Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuze trekkingfiets - Forum Wereldfietser

Keuze trekkingfiets

Ha!
Wie kan mij advies geven bij de keuze voor een trekkingfiets?
Zie hieronder de ingevulde vragenlijst.
Alvast heel erg bedankt!
Groeten, Myrte


WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Woon/werkverkeer 20km enkele reis.
Fietsen in vrije tijd door de bossen en heide in de omgeving.
Fietsvakantie met kamperen.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Ik houd zelf wel van doorfietsen.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Dat weet ik nog niet. Nu heb ik op mijn Gazelle (houding rechtop) een triatlon opzetstuur voor meer liggende houding. De afwisseling vind ik fijn. Voor langere stukken en harder rijden het opzetstuur.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Ja. Met regelmaat dus goede verlichting is gewenst.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Nog geen plannen.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Nederland en Europa.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Kampeervakanties, dus rondtrekken met de fiets.

JE LICHAAMSLENGTE
175

JE GEWICHT
71

JE LICHAAMSBOUW
Brede heupen.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Heesch, Noord-Brabant.

WAT IS JE BUDGET?
2000 – 3000 euro

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Lange afstanden woon werk verkeer (40km retour).
Van de zomer eerste fietsvakantie gedaan: Pieterpad gereden.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
2000 - 2015 Gazelle Paris
2011 – heden Gazelle Allure limited, 21 versnellingen. Damesmodel. Met bepakking instabiel.
2017 – heden Brompton 6 versnellingen (vouwfiets)

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik wil graag de basis gaan leren

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja op zich wel.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Koga worldtraveller
Sta ook open voor iets anders.

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Lijkt mij handig, geen must.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Voor de zomervakantie.

OVERIGE VRAGEN/OPMERKINGEN
Na wat lezen heb ik de voorkeur voor:
- Schijfremmen
- Twijfel ik overeen heren of een mixte frame
- Ik ben nieuwsgierig naar versnellingen met een Rohloff naaf omdat die geen overlap hebben. Twijfel of dit de investering
waard is.
- Heel praktisch, hoe duurder de fiets, kan ik hem dan nog met slot vastzetten voor een boodschap (in Brabant 😉)?
Als je er het hele jaar mee wilt forensen dan is een Rohloff zeker de moeite waard, als was het alleen maar vanwege het onderhoud. Verder maakt een heren of mixte frame tegenwoordig niet zo bar veel meer uit, al zal een heren frame altijd iets stijver zijn. Wat dat betreft gewoon proberen en kijken wat bevalt. En met een Koga WT zit je altijd goed, maar ik ben bevooroordeeld. 😉

Mijn WT-S met Rohloff neem ik ook gewoon mee voor een boodschap (dan wel in Drenthe, maar ook hier wordt gejat), maar ik zet hem altijd ergens aan vast met een stevige ketting. Tegen diefstal overdag moet dat voldoende zijn.
Welkom :)


Poeh dat is een lastige. Met de wensen die je zo aangeeft en het budget kun je eigenlijk alle kanten op. Het wordt sowieso snel beter dan de gazelle als ik daar zo een plaatje van bekijk :wink:

Vooral vanwege het woon-werk verkeer is de Rohloff wel een hele fijne optie (maar wil je er dan ook een riem op). Dat wordt dan wel een gebruikte fiets, met alle onzekerheden die je daarbij krijgt en prio1 is toch allereerst de juiste maat. Het meeste aanbod staat tegenwoordig bij handelaars die soms hun geheel eigen werkelijkheid hanteren in de omschrijvingen en waardering van een fiets, dus pas op.

Kun je iets meer afbakenen welk type fiets je naar toe wilt? meer mtb georiënteerd, of meer gravel/randonneur, of tank, of lichte toerfiets, of ...?

