Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wielen vlechten: leading & trailing spokes - Forum Wereldfietser

Wielen vlechten: leading & trailing spokes

In dit artikel over wielen vlechten wordt een onderscheid gemaakt tussen 'leading' en 'trailing' spokes. De 'leading' spaken wijzen naar achter aan de bovenkant van het wiel en 'trailing' spaken naar voren.

Volgens het artikel verlaten de 'leading' spaken de naafgaten aan de binnenkant van de naaf en de 'trailing' spaken verlaten de naafgaten aan de buitenkant van de naaf. Nu vroeg ik me af wat het belang is van dit laatste? Ik zie nl ook wielen waar het net omgekeerd is: trailing spaken naar binnen en leading naar buiten.
Oh help, dit wordt weer een lange...
Zelf heb ik geen idee welke argumenten er komen. Ik heb me er nooit iets van aangetrokken.

Er is 'natuurlijk' ook een verschil tussen voorwielen en achterwielen, en wielen met en zonder schijf/trommelrem.
Vroegah werd er niet met schijfremmen op de naaf geremd en dus had een achternaaf de buitenste spaken 'trailing' omdat deze dan een iets grotere hoek maakten. Bij een symmetrische naaf met schijfremmen niet echt belangrijk. Bij een voornaaf met dynamo en schijfrem zijn er ook krachten 2 kanten op. Ik heb verschillende manieren geprobeerd en geen problemen gehad behalve bij zwaar belaste cassettenaven. Die spaak ik dan ook altijd met trailing buiten de naaf.
het verschil tussen naar buiten en naar binnen doorgestoken spaken zit'm in hoe goed de spaak (het stuk bij de spaakkop en de knik) 'opgesloten' zit: geen ruimte heeft om te bewegen.
er zijn verschillende theorieën en opvattingen over of de trekkende of duwende spaken zus of zo horen te zitten.
kijk eens of/wat Martin Gerritsen er op www.m-gineering.nl er over zegt.
of op de site van een andere 'wielenbouwer' als ik het zo mag noemen.
krijg wel eens de indruk dat het niet veel uitmaakt maar meestal zie je het andersom, de trekkende spaak zit buiten om, dus bij de cassette kant waar de trek belasting van de ketting komt staan ze naar achter [ de ketting trekt via de naaf aan de velg] en als er een schijfrem op zit wijzen de dan trekkende spaken naar voren aan de rem kant [bij remmen trekt de rem/naaf aan de velg]
Onder andere Meneer Shimano bouwt zijn wielen zo.
De spaak aan de buitenkant kan het zwaarst belast worden is de gedachte dan.
Met de huidige kwaliteit in spaken nauwlijks een ding lijkt me...
Ik heb wielen die links en rechts anders gespaakt zijn qua leading en trailing spokes binnen/buiten.

Zelf spaak ik altijd met de leading spokes aan de buitenkant dus met de kop naar binnen. Dit heeft niets met de sterkte van het wiel te maken maar is gewoon praktisch: met de leading spokes aan de buitenkant bekom je een soort van molen die vuil of rommel naar buiten werkt. Andersom, met de trailing spokes langs buiten krijg je een molen die vuil naar de naaf toe leidt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Bij de tweede variant met trailing spokes langs buiten merk ik duidelijk veel meer beschadiging aan de cassette-kant. Deze variant geeft namelijk de neiging de ketting muurvast te trekken als ze van de cassette loopt, waar de vorige eigenaars van die wielen duidelijk al eens last van hebben gehad.
Leuke info!
Ik zou rommel liever naar het midden leiden dan naar de lagers en ketting. Naar het midden wordt pas een probleem als je hele wiel een schijf van klei wordt. Dat duurt een tijdje.
Ik heb ook schijfremmen dus wil ik niet dat lang gras en zo zich rond de naaf begint te verzamelen. Komt het allemaal zo nauw? Ik denk het niet, alleen van de ketting tussen naaf en cassette heb ik harde bewijzen van. Als je de leading spaken buiten spaakt dan trek je de ketting los bij achteruit trappen en laat dat nu meteen zijn wat mensen intuïtief doen als hun ketting vast zit.
Bedankt voor de reacties!
In de handleiding 'Wheel lacing' voor rohloff naven staat het volgende: "The leading spokes are laced so that the spoke head always faces inwards. The trailing spokes are laced so that the spoke head always faces outwards. All spokes should be crossed over each other." Een duidelijke voorkeur dus voor de zijde langs waar de leading resp. trailing spaken staan.

En over de schijfremkant: "Due to the high torsional strength of the hub casing, the use of a reversed lacing pattern on the brake disk side (DB versions) is not necessary."