Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wielbouw: secure lock nipples; schroefdraad oliën of niet? - Forum Wereldfietser

Wielbouw: secure lock nipples; schroefdraad oliën of niet?

Ik ben nog maar één stap verwijderd voordat ik kan beginnen met het bouwen van mijn wielen, namelijk:

De schroefdraad: oliën of niet? De nipples die ik gebruik zijn Sapim Brass Secure lock.

Argumenten vóór: gesmeerde schroefdraad zorgt ervoor dat je de spaken op optimale spanning kan krijgen en gezien deze nippels "secure lock" oftewel "self locking" zijn kan een beetje extra smering geen kwaad.

Argumenten tegen: de messing nippels hebben van zichzelf al een gladdere schroefdraad en extra smering kan ervoor zorgen dat ze uit zichzelf makkelijker losdraaien en daardoor hun optimale spanning kwijtraken. Plus, mogelijk doet het de "secure lock" functie v/d nippel teniet?

In eerste instantie heb ik ervoor gekozen om in elk geval geen "thread lock" middel te gebruiken omdat ik had gelezen dat dit ervoor kan zorgen dat je op een later tijdstip je spaken niet meer kan aandraaien als je ze bijv. na een paar maanden wil bijstellen.

Iemand anders ervaring met deze nippels? Schroefdraad smeren, ja of nee? Ik hoor graag jullie meningen. Alvast bedankt!
Aan Sapim vragen?

Volgens hun website zijn ze al voorzien van smerende coating en een gepatenteerd ontwerp zorgt ervoor dat ze niet losgaan. Of het werkt weet ik niet uit ervaring.

Ik heb alleen ervaring met lijnolie en janboerenfluitjesnippels.
Lijnolie gebruik je aan de andere kant bij het zetten van het spaakwerk. Met zo weinig basiskennis zou ik geen wielen gaan vlechten.
sjefke schreef:
za 06 nov, 2021 18:42
Met zo weinig basiskennis zou ik geen wielen gaan vlechten.
Da's misschien wel wat overdreven. Wat verwacht je van je eerste wiel? Nee dat wordt niet je beste. Het is een hobby hè? Mijn eerste wiel vlocht ik zondrr ervaring, zonder handleiding, zonder internet en zonder iemand die me iets vertelde. Het was al een wrak van een studentenfiets dus wat kon er fout gaan? Het wiel lukte. Het was binnen de marge van de kromheid van de rest van de fiets nog best recht. :-)
sjefke schreef:
za 06 nov, 2021 18:42
Lijnolie gebruik je aan de andere kant bij het zetten van het spaakwerk. Met zo weinig basiskennis zou ik geen wielen gaan vlechten.
Over vriendelijk en behulpzaam reageren op een vraag op een forum gesproken... Lijnolie (of een ander vet) gebruik je op het schroefdraad, niet aan de andere kant en die basiskennis lijkt me bij TS aanwezig. Ook lijkt me het niet bekend zijn met een moderne Sapim technologie geen gebrek aan kennis als je net met spaken begint.

Maar om even op de vraag van TS terug te komen: Ik ken het systeem zelf niet (gebruik zelf DT Swiss), maar als ik op de site van Sapim kijk dan krijg ik de indruk dat het een mechanisch systeem is. Ik zou dan ook gewoon de nippels invetten, lijkt me geen probleem.
Had inderdaad al over lijnolie gelezen idd maar ook dat dit hard wordt na verloop van tijd en in combinatie met de secure lock functie van de nippels was ik bang dat ik ze misschien later niet meer zou kunnen bijstellen daardoor.

Zoveel mensen zoveel wensen lijkt het wel wat wielbouwen betreft. Sommigen schijnen volledig droog te bouwen, anderen gebruiken een of andere thread locker en anderen zeggen prima uit de voeten te kunnen met slechts een paar druppeltjes smeerolie van wat voor soort dan ook.

