Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek naar body/freewheel voor deore xt naaf of advies - Forum Wereldfietser

Op zoek naar body/freewheel voor deore xt naaf of advies

Ik heb een koga worldtraveller , een oudje, waarmee ik een grote tocht ga maken. Nu ben ik h.e.a aan vernieuwen en wilde ik de body ook vervangen die wel nog goed werkt en zonder speling is , maar is toch oud. Alles afgestruind op het net, maar niet te krijgen. Het gaat om een body voor FH-M 750 Deore xt. Wie heeft nog iets liggen of weet raad ?
In het Engels zeggen ze “If it ain’t broke, don’t fix it”. Je kan die freehub servicen door die ruim met een vetoplossend middel (ik gebruik wasbenzine) vol te spuiten of liever nog onderdompelen. Normaal komt er dan wel vieze smurrie uit de spleet tussen de freehub en de naaf. Blijf spoelen tot je oplosmiddel proper is. Blaas dan de hub uit met de compressor om te drogen en voeg een beetje lichte olie toe. Het hoeft niet super veel te zijn want de hub staat stil tijdens het trappen.

Het spreekt vanzelf dat je hiervoor de as en lagers moet uitbouwen, maar die ging je toch al servicen, niet?
Ter verduidelijking: de reden waarom die freehubs stoppen met werken is omdat ze vol zitten met vuil of opgedroogd vet waardoor de pallen niet goed meer kunnen aangrijpen. Voor de rest verslijten ze omzeggens niet.
Dank voor de heldere antwoord. Ik ben nu overtuigd dat de freewheel er gewoon weer in kan als ie goed is . Ik dacht dat het altijd in beweging was, maar dat is natuurlijk niet zo. Ik ga m wel schoonmaken en opnieuw smeren. Nogmaals bedankt!
bdr schreef:
vr 19 nov, 2021 20:12
In het Engels zeggen ze “If it ain’t broke, don’t fix it”. Je kan die freehub servicen door die ruim met een vetoplossend middel (ik gebruik wasbenzine) vol te spuiten of liever nog onderdompelen. Normaal komt er dan wel vieze smurrie uit de spleet tussen de freehub en de naaf. Blijf spoelen tot je oplosmiddel proper is. Blaas dan de hub uit met de compressor om te drogen en voeg een beetje lichte olie toe. Het hoeft niet super veel te zijn want de hub staat stil tijdens het trappen.

Het spreekt vanzelf dat je hiervoor de as en lagers moet uitbouwen, maar die ging je toch al servicen, niet?
Petroleum is minder agressief.
Een klein kommetje, gevuld totdat de naaf net ondergedompeld is en op en neer bewegen, dan 5 minuten laten rusten en nog een keer.
Bakje leeg en procedure overnieuw, een keer of drie of tot er geen vuil meer uitkomt.
Voor een zuivere beoordeling eerst de tandwielen er af want anders speelt het vuil tussen de tandwielen nog een rol.

Vervolgens lang laten uitdruipen op een doek, daarna omdraaien en olie er in.
Poppink schreef:
za 20 nov, 2021 09:41
bdr schreef:
vr 19 nov, 2021 20:12
wasbenzine
Petroleum is minder agressief.
Wasbenzine is niet agressief richting metalen. Het lost alleen vettigheid op. Petroleum doet dat ook, maar heeft als nadeel dat het slecht verdampt. Wasbenzine verdampt wel goed. Daarom heet het ook zo: je kunt er iets in wassen en daarna vervliegt het vrijwel zonder zelf vettigheid of geur achter te laten.
Daarna moet je het freewheel wel smeren, maar dat is niets nieuws.
Bij petroleum moet je maar hopen dat het verdwenen is, anders maakt het de nieuwe smeerolie dun.
vaak zijn er meerdere modellen mogelijk, die dicht op elkaar liggen, 7 speed weet ik niet, maar 8 speed moet passen, als je bij body, dit onderdeel bedoeld, https://www.bikester.nl/shimano-xt-lx-f ... WcQAvD_BwE
ook is een body uit elkaar te hallen en de kleine kogeltjes evt. vervangen en opnieuw smeren.

Ritchie the Bikeguy heeft daar iig zo'n filmpje over:https://www.youtube.com/watch?v=X9gIEG1db0s&t=310s''

de pallen slijten door veel kracht erop te zetten, bv. met atb-en heuvel op en ook dus met bagage bergop en dan nog meer, als je boven je kracht fietst, dus niet 'soepel' fietst, op de vlakte slijten ze idd. bijna niet.