nodig. In dat geval +1 voor de suggestie van een aanhanger om voldoende mee te kunnen meenemen en toch je racefiets wat te ontlasten, ook gezien je eigen gewicht.

Jurr schreef:
zo 09 jan, 2022 09:00
... Zelf geen ervaring mee, maar misschien kan een aanhangertje met bagage een oplossing zijn? ...

Let ook met een lichtere fiets op je routekeuze. Als je een lichte racefiets gaat voorzien van bagage zou dat misschien best kunnen werken, maar slecht wegdek kan met bepakking wel eerder zorgen voor ellende dan zonder ;)
Mijn fietsmaat op de racefiets (<70kg) gebruikte een aanhanger (ik denk een Bob) op de terugweg van de Marmotte naar NL en dat beviel uitstekend. Daar zou ik het geld in investeren, of er een lenen.

Hier nog wat extra info, mogelijk verouderd:
http://www.m-gineering.nl/aanhang.htm

Wel las ik dat men in bepaalde landen, zoals Spanje, extra regels heeft t.a.v. fietsaanhangers, maar daar in de praktijk vervolgens niet moeilijk over doet.

Wel kreeg hij onderweg last van het balhoofdstel. Dat was bij die wat oudere fiets en met regelmatig slechtere stukken weg wat brak geworden. Check je fiets dus vooraf goed, en laat desnoods een beurt doen.

Of je andere wielen nodig hebt, dat lijkt me niet. Gewoon wegen met asfalt uitzoeken, dan komt het vast goed.

Idem voor de velgremmen mocht je met de oude fiets gaan. Met meer bagage zullen ze wat eerder warm worden en slijten, maar de meeste afdalingen zijn niet van het kaliber Stelvio oostzijde.

Tot slot nog een open deur, maar met een racefiets op zo'n afstand wel handig: investeer in goede buitenbanden en een goede fietspomp, en neem voldoende biba's en bandenplakspul mee.

Veel plezier met de voorbereiding en voorpret!
Ik, even zwaar, heb in 2003 een fiets met een Tiagra triple groep gekocht, die had heel smalle velgen met 32 spaken. Die groep was 21v en geschikt voor laag verzet. Het was een 'gravel'fiets, al heette dat nog niet zo. Ik heb er veel mee gemountainbiked, of anders omschreven heel heftige onverharde wegen hier in Zuid-Limburg gefietst. De fiets kon er tegen. Er pasten wel 37 mm banden in het frame. Dat laatste kun jij niet, dus onverhard is geen geweldig idee, maar de rest is voor groep en evt sterke velg geen probleem.
Kun je een foto van de fiets plaatsen? Misschien moet je gewoon een dragertje er op zien te krijgen om te testen hoe de fiets zich met bagage gedraagt, want dat kan afhankelijk van bagagegewicht kritisch zijn.
leuk plan!

inderdaad, wat ga je meenemen? je spreekt over bagagedragers, dus gaan we uit van complete kampeeruitrusting? hotels en royaal luxe- en/of wandelkleding voor de rustdagen kan natuurlijk ook. 15 dagen 150km fietsen, 15 dagen genieten van al het overige wat je tegenkomt. Kom je ook mee uit.

De 'oude' Koga zou heel geschikt kunnen zijn, maar die waren er natuurlijk ook in allerlei soorten en maten. is de staat van onderhoud daarvan nog goed?

De optie die ikzelf in het het kader ( :)) van voorpret zou overwegen: koop een nieuw frame geschikt voor bredere banden en ook dragers en alles wat je wilt, en bouw je eigen reisfiets. met gebruik maken van de onderdelen van de Koga kost dat geen 1000-en euro's.

zoiets bijvoorbeeld https://www.beastybike.nl/frames-en-fra ... maat-48_cm
Grandonneur schreef:
zo 09 jan, 2022 10:24
bouw je eigen reisfiets.
Ik snap die tip nooit voor mensen die daar niet om gevraagd hebben. Alsof dat simpel is, alle onderdelen passen, verkrijgbaar zijn, je garantie hebt, zeker weet dat het fijn fietst, je niks verprutst bij montage, je de tijd en rechterhanden hebt, er zin in hebt, gereedschap hebt, geld genoeg ook want een goede fiets zelf in elkaar zetten is ook niet goedkoop. Later verkopen valt met een zelfbouwfiets vaak ook stevig tegen.

