Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Custom cassette maken met tweemaal CS-HG50 9v? - Forum Wereldfietser

Custom cassette maken met tweemaal CS-HG50 9v?

Dag allemaal. Ik wil graag een custom cassette maken, 9 speed, met 12 tot 15 één tandje apart, maar daarboven iets hoger eindigend dan de 23-27 waarmee dat doorgaans gepaard gaat. Ik zit te denken aan de CS-HG50:

https://www.rosebikes.nl/shimano-cs-hg5 ... =standaard

met dezen:

(12-13-14-15-17-19-21-23-25)
(11-12-14-16-18-20-23-26-30)

naar dit:

(12-13-14-15-17-....................)
(..........................20-23-26-30)

Ik begrijp dat:
- het schakelen van de 17 naar de 20 verminderd soepel zal gaan (eh, alleen omhoog en bij meerdere tandwielen tegelijk?)
- er tussen de 12 en de 17 wat minder soepel geschakeld wordt omdat de derailleur wat verder weg zit dan bij een 27

Dit alles lijkt me overkomelijk, het is een fiets voor op het vlakke en ik schakel dus niet veel, maar ik wil graag de veerstoepen en de paar steile plekken bij Doorwerth in de buurt ook nog fietsend omhoog kunnen.

Weet u of het mogelijk is met deze cassettes, en ik nog zaken over het hoofd zie?
djveer schreef:
wo 20 okt, 2021 14:13
Ik begrijp dat:
- het schakelen van de 17 naar de 20 verminderd soepel zal gaan (eh, alleen omhoog en bij meerdere tandwielen tegelijk?)
- er tussen de 12 en de 17 wat minder soepel geschakeld wordt omdat de derailleur wat verder weg zit dan bij een 27
Het tweede is denk ik niet waar maar het eerste wel tenzij - dit moet je zelf maar uitzoeken - de middels lettercodes aangegeven kransjes niet bij elkaar passen. Dit kan meevallen maar kan ook "het gaat wel" zijn wat bij mij ooit ontaarde in dat ik er een hekel aan kreeg.
kijk even op http://www.m-gineering.nl/techdex.htm. Het kan wel en ik heb het in een grijs verleden ook wel gedaan, je kon toen nog losse kransjes kopen, maar of het je ook voordeel oplevert is maar de vraag. Je zou ook kunnen kijken of je voor wat kleiner of groter kan monteren.
Dank u voor de reacties.

@leon, zoals ik het zie is het voornamelijk zo dat ik bij de 17-20 gewoon 2x maal omhoog, eenmaal omlaag moet gaan schakelen oid. Dat maakt me echt niet uit, ik schakel dat niet vaak.
Het tweede punt dat ik maakte is dat een derailleur, naar ik heb begrepen, idealerwijs het profiel van de tandwielen volgt. Een 11-36 heeft een ander type derailleur nodig dan een 12-23 (buiten een langere kooi). Omdat ik nu een cassette maak met een V-profiel, werkt geen enkele derailleur meer optimaal (alhoewel het waarschijnlijk zeer marginaal is).

@_Peter, ik gebruik nu al jaren een 12-27, met een single 34T aan de voorkant, staal en zonder nokjes (goedkoop en vreselijk duurzaam omdat je hem ook nog een keer om kunt draaien). Ik mis een 30. 12-13-14-15 ligt voor mij wel een beetje vast, ik zou naar een 11 kunnen gaan maar dan wordt het aan de voorkant een 32, en kan die ik niet vinden zonder nokjes en ik los nog steeds niet mijn wat afwijkende cassette-verhoudings-wensen op.
djveer schreef:
wo 20 okt, 2021 14:13
...
Weet u of het mogelijk is met deze cassettes, en ik nog zaken over het hoofd zie?
Bij vragen als deze kun je het beste de technische documentatie van Shimano raadplegen:

https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... G50-9.html

In de dealerhandleiding staat op pagina 11 de opbouw van de HG50-9 cassettes. Daar zie je dat bij de 11-30 variant de zeven grootste kransjes (dus 14-30) op een spider worden geleverd. Die zijn niet afzonderlijk te wisselen.

Met andere woorden, wat je voor ogen hebt kan niet door deze twee Shimano HG50-9 cassettes te combineren.

