Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine 8 of 11 - Forum Wereldfietser

Alfine 8 of 11

Goedemiddag,

Ik kijk al een tijdje mee op het forum, maar heb me pas zojuist aangemeld.

Ergens komende maanden wil ik een nieuwe fiets aan gaan schaffen. Ik ben al een tijdje al aan het kijken en de keus is onderhand gevallen op (hoogst waarschijnlijk) een fiets met Alfine 8 of 11. Heel misschien een single speed, maar dat is niet praktisch om fietsvakanties te houden.

Als eerste het gebruik:

dagelijkse fiets
met regelmaat een rit van 50 tot 70 km
fietsvakantie van 1 a 2 weken (hoge bergen zal ik achterwege laten, aangezien een derailleur/Rohloff dan wenselijk is)
over 1 jaar gaan we verhuizen, vanaf dan ongeveer 2x per week woon-werkverkeer van 30km enkele reis

Nou lees ik op internet meerdere verhalen dat de Alfine 11 minder betrouwbaar is, maar het merendeel van deze opmerkingen gaan over de eerste jaren dat deze geleverd werd. Betrouwbaarheid staat wel bovenaan gezien de afstanden woon-werkverkeer en voor het gebruik tijdens de vakantie. Is het nog steeds zo dat de Alfine 11 minder betrouwbaar is?

Daarnaast heeft de Alfine 11 geen 1:1 verhouding. Is dit in het dagelijkse gebruik merkbaar?

Voor mij persoonlijk lijkt een Alfine 8 me voldoende, maar ik ben ook een paar keer aanbiedingen tegengekomen van fietsen met een Alfine 11, waarbij vaak ook andere onderdelen net iets beter kwaliteit hebben. Dan vraag ik me af of dat wellicht een verstandige keus is of dat ik toch voor een Alfine 8 moet gaan.

Alvast bedankt voor de hulp
Hoge bergen laat je achterwege, maar wat is hoog. Welke wil je wel fietsen en hoe vaak, lang en ver?
Nexus / Inter 8 premium is zo goed als dezelfde naaf als een Alfine 8, de 11 verschilt wezenlijk van opbouw en smering. Ik zou persoonlijk voor een 8 speed of Rohloff gaan, de stap ertussen van de Alfine 11 is in mijn ogen het geld niet waard.
Leon schreef:
wo 22 dec, 2021 18:33
Hoge bergen laat je achterwege, maar wat is hoog. Welke wil je wel fietsen en hoe vaak, lang en ver?
Die opmerking was meer bedoeld om welbedoeld advies over derailleur/Rohloff te voorkomen. Er zijn nog geen concrete plannen.
Shadow schreef:
wo 22 dec, 2021 18:49
Nexus / Inter 8 premium is zo goed als dezelfde naaf als een Alfine 8, de 11 verschilt wezenlijk van opbouw en smering. Ik zou persoonlijk voor een 8 speed of Rohloff gaan, de stap ertussen van de Alfine 11 is in mijn ogen het geld niet waard.
Mee eens, maar ik kom zo nu en dan een fiets met Alfine 11 in de aanbieding tegen die dan net zoveel kost als een regulier geprijsde met Alfine 8. Tot nu toe heb ik dat elke keer overgeslagen met het idee dat Alfine 8 betrouwbaarder is, maar ik vraag me af of dat terecht is.

Voor wat betreft Nexus, de premium variant schijnt inderdaad vergelijkbaar te zijn. Alleen die zit bijna niet op nieuwe fietsen. (C6001 vs c6011 voor zover ik op kan maken uit andere fora).
Belangrijk is te weten dat Zuid-Limburg en de Ardennen al niet leuk meer zijn met 8v en bagage. Met Alfine 11 gaat het wel al vind ik de stap tussen de lichtste en de een na lichtste versnelling dan te groot om echt lekker te fietsen.
Leon schreef:
wo 22 dec, 2021 19:04
Belangrijk is te weten dat Zuid-Limburg en de Ardennen al niet leuk meer zijn met 8v en bagage. Met Alfine 11 gaat het wel al vind ik de stap tussen de lichtste en de een na lichtste versnelling dan te groot om echt lekker te fietsen.
Maar Alfine 11 heeft juist met name meer versnellingen aan de bovenkant? Tenzij je een hele lage gear ratio gebruikt (tegen advies van Shimano in) hebben die hogere versnellingen niet echt meerwaarde met klimmen...

Voor zover ik het kan halen uit onderstaande site, zijn de eerste 5 versnellingen (nagenoeg) gelijk.
https://www.bikecalculator.co.uk/hubgea ... espeed.htm

Overigens zijn dat inderdaad wel de heuvels waar je aan moet denken.
Dat van die beperking in gear ratio voor de Alfine 11 wist ik niet. Dat komt niet goed uit dan.
Leon schreef:
wo 22 dec, 2021 19:27
Dat van die beperking in gear ratio voor de Alfine 11 wist ik niet. Dat komt niet goed uit dan.
Kwam het op andere fora tegen. Schijnt rond de 2:1 te zijn. Hoewel genoeg mensen met een MTB een lagere ratio aanhouden met de Alfine 8 (tot ongeveer 1,4:1) maar ben meerdere keren tegengekomen dat de Alfine 11 daar gevoeliger voor schijnt te zijn.
De lichtste versnelling van de 8 is net zo licht als de 11. De 5 van de 8 word de direct drive genoemd.