Dé budgettip voor als je niet weet of je de fiets wilt houden is nog altijd tweedehands, niet typegeil kopen maar wel heel goed naar de staat van de fiets kijken, mainstream blijven, zelf een beetje opknappen en volgende lente weer verkopen. Gezien de huidige schaarse markt hou je dan misschien nog geld over ook.
Leon schreef:
zo 09 jan, 2022 11:15
Ik snap die tip nooit voor mensen die daar niet om gevraagd hebben.
how about de tip om iets met onbekende historie van mp te plukken :lol:

je zou ook kunnen zeggen dat huidige onderdelen overzetten op een meer geschikt frame bij uitstek ombouwen van je racefiets is. Het frame is ook maar een onderdeel (imho).

In dit geval vond ik de tip relevant omdat TS vraagt naar ideeën over remmen, bandbreedte, dragers, stijfheid, en misschien ook wel spatborden of dynamo. 'genieten van het fietsen en het onderweg zijn'. Zon onder in Portugal 19:30-20:00 en je wilt wellicht ergens in een restaurantje wat gaan eten.

TS mag wat mij betreft weten welke tips hij mee wil nemen en welke niet.
Grandonneur schreef:
zo 09 jan, 2022 11:41
how about de tip om iets met onbekende historie van mp te plukken :lol:
Je weet toch ook wel dat ik op dit forum met stip degene ben die het meest kitisch is als er tweedehands fietsen gekocht worden? #knutselfiets, #overspuiten.
Met "heel goed naar de staat van de fiets kijken" bedoel ik dus echt heel goed.
Twee oudere (60+) buurmannen van mij hebben de afgelopen jaren met succes diverse lange tochten zoals naar Rome of Spanje gemaakt op hun racefietsen. Ze logeerden wel in hotels. Als je wilt kamperen en zelf koken kom je toch al gauw uit op 12-15 kg, en dat is relatief veel voor een racefiets. Dat fietst dan niet lekker en kan kapot. Jullie kunnen kiezen voor echt ultralight kamperen, maar dat vraagt ervaring en dure spullen. Kijk hier eens: https://fietsvakantie.home.blog/ Tweedehands fiesten zijn niet steeds duur. Ik zag vorig voorjaar bij de fietsenmaker in de buurt een weinig gebruikte Koga staan voor 295 euro. Ik denk 24 versnellingen, achterdrager, ruimte voor minstens 37 mm banden, etc. Of als het sportiever moet: ik heb laatst voor 200 euro een keurige tweedehands veldrijfiets voor mijn dochter gekocht. Dragers op de padden monteren zal niet erg makkelijk zijn, maar dat was hier ook niet ons plan. Op mijn eigen tweedehands veldrijfiets zou dat wel heel makkelijk kunnen.
Kortom, wat zijn jullie precies van plan?
Ik heb de voorbije jaren elk jaar een (dik) weekje op fietsvakantie geweest, ook zo lekker zonder vrouw en kinderen. Telkens de bergen in Frankrijk, Italie ... en ook op een racefiets. Zelfde verhaal dus. Mijn fiets, een oude Colnago Master (1991) zag er in het aller-zwaarst-beladen geval zo uit (meestal had ik een veel kleinere tent mee)

Afbeelding

Stuurtas vooraan, twee Ortlieb frontrollers achteraan. Het rekje is een Tubus Fly met snelspannerset omdat mijn fiets geen oogjes voor een rekje heeft. Tenslotte ook een materiaal bidon onderaan.

Ik trap zelf altijd erg licht, dus een standaard race-verzet vind ik veel te zwaar, zeker met bagage erbij. Je moet toch minstens een versnelling hebben die kleiner is dan 1 op 1, vind ik. Ik reed met een 13-28 cassette en een dubbel van SunXCD crank met Specialites TA tandwielen, 26-40 tanden. (pro5vis).

Mijn wielen hadden respectievelijk 36 en 32 spaken. Dat is prima, maar 32 achter en 28 voor lukt ook wel misschien, maar minder is vragen om problemen (zoals mijn medefietsers hebben ervaren).

Qua remmen had ik eerst oude single pivot velgremmen. Ik heb die vervangen door een nieuw setje dual pivot velgremmen (= gewoon nieuwe race remmen) omdat dat in de afdelingen soms toch wat nipt was. Een goeie gewone race-rem werkt prima!

Probeer ook zo breed mogelijke banden te steken als je frame/remmen toelaten. Met een beetje geluk krijg je er 28mm banden in. Dan moet je wat minder stressen als je eens wat gravel doet, al lukt dat met 25 ook hoor. Ik reed altijd met een wat lekbestendige raceband, maar schwalbe marathon is er ook in 28mm versie.

Kookgerief heb ik maar 1x meegenomen (en nauwelijks gebruikt). Ik vind het net zo handig om gewoon meer uit eten te gaan. Gaan fietsen in Frankrijk, Italië ... en dan zitten knoeien met Royco minute soup en lauwe koffie vind ik maar een gek idee.

