Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aero bars ? - Forum Wereldfietser

Aero bars ?

Afgelopen dagen met veel tegenwind gefietst. Een goede training voor mijn 3 maanden fietsreis straks in april.
Op een vlakke polderweg met tegenwind, buig ik (net als veel anderen) automatisch lager over mijn stuur. Soms met mijn ellenbogen op de handvatten. Maar dat fietst met een breed en recht stuur niet echt fijn. Je gaat ook wat meer slingeren bij gebrek aan controle.
En daarom wil ik een ligstuur of aero bars proberen op mijn Koga Worldtraveller.
Maar wat zijn de voor- en nadelen hiervan en is dit wel zinvol op een tourfiets?
Buiten het feit dat de extra beugels moeten passen tussen ander elementen op het stuur en de deksel van mijn Ortlieb stuurtas ook nog open moet kunnen.
Benieuwd naar jullie ervaringen.

groet Terra
Op mijn dagelijkse fiets ,type boodschappen, en op mijn racefiets een ligfietsstuur en dat bevalt goed.
Op mijn Koga WT ook geprobeerd , 't past op 't stuur ,maar de geometrie is dusdanig anders dat het bij mij totaal niet beviel. Ik ben 1m84 en mijn racefiets en WT zijn beide maat 57.
Wat zeg je , "boodschappenfiets met ligstuur ?" .Ja ,'t heet hier Friesland.
Succes, Pier.
Terra schreef:
do 30 dec, 2021 20:43

Benieuwd naar jullie ervaringen.
Gezien de vraagstelling vermoed ik dat het antwoord op de volgende vraag "nee" zal zijn, maar uit nieuwsgierigheid: kan een racestuur op je fiets?
Mocht je die aerobars uiteindelijk liever niet plaatsen, dan kan ik een racestuur aanbevelen. Ik heb er dit jaar nog veel plezier van gehad bij forse tegenwind in Frankrijk. Het loopt ook minder in de weg van een fietstas.

Met aerobars heb ik geen ervaring, dus mijn excuses voor de zijweg die ik insloeg.
Ik heb het 12GO ligstuur op m'n fiets gehad. (van Dik in Groningen)

- het is veel stabieler en veiliger dan op de handvaten leunen, niet alleen vanwege de elleboogsteunen maar ook vanwege de greep vooraan.
- het ligstuur past precies buiten de ophangsteun van de Ortlieb stuurtas.
- ik gebruikte de ligstand bar weinig.
- ik gebruikte de elleboogsteunen regelmatig om even lekker rechtop te kunnen gaan zitten.
- het openen van de stuurtas is inderdaad een dingetje. Eerst heb ik het opgelost door het ligstuur wat achterover te monteren en later door het wat hoger op het stuur te monteren met langere schroeven.
- het ligstuur wat hoger boven het stuur gemonteerd is prettig.
- het ligstuur is prettig om je helm over het uiteinde te hangen of te leggen, je boodschappen even te parkeren, een boterhammetje te smeren, een handdoek over te drogen te hangen et cetera.
- afgelopen zomer heb ik (toevallig) zonder ligstuur gefietst en ik heb het eigenlijk geen moment gemist.
Ik heb wel een tijd met zo'n opzetstuur gereden, beviel me prima bij vooral lange saaie stukken rechtdoor op asfalt. Lekker aërodynamisch doortrappen op minder inspirerende routes met bijvoorbeeld tegenwind ;)

Ondertussen fiets ik meer off-road en minder saai asfalt rechtdoor dus minder de behoefte eraan, zodoende er iemand anders een plezier mee gedaan.
Ik hou van stevig doortrappen op fietsvakantie waarbij aërodynamica parten gaat spelen.

