Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kleinste verzet nieuw toerfiets is nogal groot - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

kleinste verzet nieuw toerfiets is nogal groot

Ik heb de Kona al eens in een winkel kunnen bewonderen. Ik zou deze zeker als een fiets zien waarop je de gebruikelijke 6 tassen kunt vervoeren, dus ook prima geschikt voor een kampeervakantie in het voorjaar of de herfst. 20 kilo moet deze meer dan makkelijk kunnen dragen. Ik schat de Kona waar we over spreken absoluut niet als lichter gebouwd in dan mijn Bob Jackson waarmee ik zonder enig probleem veel meer dan 20 kilo vervoer (overigens ook met racestuur en bar end shifters).
Een ander nog niet genoemd voordeel van barend shifters is dat je verschillende versnellingen kleiner of groter kan schakelen in één beweging.
Fedor schreef:
wo 29 dec, 2021 18:40
robgru schreef:
wo 29 dec, 2021 14:32
Ik heb geen last gehad toch 15 dagen lang 100 km gereden.
...
Die MTB is natuurlijk breder inzetbaar off Road met 50 mm en verende voorvork....
Een nieuwe fiets kopen is altijd leuk, maar je kan je in jouw geval afvragen waarom je een nieuwe wilt.
ja klopt ik laat mij een beetje leiden door de meer "ervarener" die ik tegen kwam onderweg allemaal op die top merken Idworkx, Santos met rohloff, pignion ze keken wat meewarig naar mijn uitrusting kreeg ik het idee met enkele heb ik nog contact die moedigden mij ook echt aan een "echte"vakantiefiets te kopen. En ik dacht waarom jezelf niet een plezier doen. maar ik hoor goed wat je zegt. ik ging , ga er nog van uit dat het beter rijdt ...de marketing helpt ook en het plezier van een nieuw hebbedingetje. heel eerlijk ik had niet tijdens de trip naar de Pyreneen het gevoel dat mij iets ontbrak, die fiets die deed het en die verende voorvork is ronduit plesant op slechte Belgische en franse wegen en geen lichamelijke klachten behalve dat mijn linker zitbotje toch wat gevoelig licht beurs werd na een dag of 13, ondanks goede fietsbroek uit CH en brooks B17 zadel dat ingereden was. maar als ik Biketory lees dan is het bijna onvermijdelijk een beetje last te krijgen.https://biketory.nl/content/27/mijn_voo ... fiets.html ik was eigenlijk door heb gemotiveerd om het te proberen met mijn MTB.
Dank voor je opmerking ik sta weer met beide benen op de grond.

PS is kwam een man uit Munchen tegen die wa
munchen.jpg
zo kan het ook met een beetje geduld...
s met een fiets zonder ketting duwend uit Munchen naar de Pyreneeen vertrokken
Ivo Miesen schreef:
wo 29 dec, 2021 20:46
Ik heb de Kona al eens in een winkel kunnen bewonderen. Ik zou deze zeker als een fiets zien waarop je de gebruikelijke 6 tassen kunt vervoeren, dus ook prima geschikt voor een kampeervakantie in het voorjaar of de herfst. 20 kilo moet deze meer dan makkelijk kunnen dragen. Ik schat de Kona waar we over spreken absoluut niet als lichter gebouwd in dan mijn Bob Jackson waarmee ik zonder enig probleem veel meer dan 20 kilo vervoer (overigens ook met racestuur en bar end shifters).
Dank ik twijfel er niet aan dat je veel mee kunt nemen met die Kona maar ik wil dat niet bij mij licht de grens bij 20 kg inclusief 2 liter water, dat dwingt mij ook om niet allerlei troep mee te nemen die je toch niet gebruikt, alhoewel ik nu wel een krukje besteld heb.... https://www.ddhammocks.com/jp/product/dd_camping_stool voor €21 300 gram

DD Hammock heeft licht spullen ook enkeldaks tentje/shelter van 450 gram https://www.ddhammocks.com/jp/product/d ... rom_cat=43 omdat ik niet wist of ik ermee door wilde gaan dat toerfietsen heb ik dat in gezet nu gaat prima zolang er geen rivier door je tent wil stromen...
robgru schreef:
wo 29 dec, 2021 21:25

ja klopt ik laat mij een beetje leiden door de meer "ervarener" die ik tegen kwam onderweg allemaal op die top merken Idworkx, Santos met rohloff, pignion ze keken wat meewarig naar mijn uitrusting kreeg ik het idee met enkele heb ik nog contact die moedigden mij ook echt aan een "echte"vakantiefiets te kopen.
Lekker laten kijken, als die fiets jou bevalt is dat toch prima?

Genoeg moois te koop hoor, maar als je niks mist in je huidige fiets en niets anders wenst kun je daar prima op door blijven rijden. Onderhoud van je verende voorvork netjes bijhouden en dan kun je er prima mee op door blijven rijden lijkt me.

robgru schreef:
wo 29 dec, 2021 21:25

En ik dacht waarom jezelf niet een plezier doen.
Kan een prima verklaring zijn, maar nodig...? ;)
robgru schreef:
wo 29 dec, 2021 21:25
(...) ze keken wat meewarig naar mijn uitrusting kreeg ik het idee met enkele heb ik nog contact die moedigden mij ook echt aan een "echte"vakantiefiets te kopen. (...)
Tja, in dat opzicht zijn vakantiefietsers niet anders dan Porsche-rijders.