Overweeg ook fietsen als, ik noem maar wat, een giant anytour waarbij je doorspaart voor een Rohloff als de fiets bevalt (blijf je nog ruim binnen budget) of een stevens C12 Lite (pinion binnen budget). Tenminste als je niet al te ruig gaat doen.
Als je bang bent dat jouw nieuwe fiets wordt weggehaald bij de supermarkt, kun je er niet twee fietsen op nahouden? Eentje voor woon/werk/vakantie en eentje voor plaatselijk verkeer en boodschappen.
Mocht je ze nog niet gelezen hebben, lees eens bij Wim op z'n site:

https://fietsvakantie.home.blog/

En bij Michiel:

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/

Samenvattend is het belangrijk dat de maat goed is, dat je remmen goed genoeg zijn om de fiets af te kunnen remmen met bagage bergaf, dat het frame (zeker bij een lage instap!) voldoende stijf is voor het rijden met het door jou geplande bagagegewicht, dat de versnellingen laag genoeg zijn om fatsoenlijk een berg op te komen, en had ik al gezegd dat de maat goed moet zijn?

Bij een gebruikte fiets goed letten op de staat van de fiets in kwestie, bijvoorbeeld met behulp hiervan:

http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm

Grandonneur schreef:
vr 31 dec, 2021 08:59

Kun je iets meer afbakenen welk type fiets je naar toe wilt? meer mtb georiënteerd, of meer gravel/randonneur, of tank, of lichte toerfiets, of ...?
Opzich zou de beoogde hoeveelheid bagagegewicht en -volume ook best in die vragenlijst kunnen ja. Als je 6 Ortlieb tassen helemaal vol laadt voor een (wereld-?)reis stelt dat toch wat meer eisen aan je materiaal dan wanneer er alleen 2 kleine (voor-)tassen achterop mee gaan met daarin een lichtgewicht kampeeruitrusting. Wat ook geldt voor de kleine bikepacking tassen. Maar misschien gaan er zelfs wel kinderen en/of huisdieren mee, of andere reisgenoten wat maakt dat de fiets meer of juist minder belast wordt.

Des te minder bagage er meegaat, hoe meer fietsen er geschikt zouden kunnen zijn.
Twee fietsen is vaak een heel fijne en ook goedkope optie.

Voor boodschappen en woonwerk bij slecht weer koop je een 8v stadsfiets. Die zijn op dit moment veel tweedehands te koop omdat "iedereen" een e-bike koopt. Voor vierhonderd en soms maar driehonderd euro koop je een mooie versie die praktisch nieuw is. Ik heb er een voor mijn eega gekocht die waarschijnlijk nog nooit nat was geweest. Aan zo'n fiets pleeg je weinig onderhoud.

Voor de vakantiefiets heb je dan nog het overgrote deel van je budget over, maar die fiets heeft dan in de winter veel minder te lijden waardoor je al uiteindelijk goedkoper uitkomt. Je hoeft die fiets ook niet dagelijks in de openbare ruimte te parkeren. Dat scheelt zorgen. Bovendien heb je het voordeel dat je een reservefiets hebt.

Als je voor de vakantiefiets de wens voor een Rohloffnaaf en schijfremmen laat varen (hij wordt immers niet nat) en tweedehands gaat kun je misschien wel een mooie derailleurfiets vinden die 15 jaar geleden nog helemaal de hemel in geprezen werd door de vakbladen en kenners op deze site en hou je nog steeds ruim 1000 euro over, misschien wel 2000.
Nog een voordeel van tweedehands is dat wanneer de fiets tegenvalt die relatief meer opbrengt dan een nieuwe.

Grote probleem van een tweedehands vakantiefiets vinden is zien of zo'n fiets echt goed is. Er zijn veel fietsen te koop die niet zijn wat ze lijken. Vaak zijn dat opgeknapte oude fietsen.
Ha Jurr,
Dank voor de infor en links! De eerste had ik al gelezen. Heel informatief! De 2e ga ik naar kijken.
Ik had nu 14kg bagage schat ik. Voor de volgende trip in Zwitserland wil ik daar nog wat vanaf krijgen.
Ik heb twee grote Ortliebtassen achter en een struurtas.
Dank voor jullie reacties en adviezen tot zover!
Ik hoop snel een keer te kunnen gaan proefrijden om wat meer inzicht te krijgen in o.a. de houding op de fiets die ik wel of niet prettig vind.
Jurr schreef:
vr 31 dec, 2021 09:42
Opzich zou de beoogde hoeveelheid bagagegewicht en -volume ook best in die vragenlijst kunnen ja. Als je 6 Ortlieb tassen helemaal vol laadt voor een (wereld-?)reis stelt dat toch wat meer eisen aan je materiaal dan wanneer er alleen 2 kleine (voor-)tassen achterop mee gaan met daarin een lichtgewicht kampeeruitrusting. Wat ook geldt voor de kleine bikepacking tassen. Maar misschien gaan er zelfs wel kinderen en/of huisdieren mee, of andere reisgenoten wat maakt dat de fiets meer of juist minder belast wordt.

