Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle Tour de l’Avenir met Randonneur aspiraties - Forum Wereldfietser

Gazelle Tour de l’Avenir met Randonneur aspiraties

Hi,

Naast mijn moderne fietsen, beschik ik ook over een snelle Tour de l’avenir met Campagnolo groep uit ‘83.

Het is een heerlijke snelle fiets, echter pak ik deze alleen als het echt lekker weer is.


Ik zit al een tijdje in mijn hoofd te denken om het om te bouwen naar een snelle randonneur (voor lange dag trips). Graag wil ik wel de 700c velgen houden

Heeft iemand al ervaring met het monteren van spatborden hierop? Ik hoop dat de smalste (velo orange) spatbord set past (35mm) maar dat durf ik niet te zeggen ( zeker icm met de racefiets remklauwen)

Alvast bedankt!
2504EBAC-6169-4A67-9017-B8EC45F04891.jpeg
Ik zou hem lekker zo laten, een iets grotere zadeltas kopen, een extra bidonhouder, een grotere stuurtas die niet op het frame schuurt en zonodig een frametasje. De ketting lijkt me aan de lange kant.
Word juist kledder nat nu vandaar die spatborden :p
Goed idee. En dat moet ook wel lukken. Ik weet zeker dat ik dat al eens gezien heb.

Ik heb zelf verschillende racefietsen met spatborden uitgerust als randonneuses légères, en dat bevalt me heel goed. Meestal met Bluemels, maar voor een volgend project heb ik een setje Honjo's klaar liggen.

Deze Austro-Daimler heeft nog aardig wat ruimte, dus daar gingen vrij makkelijk ook nog 28mm Pasela's in:

Afbeelding

De Jonkers is wat krapper, maar vooral vanwege het gewicht met 25mm banden uitgerust:

Afbeelding

Bij deze Van Tuyl - ook met 25mm - was nog minder ruimte achter de zitbuis:

Afbeelding
Het probleem bij Gazelle frames is dat deze, zeker in grotere maten, erg kort gebouwd werden. Bij spatborden wil je echt niet hebben dat je bji manuovreren in krappe bochten met je voet het spatbord raakt bij scherp insturen.
Onder de remmen moet het wel lukken mits je de spatborden niet gewoon monteert zoals de fabriek dat aangeeft maar vooral bij de voorrem de montagelip goed aanpastmet je Dremel. Gat verder naar beneden uitboren en bovenste stuk van de montagelip afzagen.
Valentino Dailybiker schreef:
wo 08 dec, 2021 21:13
Het is een heerlijke snelle fiets, echter pak ik deze alleen als het echt lekker weer is.

Word juist kledder nat nu vandaar die spatborden :p
Mogen wij hieruit concluderen dat het voor jou “echt lekker weer” is als het giet van de regen? :wink:
Speeder300 schreef:
do 09 dec, 2021 07:34
Valentino Dailybiker schreef:
wo 08 dec, 2021 21:13
Het is een heerlijke snelle fiets, echter pak ik deze alleen als het echt lekker weer is.

Word juist kledder nat nu vandaar die spatborden :p
Mogen wij hieruit concluderen dat het voor jou “echt lekker weer” is als het giet van de regen? :wink:

Haha, nee vaak ermee vertrokken met goed weer en halverwege flink wat buien gehad :p
Ja die bluemels zijn leuk, wel lastig te vinden ( kom alleen de nieuwere sks tegen )
Ivo Miesen schreef:
do 09 dec, 2021 06:48
Het probleem bij Gazelle frames is dat deze, zeker in grotere maten, erg kort gebouwd werden. Bij spatborden wil je echt niet hebben dat je bji manuovreren in krappe bochten met je voet het spatbord raakt bij scherp insturen.
Onder de remmen moet het wel lukken mits je de spatborden niet gewoon monteert zoals de fabriek dat aangeeft maar vooral bij de voorrem de montagelip goed aanpastmet je Dremel. Gat verder naar beneden uitboren en bovenste stuk van de montagelip afzagen.

Mm voorkant wordt misschien spannend met schoen maat 47 idd.. even uitmeten idd
Gretverdrie, wat een mooie fietsen @Valentino Dailybiker en @non-fixie
Als ik naar de ruimte en remhoogte kijk wordt het lastig denk ik...maar ik hoop dat ik het verkeerd zie...
Velo Orange verkoopt die spatborden ook, Liberte cycles in NL verkoopt die, net als M-Gineering trouwens...
Deze Duitser heeft roestvaststalen spatborden vanaf 36mm breed in het assortiment.
Ook wat aantrekkelijker geprijsd als Velo Orange, maar waarschijnlijk wel veel zwaarder dan aluminium :wink:
https://studiobrisant.com/edelstahl-sch ... ll-36-42mm
De erfopvolgers van de Bluemels zijn de SKS Bluemels, Voor net geen twee tientjes heb je een set.

