Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wielbouw: Ryde Andra 30 spaakpatroon (voorgeboorde versie) - Forum Wereldfietser

Wielbouw: Ryde Andra 30 spaakpatroon (voorgeboorde versie)

Hoi, ik wil een set wielen gaan bouwen (eerste keer) met Ryde Andra 30 velgen (eindelijk de velgrem versie gevonden) maar nu blijkt dat de spaakgaten voorgeboord zijn onder een bepaalde hoek, ogenschijnlijk zodat ze beter passen icm bepaalde Rohloff naven.

De naven die ik wil gaan gebruiken zijn Shimano Deore FH-T610 en HB-T610 dus mijn vraag is, is er vanwege de voorgeboorde hoek van de spaakgaten een bepaald spaakpatroon waar ik aan gebonden ben? Ik was namelijk van plan om 3X gekruist te bouwen.

Dit wordt dus mijn eerste wielbouwproject; als ik gewoon een standaard wielbouwhandleiding volg voor 3X gekruist, zit ik dan goed?
je weet de orientatie van je spaakgaten.
je kunt van een ander wiel het spaakpatroon er eens naast houden, toch?
lees ook eens op m-gineering.nl wat/hoe hij een wiel spaakt en kijk dan hoe dat bij jouw velg uitpakt. pak er desnoods wat satéprikkers of rietjes bij om dat na te doen bij je eigen velg.
zo moet je al kijkend en vergelijkend hier toch uit kunnen komen?

( bij een wiel spaken is een uitgangspunt om de spaken aan weerskanten van het ventielgat vrij recht(op) te hebben staan. offer dat desnoods op als je qua oriëntatie van de spaakgaten/nippels verder wel goed uitkomt. koppelen van pomp op je ventiel lukt ook als dit punt van stand van de spaken rond het ventielgat een keer niet optimaal is. )
Je zult het patroon van de velg moeten volgen. Deze velg is verkrijgbaar in meerdere patronen volgens de website, dus ik heb geen idee hoe jouw velg er precies uitziet.
Het gaat (mogelijk) zowel om links-rechts als voor-achteren. Hopelijk kan iemand anders op dit forum dat even bevestigen?
In het volgende plaatje zie je dat bij de velg steeds twee spaken naar voren wijzen en dan twee naar achteren. Daarvan ziten er twee aan de linkerkant van de naaf en twee aan de rechter, maar er zijn meerdere manieren om dat te vlechten.
Je kunt ook zien dat er tussen de spaken afwisselend weinig-gemiddeld-veel-gemiddeld etc. ruimte is voor je pomp. In dit correct gespraakte wiel zit het ventielgat op een plek met veel ruimte. Zoals hoogframe zegt is het geen ramp als het niet lukt. Dit is niet heel goed uitgelegd op de site van m-gineering, althans ik heb het eens fout gedaan. :oops:

Afbeelding
Streglof schreef:
do 21 okt, 2021 14:00
Dit wordt dus mijn eerste wielbouwproject; als ik gewoon een standaard wielbouwhandleiding volg voor 3X gekruist, zit ik dan goed?
Kort: Ja, je zit goed. Bij een naaf met een kleinere flens komt kruis 3 best uit, bij een naaf met een grote flens (zoals een Rohloff of een andere naafversnelling) gebruikt men kruis 2 om de hoek van de spaak tov de velg niet te veel te laten afwijken.

Als de velg afwisselend links/rechts directioneel geboord is moet je natuurlijk zorgen dat de spaken in de richting van het respectieve gat wijzen. Dit wijst zichzelf wel uit, je hebt overigens wel wat speling, veel velgen worden gemaakt met rechte boring en dat gaat ook.

Om het overzichtelijk te houden begin ik meestal met een mockup van het spakenkwartet rond het ventielgat. Nadien verwijder ik het rechtse paar spaken terug want die maken het vlechten van de eerste rondes nodeloos moeilijk.

1.jpg
Bij deze foto herinner ik het me weer: dit is het moment dat je er achter komt dat de gaatjes in de naaf niet precies tegenover elkaar zitten.
Ik moet dat elke keer opnieuw leren. De wielen die ik bouw gaan nogal lang mee zullen we maar zeggen. :wink:
De spaakgaten van mijn velgen hebben dezelfde oriëntatie als op het plaatje boven. Vanaf het ventielgat: eerst twee vooruit, daarna twee achteruit. Links-rechts spreekt gelukkig vanzelf want de gaten zijn om-en-om verspringend vanaf het midden v/d velg.

