Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bij welke producenten kan je frames halen voor veel gewicht? - Forum Wereldfietser

Bij welke producenten kan je frames halen voor veel gewicht?

Goedemiddag,

Ik ben in 2019 vanuit Nederland vertrokken en vast komende te zitten in Georgie en hier blijven plakken(bijna 2 jaar). Maar helaas is mijn fietsje gestolen geen ramp kon toch niet verder maar wel balen.

Nu heb ik besloten om mijn eigen fiets op te gaan bouwen en alle onderdelen te importeren. Ik heb al iets rond gekeken en dan kwam ik al snel uit bij frames van surly en soma. De frames van soma vallen eigenlijk al meteen af (wat zijn die lelijk zeg).

Anyway ik kwam dus uit bij surly's troll en misschien oger om 27,5/29 is te proberen. maar wat blijkt deze worden sinds kort niet meer gebouwd. BALEN.

Dus is mijn vraag welke merken zijn er nog meer en waar vandaan kan ik het importeren?

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel

Aju.

Nigel
Wat is veel? Om welk totaalgewicht (fiets + fietser + bagage incl tassen) gaat het? Wat is het doel? Ik neem aan fietsen in Georgië, dus heftig onverharde bergwegen?

Het kan wel een langdurig project worden zo. Frame, wachten, onderdelen bestellen, wachten, oeps adapter nodig, bestellen, wachten, oeps nog speciaal schroefje, bestellen, wachten, oeps speciaal gereedschap + onderdeel vernaggeld met waterpomptang, bestellen, wachten. Waarom niet een hele fiets besteld?
Ik snap de onduidelijkheid!

Ik ben nog altijd onderweg naar indonesie! Ik sta alleen even stil (ahum 2 jaar) door corona. Maar ik verwacht dat ik dus nog alle tijd heb voor dat ene schroefje haha

Totale gewicht van mijn iets inclusief tassen was 60 tot 70. Afhankelijk van water voedsel reserve onderdelen en hoelang ik uit de bewoonde wereld was.

Ik zelf weeg nu 95 maar daar zal wel weer 15 kg af gaan na een maand of 2/3
Omdat een frame zelf opbouwen veel leerzamer is Leon, als je er onderweg dan eens wat aan moet doen dan weet je hoe het zit. Voor sommigen zit hem daar ook al deel van de hobby in namelijk. (Voor mij wel iig)
Mr.peanut schreef: Goedemiddag,

Ik ben in 2019 vanuit Nederland vertrokken en vast komende te zitten in Georgie en hier blijven plakken(bijna 2 jaar). Maar helaas is mijn fietsje gestolen geen ramp kon toch niet verder maar wel balen.

Nu heb ik besloten om mijn eigen fiets op te gaan bouwen en alle onderdelen te importeren. Ik heb al iets rond gekeken en dan kwam ik al snel uit bij frames van surly en soma. De frames van soma vallen eigenlijk al meteen af (wat zijn die lelijk zeg).

Anyway ik kwam dus uit bij surly's troll en misschien oger om 27,5/29 is te proberen. maar wat blijkt deze worden sinds kort niet meer gebouwd. BALEN.

Dus is mijn vraag welke merken zijn er nog meer en waar vandaan kan ik het importeren?

Als er nog vragen zijn hoor ik het wel

Aju.

Nigel
- De Surly Ogre is naar mijn weten nog gewoon leverbaar?
- De Salsa Fargo is de tegenhanger van de Ogre met geometrie geschikt voor een 100mm verende vork, ik heb zelf een Fargo en ben niet erg gecharmeerd van het weggedrag met gevulde fietstassen achterop. Sinds ik die er niet meer op heb en alles met een rugzakje vervoer is het een stuk fijnere fiets geworden.
- De Surly Disc Trucker is ook een prima reisfiets met ruimte voor 47-50mm banden in 622 maat.
- De Tout Terrain Amber Road, Silk Road en Tanami zijn als frameset leverbaar, ik ben met de opbouw van een Amber Road bezig, kunnen 55mm banden in maar ik houd het op 50mm en spatborden.
- Intec M5 frames zijn goedkoop en worden door andere bouwers gebruikt, 60mm 622 banden mogelijk, goedkoop en leverbaar met het balhoofd en trapas al geïnstalleerd, kun je de rest er zo aan schroeven.
Mr.peanut schreef:
vr 10 dec, 2021 15:56
Totale gewicht van mijn iets inclusief tassen was 60 tot 70. Afhankelijk van water voedsel reserve onderdelen en hoelang ik uit de bewoonde wereld was.