Ik heb de B42 van de zomer op mijn vakantiefiets gezet. Het enige dat ik mis is het spatlapje. (En het geduld om de fender line echt mooi af te stellen :( ):

Afbeelding

Deze draad was trouwens aanleiding om ook zelf nog weer eens rond te kijken. :roll:

Heb een setje van deze besteld:

Afbeelding

https://classic-cycle.com/all/1488/tici ... 00-c?c=381
Hoeveel fietsen heb jij? :shock:
non-fixie schreef:
do 09 dec, 2021 12:18
Het enige dat ik mis is het spatlapje.
O die spinnakers op de vorige foto's zijn spatlappen. :D

Ik heb toen ik nog veel door de regen fietste ook wel eens zo'n ding gemaakt en afgeknipt waar het geen nut heeft. Er bleef maar een klein strookje over. Zo'n flap ter grootte van een gebogen A5-je vangt best veel wind. Je bent alleen aan dat ding al gauw net zo veel vermogen kwijt als aan zaken waar je bij zo'n fiets veel geld aan uitgeeft om het soepel te laten fietsen. Je bent dat vermogen bovendien vooral kwijt op het moment dat je het het hardste nodig hebt: bij forse tegenwind. (Voorbeeld: 7 W bij 25 km/u bij 1N tegenkracht)
Valentino Dailybiker schreef:
do 09 dec, 2021 07:56
Mm voorkant wordt misschien spannend met schoen maat 47 idd.. even uitmeten idd
Teenoverlap (is dat een woord?) komt inderdaad voor op een paar van mijn fietsen, maar omdat het alleen optreedt bij hele krappe bochten en dus op hele lage snelheid, ervaar ik het niet zo als een probleem.

Ik heb één keer niet goed opgelet bij een slingerhekje, en proefondervindelijk vastgesteld dat die oude Bluemels met een ferme knal uit elkaar spatten als je er met je toeclip achter blijft haken:

Afbeelding

Die moderne SKS Bluemels zijn overigens van een wat flexibeler kwaliteit plastic dan de oude, en ook nog wat veiliger doordat de bevestiging aan de vorkeinden losschiet als je er kracht op uitoefent.
non-fixie schreef:
do 09 dec, 2021 12:43
Die moderne SKS Bluemels zijn overigens van een wat flexibeler kwaliteit plastic dan de oude, en ook nog wat veiliger doordat de bevestiging aan de vorkeinden losschiet als je er kracht op uitoefent.
Ik had vroeger een Puch.
Voorspatbordsteun brak aan een kant af bij de veerpoot. (Een hele oude Puch)
En toen had ik 2 afgebroken voortanden.
Die schade is een aantal malen hersteld maar als je goed kijkt nog steeds zichtbaar.

Ik kwam een keer iemand tegen met beide polsen in het verband.
Hij had akelig dunne spatbordjes gehad.
Steentje tussen band en spatbord, spatbord opgestroopt, 2 polsen gebroken.
Toen dus nog zonder zo'n beveiliging.

Hele goede uitvinding inderdaad
Ik heb ook meerdere malen vastgesteld dat kunststof spatborden in de winterkou heel wat breekbaarder zijn dan in de zomerwarmte. Gelukkig nooit door middel van een blokkerend voorwiel.
non-fixie schreef:
do 09 dec, 2021 12:18
De erfopvolgers van de Bluemels zijn de SKS Bluemels, Voor net geen twee tientjes heb je een set.

Ik heb de B42 van de zomer op mijn vakantiefiets gezet. Het enige dat ik mis is het spatlapje. (En het geduld om de fender line echt mooi af te stellen :( ):

Afbeelding

Deze draad was trouwens aanleiding om ook zelf nog weer eens rond te kijken. :roll:

Heb een setje van deze besteld:

Afbeelding

https://classic-cycle.com/all/1488/tici ... 00-c?c=381


ja misschien handig als test spatboord idd, die hamered velo zijn erm mooi maar wel aardig aan de prijs als ze niet passen
die kleine porteur op de Austro-Daimler ook wel handig, dan kan ik mijn tas laten zakken