Alleen is de hoek waaronder de gaten zijn voorgeboord behoorlijk groot; als ik visueel probeer uit te lijnen waar de spaken moeten uitkomen als ik de hoek v/d spaakgaten probeer te volgen dan kom je uit op best een jetser van een naaf.

Hieruit veronderstel ik dus dat deze velgen zijn geproduceerd voor optimale uitlijning met Rohloff naven, welke een grote flensdiameter hebben. Dit stond wederom niet in de advertentie gemeld van de webshop waar ik ze besteld heb. (giga-bikes)

Mijn vraag is dus, weet iemand of deze velgen dan überhaupt geschikt zijn om te gebruiken met eerdergenoemde Shimano naven? De nippels die ik heb zijn Sapim Polyax Messing secure lock Zwart.
Streglof schreef:
do 21 okt, 2021 16:27
Hieruit veronderstel ik dus dat deze velgen zijn geproduceerd voor optimale uitlijning met Rohloff naven, welke een grote flensdiameter hebben. Dit stond wederom niet in de advertentie gemeld van de webshop waar ik ze besteld heb. (giga-bikes)
Deze? : https://www.giga-bikes.nl/290960-ryde-v ... -matzwart/
Dat is dan mogelijk een foutje van die website want op https://www.ryde.nl/andra-30 lees ik:
"The Andra rims can be ordered in many different wheel sizes and with the drilling angle for the spoke holes optimized for the hub and application."
Kun je de velg niet terugsturen?
Officieel mag een Rohloff alleen met kruis 2 gespaakt worden, dus zo extreem zullen die gaten toch niet geboord zijn? Ik zou eerst zo'n mockup als hierboven maken en daar dan een foto van posten. Je hebt daar geen nieuwe spaken of nieuwe naaf voor nodig. De meeste naafdiameters zijn voor ongeveer hetzelfde, en de lengte van de spaak doet er niet heel veel toe voor de mockup, het is maar om een idee te krijgen.
Is geen probleem. Zijn de spaak gaten allemaal in het midden, dan beginnen bij het eerste gat rechts van het ventiel en dan 3 gaten overslaan, dan weer een spaak enz.

Wiel omdraaien en eerste spaak komt nu links van de andere spaak. Kijk eerst door de naaf, je merkt dan dan de gaten niet recht tov elkaar staan. Neem nu de linker gat en stop daar een spaak in en maak ronde af.

In een wiel heb je trekkende en statische spaken.

Zorg en voor dat ze minimaal op 900newton gespaakt zijn, waarbij de achterwiel rechts op ongeveer 1100newton staat ivm paraplu gespaakt wiel. Dwz je moet ruimte maken voor de cassette van daar paraplu gespaakt.
Leon schreef:
do 21 okt, 2021 16:38
Kun je de velg niet terugsturen?
Had een tijdje terug ook al een set velgen besteld bij een andere webshop die daar verkeerd beschreven stonden in de advertentie en dus moeten terugsturen, dus ik wil eerst weten of deze velgen die ik nu heb überhaupt geschikt zijn voor mijn Shimano naven of niet. Bovendien zijn deze velgen haast nergens meer te vinden in de webshops; ze zijn óf uitverkocht óf absurd duur.
bdr schreef: Ik zou eerst zo'n mockup als hierboven maken en daar dan een foto van posten.
Ik heb helaas maar twee losse spaken voor de mockup beschikbaar omdat ik eerst de ERD wilde berekenen voordat ik de rest van de spaken ging bestellen. Heb de bespaking aan één zijde gekopieerd van de voorwiel van mijn fiets t.o.v. het ventielgat (ventielgat zit direct links van de rechter spaak)

Afbeelding
Misschien bereken je liever zelf de spaaklengte, maar via deze website kan je de lengte vinden door het type velg en naaf in te voeren. Ik heb deze methode zelf al enkele keren gebruikt en het resultaat was steeds accuraat.

En voor het spaarpatroon baseer ik me op verschillende bronnen, waaronder de bekende site van Sheldon Brown. Ik vind hem duidelijk en interessant.