Ik zelf weeg nu 95 maar daar zal wel weer 15 kg af gaan na een maand of 2/3
140-165 kilo dus. Da's pittig. Shadow's tips zullen zeker goed zijn. Denk je ook aan een extra sterk achterwiel?
Shadow schreef:
vr 10 dec, 2021 16:12
Omdat een frame zelf opbouwen veel leerzamer is Leon, als je er onderweg dan eens wat aan moet doen dan weet je hoe het zit. Voor sommigen zit hem daar ook al deel van de hobby in namelijk. (Voor mij wel iig)

- De Surly Ogre is naar mijn weten nog gewoon leverbaar?
- De Salsa Fargo is de tegenhanger van de Ogre met geometrie geschikt voor een 100mm verende vork, ik heb zelf een Fargo en ben niet erg gecharmeerd van het weggedrag met gevulde fietstassen achterop. Sinds ik die er niet meer op heb en alles met een rugzakje vervoer is het een stuk fijnere fiets geworden.
- De Surly Disc Trucker is ook een prima reisfiets met ruimte voor 47-50mm banden in 622 maat.
- De Tout Terrain Amber Road, Silk Road en Tanami zijn als frameset leverbaar, ik ben met de opbouw van een Amber Road bezig, kunnen 55mm banden in maar ik houd het op 50mm en spatborden.
- Intec M5 frames zijn goedkoop en worden door andere bouwers gebruikt, 60mm 622 banden mogelijk, goedkoop en leverbaar met het balhoofd en trapas al geïnstalleerd, kun je de rest er zo aan schroeven.
Thanks voor de tips, ik ga ze meteen even nalopen! Wat betreft de Oger heb je gelijk ik denk dat ik verkeerd gekeken heb!
Wat je zegt over het zelf opbouwen van je fiets. Buiten dat ik het erg leuk vind om te knutselen ben ik er ook achter dat tijdens een lange reis het enorm handig is als je elk onderdeel van je fiets kent. Dat je dus de juiste tools hiervoor mee hebt en reserve onderdelen.
Leon schreef:
vr 10 dec, 2021 16:21
Mr.peanut schreef:
vr 10 dec, 2021 15:56
Totale gewicht van mijn iets inclusief tassen was 60 tot 70. Afhankelijk van water voedsel reserve onderdelen en hoelang ik uit de bewoonde wereld was.

Ik zelf weeg nu 95 maar daar zal wel weer 15 kg af gaan na een maand of 2/3
140-165 kilo dus. Da's pittig. Shadow's tips zullen zeker goed zijn. Denk je ook aan een extra sterk achterwiel?
wielen worden sputnikies :)

wat zijn shadows tips kan er niets over vinden.
Avaghon S28/X29/Atlas?

https://www.avaghon.nl

Met minder totaalgewicht had je bijvoorbeeld ook nog naar deze kunnen kijken:

https://baobab-bikes.nl
Shadow is de forumnaam van de kerel die je antwoord gaf met een lijstje frames.
Ik weet niet wat sputnikies zijn, behalve een verwijzing naar een type velg van Ryde.
Leon schreef:
vr 10 dec, 2021 17:03
Shadow is de forumnaam van de kerel die je antwoord gaf met een lijstje frames.
Ik weet niet wat sputnikies zijn, behalve een verwijzing naar een type velg van Ryde.

Oh joh nu zie ik het inderdaad en ik maar te googlen :lol: Ik bedoel inderdaad sputniks van ryde. Mijn excuus als ik Nederlands spreek is het voornamelijk met vrienden uit nl en dan verkleinen we alles. Ik zal mijn best doen om proper te antwoorden, is wel een goeie oefening ook :D
Mr.peanut schreef:
vr 10 dec, 2021 16:34
Leon schreef:
vr 10 dec, 2021 16:21
Mr.peanut schreef:
vr 10 dec, 2021 15:56
Totale gewicht van mijn iets inclusief tassen was 60 tot 70. Afhankelijk van water voedsel reserve onderdelen en hoelang ik uit de bewoonde wereld was.