In deze tutorial van ParkTool gebruiken ze kettingolie: [youtube]https://youtu.be/X5gs00ttvdg[/youtube]

Wat ik verder begreep was dat smeerolie prima werkt, zolang ze maar strak genoeg onder spanning staan.

Enfin, ik had nog wat derailleurolie liggen en besloten dat maar te gebruiken; of dit wijs is geweest zullen we na verloop van tijd vanzelf gaan merken, haha.

Vooralsnog hier het voorlopige resultaat:

Afbeelding

Getruet en gedishet (recht en gecentreerd in het Nederlandsch) alleen heb ik het gevoel dat er nog wat meer spanning op mag. Spanning is verder ook nog niet helemaal gelijk; sommige spaken voelen nog een stuk losser of strakker dan anderen.

Maar goed ik had vernomen dat men d.m.v. een tuning app de juiste spaakspanning kan determineren aan de hand van de toonhoogte wanneer men de spaken "plukt" dus daar ga ik zometeen naar op zoek, mocht iemand daar nog iets voor aan te raden hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Ik hoop oprecht (en denk ook wel) dat het je gaat lukken om het wiel goed te spaken. Na de aanmoediging door Sjefke zul je vast extra gemotiveerd zijn. 👍
Streglof schreef:
za 06 nov, 2021 20:48
recht en gecentreerd
Haha, ik herinner me nu ineens dat ik er destijds pas toen ik het gespaakte wiel in de fiets zette achter kwam dat de ene kant anders was dan de andere. Ik vroeg me *** af waarom het *** wiel niet recht in de fiets stond!
De app die ik gebruikte heet Tensioner.

Je stelt eerst een aantal parameters in, zoals wat voor spaken je hebt gebruikt, welk spaakpatroon en ook de lengte van het vrij trillend gedeelte (tussen de velg en de kruising van spaken). Op basis hiervan berekent de app welke frequentie met welke spaakspanning overeenkomt.

Daarna pluk je de spaken één voor één zoals een gitaarsnaar aan en de app geeft je de overeenkomstige spankracht in kgf aan. Je kan ook de positie van elke spaak ingeven en dan krijg je een overzicht van hoe je wiel gespannen is.

Waar je wel op moet letten is dat er maar één enkele spaak trilt, anders krijg je interferentie van verschillende trillingen. Het is wel even zoeken hoe je de spaak zo zuiver mogelijk aan het trillen brengt. Ook heb ik gemerkt dat niet altijd de grondfrequentie wordt weergegeven, soms heb je de eerste boventoon (dubbele frequentie). Dus best nog een andere methode gebruiken om zeker te zijn dat je het goed hebt. Ik gebruikte mijn muzikaal gehoor.

Je moet natuurlijk vooraf weten welke spanning je wil bereiken. Dat heb je neem ik aan al gedaan.
Lekker bezig hoor! concentreer je eerst op evt hoogte slagen er uit halen en hem redelijk recht trekken, als het een andera velg gebruikt doe dan wat olie in de nippelgaten, waar de nippelkop komt is de velg vrij stroef.

Dan de band er op en op maximale spanning en dan nog na spannen, de band drukt de velg samen en de spaakspanning wordt dan dus minder.
nicolevelo schreef:
za 06 nov, 2021 21:08
De app die ik gebruikte heet Tensioner.
Bedoel je deze? https://play.google.com/store/apps/deta ... ensioner_3
Streglof schreef:
za 06 nov, 2021 21:15
nicolevelo schreef:
za 06 nov, 2021 21:08
De app die ik gebruikte heet Tensioner.
Bedoel je deze? https://play.google.com/store/apps/deta ... ensioner_3
Dat is hem.
Beide wielen eindelijk helemaal uitgelijnd, gecentreerd, gedished en spaakspanning binnen 10% gekregen:

https://www.parktool.com/wta/ws618e9efc498f3

Afbeelding

https://www.parktool.com/wta/ws618e83f06bccb

Afbeelding

Spaakspanning gemeten met de spoke tensioner app en vervolgens de gemeten waarden omgezet naar Parktool TM-1 waarden om ze daarna in de ParkTool radardiagram te kunnen invullen (wel een hoop gedoe maarja scheelt wel weer €80,- aan een spaakspanningsmeter haha)