EDIT: de spellingcorrector kent enkel de woorden 'spaarpatroon' en 'spaarlengte' :lol: :lol: Spaken kent-ie blijkbaar niet
nicolevelo schreef:
do 21 okt, 2021 18:13
Misschien bereken je liever zelf de spaaklengte, maar via deze website kan je de lengte vinden door het type velg en naaf in te voeren.
Thanks! Ik had er nog niet een gevonden die zo volledig was
supermario schreef:
do 21 okt, 2021 16:50


Zorg en voor dat ze minimaal op 900newton gespaakt zijn, waarbij de achterwiel rechts op ongeveer 1100newton staat ivm paraplu gespaakt wiel. Dwz je moet ruimte maken voor de cassette van daar paraplu gespaakt.
Dit kun je niet zo 1-2-3 zeggen, is afhankelijk van de naaf en flensdiameters. Ik zou ook altijd met de rechterspaken op de max gaan zitten qua spaakspanning bij een derailleurwiel, er zit genoeg marge in bij een Andra velg.
Rechts de max van velg of naaf. De spaakspanning links is alleen een gevolg van de uitlijning, daar doe je verder niks aan.
Ja ik was eigenlijk niet van plan om meteen zo'n dure spaakspanningsmeter aan te schaffen. Las dat veel mensen het ook zonder zo'n ding doen en ook zelf zo zijn begonnen met wiel bouwen. Had wel gelezen dat je de spaken kan "tunen" tot de juiste spanning met een tuning app. Maar geen idee hoe dat gaat werken met mijn DT Swiss Alpine III triple butted spaken...
ik heb mijn eerste wielen op het gehoor getuned en met een app, die de trillingsfrequentie meet en omzet naar een spaakspanning, gecheckt. Dat ging prima. Nu heb ik een eenvoudige spanningsmeter (parktool TM1). Ik vind dit wel een meerwaarde, het gaat sneller en je hebt een visueel beeld. Alles hangt ervan af hoe vaak jij wielen gaat spaken, en of jij een muzikaal gehoor hebt :wink: .
Streglof schreef:
do 21 okt, 2021 18:05
Ik heb helaas maar twee losse spaken voor de mockup beschikbaar omdat ik eerst de ERD wilde berekenen voordat ik de rest van de spaken ging bestellen. Heb de bespaking aan één zijde gekopieerd van de voorwiel van mijn fiets t.o.v. het ventielgat (ventielgat zit direct links van de rechter spaak)

(/knip niet zo duidelijke foto)
Ik zie niet zo veel op de foto, maar wat ik zie ziet er toch niet gestressed uit. Als de richting van de boring te veel zou afwijken, zou je de spaak bij de nippel zien wringen. Dus denk ik dat je de velgen zonder problemen kan gebruiken.

Ik heb al mijn wielen op gehoor opgespannen; spaak als een gitaarsnaar aanslaan en de toon vergelijken met andere wielen. Tienduizenden km's later heb ik nog geen enkel wiel moeten bijspannen en zijn ze nog allemaal even recht.

Ik zou graag eens een spaakspanningmeter gebruiken uit nieuwsgierigheid maar dan wel een goeie, in de ParkTool TM1 heb ik geen vertrouwen als die niet regelmatig terug gecalibreerd wordt.
supermario schreef:
do 21 okt, 2021 16:50
In een wiel heb je trekkende en statische spaken.

Ik lees steeds meer nieuwe termen. Ik spaak al vele jaren fietswielen, maar alle spaken worden op trek belast en zijn dus trekkende spaken. Deze spaken kunnen in een achterwiel zowel de aandrijfkrachten als de remkracht opvangen. Heb ook voorwielen radiaal gespaakt. Alle spaken op trek belast. Kan geen verschil ontdekken welke spaken de statische zijn.
supermario schreef:
do 21 okt, 2021 16:50
Zorg en voor dat ze minimaal op 900newton gespaakt zijn, waarbij de achterwiel rechts op ongeveer 1100newton staat ivm paraplu gespaakt wiel. Dwz je moet ruimte maken voor de cassette van daar paraplu gespaakt.
De spaakspanning in een achterwiel met een a symetrische derailleurnaaf is afhankelijk onder welke hoek "paraplu" wordt gespaakt. De spaakspanning aan de linkerzijde bepaalt de spaakspanning aan de rechterzijde en omgekeerd.
PietV schreef:
do 21 okt, 2021 23:36
Ik lees steeds meer nieuwe termen. Ik spaak al vele jaren fietswielen, maar alle spaken worden op trek belast en zijn dus trekkende spaken. Deze spaken kunnen in een achterwiel zowel de aandrijfkrachten als de remkracht opvangen. Heb ook voorwielen radiaal gespaakt. Alle spaken op trek belast. Kan geen verschil ontdekken welke spaken de statische zijn.
Ik snap wat je bedoelt en uiteraard staan spaken altijd op trekspanning, anders is het een belabberd wiel. Supermario bedoelt dat er spaken zijn die bij aandrijfkrachten in spanning toenemen en spaken die dan in spanning afnemen. Dat het bij remkrachten andersom is geldt alleen bij schrijf- en trommelremmen, niet bij velgremmen.
Het worden ook wel trekkende en duwende spaken genoemd, waarbij je duwend met een knipoog moet lezen.