Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekkingfiets in de garage - Forum Wereldfietser

Trekkingfiets in de garage

Hallo,
Ik zoek een manier om onze (koga) trekkingsfietsen in de garage te stockeren.
Initieel heb ik een haak aan de muur bevestigd waar ze aanhangen maar ben hier niet tevreden over.
Iemand een suggestie of ultieme manier op deze toch wat zwaardere fietsen te kunnen stallen.
Gezonde groeten
Bart

Edit:
https://imgur.com/a/JFkXKMK
Tegen de muur want niet genoeg hoogte om tegen plafond te hangen
Muur sterk genoeg
In het seizoen meermaals gebruiken
Hoe minder tillen hoe beter maar kan best tillen
Kan zelf bevestigen

Mijn koersfietsen hangen goed aan de muur met een Steadyrack waar ik trouwens heel tevreden van ben maar dit werkt niet met fietsen met spatborden. [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=lRwHqa8o9-c&t=2s[/youtube]

Edit: Blijkbaar heeft Steadyrack ook een Fender model voor fietsen met spatborden en zelf een USB optie om vanalles aan je fiets op te laden klinkt handig, ik ga dat eens proberen.
Om een goed advies te kunnen geven is het zinvol iets meer achtergrondinformatie te geven. Ik heb mijn fietsen tegen de muur met een haak aan het plafond hangen en dat is handig omdat dan de ruimte onder de fietsen vrij blijft. Er zijn vele andere mogelijkheden, maar of dat bij jou werkt weet ik niet.
Juist, mogelijkheden genoeg.

Hoeveel ruimte heb je? En hoeveel wil je daarvan gebruiken om hoeveel fietsen kwijt te kunnen? Hoe vaak wil je die fietsen kunnen gebruiken? Hoeveel moeite wil je daarvoor doen? Zijn de muren en/of het plafond sterk genoeg om iets daaraan te bevestigen? Wil je de fietsen eventueel tillen? Wil je ze horizontaal of verticaal ophangen of op hun eigen standaard laten staan...? Kun je de bevestigingen zelf plaatsen of moet je dat uitbesteden? En dan krijg je ook nog eens een kostenplaatje... zomaar even een aantal dingen die je je kunt afvragen, en dan heb ik nog niet eens alle mogelijke vragen gesteld.

Genoeg mogelijkheden, maar het juiste antwoord zal voor heel veel mensen verschillend zijn. Misschien leuk om verschillende mensen te vragen hoe anderen dat doen en daar voor jou de meest geschikte optie uit filteren?

Bij mij staat m'n fiets in de woonkamer op een losse standaard zoals ook door veel fietsenwinkels gebruikt wordt bij fietsen die zelf geen standaard op het frame hebben zitten.
Ik heb garage gehuurd en mag niet veel boren, ik heb twee houten balken achter in de garage aan weerszijden (zijmuren) bevestigd en ook in het midden daarvan, met daartussen twee oud-ijzeren verwarmingsbuizen. Zo kan ik maximaal zes fietsen hangen aan hun zadel op een hoogte zodat er onder ook nog fietsen geplaatst kunnen worden.
LargoWinch schreef:
di 28 dec, 2021 13:31
Hallo,
Ik zoek een manier om onze (koga) trekkingsfietsen in de garage te stockeren.
Initieel heb ik een haak aan de muur bevestigd waar ze aanhangen maar ben hier niet tevreden over.
Maak svp eens een foto en leg uit waarom je over de huidige opzet niet tevreden bent. Dat praat wat makkelijker over wat wel tot tevredenheid zou leiden.
Een vraag tussendoor: is dat ophangen voor ruimte besparing, of is er een technische reden dat fietsen vaak worden opgehangen?

Groet,
Tom.
Er werd weleens gezegd dat het slecht zou zijn voor je banden.

Volgens mij rij je er dan te weinig op. Ten tweede draagt een geparkeerde fiets alleen zichzelf.

Ik hem de racer met een standaard muurbeugel van de bouwmarkt opgevangen. Vanwege het aflopende frame heb ik de beugel even scheef vastgeschroefd. De trekkingfiets wordt dagelijks gebruikt met een stevig slot. Te mooi en teveel fietsplezier om thuis te laten.
groverr schreef:
vr 31 dec, 2021 10:17
Er werd weleens gezegd dat het slecht zou zijn voor je banden.
Volgens mij rij je er dan te weinig op.
Dat laatste zeker.
Ik denk dat het vooral afkomstig uit de wielrennerij die dunnere en fragielere banden rijden/reden die ook nog eens sneller leeg lopen. Als de band leeg staat is het wel slecht voor een band om op de grond te staan. Bij vakantiefietsen, zeker met de huidige dikke banden, duur het echt wel een tijd voordat een band leeg is.

De ruimtebesparing op de op de imgur-foto getoonde manier is afhankelijk van de situatie ter plekke en van de fietsen. Bij fietsen met moderne brede en hoog afgestelde sturen kun je je afvragen of je überhaupt wel ruimte bespaart.

Een andere methode van ophangen is de hele fiets horizontaal ophangen. Dan heb je op vloerniveau een vaakgebruikte zware fiets staan en daarboven een lichte fiets die je minder vaak gebruikt.
Jarenlang twee mountainbikes schuin aan de muur gehad. Eenvoudig te stallen en te pakken en kostte geen vloerruimte. Zag er uit als bijgaande foto.

Bijlagen