Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Merkwaardig spaakbevestiging? - Forum Wereldfietser

Merkwaardig spaakbevestiging?

Hallo.

Hierbij zomaar even een vraagje, vanuit technische belangstelling: op mijn werk wil de administratrice nogal eens per fiets komen, en toen ik laatst toevallig de wielen van die fiets eens wat nauwkeuriger bekeek viel me op dat in zowel voor- als achterwiel de spaken aan de naafzijde nogal ongebruikelijk bevestigd zaten. Ik heb er verder geen verstand van, en ook nog nooit zoiets van dichtbij gezien, maar als ik het als leek bekijk lijkt me dat je met dit systeem de spaken kunt vervangen door ze gewoon radiaal vanaf de naaf richting velg te steken. Daarom mijn vragen: zit ik goed met mijn aanname, en heeft dit systeem een naam?

Ik probeer twee foto's van de voornaaf bij te sluiten, de achternaaf is een "gewone" versnellingsnaaf, ik heb niet eens gekeken hoeveel versnellingen (maar dus wel met dezelfde spaak-bevestiging).

Groet, Jan.

Bijlagen

Dat zijn zogenaamde 'straightpull' spaken, zonder J-buiging op het uiteinde, is een tijdje populair geweest omdat het allerlei voordelen zou hebben, je ziet het langzaam verdwijnen bij niet-platte spaken.
Zijn de Alfine straightpull naven trouwens, voorwiel een dynamo en achter Alfine 8 naaf waarschijnlijk?
Zeldzaam setje iig.
Ja, in Alfine zie je ze niet zoveel in straightpull inderdaad. Giant heeft nog wel een model gehad waar ze in zaten meen ik. Met een wat creatief ogend frame model ook dacht ik.

Mountainbikes zijn vaak wel met straightpull te krijgen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de kant en klare MTB wielsets van DT Swiss, daar zit best een hoop straightpull tussen.
Klopt, maar meestal systeemwielen. Ik ben er nooit aan begonnen en andere wielenbouwers zoals Frieke zijn er al weer afgestapt wegens te vaak veranderende standaarden en geen meerwaarde op de lange duur. Beetje zoals Betamax, Video2000 tegen VHS; het kan technisch wel beter zijn...