Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsreis - ombouwen racefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eerste fietsreis - ombouwen racefiets

Mijn eerste twee lange tochten deed ik ook op de racefiets, op 21mm bandjes, naar Rome en naar Pamplona. Prima te doen. Omdat ik zelf wat zwaarder was, heb ik handgespaakte wielen laten maken, 36 spaaks. Misschien overkill maar 9 jaar later zijn ze nog als nieuw. Een Tubus Fly (ook genoemd door Huib2) is het overwegen waard als bagagedrager. Met de Tubus QR adapter set heb je geen oogjes op je frame nodig, en bovenaan zet je het vast aan de velgrem. Met zo'n adapter rust het gewicht van je bagage bovendien direct op je spaken, niet op je de frame. Staat als een huis en kan maar liefst 18 kilo aan. Het voordeel is dat je dan met standaard tassen kan vertrekken (die je vast wel ergens kan lenen bovendien) terwijl je met een frametas een behoorlijke puzzel hebt om de juist maat te vinden - die is voor iedere fiets immers anders.

Velgremmen zelf werken prima, mits je ze goed afstelt en remblokjes met goede all weather remkracht kiest (bv Kool Stop dual compound)
Met een moderne carbon fiets is er een redelijke kans op schijfremmen en steekassen.
Van hotel naar hotel: dat is zó relaxt! :D Kan je met 3 goede bikepacking tassen wel af. Kilo of 5/7, klaar.
Kan je met je vertrouwde racer.

Als je 2200 km in een maand wilt rijden, ga dan niet te hard van stapel. Geniet ook onderweg. Na dag 4 kom je er achter dat dag 1 (met die monsterstart van 190 km) ineens in je benen loopt… en dan gaat t een lange dag worden.
Relax, je hebt de hele dag.

Ga een lang weekend proefrijden. Altijd leuk om alles te testen.
Bikepackingtassen hebben nog wel eens de onbedwingbare neiging om met de bandjes het frame te polijsten. Ik zeg niet dat het niet zou kunnen op je carbonnen ros, maar verdiep je wel goed in de opties.

Plaats eventueel een goedkoop alu zadelpen, stuurpen, stuur, om maar wat te noemen, mochten die ook carbon zijn (en ben je er zuinig op).
...en lekker gaan plakken met goede beschermingsfolie. 't Wil wel eens doorslijten dat spul, dus onderweg wel even in de gaten houden. ;)

Kijken of de banden nog wat breder kunnen, en rijden met dat ding. (:

Wel even foto's plaatsen hier trouwens ;)
Wat mij net te binnen schoot…
Wat is jullie budget?

Als jullie een maand lang van hotel naar hotel rijden, ben je aan slapen alleen al ruim 2.500,- kwijt.

Dat is nog geen ontbijtbuffet, geen boodschappen, geen koffie op t terras, geen souveniertje voor t thuisfront… ook iets om mee rekening te houden.
jwkeij schreef:
di 25 jan, 2022 09:46
Wat mij net te binnen schoot…
Wat is jullie budget?

Als jullie een maand lang van hotel naar hotel rijden, ben je aan slapen alleen al ruim 2.500,- kwijt.

Dat is nog geen ontbijtbuffet, geen boodschappen, geen koffie op t terras, geen souveniertje voor t thuisfront… ook iets om mee rekening te houden.
dat zal toch wel snor zitten, TS is al 5 jaar geleden met de voorpret begonnen dus heeft daar vast een aardig beeld bij :)

maar ik dacht hetzelfde hoor, lunch/diner ipv boodschappen, vlucht vanaf Lissabon terug naar huis (fiets mee), setje kleding voor de laatste dagen eenmaal gearriveerd, etc. Het loopt wel op.
Ik hoop dat TS er rekening mee gehouden heeft, het gaat altijd harder dan je vooraf denkt.
5 jaar voorpret! Dan heb je al 5 jaar de kans om te dromen, heerlijk! Ook dat is (een groot) deel van de hobby.
Maar, ook 5 jaar om te sparen. Het verschil tussen 1x boodschappen voor lunch en avondeten is aanziénlijk meer dan lunch op het terras plus diner in de brasserie.

Even een eigen voorbeeld:
Afgelopen mei vanuit de Betuwe naar Schiermonnikoog gefietst, vanaf daar naar Vaals en weer naar huis. Maar door het slechte weer, veel extra trekkershutjes en vrienden-op-de-fiets-slaapplekken moeten boeken. Geen ramp, hoor, wat meer luxe, maar wel extra kosten die ik vooraf niet voorzien had. Gelukkig was het 'spaarpotje fietsvakantie' toereikend.

ps: dit topic kan zo naar Voorbereiding Fietsreis :wink: