Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorvork, verschil vroeger en nu - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Voorvork, verschil vroeger en nu

@Leon, absoluut correct en dat is nog steeds een ding met snerpende Magura's omdat de achtervork teveel tordeert (brakeboosters helpen). Hoe breder de vork, hoe meer kracht erop komt te staan en hoe meer materiaal nodig is om de boel in toom te houden.
Leon schreef:
vr 05 nov, 2021 12:49
Daarom werden fietsen in de jaren 90 vaker uitgerust met zwaardere vorken, zijn het wel gebogen.
Zeker waar, al herinner ik me opeens dat één van de "pioniers" van de rechte vork Ernesto Colnago, terwijl dat gewone sidepulls waren die gemonteerd waren op de vorkbuis/kroon. In dat geval was het inderdaad nogal dubieus om een functioneel voordeel te herkennen, maar ja, het stond kek.

@Bicyclette, je hoeft geen Compass of Panaracer te hebben om profijt te zien van dikke banden en lagere spanning, een bredere Allmotion heeft meer rolweerstad dan een smallere (bij gelijke druk) de mechanica is niet opeens heel anders. :wink:

Verder natuurlijk een heel mooi bandje, maar zoals alle lichtgewicht banden kwetsbaar op de flanken en minder lekbestendig dan de wat lompere Schwalbes met hun (gewicht en stugheid toevoegende) brekerlaagjes.
een bredere Allmotion heeft meer rolweerstand dan een smallere (bij gelijke druk) de mechanica is niet opeens heel anders.
Volgens mij is dit niet meer de waarheid. Volgens mij moet je het vergelijken bij gelijke oppervlaktespanning en dus lagere druk voor de bredere banden. Het idee is dat bij een smallere band de hoek tussen het platte ingedrukte stuk en de rest van de band groter is en dat het meer energie kost omdat je de band dus meer moet vervormen. Wat wel toeneemt bij bredere banden is de luchtweerstand.
Het is niet logisch om de rolweerstand van brede en smallere banden te vergelijken bij gelijke druk; een het voordeel van een bredere band is nu juist dat die om z'n last te dragen een lagere druk aankan.
De verworven wijsheid van de laatste jaren is dat die rolweerstand niet of nauwelijks verschilt, en dat dus een bredere band niet per definitie zwaarder rolt dan een smalle.
Zoals gezegd hangt veel af van de constructie van de band.
Bij hogere snelheden is wel de luchtweerstand hoger van een brede band, maar voor de algemene toer/reis-doelgroep is dat niet relevant. Hooguit voor de het prof-peloton.
En de bredere band op een bredere velg, waar hadden we dat eerder gelezen?

;)
@Loknor OVer almotions onderling heb ik geen idee, maar die 50mm rollen zwaar.

Trouwens, over gelijke druk gesproken. Een superbrede Fat band zeg 150mm rijdt lichter dan een raceband bij gelijke druk namelijk 0,8 bar. Dan wil je wel een sterke velg op je racert :-)
Ik weet dat schwalbe op die manier reclame maakt over de rolweerstand van hun banden. De term met gelijke druk.
Dan kan je alles wel de hemel inprijzen, één band die je wilt promoten geef je een juiste druk en die ga je dan vergelijken met een band die een verkeerde druk heeft, namelijk een bredere of smallere band. Het gaat om de mate van indeuking van de band.
Ai, nu gauw ook even iets over voorvorken zeggen! :-) Ik vind die met kroming wel mooi, op mooie racerts van mooi staal. Mooi slank en flexend. :-)
Joris Flemming schreef:
vr 05 nov, 2021 18:10
Bij hogere snelheden is wel de luchtweerstand hoger van een brede band, maar voor de algemene toer/reis-doelgroep is dat niet relevant. Hooguit voor de het prof-peloton.
Of bij tegenwind. Reken je windsnelheid voor de grap maar eens uit.
Byciclette schreef:
vr 05 nov, 2021 18:27
Ik weet dat schwalbe op die manier reclame maakt over de rolweerstand van hun banden. De term met gelijke druk.
Dan kan je alles wel de hemel inprijzen, één band die je wilt promoten geef je een juiste druk en die ga je dan vergelijken met een band die een verkeerde druk heeft, namelijk een bredere of smallere band. Het gaat om de mate van indeuking van de band.
Ik heb banden getest met hartslagmeter en vermogensmeter. Schwalbes en Continentals deden het geen spat slechter dan Vittoria's open tubulars. Anders gezegd, ik begrijp je achterdocht tegen de claims van Schwalbe, maar zij zijn niet de enigen die dingen claimen. UIteraard zijn er weer andere mensen die dit vloeken in de kerk vinden, maar een test met hartslag en vermogensmeter valt wat mij betreft wel in de categorie relevant.

