Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 7 naar 9 speed square taper crankset: FC-M371 vs FC-MT101 - Forum Wereldfietser

7 naar 9 speed square taper crankset: FC-M371 vs FC-MT101

Na bijna alle onderdelen van mijn huidige fiets vervangen te hebben en de aandrijving van 3X7 naar 3X9 te hebben omgebouwd kom ik er na mijn eerste testrit achter dat de ketting (9 speed) af en toe blijft steken bij het schakelen.

De huidige crankset is een Shimano Acera FC-M361, welke van zichzelf eigenlijk geschikt is voor 7-8 speed. Ik heb veel berichten gelezen en gehoord dat deze crankset evengoed prima samen zou moeten gaan met een 9 speed ketting maar nadat de ketting toch een paar keer is blijven steken vraag ik me af of het toch geen goed idee is om de crankset te vervangen voor een die 9 speed compatible is.

Voor square taper trapassen en 40+ tanden op het grootste blad kom ik dan uit op de volgende twee opties, de FC-M371 en de FC-MT101

De 101 is echter een stuk goedkoper dan de 371 dus ik vroeg me af of er een wezenlijk verschil is tussen deze twee cranksets en ook of ze kwalitatief qua duurzaamheid vergelijkbaar zijn met de 361 die er nu op zit. In alle gevallen zijn de kettingbladen van staal en bij de 361 zijn ze verwijderbaar en bij de 371 en 101 zijn ze geklonken.
Of er veel verschil zit tussen 101 en 371 kan ik niet beoordelen. Kwaliteit wordt betaald is een bekende grondregel.
Wel zijn beide crankstellen kwalitatief minder dan de 361. Lagere kwaliteit van het gebruikte staal. Overigens vind ik het vreemd dat de 9v ketting niet goed samenwerkt met de 361 crank. Zou gewoon goed moeten gaan, althans is mijn eigen ervaring. Is er geen andere oorzaak, zoals een braampje?
Streglof schreef:
wo 05 jan, 2022 15:30
In alle gevallen zijn de kettingbladen van staal en bij de 361 zijn ze verwijderbaar en bij de 371 en 101 zijn ze geklonken.
Als de kettingbladen verwisselbaar zijn en de steek hetzelfde is als je huidige crankset, kun je ook nog overwegen om de kettingbladen van de nieuwe crank over te zetten naar je huidige crank. Dan kun je die nieuwe crank zowel met vierkante aansluiting als Octalink als Hollowtech 2 kopen.

Maar misschien zijn de losse tandwielen wel goedkoper?
Jurr schreef:
wo 05 jan, 2022 18:00
Streglof schreef:
wo 05 jan, 2022 15:30
In alle gevallen zijn de kettingbladen van staal en bij de 361 zijn ze verwijderbaar en bij de 371 en 101 zijn ze geklonken.
Als de kettingbladen verwisselbaar zijn en de steek hetzelfde is als je huidige crankset, kun je ook nog overwegen om de kettingbladen van de nieuwe crank over te zetten naar je huidige crank. Dan kun je die nieuwe crank zowel met vierkante aansluiting als Octalink als Hollowtech 2 kopen.

Maar misschien zijn de losse tandwielen wel goedkoper?
Bedoel je dat ik dan de kettingbladen van bijvoorbeeld een Alivio FC-T4060 (24mm hollowtech) zou kunnen overzetten naar de 361 die er nu op zit?
Als de steek van de tandwielen hetzelfde is, jazeker.

Soms wil het als de steek gelijk is aan de binnenkant van de middelste tandwiel toch nog vastlopen qua passing. Dan kun je met een vijl aan de slag tot het wel past. Zelf doe ik dat dan het liefste bij de crank, dan heb je na het verslijten van het middelste tandwiel niet hetzelfde probleem bij de nieuwe ;)
Ja, mits de boutcirkel diameter gelijk is.
Ik denk dat je huidige 7 speed crank wat versleten is. Als het je niet stoort en de ketting niet overslaat zou ik er gewoon mee doorrijden, dat probleem lost zichzelf op. Maar nu wel de kettingslijtage van de 9 speed ketting in het oog houden en tijdig vervangen!
Alleen wat ik me wel afvraag: als ik de kettingbladen van een 9 speed crankset op een 7 speed crank bevestig, blijft de 9 speed spatiëring tussen de kettingbladen dan wel behouden?
De 361 is 8v en de laatste tientallen jaren is de spacing tussen de bladen hetzelfde gebleven. Pas vanaf 11v zijn er minimale verschillen in de constructie. Maar ook dan zul je geen schakelproblemen krijgen. Eigen ervaring met 9v Stronglight crank en 11v Shimano-groep op racefiets.
Anders gezegd, de spatiëring tussen de kettingbladen vooraan wordt niet bepaald door de breedte van de ketting maar door de hoek van de ketting ten opzichte van de kettingbladen in de slechtst mogelijke versnelling, klein-klein.

Als ketting vooraan op het kleinste blad ligt en achteraan op het kleinste kransje ligt ze zo scheef mogelijk. Het is niet de bedoeling dat de ketting dan het grootste tandwiel raakt dus dat bepaalt hoe ver de tandwielen vooraan van elkaar moeten staan.

Aangezien frames niet gevoelig korter of langer worden en cassettes van 7 tot 12 speed ongeveer even breed zijn verandert die hoek dus nauwelijks en kan je crankstellen voor een kleiner aantal versnellingen dus ook voor hogere aantallen gebruiken.
Ok ik dacht dat de reden dat de ketting af en toe blijft steken was omdat de spatiëring tussen de kettingbladen te groot was voor de 9 spd ketting.

Maar als het verschil in spatiëring minimaal is dan is de reden misschien wel gewoon versleten kettingbladen en dan zou ik het beste gewoon de de kettingbladen van de huidige crankset kunnen vervangen of een nieuwe fc-m361 aanschaffen, toch?
Streglof schreef:
vr 07 jan, 2022 13:27
ik het beste gewoon de de kettingbladen van de huidige crankset kunnen vervangen of een nieuwe fc-m361 aanschaffen, toch?
Ja, zoeken dan...!
Streglof schreef:
vr 07 jan, 2022 13:27
Ok ik dacht dat de reden dat de ketting af en toe blijft steken was omdat de spatiëring tussen de kettingbladen te groot was voor de 9 spd ketting.

Maar als het verschil in spatiëring minimaal is dan is de reden misschien wel gewoon versleten kettingbladen en dan zou ik het beste gewoon de de kettingbladen van de huidige crankset kunnen vervangen of een nieuwe fc-m361 aanschaffen, toch?
Ik gebruik een 7-speed triple met 9-speed voorderailleur en shifter, daar zit het probleem niet. Ik denk ook dat de voorbladen gewoon versleten zijn. Plaats anders eens een foto van de kettingbladen, het is vrij makkelijk te zien.