Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets

2021-12-23 16.31.05.JPG
Na ca driekwart jaar is mijn frame gearriveerd. De vork wordt zo mogelijk van hetzelfde materiaal als het frame, evenals het stuur, de zadelpen, de zadelbrug en de bagagedrager. Vanwege de lengte van de stuurbuis kan ik de stuurpen van Pilot helaas niet gebruiken en moet er iets op met een grotere hoek. Het blijft nog wel effen spannend of alles leverbaar is.
Leuk zo'n custom project, mooi frame zo!

Welke wensen heb je ze zoal meegegeven bij de bouw van het frame?
vooral geen schuivende achterpadden, maar een verstelbare trapas. Wat ik extreem mooi gelukt vind, is de doorgang voor de riem. Deze is nauwelijks zichtbaar.
Heel fraai frame!
Heb nog nooit een traphuis gezien met een spleet eronder. Onbekend systeem?
Moet het frame nog gespoten worden?
Mooi mooi!
Martin E. van Doornik schreef:
ma 27 dec, 2021 16:50
Heb nog nooit een traphuis gezien met een spleet eronder. Onbekend systeem?
Dat is voor de excentrische trapas. Door gebruik van een excentrische trapas kun je door het draaien hiervan de ketting/riem spannen bij singlespeed of naafversnellingen zoals bijvoorbeeld Alfine, Nexus of Rohloff. Ook voorop tandems kom je het wel tegen.

Kijk bijvoorbeeld eens bij de Rohloff modellen van Santos en idworx, die doen dit ook zo.

Martin E. van Doornik schreef:
ma 27 dec, 2021 16:50
Moet het frame nog gespoten worden?
Moet niet, kan wel. Titanium heeft geen laklaag nodig.

EDIT na verplaatsing van dit bericht door moderator van het kerstgroet topic hier naartoe. Dan hoeft het verzoek tot verplaatsen ook niet meer te blijven staan ;)
Maar wat is het voor merk en type en wat wordt het?
Pilot Vamos Rohloff special
Afbeelding
prachtige fiets kan dat worden. benieuwd naar het eindresultaat.

Bert van Sprang schreef:
ma 27 dec, 2021 15:50
vooral geen schuivende achterpadden, maar een verstelbare trapas.
in mijn optiek heeft een verstelbare trapas alleen maar nadelen, zeker als de schuifpadden zo netjes uitgevoerd zijn, maar wat zijn jouw argumenten? (ik leer graag bij)
Op mijn huidige fiets heb ik verschuifbare achterpadden en daar is niets mis mee. Ik heb mijn fiets echter heet liefst zo clean mogelijk, dat in combinatie met het gebruik van een riem hebben en de voorkeur van de fietsenwinkel hebben mij tot een verstelbare trapas doen besluiten.
Ik zou ook 100x liever een excenter trapas hebben dan schuifpadden, ik heb op m'n Fargo een soort swinging dropouts, dat gaat op zich nog, maar makkelijk is anders met een 11 spd derailleur en steekas. Op m'n nieuwe Tout Terrain zit dan ook een excenter gelukkig.
Toch schijnen excenters ook nadelen te hebben, maar ik denk dat Bert voldoende onderhoud pleegt.
Laat ik me maar eens melden als voorstander van Rohloff zonder excentrische trapas. ;)

Maar geen voorstander van de losse kettingspanner trouwens. ;)

Voordat we hier weer alleen maar de aloude hoeeenkettingofriembijrohlofftespannen-discussie gaan voeren ben ik ook wel benieuwd voor welke bandenmaat het frame gebouwd is. 50-622 (28/29x2.0) of zelfs 60-622 (28/29x2.35)? En is er ook nog rekening gehouden met breder in 650B? 75-584 (27.5x3.0) zoals idworx op de BLT doet en Santos ook op de TM3+ laat passen?

Shadow schreef:
di 28 dec, 2021 08:04
[...]ik heb op m'n Fargo een soort swinging dropouts, dat gaat op zich nog, maar makkelijk is anders met een 11 spd derailleur en steekas.
Als je met derailleur rijdt laat je die dropouts toch gewoon staan op 1 bepaalde stand?
Tuurlijk, maar op de een of andere manier werkt het allemaal niet lekker met wiel eruit of erin...
Leon schreef:
di 28 dec, 2021 08:57
Toch schijnen excenters ook nadelen te hebben,
Dit. Ik heb een Bushnell en die is best lastig te verstellen (en soms te kraken, bij de mijne gelukkig niet).

Ik vraag me ook af of de wijziging in afstand/hoek tot het zadel merkbaar kan zijn voor sommigen.

@Bert: Je geeft aan dat jouw fietsenwinkel ook voorkeur voor een EBB had. is dat dan Pilot zelf of een lokale zaak? En waarom?

Maar dat het er cleaner uitziet, dat zeker :)
welke bandenmaat het frame gebouwd is.
Het frame is geschikt voor banden tot en met 55-622 (met spatborden) en dat is voor mij ruim voldoende. Bij mijn huidige fiets (ketting en verschuifbare padden) vind ik het centreren van het achterwiel soms een dingetje en (bij een (te) ver uitgerekte ketting) past het wiel niet meer mooi tussen het spatbord. Ik ga er van uit dat een riem minder rekt als een ketting en dat ik daarom met gering wijziging van de afstand tussen zadel en trapas geen problemen zal hebben.
Ga je de fiets zelf opbouwen Bert?
Nee, hij komt hopelijk helemaal compleet van Pilot en wat er aan ontbreekt ga ik samen met Saint Christopher aanvullen. Maar de keuze is reuze, dus het voelt wel als een zelf samengestelde fiets.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 27 dec, 2021 16:50
Heb nog nooit een traphuis gezien met een spleet eronder. Onbekend systeem?
Alle Rohloff-fietsen van o.a. Santos, Idworx, Koga en Jan Janssen hebben dit.