Ryde Andra 30 velgen staan vermeld als tot 1400 Newton oftewel 142,76 KgF aan spaakspanning aan te kunnen, dus ze staan eigenlijk nog niet tot hun uiterste capaciteit gespannen. Denken jullie dat het veel nut heeft om ze nog verder op te spannen of zijn ze goed zoals ze nu gespannen zijn?
Je moet ze niet teveel spanning geven voor een vakantie fiets. Het wiel moet de spanning door de belasting kunnen verwerken. Als de spanning te hoog wordt, knapt er iets.
In de geadviseerde maximale spaakspanning zitten variaties in gebruik toch verwerkt? Zover ik weet maak je juist het beste wiel door zo hoog mogelijk te gaan zitten binnen de geadviseerde maxima. Welke spanning zou jij gebruiken in dit geval?
Streglof ik denk dat je twee mooie wielen heb gespaakt. Die varaties zijn heel klein. Heb je al een stevig fietsrondje gemaakt met een steile helling en kasseien?
Ik dacht juist dat bij een hogere belasting ook een hogere spaakspanning nodig was omdat anders de onderkant van het wiel te ver "ingedrukt" wordt zodat de spaken los raken en het wiel uit zijn vorm raakt?
Leon schreef:Heb je al een stevig fietsrondje gemaakt
Dit ga ik direct doen zodra ik mijn fiets omgebouwd heb van 7 speed naar 9 speed (moet alleen nog een 9 spd cassette + ketting bestellen)
Eric op de Fiets schreef:
za 13 nov, 2021 07:28
Je moet ze niet teveel spanning geven voor een vakantie fiets. Het wiel moet de spanning door de belasting kunnen verwerken. Als de spanning te hoog wordt, knapt er iets.
Alsjeblieft, hou je erbuiten als je dit soort onzin wil verkondigen...
Spaken breken nog steed omdat ze te slap staan en te vaak vervormd worden door belastingswisselingen, het gaat niet zo zeer om het genoemde 'uit vorm raken' van het wiel als wel om het vervormen van de spaakkop waar een maximum aantal op zit, staat de spaak strak genoeg dan rekt deze op het lange gedeelte en de kop en bocht blijven in dezelfde stand.
Shadow schreef:
za 13 nov, 2021 17:45
Eric op de Fiets schreef:
za 13 nov, 2021 07:28
Je moet ze niet teveel spanning geven voor een vakantie fiets. Het wiel moet de spanning door de belasting kunnen verwerken. Als de spanning te hoog wordt, knapt er iets.
Alsjeblieft, hou je erbuiten als je dit soort onzin wil verkondigen...
Spaken breken nog steed omdat ze te slap staan en te vaak vervormd worden door belastingswisselingen, het gaat niet zo zeer om het genoemde 'uit vorm raken' van het wiel als wel om het vervormen van de spaakkop waar een maximum aantal op zit, staat de spaak strak genoeg dan rekt deze op het lange gedeelte en de kop en bocht blijven in dezelfde stand.
Je ego staat niet in de schaduw van jezelf. Wat is de onzin, in je zin. Wielen gaan defect omdat de velg uitscheurt of de flens afbreekt of de spaak hier knapt. Te strak is zeker niet goed.
Eric op de Fiets schreef: Je ego staat niet in de schaduw van jezelf. Wat is de onzin, in je zin.
Het ging toch over spaken van een wiel?
Worden er ook ego's gespaakt?
Hoe doe je dat?
Eric op de Fiets schreef:
za 13 nov, 2021 18:00
Te strak is zeker niet goed.
Dit is niet waar, er is geen voordeel aan een wiel te weinig spaakspanning te geven, in tegendeel, het is veel sneller kapot.