Het enige verschil tussen de 8 en de 11 is dat de 11 iets lichte stappen heeft. Maakt voor Nederland niet uit.

Zo wel de 8 als de 11 zijn voor in de bergen niet echt geschikt, maar als je afstappen en duwen niet erg vind kan het wel. Ook met een Rohloff naaf heb ik in Zeeland moeten duwen.

Mario
Alfine 8 vs 11 low gear.png
Bijgaand een afbeelding gemaakt met Ritzelrechner.
Bovenste is van en Alfine 8 en de onderste van een Alfine 11. Beide een voorblad 38 tands en 40-622 banden. Een langzame RPM/cadans. Het achterste tandwiel zo groot gekozen dat je net tegen de 'high torque warning' van Shimano loopt. Cijfers boven de pijltjes geven de verzetten aan in meters. Bij de 8 stat het achtertandwiel in het driehoekje van de 5e versnelling: de directdrive.

Het laagste verzet van rond de 2,2/2,3 meter per pedaalomwenteling zullen veel volgeladen vakantiefietsers niet prettig vinden.
Er zijn ook echt ontzettend veel fietsers die, zelfs met overgewicht en een matige conditie, met zo'n verzet fluitend de heuvels over fietsen.
Zelf ben ik en reisgenoten talloze keren met racefietsjes op fietsvakantie met bagage geweest met 42 x 28 tanden = een laagste verzet van 3,25, door Ardennen, Auvergne en dat soort gebieden. Af en toe niet leuk, maar zeker als je jong bent kan je veel aan. Later als je doorgaat met vakantiefietsen kies je leukere verzetten.

Voor hetzelfde geld zou ik achteraf dolblij zijn geweest met een Alfine 11. De 22% stap van de 5e naar de 6e versnelling bij mijn Nexus 8 premium was de reden dat ik deze heb weg gedaan.
Als je niet echt de heuvels in gaat kan je zo'n Alfine 8 met je achtertandwiel tunen naar een voor jouw perfect verzet in de 5. De 5 is de 'direct drive' met de minste weerstand. Niet dat ik in de andere versnellingen iets van meer weerstand merkte. Voor mij was het idee dat je met een ideale 5 (bij mij 4,85 meter verzet) in feite een fixed gear had waarop je soms een hele dag op rond kon toeren. De 4 was meer een optrek/tegenwind versnellingen. En de 6 zat meestal net te hoog.
Op andere fora lees ik ook wel dat veel forenzen vooral in de 'zwaardere' versnellingen km's maken. Zeker als ze dat zwaar 'stoempend' doen in een lage cadans kan je volgens mijn fietsenmaker om de 20.000 km een binnenwerk vervangen. Bij hem hebben blijkbaar veel veelfietsers het er voor over. Slimmer zou zijn om een hogere cadans en andere overbrenging te kiezen.

In 2016 heb ik een kampeerfietstocht met deze fiets gemaakt van Roermond, langs de Roer, de Kylltalradweg naar de Moezel, stukjes Luxembourg en dan de Vehnbahn naar Aken en de LF6 naar Maastricht. Dan weten sommige mensen misschien wel hoe zwaar dat is en of ze het ook met een Alfine 8 of 11 aan zouden durven.
O ja: toen 54 jaar oud en om de 15 km een peuk qua conditie.
Je zou zelfs kunnen overwegen om een lichter verzet tussen voor- en achtertandwiel te kiezen.
Bij mijn Rohloff heb ik de verhouding tussen voor en achter gewijzigd van 44/17 naar 44/21 dus van 2,588 naar 2,095 en ik heb er geen dag spijt van gehad.
Het grote verzet trap ik toch niet en het kleine komt me soms goed van pas.

Per slot van rekening: Het grootste verzet zit in jezelf.

EDIT:
Met die duidelijke uitleg van @cyclos hier boven doe ik er ook maar een plaatje bij.
Rohloff versnellings verhoudingen.JPG
Rohloff versnellings verhoudingen.JPG (43.52 KiB) 8452 keer bekeken
Je gaat best veel fietsen. Ik zou de goedkoopste nemen die je vinden kunt, elke week een tientje opzij leggen en over twee jaar als de Alfine stuk is switchen naar Rohloff.
En nog 30 weken voor een belt drive?
cyclos schreef:
wo 22 dec, 2021 20:07
Alfine 8 vs 11 low gear.png

Bijgaand een afbeelding gemaakt met Ritzelrechner.
Top reactie! Vraag me wel af of je plaatje klopt (of ik lees hem verkeerd), maat er zit nu een behoorlijk verschil tussen de eerste 5 versnellingen. Overigens zit ik zelf gemiddeld ongeveer op een cadans van 83, maar dat is zonder bepakking.

