Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Microskin vs V-guard - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Microskin vs V-guard

Het gaat niet om wat ik heb of jij hebt, je zegt net zelf dat je ze vergeten was op te pompen?
Nee, dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat ik volgende keer daar in dezelfde omstandigheden liever tubeless met precies dezelfde bandenspanning zou rijden en dan de kans een stuk groter zou zijn dat ik probleemloos zowel boven als beneden zou komen.

Nu ligt daar halverwege de afdaling nog mijn ter plaatse vergeten bandenplakset...
Prima.

Dat van die stevigere zijwanden op de Almotion TLE versie wil ik trouwens niet direct onderschrijven, mijn vorige setje was een tubeless versie maar die achterband is mooi gesneuveld langs een randje asfalt...
Ik denk dat je dan gewoon pech had. Ik heb heel wat MTB-waardige paden gefietst met mijn V-guardversies van 40 mm. Ik heb in 6500 km geen schade gehad.
nicolevelo schreef:
ma 22 nov, 2021 21:34
Schwalbe maakt de Almotion band in twee versies: Microskin en V-guard.
Ik zie dat de V-guard versie lichter is dan de MicroSkin versie, dus zou ik op het eerste gezicht voorkeur geven aan deze band. Maar waarin verschillen ze nog?

Banden speciaal geschikt voor tubeless willen nog wel eens krap om de velg vallen. Staat niet in de specs. Thuis in het schuurtje gaat dat nog maar een drama als je met koude natte handen onderweg een band wilt vervangen. Als je met biba rijdt zou ik bij de fabrikant van je velg vragen of hij ervaring heeft met de één of andere versie op die velg.
Wat Grandonneur schrijft beaam ik. Ik was ooit zo dom om een racefiets met tubeless-ready velgen en dito banden te kopen. Ik reed er met binnenbanden in, want ik had nog geen noodzaak gevoeld om echt tubeless te gaan. Anyway, toen ik eenmaal een groot gat (scheur is misschien een betere term) in mijn band reed, bleek het in de berm naast de weg een ontzettend kl#€@te klus de band van de velg te krijgen en er weer op te leggen. Ik was echt wanhopig en vervloekte mijn aankoop. Inmiddels heb ik die wielen met de strakke velgen voor een nog best goede prijs verkocht en er goedkopere wielen voor teruggekocht waar ik de banden onderweg wel makkelijk kan verwisselen. Kortom, voordat je tubeless gaat, denk dan goed na of je met simpele tools en spierkracht de band eraf kan halen en weer terugleggen, bijvoorbeeld als het gat zo groot is dat je er alsnog een biba in moet doen.
Ik gebruik vaak een zogeheten "bandenknecht"; dat maakt het leven van de bandenwisselaar een stuk makkelijker.
Ik was gewend mijn buitenbanden zonder gereedschap te demonteren en monteren. Met tubelessready velgen (minder diep) lukt dat niet meer.
Shadow schreef:
di 23 nov, 2021 23:28
Het gaat niet om wat ik heb of jij hebt,
Inderdaad, het gaat om het verschil tussen Microskin en V-guard en het antwoord is al in de eerste reactie gegeven. We waren dus al een pagina geleden klaar. :)

Groetjes,

Carl
Joris Flemming schreef:
wo 24 nov, 2021 10:46
Ik gebruik vaak een zogeheten "bandenknecht"; dat maakt het leven van de bandenwisselaar een stuk makkelijker.
Goede tip 👍
Die gaat op het verlanglijstje!
Joris Flemming schreef:
wo 24 nov, 2021 10:46
Ik gebruik vaak een zogeheten "bandenknecht"; dat maakt het leven van de bandenwisselaar een stuk makkelijker.
Heb je dat ding bij je onderweg? Welk merk en type? En werkt het ook op de typen banden i.c.m. velgen waar je onmenselijk veel kracht moet zetten ook al heb je alle trucs toegepast?
Ik heb wat willem heeft meegemaakt exact zo meegemaakt. Ik heb ze ook verkocht. Met binnenbanden rijden in tubeless banden was toch al geen goed idee: je hebt de nadelen van beiden.
Dit is de "VAR bandenknecht" die ik heb:

[urlhttps://www.salden.nl/var-bandenknecht.html[/url]

Ik ben ertoe overgegaan het ding in ieder geval mee te nemen bij de langere tochten zoals Randonneursbrevetten, als er kans is dat ik bij 7 Celcius in de miezer en in het donker sta te prutsen met een band.
Een scenario waarbij ik alle technische hulpmiddelen bij me wil hebben.

Werkt feilloos, ook als je denkt "oei als ie nu maar niet sneuvelt". Is van zeer sterk maar ook enigszins flexibel kunststof. Scheelt blauwe vingers en duimen. Is iets langer dan de gemiddelde bandenwipper, dus past niet in de aller-minimaalste zadeltasjes.
Een prima knecht.
Maar alles kan kapot.
Vooral als je ongeduldig bent met regen en kou.
20211124_133904.jpg
Overigens zijn er gemakkelijke en moeilijke velgen.
Ik heb nooit het verband met tubeless ready kunnen leggen.