"Tsk, tsk, een 912, leuk hoor, maar een viercilinder, waarom koop geen echte?" :lol:
Jurr schreef:
wo 29 dec, 2021 17:44
Ach, dat kan ook massa versus volume zijn. Ziet er best spectaculair uit met twee van die volle Back Rollers en die tas bovenop schuin van achteren gefotografeerd, maar het zou zomaar mee kunnen vallen in massa. Zo kan die stuurtas ook lichtgewicht zijn, maar ook een spiegelreflex body met twee lenzen bevatten ;) Volgens TopicStarter is zijn bagagegewicht nu 20 kilo.

@ TopicStarter: Leuke fiets trouwens die 26 inch Stevens met Fox vork en schijfremmen. Wat maakt dat je zou willen wisselen?
nu het is een 18 inch 46 cm frame met 26 inch wielen dus klein (ben zelf 1,76cm) de tassen zijn city rollers en de tas boven is een 30 liter zak. is ongeveer 18/19 kg, voortas is medium size ortlieb, het lijkt heel veel maar dat is omdat die fiets klein is.

Bijlagen

non-fixie schreef:
wo 29 dec, 2021 21:58

"Tsk, tsk, een 912, leuk hoor, maar een viercilinder, waarom koop geen echte?" :lol:
Scheelt weer gewicht in de kont ;) Met de Boxster al die kant op zal de 911 er ook wel aan moeten geloven....
PhilipBe schreef:
di 28 dec, 2021 19:39
robgru schreef:
di 28 dec, 2021 18:32
PhilipBe schreef:
di 28 dec, 2021 17:59
Het koppel/hefboom bij de 26-36 combinatie zal aangenamer aanvoelen dan dat van de 22-32....
ik weet wat koppel is maar begrijp je niet helemaal
het gaat aangenamer voelen omdat bij het fietsen de kracht die je op je pedalen zet niet gelijkmatig verdeeld is over een omwenteling. En die onregelmatigheid "versterkt" wordt bij kleiner voorste tandwiel.

De kracht die je op je pedalen zet gaat (over 1 toer bekeken) van 0 naar VEEL naar 0 naar VEEL....
hoe groter het voorste tandwiel hoe gelijkmatiger dit naar het achterwiel gaat...
immers bij een voorblad van 44 gaat bij 1 toer van de pedalen de ketting 44 halve schakels vooruit.
bij een voorblad van 22 gaat de ketting slecht 22 halve schakels vooruit.
diezelfde cuclus van ( 0-veel-0-veel-) wordt dan achteraan eigenlijk aanvoelt als (o - dubbel zo veel - 0 - dubbel zoveel)

stel je nu een extreem klein voorste tandwiel voor van bv 4 (met een achtertandwieltje van 6 heb je dezelfde verhouding, dus op het eerste gezicht moet dit gelijkwaardig gaan) .maar bij 1 toer van de pedalen gaat de ketting nu slechts vier halve tanden vooruit.... de kracht waarmee je dus trekt wordt nu eigenlijk (0 - 10xveel - 0 - 10x veel), dus een 4 tands tandwiel wordt een soort aan-af, en gaat heel snokkerig rijden.
Grappig, is me nooit echt bewust opgevallen maar mijn MTB met 26-36 voor en 11 speed 11-42 achter trapt bijna net zo licht als mn Santos met 22-32-44 voor en 10 speed 11-36 achter maar de MTB gaat dan idd soepeler rond
Robgru, is die fiets van jou wel zo klein?
Heb je het volgende artikel wel eens gelezen? : http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Leon schreef:
wo 29 dec, 2021 22:22
Heb je het volgende artikel wel eens gelezen? : http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Interessant!
Die 1 meter as afstand was nieuw voor mij.
robgru schreef:
wo 29 dec, 2021 21:25
ik laat mij een beetje leiden door de meer "ervarener" die ik tegen kwam onderweg allemaal op die top merken Idworkx, Santos met rohloff, pignion ze keken wat meewarig naar mijn uitrusting kreeg ik het idee
Hahaha, die ridders die de duurste fiets hebben uitgezocht die ze konden vinden omdat ze dachten dat het dan wel goed moest zijn omdat ze zelf niks van fietsen weten, met bijkleurende tassenset om na hun pensionering één keer een fietsroute uit een boekje te rijden waar ze in het vliegtuig terug naar huis een heldhaftig blog over kunnen schrijven - niks van aantrekken. Wijs ze maar op het samengeraapte zooitje waar Frank van Rijn al een mensenleven lang mee over de wereld fietst.