En lopen is niet echt wenselijk, maar of je nu met moeite met 7km/h in een enorm lage versnelling naar boven gaat, of gaat lopen...dat maakt ook niet zoveel uit.

Maar is er toevallig iemand die ervaring heeft met de Alfine 11, met name die van de laatste jaren?
Grandonneur schreef:
wo 22 dec, 2021 20:46
Je gaat best veel fietsen. Ik zou de goedkoopste nemen die je vinden kunt, elke week een tientje opzij leggen en over twee jaar als de Alfine stuk is switchen naar Rohloff.
Nog niet zeker of het gaat lukken, met name het stukje woon-werkverkeer. Maar ik kom dichterbij te wonen en wil proberen om het zeker 50x per jaar te doen. Iets vaker in de mooie maanden en in de winter wat vaker de auto pakken. Onderhand enkele malen gedaan door de fiets achterop te zetten en halverwege de auto op een carpoolplaats te zetten. Dat is nog toe goed bevallen, maar wel alleen met droog weer.
mhalmingh schreef:
wo 22 dec, 2021 22:27
En lopen is niet echt wenselijk, maar of je nu met moeite met 7km/h in een enorm lage versnelling naar boven gaat, of gaat lopen...dat maakt ook niet zoveel uit.
Dan denk ik dat je nog niet zo vaak beklimmingen hebt gefietst.
Ga eens naar Zuid-Limburg, huur een 8v of 11v fiets en fiets met bagage een stukje Amstel Goldroute.
Hoi

Hierbij wat ervaringen van mijn kant met de Alfine 11 (Bulls Urban Belt Drive):

Na wat jaren ww ritjes te hebben gedaan op een racefiets (derailleur) had ik, na 2 jaar pauze ivm komst kids, weer het plan om de ww ritten op te pakken. Mijn ritjes zijn 28km enkele reis. Om tijd te besparen in onderhoud, schoonmaken etc heb ik destijds gekozen voor de Bulls met belt en 11s Alfine.

Waarom een belt drive? Dit ivm minder (dagelijks/wekelijks) onderhoud/schoonmaken, tijdbesparing
Waarom een 11s? Ik had ervaring met de Nexus 7 en vond de stapjes tussen de versnellingen niet fijn. De stapjes bij de 11s leken mij fijner/gelijkmatiger. Dit is ook zeker zo. De alfine 11 bevalt mij prima en ik heb er nooit problemen mee gehad.

Ik heb de fiets niet heel veel gebruikt voor ww ritjes maar heb de fiets nog wel steeds in gebruik voor gewoon normale dagelijkse ritjes. Ook neem ik de fiets regelmatig mee op vakantie naar bv frankrijk en ook daar kan ik er wel redelijk mee uit de voeten mits het idd niet te stijl is.

Wat bevalt goed?
- de alfine 11 icm belt drive
- onderhouds "vrij"
- betrouwbaarheid en gebruiksgemak (verlichting, lekbestendigheid, fijn schakelen, etc)

Wat beviel niet goed tijdens ww ritjes?
- de fiets is toch wel vrij zwaar en (voelt) een stuk trager dan mijn racefiets
- niet echt een sportieve zit
- het meest gebruikte verzet (cadans/kracht) van mijn racefiets valt precies tussen diverse 11s stapjes in
- vaste bagagedrager
- het voorwiel kan er niet eenvoudig uit, dus de fiets kan niet snel achterin de auto

Tips:
Naast de keuze tussen Alfine 8/11, rohloff, derailleur etc is het ook zaak goed na te denken over de rest van de fiets (zit positie, snelheid, comfort, etc)

Kijk (test) ook goed of dat het verzet wat je beschikbaar hebt wel past bij de cadans/snelheid die je in 80% van je ww ritjes fietst.

Inmiddels heb ik een racefiets omgebouwd van derailleur naar naafversnelling en dat lost een aantal van mijn negatieve ervaringen op. Helaas nog niet alles.

Ik denk zeker dat de alfine 11 fijn kan zijn, mits gebruikt icm een juiste fiets!
Wat een gepuzzel toch, gebruik toch een (goede) deraileur!
sjefke schreef:
do 23 dec, 2021 19:57
Wat een gepuzzel toch, gebruik toch een (goede) deraileur!
Dat is dan 1 x 12 of 2 x 12 , ketting bij 10 speed is al versleten na 1500km. 12 speed nog sneller, cassette kost een vermogen zelf een goedkope :|

Heb zelf nog geen kapotte Alfine 11 gezien, maar er rijden er ook niet heel veel rond, zijn wel best gevoelig voor de afstelling van de versnellingen