Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangende naaf Deore XT advies gevraagd - Forum Wereldfietser

Vervangende naaf Deore XT advies gevraagd

Omdat foto's vaak meer zeggen dan woorden. Wie heeft nuttige tips?
-Wat is een geschikte vervangende naaf? 40-spaaks.
-Betreft een KogaMiyata Randonneur
cb9d22f9-be9f-49c5-aa73-7109de77df41.jpg
b5be035e-35a9-4b37-ba91-95cb33e8b933.jpg
De flenzen van een 40 spaaks XT naaf in dat modeljaar hebben dezelfde grootte als bij een 32 spaaks of 36 spaaks exemplaar, alleen met meer gaten erin geboord. Hierdoor zijn deze flenzen kwetsbaar voor flensbreuk, zoals op de foto's te zien en ook wel vaker te lezen is.

Je zou natuurlijk naar een naaf met een grotere flensdiameter kunnen kijken om dit op te lossen. Maar mochten ze uiteindelijk falen dan zijn 40 spaaks velgen relatief lastig te vinden op vakantie, net als 40 spaaks naven.

Overweeg ook eens een handgespaakt 36 spaaks achterwiel ter vervanging. Bij Bike4Travel staat die met verschillende opties op de website om te configureren, wat het wel makkelijk maakt om een aantal verschillende opties die zij aanbieden te zien:

https://www.bike4travel.nl/wielen/5422- ... maat-28_29

Maar je kunt natuurlijk ook bij je favoriete wielbouwer bij jou in de buurt aankloppen voor iets soortgelijks.
Nadat de oude naaf in een nieuwe velg gespaakt was, brak de flens na een paar ritjes. Dat was teveel voor de 40 spaaksnaaf. Ik heb een 36 spaaks Santos Vakantiewiel besteld. Die waren in twee kwaliteiten leverbaar. Een standaard naaf en een naaf met extra kwaliteit freewheel.
Je 40 spaaksnaaf heeft het eigenlijk best lang volgehouden. Succes met je zoektocht, goede derailleurwielen worden schaars. Met de moderne spaken en lichte uitrustingen is een 40 spaaks wiel ook eigenlijk niet meer nodig. Velgen met en naven voor 40 spaken zijn ook zeet moeilijk te koop. Daar is geen vraag meer naar.
ik heb een set (en zelfs een tweede met al wat afgesleten velgflanken) tandemwielen liggen, 48 spaaks.
vraag is wel of de inbouwbreedte goed is... zou ik de schuur voor moeten induiken.
als je interesse hebt, stuur me dan alsjeblieft een mail.
en met wat al gezegd is: een modern goed gespaakt 36-spaaks achterwiel moet sterk genoeg zijn.

(ik heb denk ik ook nog een naafhuis van zo'n 40-gaats XT-achternaaf liggen. leuk, maar of je dat wilt... dan bouw je weer net zo'n wiel... ik heb die liggen om iemand die ergens onderweg is misschien mee te kunnen helpen. maar ja, als die een naafhuis opgestuurd kankrijgen, dan kan ' ie ook een achterwiel van bijvoorbeeld Bike4Travel opgestuurd krijgen)
Als je een naaf vindt heb je daarna spaken nodig. Ten eerste omdat het beter is nieuwe spaken te gebruiken als je een wiel bouwt. Ten tweede omdat de kans groot is dat je net een andere naaf vindt en de spaaklengte anders is. Dan is een nieuwe velg nog maar een aantal tientjes ver weg meer*, en heb je dus een heel wiel. Misschien was de velg toch al deels versleten.
Ik zou het freewheel er af halen voor in de doos met reservespullen.
Bedankt voor de reacties.

@hoogframe bedankt voor het aanbod. Maar ik ga liever voor nieuw.
Jurr schreef: Overweeg ook eens een handgespaakt 36 spaaks achterwiel ter vervanging. Bij Bike4Travel staat die met verschillende opties op de website om te configureren, wat het wel makkelijk maakt om een aantal verschillende opties die zij aanbieden te zien:

https://www.bike4travel.nl/wielen/5422- ... maat-28_29
Ryde Sputnik is een 19 mm velg. Mijn huidige (originele) velg is 21 mm. In hoe verre is zo'n Sputnik met Deore naaf vergelijkbaar met mijn huidige 21mm velg met Deore XT naaf?
Wat wil je gaan doen met de fiets en wat is daarbij je eigen gewicht en wat het bagagegewicht? Genoeg mensen die alleen maar woon-werkverkeer rijden op een fiets, of misschien een andere fiets uit de schuur meenemen op vakantie. Dan zou deze een stuk minder heavy duty onderdelen nodig kunnen hebben ;)

Tenzij je met erg smalle banden gaat rijden zou ik niet smaller kiezen dan de velgbreedte die er nu opzit. Misschien zelfs breder afhankelijk van je te kiezen banden? De Ryde Andra serie is bijvoorbeeld te krijgen in verschillende breedtes, maar afhankelijk van je gebruik zijn er wel meer mogelijkheden bij bijvoorbeeld DT Swiss.

Qua naaf zou Deore prima moeten zijn. Je zou ook nog naar LX of SLX kunnen gaan, maar helaas zijn er wel her en der de nodige leveringsproblemen van fietsonderdelen. Andere merken zoals bijvoorbeeld DT Swiss of Hope zijn vaak een stuk prijziger dan Shimano naven.

