Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Custom cassette maken met tweemaal CS-HG50 9v? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Custom cassette maken met tweemaal CS-HG50 9v?

fud0 schreef:om die pin er uit te klinken
Het juiste gereedschap:

https://www.gamma.nl/assortiment/l/gere ... pendrijver
djveer schreef:
wo 20 okt, 2021 15:43

Ok dat is dus nu de vraag: zit die spider vast? Zelfs een vastgeklonken spider zou best eens eenvoudig los te dremelen kunnen zijn (maar ik verwacht niet dat Shimano gaat zeggen ja meneer dat kunt u totally doen :) ).
Goed idee, ben benieuwd naar je resultaat.

Kijk wel even goed naar de cassettes die je wilt gebruiken.

Ik ken lang niet alle Shimano cassettes en de HG50-9 heb ik nooit 'in het echt' gezien, maar bij sommige Shimano cassettes is het zo gemaakt dat de spider noodzakelijk is. Met andere woorden de kettingwieltjes kunnen niet zonder de spider worden gemonteerd op een vrijloop. Bij andere cassettes lijkt dat wel te kunnen. Zie foto's.

Cassette waarbij de spider onmisbaar is:
Afbeelding

Cassette waarbij de spider wel gemist kan worden (zo lijkt het): Afbeelding

Eigenlijk is er in het laatste voorbeeld geen spider - de losse kransjes zijn aan elkaar geklonken. Als dat bij de HG50-9 ook zo zit, dan zal het vast wel lukken.
Kleine update: de 12-25 is binnen en ik ben eraan begonnen. Met wat doorhameren is een van de pinnen een mm ofzo losgekomen, maar makkelijk is anders. Bij de 11-30 zitten niet 5, maar 7 tandwielen vast: dat zal waarschijnlijk nog moeilijker gaan.

Morgen verder, ivm met de buren :).
Welke kant hamer je de pinnen op?
Ik wrik ze meestal met een grote schroevendraaier los.
Je sloopt hiermee wel tussenliggende zwarte afstand ring.
Als het kleinste kransje los is kan je de pinnen zo verwijderen.

Dus vandaar de vraag welke kant tik je ze op.
In de richting van de grootste.

Nouja de spacers zijn los verkrijgbaar meen ik, ze slijten niet en je houdt ze over.

Als je 3mm ofzo hebt kun je natuurlijk ook gaan trekken met een nijptang.

Das wel goed nieuws, dat alleen de kleinste moeilijk gaat. Hopelijk :). het is niet onlogisch: als dat geperst of gehamerd is (ehh geklonken?) is die kop aan twee kanten afgeplat, ik heb nu alleen aan het grootste blad geslepen, maar ik zou ook aan de
andere kant wat uit kunnen boren.
ik heb de pinnen eerder aan de achterkant van het grootste kettingwiel weggevijld en tik ook aan die kant de pinnen er uit, dus in de richting van het kleinste kettingwiel. en daarbij ondersteun ik de boel op een licht geopende bankschroef of zo.
Ja, dat is waarschijnlijk een beter idee, lol, ik deed deze de verkeerde kan op. Bij jou ging het makkelijk?
@hoograme @M276

Ja, zo ging het goed, bij het grootste blad losslijpen, net ietsje dieper om het dikkere deel los te krijgen, pendrijver 2mm (3 zal ook wel gaan maar 2 is makkelijker) en het komt zo los, niks beschadigd behalve onvermijdelijkerwijs heel licht het buitenste blad. Heel makkelijk.
Ok, de nieuwe custom cassette is geplaatst. Is het normaal dat er wat speling zit in the tandwielen in de richting van de aandrijving (en terug natuurlijk)?
Nee, dit leidt onherroepelijk tot snelle slijtage.
Hummmm, wat is er mis dan, het zit op alle tandwielen ....
De tandwielen van een cassette passen nooit spelingvrij op de body. Dat ze normaalgesproken niet rammelen komt doordat de sluitring zorgt voor een klemming waardoor de 9 tandwielen door de aandrijfkracht aan één zijde van de speling blijven hangen.
Als de tandwielen rammelen op de cassette - als je dat bedoelt tenminste - betekent dat dat de sluitring niet correct is aangedraaid of dat het aandraaien van de sluitring niet resulteert in klemming. Ik heb dat ook wel eens gehad en er de oorzaak niet van gevonden. Ik heb er nooit problemen door ondervonden. Wat je uiteraard niet moet doen is de sluitring met geweld aandraaien.

Misschien zijn de tussenringen dunner dan de bedoeling is?
Schakelt het wel allemaal lekker? Dan zou je vóór tandwiel 1 een extra dunne ring kunnen aanbrengen.
Wat bedoel je precies met "speling ... in the tandwielen in de richting van de aandrijving (en terug...)"?
Nee, er rammelt niks, je kunt alleen de tandwielen trekken in de richting waarin de ketting trekt, en terug natuurlijk. Een millimeter misschien. Voor de rest zit het prima. De oude cassette heeft ook wat speling.

Ik trek hem niet verder vast dan vast, een beetje kracht, maar niet meer.

De tussenringen zijn de zwarte die horen bij shimano 9 speed Sora. Nee dat klopt precies, de sluitring past er mooi op, niet meer, niet minder. Ik ben wat meer paranoide dan normaal vanwege de hoge mate van customisatie :).
Over hoeveel speling hebben we het? Neem bv een tandwiel met 30 tandjes; hoeveel mm kan het dan op en neer? Iets van 1 mm lijkt me normaal.
Het aanhaalmoment staat op de sluitring. Ik heb er hier een liggen waar 40 Nm op staat, dat komt overeen met 4 kilogramkracht op 1 meter afstand en 4 kilogramkracht op 25 cm. Dan weet je ongeveer hoe hard je aan de sleutel van 25 cm lang moet/mag trekken.
Een millimeter, misschien minder. In de richting waarin de ketting trekt.
Er is niks aan de hand.
Eraf gehaald en er weer op, nu nagenoeg geen speling meer.
klinkt of je een dunne 1mm spacer achter je cassette moet leggen, kan zijn dat je de sluitring wel vast op het eind van de body draait maar deze dan niet vast zit op het bovenste kransje
Dan opperde ik vanmorgen ook al inderdaad.