Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine 8 of 11 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Alfine 8 of 11

bdr schreef:
do 30 dec, 2021 20:14
Toleranties bij 11 speed zijn veel kleiner. Ik heb 9 speed kettingen gehad die na 2 weken gebruik boven 0,5% slijtage zaten (SRAM 951), 11 speed Shimano gaat beduidend langer mee.

Voor een ketting op een derailleurfiets die per definitie bijna altijd scheef ligt kan het geen kwaad dat de ketting smaller is. De sterkte van een ketting is niet afhankelijk van de breedte.
En dat meet je?
Hoe kom je op het idee.
Wat is de mate van slijtage, afgezet tegen de tijd?
Zou de slijtage in de eerste weken relatief veel zijn en vervolgens geleidelijk verlopen?

Ik denk trouwens dat een beetje slijtage de ketting soepeler maakt waardoor deze lekkerder loopt een schakelt.
Poppink schreef:
do 30 dec, 2021 21:21
bdr schreef:
do 30 dec, 2021 20:14
[…] Ik heb 9 speed kettingen gehad die na 2 weken gebruik boven 0,5% slijtage zaten (SRAM 951),
En dat meet je?
Hoe kom je op het idee.
:shock: Serieus? Nog nooit een fiets met derailleur gehad?

Groetjes,

Carl
Dank voor de reacties! Ik gebruik een 11sp ketting, een KMC x11, en begrijp dat ik daar nog wel even mee vooruit kan :D
Poppink schreef:
do 30 dec, 2021 21:21
bdr schreef:
do 30 dec, 2021 20:14
Toleranties bij 11 speed zijn veel kleiner. Ik heb 9 speed kettingen gehad die na 2 weken gebruik boven 0,5% slijtage zaten (SRAM 951), 11 speed Shimano gaat beduidend langer mee.

Voor een ketting op een derailleurfiets die per definitie bijna altijd scheef ligt kan het geen kwaad dat de ketting smaller is. De sterkte van een ketting is niet afhankelijk van de breedte.
En dat meet je?
Hoe kom je op het idee.
Wat is de mate van slijtage, afgezet tegen de tijd?
Zou de slijtage in de eerste weken relatief veel zijn en vervolgens geleidelijk verlopen?

Ik denk trouwens dat een beetje slijtage de ketting soepeler maakt waardoor deze lekkerder loopt een schakelt.
Daar zijn van die kalibertjes voor te koop van oa Rohloff waarmee je derailleurkettingen makkelijk kan meten, ik heb er ook een.
Het is best wel leuk om eens een stukje derailleurketting te ontvetten (met wasbenzine), heel goed te bekijken en met een pons uit elkaar te halen om te zien hoe dat in elkaar steekt. Was was voor mij ooit wel een ontdekking dat de speling tussen de onderdelen ervan geen fabricagetolerantie is maar een zorgvuldig bepaalde speling die noodzakelijk is om te kunnen schakelen.
Ik rij nu ongeveer 6 jaar/30000 km met een Alfine 11v met Gates riem. Voor woon-werk prima. Als vakantiefietsnaaf minder geschikt door bereik en de variatie in stappen tussen de versnellingen.

Voor gebruik zoals je aangeeft lijkt me de 11v een prima oplossing. Hou er wel rekening mee dat als je je als fietser gaat “ontwikkelen” je Alfine naaf beperkt is en dat je dan alsnog naar een alternatief op zoek gaat. Penny wise, pound foolish?
Interessante discussie.. rijd zelf al jaren probleemloos met een Alfine 11 met KMC ketting. Voor Nederlandse omstandigheden prima te doen ( en ‘n Vehnban etc..) echte heuvels cq bergen niet aan te raden. Mijn Fietsenmaker heeft bij anderen echter een voorderrailleur gemonteerd in combinatie met n dubbel blad. Dat is m.n. Voor de onderkant van je bereik, daar waar je het nodig hebt, een echte opsteker. Theoretisch kan dit natuurlijk ook met de nexus/Alfine 8.
Het gaf mij een creatieve kijk op het vinden van oplossingen, relatief onderhouds vrij, goedkoop, en de verzetten zijn er als je ze nodig hebt.
Succes met je keuze..
AvdS schreef:
zo 21 aug, 2022 22:23
Mijn Fietsenmaker heeft bij anderen echter een voorderrailleur gemonteerd in combinatie met n dubbel blad. Dat is m.n. Voor de onderkant van je bereik, daar waar je het nodig hebt, een echte opsteker. Theoretisch kan dit natuurlijk ook met de nexus/Alfine 8.
Ha, klinkt handig. maar is natuurlijk de manier om de nadelen van derailleur en naaf te combineren. Want je hebt dan een kettingspanner nodig met een open draaiende ketting. En je bent nog steeds beperkt met de lichtste tandwielcombinatie dat de fabrikant op geeft (bij de Alfine 11 1 :1,8).