Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff oliewissel overslaan? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Rohloff oliewissel overslaan?

Aniphys schreef:
ma 18 okt, 2021 17:16
Blackbelt schreef:
ma 18 okt, 2021 17:05
... Eenhoornsap met nano partikels.
Zou nochtans mooiste beschrijving zijn, haha. Goed gevonden.
Blackbelt schreef:
ma 18 okt, 2021 17:05
Maar geloof me, oude olie begint te plakken, en dan blijft het vuil zitten.
Bestaat daar een lakmoesproef voor? Ik heb echt de indruk dat de viscositeit van de olie nog niet is veranderd in al die jaren (maar ik besef dat het menselijk geheugen voor nuances in eenhoornsapviscositeit ook niet onfeilbaar is).
Kijk eens naar youtube over mensen die na 150.000 km nog de eerste olie in hun auto hebben. Daar veroudert olie sneller omdat ze regelmatig warm wordt.

Of doe eens een heel oude naaimachine open, dan zie je het zelf.

Om jouw olie te testen... doe een druppel tussen je vingers, en kijk en voel. Je mag er geen plakkerig gevoel aan over houden.
Blackbelt schreef:
ma 18 okt, 2021 17:15
Leon schreef:
ma 18 okt, 2021 17:01
Ik las ergens dat de huidige Rohloffolie biologisch afbreekbaarder is dan die van jaren geleden. Misschien moet je dus zuinig zijn met die oude fles?
Heb je een bron?
Dan zou ik het zelf bottelen, in kleine flesjes. ;-)
Ik zal straks eens kijken. Het was in het Duits.

Edit: 2018 https://www.rohloff.de/de/unternehmen/n ... h-abbaubar
Het draadje wordt steeds interessanter, daarom als kort intermezzo dit vraagje (en het heeft in feite ook nog met de fietsnaaf-olie te maken ook): bij een zeeschip heeft de hoofdmotor (15.000 pk) 20 ton smeerolie. Hoe vaak denk je dat die in (bijvoorbeeld) 30 jaar ververst wordt?
Niet, die wordt bijgevuld omdat er genoeg verbrand. De zware drab gaat via de filters en separators eruit. Je kan niet zeggen dat de olie er 30 jaar in zit...
Je bent me voor. Ik wilde net zeggen: "dat weet ik niet maar dit intermezzo eindigt vast met de vaststelling dat zeeschepen niet voor niets tamelijk impopulair zijn bij milieuvoorvechters".
Shadow schreef:
ma 18 okt, 2021 21:05
Niet, die wordt bijgevuld omdat er genoeg verbrand. De zware drab gaat via de filters en separators eruit. Je kan niet zeggen dat de olie er 30 jaar in zit...
Nou, verbranden doet ie niet, hij komt namelijk niet in de cylinders (tweetakt).
Leon schreef:
ma 18 okt, 2021 21:09
Je bent me voor. Ik wilde net zeggen: "dat weet ik niet maar dit intermezzo eindigt vast met de vaststelling dat zeeschepen niet voor niets tamelijk impopulair zijn bij milieuvoorvechters".
Die milieuschade ontstaat voornamelijk door wat er allemaal in de brandstof (zware stookolie) wordt bijgemengd. Maar goed, dit gaat te ver off-topic.
Scheepsmotoren zijn niet zo'n denderend voorbeeld inderdaad. Die worden sowieso waanzinnig goed onderhouden.
Vaak worden die motoren ook geplaatst en word daarna het halve schip eromheen gebouwd, die motoren moeten minimaal x aantal uren kunnen draaien en er word zuinig mee om gegaan.

Wat ik van motorolie meen te herinneren is dat het niet zozeer de olie is die verouderd, maar de additieven die erin zitten verwerkt. Als olie last had van verouderen dan hadden we er nu helemaal niks aan, dat spul is gemaakt van dode dinosaurussen en al miljoenen jaren niet fris meer :lol:
Speeder300 schreef:
ma 18 okt, 2021 20:59
... bij een zeeschip heeft de hoofdmotor (15.000 pk) 20 ton smeerolie. Hoe vaak denk je dat die in (bijvoorbeeld) 30 jaar ververst wordt?
Leuk, maar geen vergelijk met een Rohloff naaf.

(Ga ik nog even off-topic verder...)
Hoofdmotoren (voortstuwingsmotoren) van schepen hebben smeerolie systemen die bijzonder gecompliceerd in elkaar kunnen zitten. Zelfreinigende filters in meerdere trappen/automatische terugspoelfilters, centrifugaal separatoren en -filters, automatisch geregelde voorverwarmers en koelers, thermostatische mengkleppen, en allerhande meet-, regel-, en alarm systemen, al dan niet met computers gestuurd.
Motoren met 15.000 pk of meer hebben zonder uitzondering een "droge sump", dus aparte olie tank.
Motoren met 15.000 pk of meer hebben bijna zonder uitzondering een apart cilinderolie (smeer) systeem, en bij langzaamlopende 2 slag kruishoofd motoren (merendeel van de grote voortstuwings-motoren) kan cilinderolie niet bij het smeerolie systeem komen. Cilinder-olie is niet dezelfde olie als de systeem olie.
Systeem olie van scheepsmotoren worden wekelijks aan boord getest op onder andere viscositeit, TBN maar vooral op water.
Elke 3 maanden gaan monsters naar een laboratorium voor testen en analyse. Gerapporteerd wordt onder meer de hoeveelheid slijtage deeltjes in de olie.
Afhankelijk daarvan worden (juist wèl of juist géén) maatregelen genomen.
Normaal verbruik (verlies) van olie zorgt er voor dat olie meestal op de juist waarden blijft. Een 20.000 liter systeem (smeerolie gaat in liters!) krijgt al gauw 1000 liter per maand aanvulling maar waarschijnlijk meer.
Elke 5 jaar moet een zeeschip dokken: deze periode wordt vaak gebruikt voor groot onderhoud en inspecties aan motoren (soort van APK, afgenomen door classificatie bureaus als Lloyd's). Regelmatig komt het dan voor dat die olie vervangen wordt en de olie moet worden schoongemaakt.

Ik vaar meer dan 35 jaar op zeeschepen, motoren van 3.500 tot 36.000 pk en heb in die jaren heel wat oliewissels (laten) uitvoeren.

Groet,
Tom.
Leon schreef:
ma 18 okt, 2021 18:02
Blackbelt schreef:
ma 18 okt, 2021 17:15
Leon schreef:
ma 18 okt, 2021 17:01
Ik las ergens dat de huidige Rohloffolie biologisch afbreekbaarder is dan die van jaren geleden. Misschien moet je dus zuinig zijn met die oude fles?
Heb je een bron?
Dan zou ik het zelf bottelen, in kleine flesjes. ;-)
Ik zal straks eens kijken. Het was in het Duits.

Edit: 2018 https://www.rohloff.de/de/unternehmen/n ... h-abbaubar
Die zou ik toch geen 10 jaar in het schuurtje laten staan en dan gebruiken.
Afbreekbaar betekent meestal dat ze sneller oxideert.
Beetje bessensap erbij... Daar zit heel veel anti-oxydanten in.. :-)