Ik zelf weeg nu 95 maar daar zal wel weer 15 kg af gaan na een maand of 2/3
140-165 kilo dus. Da's pittig. Shadow's tips zullen zeker goed zijn. Denk je ook aan een extra sterk achterwiel?
wielen worden sputnikies :)

wat zijn shadows tips kan er niets over vinden.
Waar ga je mee rijden? derailleur? brede banden? dan geen Sputniks nemen, met 19mm is die velg te smal naar huidige inzichten. minimaal 25mm velg is toch wel fijn. Er zijn niet veel verschillende velgen die dat soort belasting leuk vinden.
Ik zou Hope PRO4 naven nemen als je het budget er voor hebt, maar er zijn goedkopere alternatieven.
Spaken DT Swiss Alpine 3 en messing nippels.
Met een velg heb je nog geen wiel. Heb je ervaring met wielen bouwen? Bij jouw totaalgewicht is dat wel een teer punt. Hbe je een spaakspanningsmeter of ga je die er bij bestellen?
https://baobab-bikes.nl/frames ook leuk maar nieuw dus onbekend en geen lange duur testen,

Santos 3+ frame is natuurlijk ook een optie :wink:

bij brede banden wil je idd een bredere velg dan de Sputnik, iets van 25 tot 30mm binnenin heb je dan liever https://www.newmen-components.de/Konfig ... 03ef264dfa deze mogen tot 125kg anders RAD15 storm26 of ryde andra 40
Is dat 125 kg per velg?
nicolevelo schreef:
vr 10 dec, 2021 21:10
Is dat 125 kg per velg?
Nee, zijn voor een fiets, niet voor een motorfiets :wink: hmm ok dat is wel een probleem misschien, en dat is bij de meeste 30mm velgen dus dan maar de RAD15 Storm26
Mr. Z schreef:
nicolevelo schreef:
vr 10 dec, 2021 21:10
Is dat 125 kg per velg?
Nee, zijn voor een fiets, niet voor een motorfiets :wink: hmm ok dat is wel een probleem misschien, en dat is bij de meeste 30mm velgen dus dan maar de RAD15 Storm26
Heb je er al een paar in je handen gehad?
Shadow schreef:
vr 10 dec, 2021 18:17
Mr.peanut schreef:
vr 10 dec, 2021 16:34
Leon schreef:
vr 10 dec, 2021 16:21
140-165 kilo dus. Da's pittig. Shadow's tips zullen zeker goed zijn. Denk je ook aan een extra sterk achterwiel?
wielen worden sputnikies :)

wat zijn shadows tips kan er niets over vinden.
Waar ga je mee rijden? derailleur? brede banden? dan geen Sputniks nemen, met 19mm is die velg te smal naar huidige inzichten. minimaal 25mm velg is toch wel fijn. Er zijn niet veel verschillende velgen die dat soort belasting leuk vinden.
Ik zou Hope PRO4 naven nemen als je het budget er voor hebt, maar er zijn goedkopere alternatieven.
Spaken DT Swiss Alpine 3 en messing nippels.
Hope pro 4 zijn te duur naar mijn smaak.
Derailleur
banden 2" 50 mm
Ik zal me wat verder verdiepen in de velgen. Waarschijnlijk andra 30 dan.
Leon schreef:
vr 10 dec, 2021 20:32
Met een velg heb je nog geen wiel. Heb je ervaring met wielen bouwen? Bij jouw totaalgewicht is dat wel een teer punt. Hbe je een spaakspanningsmeter of ga je die er bij bestellen?
Dit is het enige waar ik mijn handen nog niet aan wil branden. Dus deze laat ik bouwen door een maat van mij met een fietsenwinkel hier die ik wel is help op een blauwe maandag. Alle tools heb ik in princiepe dus tot mijn beschikking
Mr.peanut schreef:
za 11 dec, 2021 07:05
Shadow schreef:
vr 10 dec, 2021 18:17
Mr.peanut schreef:
vr 10 dec, 2021 16:34


wielen worden sputnikies :)

wat zijn shadows tips kan er niets over vinden.
Waar ga je mee rijden? derailleur? brede banden? dan geen Sputniks nemen, met 19mm is die velg te smal naar huidige inzichten. minimaal 25mm velg is toch wel fijn. Er zijn niet veel verschillende velgen die dat soort belasting leuk vinden.
Ik zou Hope PRO4 naven nemen als je het budget er voor hebt, maar er zijn goedkopere alternatieven.
Spaken DT Swiss Alpine 3 en messing nippels.
Hope pro 4 zijn te duur naar mijn smaak.
Derailleur
banden 2" 50 mm
Ik zal me wat verder verdiepen in de velgen.
Mr. Z schreef:
vr 10 dec, 2021 21:18
nicolevelo schreef:
vr 10 dec, 2021 21:10
Is dat 125 kg per velg?
Nee, zijn voor een fiets, niet voor een motorfiets :wink: hmm ok dat is wel een probleem misschien, en dat is bij de meeste 30mm velgen dus dan maar de RAD15 Storm26
Die Rad 15 storm26 zien er op het eerste gezicht interessant uit. De gewichts klasse is goed en bovendien is het prijskaartje ook erg aantrekkelijk :D