Des te minder bagage er meegaat, hoe meer fietsen er geschikt zouden kunnen zijn.
Goed punt ja. met alle cross-over fietsvakantie opties tegenwoordig is dat best relevant voor de vragenlijst. Evenals de vraag of vakanties onverhard worden gereden, of juist snel en licht met de creditcard in de achterzak de bergen over? heb de indruk dat daar tegenwoordig meer gespecialiseerd wordt dan dat dat 'vroeger' wel was.

Coosje84 schreef:
vr 31 dec, 2021 10:40
Ik had nu 14kg bagage schat ik. Voor de volgende trip in Zwitserland wil ik daar nog wat vanaf krijgen.
Ik heb twee grote Ortliebtassen achter en een struurtas.
netjes hoor.
Coosje84 schreef:
vr 31 dec, 2021 10:40

Ik had nu 14kg bagage schat ik. Voor de volgende trip in Zwitserland wil ik daar nog wat vanaf krijgen.
Ik heb twee grote Ortliebtassen achter en een struurtas.
Dat relatief lage bagagegewicht geeft je wel best veel vrijheid in fietskeuze. Je zou je achtertassen met je bagagegewicht mee kunnen nemen naar een proefrit om er zeker van te zijn dat je fiets stijf genoeg is om te rijden met jouw bagage.

Coosje84 schreef:
do 30 dec, 2021 17:36

Woon/werkverkeer 20km enkele reis.
Die toch wel serieuze 2x20km woonwerk is ook wel een puntje. Gaat die elke dag door weer&wind of wordt er bij slecht weer voor OV&vouwfiets of auto gekozen? Zo niet, dan pleit dat wel voor consequente smering en onderhoud bij een derailleurfiets of anders een naafversnelling. En overweeg daarbij dan een volledig gesloten kettingkast of riemaandrijving.

En wil je die woon-werk kilometers dan met dezelfde fiets doen of is de tweede fiets optie ook een mogelijkheid? Ook gezien diefstalrisico, kan de fiets meestal veilig staan of staat deze ook op je werk bijvoorbeeld op een openbare parkeergelegenheid? En hoe consequent ben je met sloten bij bijvoorbeeld supermarkt? Allemaal vragen in deze forumpost die je hier niet zozeer hoeft te beantwoorden, maar wel dingen die je je af kunt vragen. Die balans en voorkeuren kunnen bij verschillende mensen toch steeds anders liggen wat maakt dat je uiteindelijk tot andere keuzes komt.
Geen idee wat de levertijd voor nieuwe fietsen momenteel is, maar houdt daar rekening mee bij je keuze. Afgelopen jaar was snelle levering vaak niet mogelijk.
Zou dit een goede optie zijn prijs/kwaliteit?

https://www.phelocycle.com/product/koga ... ima-staat/
Ik zie op de foto's dat er een sticker met carbonfiber-look op de zitbuis geplakt is. Deze specifieke verkoper heeft eerder al eens geprobeerd fietsen te verkopen met een sticker over een deuk in het frame geplakt. Gelukkig wist een oplettende koper dit te ontdekken en het hier op het forum te melden.

Trek dit soort stickers er in het bijzijn van de verkoper gewoon af en kijk of er eventuele ellende onder zit. Stickers met carbon-look zijn in de autohoek van de Action te koop voor weinig geld.

Als het alleen lakbeschadigingen zijn of er gestickerd is om de two-tone van het frame optisch minder op te laten vallen hoeft het geen probleem te zijn, en blijft de rest van de staat van de fiets en de prijs die je ervoor wil betalen over.