Voortassen vangen veel wind en ik merkte ook de invloed van de stuurtas. Sinds het ligstuur bij mij geen stuurtas meer en de voortassen waren al weg. Die ‘handige handtas’ blijk je eigenlijk niet nodig te hebben. Bij de supermarkt pak je een karretje en als je stopt kan je net zo goed je eten uit je achtertas pakken. Je zonnebril zit aan je helm en je portemonnaie in de vakjes van je wielershirt. En als het goed is had je al je sleutels in een fietstas zitten, omdat ze teveel rammelden en krassen maakten toen ze nog in je stuurtas zaten. 😉

Toch gebruik ik het ligstuur alleen op lange vlakke stukken, bijv. dijken, langs kanalen en op oude spoorlijnen of tussen de dorpjes, ook in het buitenland. Bij klimmen en dalen hou je je handen boven op of bij de remmen.

Mijn punt is: je wint meer snelheid (of gebruikt minder energie) over je hele reis als je minder wind vangt met je tassen, terwijl je het ligstuur maar beperkt kan gebruiken. Minder gewicht van die tassen is ook nog eens fijner bij het klimmen.
Ik heb zowel op mijn vakantiefiets als mijn woon-werkfiets een ligstuur. Prima voor afwisseling en om inspanning te sparen/snelheid te winnen. Ik gebruik hem vaak als de weg/het pad maar rustig en voorspelbaar is.

Je houdt inderdaad minder stuur over om dingen op te monteren maar daarvoor heb je een "Primax Fietscomputer Paaltje" en met meerdere heb je denk ik zelfs meer ruimte.

Wat betreft de woon-werkfiets is het ook handig om sneller je fiets in de fietsenstalling terug te vinden.

Wat betreft merk kan ik het Aptiona opzetstuur van Dethalon aanbevelen.
Ik kan een ligstuur alleen maar aanbevelen, los van een aerodynamisch voordeel vind ik het ook de meest comfortabele positie op de fiets. Ik had eerst een ligstuur op mijn racefiets en een Denham stuur op mijn mountainbike/bikepacking fiets, maar het ligstuur beviel zo goed dat ik op mijn mountainbike ben geswitched naar een normaal stuur en de aero bars erop. Ideaal voor de minder mooie stukken tussendoor.

Voor het uitproberen zou ik wel kiezen voor aero bars waarbij je de afstand tussen de armsteun en de bevestiging aan het stuur kan aanpassen. Bij de meeste is dit niet aanpasbaar en dan moet je maar net geluk hebben dat je goed uitkomt.

Qua stuurtas zijn er ook wel mogelijkheden, als je zoekt op "aerobar bag" zijn er genoeg tassen specifiek voor aero bars te vinden.
Akkoord met de meeste zaken die hierboven reeds werden aangehaald.

Sinds drie maand rij ik ook met aerobars. Wat een verademing! (maar da's heel persoonlijk)
Ik betrapte er mezelf ook op dat ik heel frequent met de ellebogen op de handvatten reed. Al jaren. Het voelde als een tweede natuur.
Toch besloot ik in september aerobars te monteren om eens te kijken wat dat zou geven.

Nadelen:
  • Ik moet bekennen, het was als opnieuw leren fietsen. Heel onstabiel in het begin, maar wellicht komt dat ook omdat ik de bars heel sportief heb gemonteerd (laag en de elbow pads heel dicht bij elkaar).
  • Van een stuurtas is er geen sprake meer. Maar daar zijn blijkbaar oplossingen voor - zie posts hierboven
  • De telefoon moet nu op de bovenbuis, maar dat valt reuze mee.
  • Je nekspieren mogen niet aan de zwakke kant zijn als je iets van de omgeving wil zien (maar dat viel omwille van mijn eerdere elleboogpositie wel mee).
  • Smalle elleboogpads werken niet mee voor okselzweetverdamping tijdens het fietsen.
  • Je zit niet aan de remhendels/versnellingshendels - dus defensief rijden omdat de reactietijd verlengt
Voordelen:
  • De positie werkt verslavend.
  • Het is heel ontspannend voor de schouders en rug.
  • Het voelt niet alleen sneller, het gaat echt veel sneller op de vlakke baan (mijn kruissnelheden zijn van 26 naar 29-31 gegaan).
  • De bars zijn inderdaad goede kapstokken / droogrek als je een muts of iets kwijt wil tijdens het fietsen (daar gaat de aerodynamica).
Er lijken dus meer nadelen dan voordelen, maar de voordelen wegen wel veel zwaarder door. Ik wil alvast niet meer terug naar het gewoon stuur voor gebruik tijdens woon-werkverkeer en dagtochtjes.

Hieronder een fotootje van de setup. Ondertussen heb ik de uiteinden van de aerobars wel wat schuin naar elkaar toe geroteerd voor betere handpositie.
Aerobars.jpg
Mijn huidige setup.
Ik vind ligsturen helemaal niks. Vooral wanneer ze zo gemonteerd zijn dat je nog min of meer rechtop zit en dat zie ik vaker dan een echt sportieve houding. Variëren met handposities zijn mi wel zinvol. Daarvoor heb ik sinds kort innerbarends. Die bevallen goed.
Doe er eens een foto bij en waar koop je die dingen?
Soms zie je Gazelles met ligsturen voorbij komen die zo steil omhoog zijn gemonteerd dat ze meer een rolbeugel zijn. En met dat schuim erom heen kijken het wel strandbuggy’s.

Ik vind 2 rechte stangetjes die redelijk horizontaal liggen met een schuin greepje acceptabel.
groverr schreef:
za 01 jan, 2022 22:40
Soms zie je Gazelles met ligsturen voorbij komen die zo steil omhoog zijn gemonteerd dat ze meer een rolbeugel zijn. En met dat schuim erom heen kijken het wel strandbuggy’s.
Zulke kangaroorekken komen natuurlijk uit Australië maar hier zijn ze wel handig als je weer eens tegen een Gallowayrund botst tijdens het gravelbiken in zo'n nieuw natuurgebied.
Ter referentie een klassieke oplossing. Ik heb op de campeur van mevrouw non-fixie zojuist een Nitto B135-stuur gemonteerd. Met MAFAC guidonnet-remgrepen.

Afbeelding
Poppink schreef:
za 01 jan, 2022 21:39
Doe er eens een foto bij en waar koop je die dingen?
Ik neem aan dat je vraag aan mij gericht was. Deze innerbarends zijn net grot genoeg om je duim achter te haken. Je kan dan nog goed bij je remmen. Als je ze met je hele hand wil omvatten, zijn ze niet geschikt. Beetje offtopic waarvoor excuses want heeft niks met liggen op je stuur te maken.
IMG_3136.jpg
Innerbars lijken me fijn om van handpositie te wisselen. Maar aan aerodynamica lijken ze m.i. niet veel bij te dragen.
En met een Rohloff-schakelaar naast het handvat gaan innerbars ook niet lekker helaas.
Alleen maar nadelen (ander draadje) 😉
Terra schreef:
zo 02 jan, 2022 18:32

En met een Rohloff-schakelaar naast het handvat gaan innerbars ook niet lekker helaas.
Dat ligt er maar net aan hoe breed en wat voor vorm je stuur is ;)
Jurr schreef:
zo 02 jan, 2022 22:38
Terra schreef:
zo 02 jan, 2022 18:32

En met een Rohloff-schakelaar naast het handvat gaan innerbars ook niet lekker helaas.
Dat ligt er maar net aan hoe breed en wat voor vorm je stuur is ;)
Ik heb wel gekeken naar innerbars. Maar die moeten gemonteerd worden tussen remgreep en handvat. En juist daar zit de Rohloff-schakelaar incl een metalen behuizing voor Rohloff-kabels. Het is niet prettig om je hand daar op te laten rusten voor een goede grip op de innerbars.
Zit wat met dezelfde vraag, heb er eentje gekocht en gisteren gemonteerd,
Dus nog weinig ervaring, maar eerste indruk is dat het een blijvertje wordt....
IMG_20220106_160417.jpg
Inner bar heb ik op mijn vorige fiets gemonteerd, niet zo veel gebruikt, ik bleef toch rechtop zitten, en als het terrein wat moeilijker wordt, stuurt het niet zo goed omdat ik te smal zit.
Waren simpele gladde gebogen staven en altijd wat het gevoel gehad dat ik die stevig moest vasthouden om er niet af te schieten...