Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aero bars ? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aero bars ?

PhilipBe schreef:
vr 07 jan, 2022 12:25
Zit wat met dezelfde vraag, heb er eentje gekocht en gisteren gemonteerd,
Dus nog weinig ervaring, maar eerste indruk is dat het een blijvertje wordt....
zien er goed uit, nog een specifiek merk?
@PhilipBe
Ik zou toch eens overwegen andere spatborden te nemen met beveiliging.
Capture.JPG
Capture.JPG (22.26 KiB) 1194 keer bekeken
Als er een steentje of iets dergelijks ongelukkig tussen de band en het spatbord terecht komt dan blokkeert het voorwiel.
Deze en andere types beveiliging zorgen ervoor dat de bevestiging losspringt zodat er geen ongelukken gebeuren.

Twee voorbeelden:
- Ik ken iemand die na afloop van zo'n incident 2 gebroken polsen had.
- Afgelopen zomer had ik zoiets voor het eerst bij de hand en de spatbord bevestiging schoot los bij de Sollbruchstelle.
... en mij valt op dat er zeer weinig ruimte tussen voorband en spatbord zit. Heeft dat een reden?

Screenshot_20220107-133413.png
Terra schreef:
vr 07 jan, 2022 13:26
PhilipBe schreef:
vr 07 jan, 2022 12:25
Zit wat met dezelfde vraag, heb er eentje gekocht en gisteren gemonteerd,
Dus nog weinig ervaring, maar eerste indruk is dat het een blijvertje wordt....
zien er goed uit, nog een specifiek merk?
Deze die ik gekocht heb,
BBB Cycling AeroBase BHB-52 Tijdritstuur
willem.m schreef:
vr 07 jan, 2022 13:33
... en mij valt op dat er zeer weinig ruimte tussen voorband en spatbord zit. Heeft dat een reden?


Screenshot_20220107-133413.png
In de zomer rij ik met kortere spatborden type mountain bike, maar onlangs verwisseld voor de herfst en winter.

Zijn spatborden gerecupereerd van mijn heel oude stadsfiets, 25mm was toen al breed.....Nu is 37mm small, de combinatie is inderdaad niet optimaal, kan nog een klein beetje winnen met wat "wringen en plooien" tussen de vork...
Poppink schreef:
vr 07 jan, 2022 13:30
Ik zou toch eens overwegen andere spatborden te nemen met beveiliging.
Capture.JPG
Als er een steentje of iets dergelijks ongelukkig tussen de band en het spatbord terecht komt dan blokkeert het voorwiel.
Deze en andere types beveiliging zorgen ervoor dat de bevestiging losspringt zodat er geen ongelukken gebeuren.
+1
PhilipBe schreef:
vr 07 jan, 2022 13:52
..... kan nog een klein beetje winnen met wat "wringen en plooien" tussen de vork...
Capture.JPG
Capture.JPG (6.27 KiB) 1159 keer bekeken
Dat wringen is niet het probleem.
Het probleem - beter gezegd het ongevalsrisico - zie je op het plaatje.
Poppink schreef:
vr 07 jan, 2022 13:30
@PhilipBe
Ik zou toch eens overwegen andere spatborden te nemen met beveiliging.
Capture.JPG
Als er een steentje of iets dergelijks ongelukkig tussen de band en het spatbord terecht komt dan blokkeert het voorwiel.
Deze en andere types beveiliging zorgen ervoor dat de bevestiging losspringt zodat er geen ongelukken gebeuren.

Twee voorbeelden:
- Ik ken iemand die na afloop van zo'n incident 2 gebroken polsen had.
- Afgelopen zomer had ik zoiets voor het eerst bij de hand en de spatbord bevestiging schoot los bij de Sollbruchstelle.

Nog niets gebroken,
Wel na elke modderstrook compleet vast en ook nog tweemaal lek vermoedelijk door al het vuil en takjes met doornen die er maar tussengeplet werden..
IMG_20220130_154213.jpg
Opgeruimd staat netjes...


En al veel plezier gehad van de aerobars...
Lekker rustig doorrijden.... Je ziet wel niet zoveel...
Poppink schreef:
do 30 dec, 2021 21:43
Ik heb het 12GO ligstuur op m'n fiets gehad.
Dat model is heel geschikt omdat de elleboogsteunen achter het stuur zitten, wat het aanzienlijk comfortabeler maakt. Als de steunen recht boven je stuur zitten wordt de positie meestal te gestrekt.
Ik overweeg ook een dergelijk stuur. Ze zouden dan de innerbars vervangen. Die innerbars bevallen goed.
Aerobars lijken mij nog comfortabeler.
DeFiets schreef:
wo 09 feb, 2022 09:32
Ik overweeg ook een dergelijk stuur. Ze zouden dan de innerbars vervangen. Die innerbars bevallen goed.
Aerobars lijken mij nog comfortabeler.
Nog iets horizontaler gezet, en iets verder of langer
IMG_20220212_165853.jpg
En met wat minder bandenspanning in de voorband rijd ik nu ook comfortabel op het ligstuur op de Spaanse gravelwegen van de route 1 ....

Is wel niet te vergelijken met een inner barend omdat je je handen eigenlijk niet meer gebruikt. Voelt eerder gelijkaardig aan "zonder handen" rijden vooral als je wat (grote) bochten neemt. Je stuurt dan vanuit je heupen

Je rijdt ook iets sneller of gelijk met minder inspanning. Soms als ik voel dat ik moet terugschakelen ga ik op het ligstuur en draait het weer gewoon goed rond.
(soort van halve stap als je wilt)

PS, sinds het voorste spatbord eraf is ook niet meer lek gereden...
https://photos.app.goo.gl/eas1vtE97nUCcp8F8

Na een tijdje geleden een paar earobars te hebben gezet ook moet mijn snelle tourfiets er ook naar aan geloven. Dat werd dus een dagje Decathlon 😁. Andere stuurpen, van 1 naar 1¹/⁸ voor het makkelijker sleutelen. Ook maar een dropbar meegenomen. Vanaf Leeuwarden naar mijn favoriete fietsenmaker (Dik) in Groningen voor stuurlint. Altijd vriendelijk en behulpzaam. Thuisgekomen met 3,2 grijs voor het stuur en 2,5 oranje voor de earobars.

Thuis gekomen zo blij als een kind 😁

Alles gemonteerd en lekker aan de tour. Na knap 60 km tot de conclusie gekomen dat er zoals bijna altijd ruimte is voor verbetering. Dus, carrosserie ringen geregeld van verschillende maten en aan het afstellen gegaan. Prima set-up gevonden. Morgen maar eens op tijd de wekker zetten en testen.