Vergis je verder niet, ik heb Compass bereden en hoe briljant ze volgens velen ook zijn, ik gebruik ze niet meer, om de 2000 km lek vond ik geen lolletje tegenover 50k zonder lek. En ik vond ze niet heel anders dan mijn Supremes *dan weer niet met vermogensmeter getest*,

Ik ben ongetwijfeld een mafklapper, maar zo slecht als jij vind ik Schwalbes niet en zo geweldig vind ik Compass niet. Maar dat is verder prima.
loknor schreef:
za 06 nov, 2021 00:23
om de 2000 km lek vond ik geen lolletje tegenover 50k zonder lek.
Nou zijn we er! zei mijn schoonvader altijd.

Reken eens uit wat een tijdwinst.
Dat compenseert nagenoeg ieder verschil in rolweerstand.
Poppink schreef:
za 06 nov, 2021 00:51
Reken eens uit wat een tijdwinst.
Dat compenseert nagenoeg ieder verschil in rolweerstand.
Om de 2000 km? Dat valt nog redelijk mee met dat tijdverlies. Met Kojaks had ik ooit 20 lekken in 2000 km, zij het dat er op een bepaald moment 9 lekken tegelijk waren.
Stond er in het eerste bericht van de TS niet

PS
Om de discussie zuiver te houden nu even niet over banden, bandenspanning,
?
Ik wil vooral stellen dat ik Compass banden compleet begrijp, het is een heel mooi product en Panaracer is gewoon een topfabrikant. Ragfijne bandjes zijn alleen niet iets waar ik voordeel mee behaal. Ik moet gewoon elke dag op tijd mijn kinderen wegbrengen en op tijd op mijn werk zijn, betrouwbaarheid is absoluut een factor. Schwalbe en Conti bevallen me op dat punt gewoon erg goed.
derdekeer schreef:
za 06 nov, 2021 10:05
Stond er in het eerste bericht van de TS niet
PS
Om de discussie zuiver te houden nu even niet over banden, bandenspanning,
?
Klopt, maar dat is onzinnig als je het gaat hebben over moderne vorken en stalen vorken uit de tachtiger jaren. Schijfrem+Dikke banden zijn de drijvende kracht achter die ontwikkeling.

Als ik met dat 19mm bandje uit de tachtiger jaren met mijn nieuwe Velo de Ville forenzen e-bike ga rondrijden gok ik dat ik heel erg ga piepen over comfort. En dat hele fijne sidepull remmetje is briljant voor die racefiets, een schijfrem zou dat ding compleet plooien, zonder dat je nou echt veel sneller stilstaat (bandje is hierin gewoon een bepalende factor, bovendien is het bij een racefiets niet zo boeiend). Daarentegen ben ik dolblij met mijn 62mm banden en 180mm schijven, heel veel controle en stopkracht wat in de doldwaze spits af en toe heel fijn is, een mooie unicrown met een mooie ranke sidepull zou ik echt niet willen.

@Leon Meidoorn? :shock:
Ja, meidoorns. Ik heb er de afgelopen 10 jaar aanzienlijk minder last van. Misschien zijn de banden beter geworden en misschien zijn de HH snoeiers iets minder onbehouwen in het laten rondsligeren van snoeisel.
Leon schreef:
za 06 nov, 2021 10:56
Ja, meidoorns. Ik heb er de afgelopen 10 jaar aanzienlijk minder last van. Misschien zijn de banden beter geworden en misschien zijn de HH snoeiers iets minder onbehouwen in het laten rondsligeren van snoeisel.
Ik heb me laten vertellen dat dit komt door de promotieactie die de Zuid-Limburgse VVV is gestart om nog meer wielertoeristen naar het Heuvelland te lokken. De zo ontstane balans tussen het aantal meidoorns op de weg en het aantal passerende banden leidt tot een betere spreiding van het lekrijden. Oftewel, de drukte is een zegen voor de locals.
loknor schreef:
za 06 nov, 2021 10:21
derdekeer schreef:
za 06 nov, 2021 10:05
Stond er in het eerste bericht van de TS niet
PS
Om de discussie zuiver te houden nu even niet over banden, bandenspanning,
?
Klopt, maar dat is onzinnig als je het gaat hebben over moderne vorken en stalen vorken uit de tachtiger jaren. Schijfrem+Dikke banden zijn de drijvende kracht achter die ontwikkeling.
In de Giant TCR die ik in 2013 of 2014 kocht, paste 25 mm, niet meer. Schijfremmen waren i.h.a. eerder zeldzaam op racefietsen. En toch had die fiets een kaarsrechte voorvork. Ik denk niet dat de evolutie richting kaarsrechte voorvorken gedreven werd door schijfremmen en dikkere banden, of toch niet wat betreft racefietsen.
derdekeer schreef:
za 06 nov, 2021 23:02
In de Giant TCR die ik in 2013 of 2014 kocht, paste 25 mm, niet meer. Schijfremmen waren i.h.a. eerder zeldzaam op racefietsen. En toch had die fiets een kaarsrechte voorvork. Ik denk niet dat de evolutie richting kaarsrechte voorvorken gedreven werd door schijfremmen en dikkere banden, of toch niet wat betreft racefietsen.
Zeker de laatste 20 jaar werd de rake inderdaad steeds minder tot hij rond 2015 vrijwel verdween, dus wat je zegt klopt wel voor de racewereld, dat was niet gedreven door schijfremmen. :?: