Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cassette Shimano Deore XT - Forum Wereldfietser

Cassette Shimano Deore XT

Op mijn fiets (ebike) ligt momenteel achteraan een Shimano Deore XT Cassette 10 speed M771 (11-36). In normale omstandigheden is dat geen probleem, bij heuse cols met bagagekar zou het echter niet verkeerd zijn om over enkele grotere kransjes te beschikken.

Zou ik een CS-LG600 10-speed (11-43) kunnen leggen zonder ook een derailleur met lange kooi te moeten aanschaffen of is dit niet mogelijk!

Thx
Ik denk dat de kenners nu willen weten wat het exacte typenummer van de derailleur is, dan kunnen ze het voor je opzoeken. Het staat er meestal wel ergens op. Met een zaklamp wel te vinden.
Het is ook belangrijk of dit een 1x setup danwel een dubbel of trippel crankstel is en wat de grootte van de kettingbladen is.
Niet te lang zoeken: monteer de Wolftooth Roadlink (of de Roadlink DM) tussen de derailleurhanger en de derailleur. Ervaring met een cassette tot 43t heb ik niet, maar iets kleiner zal wel gaan. Niet geschikt om met 3 bladen vooraan te werken. 2 bladen kan wel. voor het typenummer zet je de fiets op de kop.
Type Deore derailleur = RD-M786
Is wel voor ebike, dus vooraan 1 tandwiel
Die cassette vraagt om een specifieke derailleur volgens de tekst in onderstaande link.
Had nog niet eerder van Linkglide gehoord. Weer wat nieuws.....
https://www.rosebikes.nl/shimano-linkgl ... ed-2700203
Rokon schreef:
di 26 okt, 2021 20:10
Type Deore XT derailleur = RD-M786
In dat geval Roadlink DM.
bedankt
Aangezien die Linkglide 11-43 cassette alleen met een 11 speed HG ketting gebruikt mag worden twijfel ik eraan of ze met een 10 speed derailleur te schakelen valt; ik denk dat de kransjes dichter bij elkaar staan.
Een 'gewone' 11-42 cassette (sunrace of cs-m4100) moet ook wel werken zonder verdere aanpassing aan je derri met B-schroef max. Is alleen even de vraag of je aan komen kunt op het moment.

Kleiner voortandwieltje geen optie voor als je bepakt de bergen in gaat? Die dingen kosten een paar euro, ben je klaar.
bdr schreef:
di 26 okt, 2021 20:45
Aangezien die Linkglide 11-43 cassette alleen met een 11 speed HG ketting gebruikt mag worden twijfel ik eraan of ze met een 10 speed derailleur te schakelen valt; ik denk dat de kransjes dichter bij elkaar staan.
Dat ja. Linkglide cassettes hebben een andere spacing dan Hyperglide cassettes!

Wat wel kan:
1: kleiner voorblad als dat past

2: Als Shimano niet leverbaar is: een 10-speed cassette van Sunrace of ZTTO.
In combinatie met een Road Link of extra lange B-tension schroef.

https://nl.aliexpress.com/item/32898153 ... 4c4d79f32A ik gebruik zelf deze.
10-speed 11-42. Ik had m dit voorjaar voor 20 euro binnen 2 weken in huis. Werkt prima op mijn 1x10 mtb.
bdr schreef:
di 26 okt, 2021 20:45
Aangezien die Linkglide 11-43 cassette alleen met een 11 speed HG ketting gebruikt mag worden twijfel ik eraan of ze met een 10 speed derailleur te schakelen valt; ik denk dat de kransjes dichter bij elkaar staan.
Er is geen verband tussen beide. Een 11v ketting (als dat inderdaad vereist is) zal prima lopen op de 10v cassette. De derailleur speelt hier een neutrale rol. Sunrace is prima alternatief.
sjefke schreef:
di 26 okt, 2021 21:30
De derailleur speelt hier een neutrale rol. Sunrace is prima alternatief.
Linkglide heeft een andere (bredere) spacing dan Hyperglide!

https://bikerumor.com/2021/04/27/all-ne ... ompatible/
sjefke schreef:
di 26 okt, 2021 21:30
bdr schreef:
di 26 okt, 2021 20:45
Aangezien die Linkglide 11-43 cassette alleen met een 11 speed HG ketting gebruikt mag worden twijfel ik eraan of ze met een 10 speed derailleur te schakelen valt; ik denk dat de kransjes dichter bij elkaar staan.
Er is geen verband tussen beide. Een 11v ketting (als dat inderdaad vereist is) zal prima lopen op de 10v cassette. De derailleur speelt hier een neutrale rol. Sunrace is prima alternatief.
De LG-600 10 speed 11-43T is klaar en duidelijk dezelfde cassette als de LG-600 11 speed 11-50T maar dan zonder de 50T. Dat zal dus niet met een 10 speed shifter, derailleur en ketting werken.
wordt een welles/nietes spelletje.....

Gewoon bij Hyperglide techniek blijven of Sunrace.
Ligt eraan wat de kwestie eigenlijk is, volgens mij wordt er over 2 dingen door elkaar gediscussieerd :lol:
Het zijn twee vragen die doorheen gehaspeld worden:
  • Kan ik de Shimano Linkglide 10 speed 11-43T cassette gebruiken met een 10 speed derailleur zoals de RD-M786-GS?
    Nee
  • Kan ik een 10 speed derailleur met korte kooi gebruiken zoals de RD-M786-GS met een grotere 11-42 (of zoiets) cassette van Sunrace?
    Volgens bike-components heeft die korte kooi derailleur een capaciteit van 35T dus het kan want 42-11T = 31T < 35T. Mogelijks heb je een Roadlink DM of zoiets nodig om effectief naar 42T te kunnen schakelen.
De verwarring wordt natuurlijk in de eerste plaats veroorzaakt door Shimano die nieuwe 10 speed MTB-technologie uitbrengt die niet compatibel is met oude 10 speed MTB-technologie.

In de road-wereld hebben ze dat al eens gedaan met 10 speed Tiagra (en broertje GRX 400) dat niet compatibel is met oude 10 speed 105 of Ultegra maar nu worden de mensen in de toer en MTB wereld er ook mee geconfronteerd.
Precies. Het gebrek aan achterwaartse compatibiliteit is erg jammer, maar het idee van LinkGlide vind ik toch wel tof.
Thx gents, ik ga eerst kijken of een ander kransje vooraan beschikbaar is