Hoe de prijs/kwaliteit verhouding ligt die je bij een handelaar krijgt valt over te twisten, dat heb je als je snel bent na het zien van een particuliere Marktplaats advertentie vaak beter in orde. Maar ja, als je niet snel genoeg bent staat dezelfde fiets enkele dagen later bij 1 van de handelaren voor iets wat qua prijs/kwaliteit een andere verhouding zal hebben.
Onder en boven de sticker zie je kleine lakbeschadigingen zitten die met een zwarte stift zijn weg gewerkt. Er zal wel een fietsketting zonder bescherming omheen gezeten hebben.
Volgens mij is dit ook geen originele voorvork voor deze fiets.
Het lijkt erop of de fiets al best wat meegemaakt heeft, en dat ie optisch is opgeknapt (nieuwe handvatten zadel banden etc). Velgen lijken vrij nieuw maar de naaf heeft desondanks nog geen flensringen gekregen.

Dat hoeft natuurlijk niet erg te zijn, maar stel dat bijvoorbeeld zo'n gates set al rap aan vervanging toe is moet je daar toch een aardig bedrag voor opzij leggen. Als de onderdelen al leverbaar zijn.


edit bij nader inzien lijkt me alleen de voorvelg vrij nieuw :)
Die voorvork lijkt trouwens van Carbon te zijn.
De meeste vinden dat niet geschikt voor voortassen.
Grandonneur schreef:
di 18 jan, 2022 17:47

Dat hoeft natuurlijk niet erg te zijn, maar stel dat bijvoorbeeld zo'n gates set al rap aan vervanging toe is moet je daar toch een aardig bedrag voor opzij leggen. Als de onderdelen al leverbaar zijn.
Ik kan op de foto's lastig zien of het een CDC of een CDX riem is. Die eerste wordt niet meer gemaakt en kun je alleen met een hoop mazzel nog in de juiste lengte riem en de tandwielen met de juiste grootte krijgen uit restpartijen.

Ook lastig te zien wat de slijtage is aan zo'n riem en tandwielen, en wat het kilometrage is. Een ketting laat zich wat makkelijker opmeten en de bijbehorende tandwielen zich wat makkelijker beoordelen ook.

Grandonneur schreef:
di 18 jan, 2022 17:47
Velgen lijken vrij nieuw maar de naaf heeft desondanks nog geen flensringen gekregen.
De Rohloff naafflensringen zijn er pas vanaf 2017. Ouder dan dat moet er na 2017 door een fietsenmaker/wielbouwer wat mee gebeurd zijn die daarvan op de hoogte is. Zoals bijvoorbeeld het vervangen van een velg, zonder dat dat nodig is zou ik lekker dat moment afwachten voor het plaatsen van naafflensringen ;)

Grandonneur schreef:
di 18 jan, 2022 17:47
bij nader inzien lijkt me alleen de voorvelg vrij nieuw :)
Het voorwiel lijkt in z'n geheel een nieuwe, de naafdynamo is niet van een kwaliteit die Koga normaliter in de Signature modellen gebruikte, alleen op de goedkopere modellen. Dit is vast een fiets zonder naafdynamo geweest waarbij naafdynamo wiel en koplamp later zijn toegevoegd. Wat geen probleem hoeft te zijn, al schijnen de goedkopere Shimano naafdynamo's wel zwaarder te lopen dan de duurdere.
Voor een 2e hands fiets zonder veel informatie vind ik het erg veel geld.
Dankjulliewel! Ziet er voor een leek als mij interessant uit, maar na alle reacties en uitleg hierboven toch iets minder!
Je zou ook serieus kunnen overwegen om voor nieuw te gaan. 29er met schijfremmen, rohloff met ketting (kan je voorkeur zijn), meer dan prima onderdelen, vanaf een eurootje of 2600. Dat kun je dan grotendeels helemaal naar wens samenstellen. Het is natuurlijk de vraag wanneer je zoiets kunt hebben, maar dat is een kwestie van contact opnemen met een dealer (of direct met intec voor levering aan een NL verkooppunt).


https://www.bikebude24.de/INTEC-M5-29er ... ad-Rohloff


Ik weet niet hoe ze rijden hoor. intec komt iirc van Fort, gerenomeerd framebouwer (oa de oude stalen Santossen, velotraum, ...) en andersom werd intec weer omgelabeld tot bijvoorbeeld poppink.

Stalen frame's dus, naar mijn mening niet per se beter of slechter dan alu. Kan beide prima fiets opleveren.