Dat gezegd hebbende en met de vooroordelenmodus weer uit: nieuwe fiets kopen, vooral doen als je zelf vindt dat die een meerwaarde biedt ten opzichte van wat je al hebt, niet om wat een ander vindt dat je moet hebben. Ik zie dat je met Biketory al een goed voorbeeld hebt gevonden. ;)

Groetjes,

Carl
De reden waarom ik er ooit aan ben begonnen te denken om een VSF te kopen was precies omgekeerd. Mijn fietsframes gingen altijd stuk. Toen kwam ik op een wereldfietsermetdewindmeepaasweekendtrektocht tussen inderdaad fraaie fietsen een kerel die net terugkwam van anderhalf rondje of zo om de wereld. Zijn fiets zag er totaal afgeleefd uit, het frame zelfs deels ontdaan van de ooit gele lak. Mijn conclusie was niet dat de man een armoedzaaier met een lelijke fiets was, maar juist een rijke man omdat hij zo veel moet hebben gezien van de wereld en het fietsframe toch wel heel goed in elkaar moet hebben gezeten.
robgru schreef:
di 28 dec, 2021 16:35
....

heeft iemand ervaring met die barend shifters op die Kona? dus einde van stuur ziet er knullig en in niet handig uit (heb ook met suicide shifters op het frame gereden dat heette toen nog geen suicide shifters)
Zou me ook de vraag stellen of aan 4-5km/h steil bergop het met een small stuur aangenamer zigzaggen is dan met een brede flatbar....

Hoe trager, hoe slechter het pad hoe breder het stuur....
(Ook met 1 hand rijden gaat beter met een breed stuur,.....)
Ik vind barend shifters heel fijn in het gebruik, je beschadigt ze hooguit een beetje soms, bij het tegen de muur aanzetten, maar afbreken oid. dat gebeurt echt niet zomaar; nog nooit kapot gegaan in al die 25 jaar dat ik mijn toerfiets heb gereden. Juist heel degelijk, mijns inziens.
PhilipBe schreef:
do 30 dec, 2021 12:15
robgru schreef:
di 28 dec, 2021 16:35
....

heeft iemand ervaring met die barend shifters op die Kona? dus einde van stuur ziet er knullig en in niet handig uit (heb ook met suicide shifters op het frame gereden dat heette toen nog geen suicide shifters)
Zou me ook de vraag stellen of aan 4-5km/h steil bergop het met een small stuur aangenamer zigzaggen is dan met een brede flatbar....

Hoe trager, hoe slechter het pad hoe breder het stuur....
(Ook met 1 hand rijden gaat beter met een breed stuur,.....)
Brede dropbar gaat ook prima :D
Nu vandaag op mijn trouwe Stevens naar de Dealer, klinkt dubieus maar het is een hele aardige man, kleine zaak, baas en knecht situatie beiden erg sympathiek dat valt op tussen het geweld van fiets multinationals en megastores, om proef te rijden op die Kona Sutra. Kort samengevat, fiets klopt en die barend shifters zijn bijna ideaal te noemen ging er moeiteloos mee om nul inleertijd! Nu moet gezegd worden dat ik al wat ervaring had met suicide shifters op het frame dat zal het wel zijn... Maat 54 was toch iets aan de grote kant zat nogal gestrekt in de "hoods" en mijn elde delen hingen staand maar een fractie boven de bovenbuis maar er was wel een maat 50 die was beetje krap, volgens Kona moet het een 52 of een 54 zijn. Nu was de besteltijd van deze fietsen 2 jaar geleden, dus ik moet nog even geduld hebben....
Terug fietstend vergeleek ik mijn Stevens met die Kona, tsja de een is als MTB geboren en de ander als toerfiets, loyaliteit is ook wat waard in deze vluchtige wereld waarin in iedereen streeft naar het betere dan best. Kan het e.a. nu toch beter in perspectief plaatsen die Kona zou een goede maitresse zijn maar mijn eerste liefde blijft toch de Stevens. Er is nog een fiets die staat te lonken die ik na hopelijk na 14 januari wil proberen dat is de Tout Terrain Amber Road , wordt vervolgd.

Ik hoorde van die fietsenmaker dat Shimano Singapore meer onderdelen heeft of krijgt dan Shimano Europa en dat in Shenzen waar de fabrieken van Shimano staan dat giga industriepark stroomgebrek heeft zodat elke fabriek maar 2 dagen stroom per week krijgt dat gepaard met de 1,5 meter afstand die verplicht is aan de lopende bank en de toename van de vraag naar fietsen omdat mensen door die lockdown zich op boten en fietsen hebben gestort leidt tot een onbalans tussen vraag en aanbod (tsja heb ooit economie gestudeerd, klink leuk maar wat schiet je op met een academische constatering dat lost niets op)
Leuk dat je op een Amber Road gaat proefrijden, het is uiteindelijk mijn keuze geworden.
Vindzelf bar end shifters niet zo handig, mis het snel kunnen schakelen, liefst als het moet met twee janden aan het stuur. Had ze op mijn retro cyclocrosser maar er weer afgehaald.
Zijn wel andere mooie oplossingen,

https://www.libertecycles.nl/Versteller ... compatible


(Zelf geen ervaring mee, mijn brifters blijken eigenlijk nooit stuk te gaan, en voor de prijs van de gevenalle koop je ook twee paar)
Ik heb die Gevenalle shifters op m'n Fargo en ben er erg content mee.