Een andere (de enige?) optie is een cassette samenstellen met losse kransjes van Miche, of die nog in Shimano 9 speed leverbaar zijn kun je navragen bij micheparts.nl.
br@m schreef: In de dealerhandleiding staat op pagina 11 de opbouw van de HG50-9 cassettes. Daar zie je dat bij de 11-30 variant de zeven grootste kransjes (dus 14-30) op een spider worden geleverd. Die zijn niet afzonderlijk te wisselen.

Met andere woorden, wat je voor ogen hebt kan niet door deze twee Shimano HG50-9 cassettes te combineren.
Nou, er zijn twee verschillende types spiders in gebruik, ik meen te zien dat bij vele goedkope cassettes de boel vastgeklonken is, maar bv bij de sram 12-27 die ik nu gebruik tik je hem er gewoon uit. Ik denk niet dat die specifieke spider verder mechanisch noodzakelijk is voor het functioneren van die cassette.

Ok dat is dus nu de vraag: zit die spider vast? Zelfs een vastgeklonken spider zou best eens eenvoudig los te dremelen kunnen zijn (maar ik verwacht niet dat Shimano gaat zeggen ja meneer dat kunt u totally doen :) ).
Je moet de aanhechting van de derailleur aan het frame verder naar achteren verplaatsen.
Je moet onderstaand artikel aan je derailleuroog bevestigen, en de derailleur aan genoemd artikel.

Het is een standaard Shimano onderdeel.
Maar er zijn maar weinig winkels die het artikel voeren.
Dat weerhoud sommige winkels niet om woekerprijzen te vragen.

https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... unit-95453

Afbeelding
Geen idee waarom dit noodzakelijk zou zijn, tndmbkr, ik heb een sora derailleur, en verwacht eigenlijk niet dat de derailleur te klein is voor een 30 (allemaal sora geloof ik).

Afgezien daarvan heb ik inmiddels dit gevonden

https://fatseas.com/building-a-custom-s ... -cassette/

https://www.youtube.com/watch?v=WMIMQycnvpc

Twee mensen die pinnen die er precies eender uitzien op shimano 9 speed hebben verwijderd. Ik heb een beetje het vermoeden dat het met een hamer en een drevel ook was gelukt zonder slijpen, als ik er zo eens naar kijk.
gewoon afvijlen en de stiften er met een drevel/centerpunt of zo uittikken.
met een beetje extra overshiften schakelt dit prima. extra overshiften... of dat lukt hangt af van type shifter.

ik zie een ander aandachtspunt: bij de grotere kettngwielen wil je misschien verhoudingsgewijs of procentueel even grote stappen als je naar een lichter verzet schakelt. dan moet je meer verschil tussen het aantal tandne hebben want, bijvoorbeeld: van 24 naar 27 is 3 tanden verschil, maar van 27 naar 30 is ook 3 tanden verschil, maar (beter: en) relatief een geringer verschil want 3 verschil op een groter aantal tanden is verhoudingsgewijs een kleinere stap.
Rohloff heeft dat in hun 14-speed naaf helemaal uitgedokterd en met een cassette is dat lastiger, maar toch.

en als je dit leest en denkt: 'boeiend, maar niet heus, want met in dit voorbeeld 30 als grootste kom ik overal boven', prima!

kijk qua afstelling van je derailleur ook even naar de B-schroef: even google-en. kan net dat beetje helpen om het helemaal lekker te laten schakelen
hoogframe schreef:...
Ik snap helemaal wat je bedoelt hoogframe, maar met het huidige plan heb ik maar twee donorcassettes nodig, en de schakelhulpen zitten hoogstens op 1 plek verkeerd. Verdere optimalisatie met meer cassettes doet dat allebei teniet. Ook is mijn idee al 23-26-30, en is het verschil tussen 1 tand voor de grote versnellingen en 3 of 4 voor de kleine natuurlijk een onvermijdelijk nadeel van mijn specifieke wensen. Ik wil precies de juiste versnelling op het vlakke, 1 tandje steeds, en een paar veel kleinere voor 20 meter steil omhoog.

Met de 27 kom ik ook boven, maar niet op een leuke manier. 30 gaat veel beter zijn. Boven de 15 wordt het allemaal zo weinig gebruikt, dat ik na de eerste aanschaf van twee cassettes, ik de keer daarna alleen de 12-15 hoef te vervangen.
Ik heb zelf een 14-34 11spd gemaakt en dat gaat ook, ik schakel dat met microshift shifters...
Als je heel vlak onderin wilt én voldoende licht bovenin zou ik investeren in 1x10 of eigenlijk 1x11.