Als je frame geschikt is voor schijfremmen (of je je volgende fiets daarvoor geschikt wil kiezen en het wiel mee wil nemen?) dan kun je ook nog overwegen een naaf met schijfrem opname te kiezen, zoals ook Koga zelf wel vaker doet. Bij centerlock kun je die vaak prima afdoppen zolang je het niet gebruikt, misschien heeft je voornaaf het zelfs al? 6-gaats opname kan ook, maar zit wat meer in het zicht.
Bronsky schreef:
di 09 nov, 2021 23:33
Ryde Sputnik is een 19 mm velg. Mijn huidige (originele) velg is 21 mm. In hoe verre is zo'n Sputnik met Deore naaf vergelijkbaar met mijn huidige 21mm velg met Deore XT naaf?
Laat je niet gek maken. De basiscombinatie deore met sputnik is sinds de jaren 90 de norm geweest van een uitstekend wiel. Daar is echt helemaal absoluut niets mis mee ook niet met 50mm banden. Rijden er honderden mee rond. Werkelijk helemaal niemand gaat het verschil voelen tussen 19 of 21 intern met een gemiddelde toerband ergens tussen 3 en 5 bar.
Ik zou Bike4travel gewoon eens bellen. Waarschijnlijk kun je ook een wiel met 21 mm velgen krijgen.
De fancy onderdelen die Jurr noemt zijn zeker nuttig als je samen met fiets en tassen wat zwaarder bent, zeg vanaf 140 kilo totaal, maar anders onnodig.
Ik zou persoonlijk gewoonweg een nieuw wiel bestellen. Bij DT Swiss kun je achterwielen en voorwielen afzonderlijk bestellen
Ik heb er voor gekozen om mijn fietsenmaker een nieuw wiel te laten bouwen. Deore naaf met 21 mm Batavus velg. 36 Spaaks.
Succes, mijn ervaring is dat de meeste fietsenmakers dit uitbesteden aan een ‘mannetje’ en daar kun je het mee treffen. Of niet. Ik ben daarom zelf gaan spaken en spaak nu voor ‘probleemgevallen’ of mensen die met veel bagage op pad gaan.
Bronsky heeft nog bar weinig laten weten over wat het betreffende achterwiel moet verduren, behalve dat de oorspronkelijke naaf het niet gered heeft.
We weten ook niet of de fietsenmaker een vrij willekeurige is of of die goede wielen bouwt. Mijn fiets komt bij een willekeurige fietsenmaker niet binnen.
:D :D :D
De belasting van mijn gemiddelde fietsvakanties is zo'n 135 kg incl fiets en bestuurder. Meest verhard, af en toe gravel. Nooit midden in de rimboe ver verwijderd van fietsenmakers.
Woon/werk verkeer gaat over diverse steile bruggetjes waar het wiel behoorlijk of zijn flikker krijgt, ook met de dagelijkse boodschappen in de achtertassen qua gewicht vergelijkbaar met fietsvakantie. Dit zie ik als een mooie test.
Fietsenmaker 4e generatie
En ik hou wel van lokaal/regionaal.
Hé, die data zijn de mijne, behalve dat ik niet dagelijks zoveel spul bij me heb.
Ik zorg liefst voor een goede wielbouwer of ik spaak de wielen zelf want die goede wielbouwers bleken zich in mijn geval altijd op minimaal 200 km afstand te bevinden.
Ik weet niet of dat aantal generaties een goed teken is of een slecht. Gebruikt hij een spaakspanningsmeter of heeft hij zoveel ervaring dat hij het ook zonder kan?
Bronsky schreef:
do 11 nov, 2021 11:06
De belasting van mijn gemiddelde fietsvakanties is zo'n 135 kg incl fiets en bestuurder. Meest verhard, af en toe gravel. Nooit midden in de rimboe ver verwijderd van fietsenmakers.
Dat telt aan.
Mijn Poppink heeft maximaal 110 kg te verduren tijdens fietsvakanties, scheelt ruim 20% in de belasting.
Poppink schreef:
do 11 nov, 2021 11:49
Bronsky schreef:
do 11 nov, 2021 11:06
De belasting van mijn gemiddelde fietsvakanties is zo'n 135 kg incl fiets en bestuurder. Meest verhard, af en toe gravel. Nooit midden in de rimboe ver verwijderd van fietsenmakers.
Mijn Poppink heeft maximaal 110 kg te verduren tijdens fietsvakanties, scheelt ruim 20% in de belasting.
Probeer je mij nu subtiel te vertellen dat ik moet afvallen? :D
Bij een wiel is de kwaliteit van de wielbouwer belangrijker dan die van de onderdelen (binnen grenzen natuurlijk). 135 kg is wel veel overigens. Daarvoor zou ik liefst een zware velg hebben, en bij de brede banden die we tegenwoordig vaak gebruiken ook een wat bredere. Mijn totaalgewicht ligt iets boven de 100 kg, en met SP19 velgen heb ik nog nooit een kapotte spaak gehad met mijn lokaal in Kiel Windeweer gebouwde wielen met 52-54 mm brede banden. De volgende keer kies ik wel voor iets bredere velgen.
Bronsky schreef:
do 11 nov, 2021 12:08
Probeer je mij nu subtiel te vertellen dat ik moet afvallen? :D
:D :D :D :D
Nee, het laat zien dat mijn Poppink gewoon mazzel heeft met zo'n schriel mannetje.