Die manier van reizen vind ik geweldig. Bij mijn spullen zit weinig duur/licht lichtgewicht spul bij, ik dacht dat ik vorig jaar 11kg bagage had. Je kan zeker lichter gaan, maar dan zit je al snel bij bikepacking spul. Ortlieb tassen en een rekje zijn niet het lichtste gerief, maar wel praktischer en steviger dan al die kleine halfwaterdichte tasjes die overal tegenaan schuren en snel kapot zijn. Om van dat gepruts met al die velcro, ritsjes en gespen nog maar te zwijgen.

Mijn mening maar natuurlijk :-)
Afbeelding
Dit is een stalen Koga Miyata Road Touring uit 1982, met een Shimano 600 triple groepset.
Hier met bagage voor een weekje kamperen. Als je nog twee kleine (voor)tasjes aan de achterdrager hangt, of een flinke frametas gebruikt, heb je meer dan genoeg ruimte voor een langere tocht. Het kan dus gewoon, zoals Stef ook al laat zien.

Je moet een beetje spartaans inpakken (10/15 kilo) en voorzichtig rijden op slechte wegen. Maar verder moet het geen probleem zijn.
en ook op een racefiets.
En kan je zo met losse handjes de berg af? Niet dat het moet, maar wel vervelend dat wanneer je even je handen van het stuur haalt, je fiets meteen naar links of rechts wil.
Ik heb een Koga stadfiets uit 1988 met misschien wel hetzelfde frame. De naloop is relatief gering, dus het zou met het sturen nog wel mee kunnen vallen, ondanks de wel erg grote stuurtas. Ik heb die fiets een keer gebruikt met (vrij lichte) kampeerbagage, en dat is wel de laatste keer geweest. Het frame was niet stijf genoeg en de boel zwabberde best. Ik vind zulke fietsen heel leuk, maar alleen met echt minder bagage.
Leuk project, als je geen oogjes hebt voor een bagagerek, wordt het volgens mij ook al veel lastiger om de nodige bagage mee te nemen, want bagagerekken op andere wijze gemonteerd, zonder ogen, kunnen meestal niet zoveel dragen als je nodig hebt voor een fietsvakantie.
Voordrager monteren, wordt ook lastiger indien geen schroefopening in de vork voor bevestiging, maar kan ook evt. salsahouders monteren aan het frame voor iig weer een paar kilo bagage.

Ik heb vaak met rigida racevelgen, handgemaakte wielen, gefietst met zware bepakking, dus het kan wel, maar zijkant (wangen) van banden hebben dan neiging om sneller kapot te gaan of uit te dijen dan het profiel zelf, het ligt ook aan het merk band, vaak juist goedkopere buitenbanden zijn minder stijf en minder dik profiel en gaven dit probleem van uitdijen van de wang van de buitenbandprobleem bij mij iig. minder.
Reservebuitenband iig meenemen dan.

ik zou gaan voor de dikst mogelijke banden die in je raceframe passen en evt. dus nieuwe bredere velgen, maar in nood met 25 banden op racevelgen kan ook, als de wielen maar stevig zijn en 36 spaken minimaal is denk ik wel een vereiste dan.

Idd. verzet aanpassen, triple, waarschijnlijk zodat je steile bergen op kunt, daarvoor evt. langere trapas nodig en evt. een atb achterderailleur indien meer dan 30 tanden grootste tandwiel.
De jongens rechts kwam ik twee jaar geleden tegen in het zuiden van Zwitserland. Ze waren naar Italië (Milaan, geloof ik) gefietst, en nu richting de Alpen terug op weg naar Nederland. Op de racefiets. Met een rugzakje. E ze leken het wel naar hun zin te hebben. En waarom ook niet. :)

Afbeelding
Bedankt alvast voor jullie reacties!

Ik twijfel nog, maar momenteel onderzoek ik toch eerst de piste om met mijn nieuwe racefiets de toch aan te vatten. We zouden niet kamperen, dus tent en kookgerief blijven achterwege.

Mits zeer selectief te zijn in het pakken zou het moeten lukken om met drie tassen op pad te gaan (stuurtas, tas onder bovenbuis kader, tas aan zadelpen). Ik informeer ook even om de fiets te laten verzekeren tegen diefstal en schade wat me alvast op dat valk ook meer gemoedsrust zal geven.

We zoeken het verder uit! :wink:
Toon_G schreef:
zo 23 jan, 2022 19:27
Bedankt alvast voor jullie reacties!

Ik twijfel nog, maar momenteel onderzoek ik toch eerst de piste om met mijn nieuwe racefiets de toch aan te vatten.
Cool. Ik denk dat zoiets je gaat lukken, en dat je ervan genieten kunt.

Komt je uit met je versnellingen?