Als je bij 1x9 wilt blijven kun je ook kijken naar 38t icm een 13-32 cassette. 13-14-15-16-18-21-24-28-32.
Grotere kransjes lopen mooier.
Grandonneur schreef: ...


hmm b.v. de Sunrace https://www.fietsleven.nl/freewheel-sunrace-9v-13-32 ?

Ja, dat is een heel aardig idee, 34/15= 2.267 38/16=2.375, dus 2.375/2.267 = 1.048, 5 procent zwaarder voor de meest cruciale versnelling. Plus, toevallig heb ik nog een 38T liggen zonder nokjes :).

edit daar staat nochtans freewheel en ik meen freehub nodig te hebben
Een Sora triple 9v derailleur (met lange kooi dus) schakelt tot 34t. Immers: Cube bouwt/bouwde fietsen met die combinatie.
Het onderdeel dat @tndmbkr post is volgens mij bestemd voor 10v/11v derailleurs en 10v/11v en 9v zijn onverenigbaar.
djveer schreef:
wo 20 okt, 2021 20:36
edit daar staat nochtans freewheel en ik meen freehub nodig te hebben
Je zoekt toch gewoon een cassette, zeg dat dan!? Freehub is amerikaans voor een cassettenaaf. Irritant dat aanduidingen door mekaar gebruikt worden, kan ook in het Nederlands.
aanvulling op de vorige spreker: dit leuke ding van prima merk Sunrace is een opschroef-versie. (je ziet in de opening niet de spiebanen zoals op jouw shimano cassette-body, dus past niet)
past op zo'n naaf:
achternaaf opschroef.jpg
achternaaf opschroef.jpg (19.56 KiB) 3375 keer bekeken
@sjefke

Staat in de titel.

Beide termen zijn in gebruik in het nederlands taalgebebied, vooral bij het zoeken naar onderdelen online, of u daar nu voor of tegen bent.

In dit geval zocht ik naar 'cassette 13-32' en ik vond volgens mij uitsluitend modellen met de aanduiding 'freewheel', niet 'cassettenaaf', waarvan ik er een linkte. In dit geval koos ik ervoor in dit topic te vermelden dat freehub en freewheel worden onderscheiden, om te vermijden dat iemand die hier leest zich hierin vergist en de verkeerde onderdelen bestelt, wellicht zelfs uit het buitenland. Iemand die DAT wil doen gebruikt hetzij beide termen, of de term die wordt aangetroffen op de website/netplaats waarnaar wordt verwezen.
Ik vind het wel een goed idee om idd. twee cassettes te combineren. Ik weet niet of het al gezegd is of het is gelukt, dat idd. de pallen uit de cassette te verwijderen zijn, zonder al te veel problemen?
Volgens mij als je heuvel op wilt, dan kan het laatste tandwiel wel met 4 tanden zelfs verschillen van de vorige, dat pakt ie wel, met uiteraard juiste derailleur, maar zeker weten doe ik dat niet, met losse kransjes, kun je het wel gewoon proberen.
Ik vind het jammer dat er niet meer met losse tandwielen gewerkt wordt, toen kon je maken wat je wilde.

Veel succes en als het lukt, ga ik het wellicht ook eens proberen :)
fud0 schreef: Ik weet niet of het al gezegd is of het is gelukt, dat idd. de pallen uit de cassette te verwijderen zijn, zonder al te veel problemen?
Ik heb de spullen nog niet in huis, wilde het controleren voordat ik ga bestellen. De fiets in kwestie loopt haast op zijn laatste benen qua ketting (en dus cassette), maar ik heb er twee en ik ben van plan die fiets deze winter te gebruiken als er zout is gestrooid. Maart haal ik zo wel. De derailleur is nog niet geheel zeker, omdat ik wel een korte kooi heb.
Ik ga het wellicht zelf proberen als ik een oude (moderne) cassette heb om die pin er uit te klinken of idd. de 'kop' van de nagel eraf vijlen en dat het dan makkelijker gaat en ik zo losse tandwielen verkrijg.
Succes en bedankt voor het idee.