Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff oliewissel overslaan? - Forum Wereldfietser

Rohloff oliewissel overslaan?

Goedemorgen,

Wegens ziekte heeft mijn arme fiets nog geen 20km gezien dit jaar en langzamerhand begint het weer een jaar geleden te zijn dat ik de olie gewisseld heb.

Maar nu zat ik mij af te vragen; Rohloff schrijft elke 5000km of elk jaar. Nu vraag ik mij af of dat jaar echt zo bedoeld is ivm het verouderen van de olie ofzo, of bedoelen ze dit meer als een "5000km of wat je ook maar het afgelopen jaar gefietst hebt"

De oliewissel an sich is geen bezwaar, maar ik houd niet van onnodig werk.

Wat denken jullie? Gewoon uitvoeren of kan het nog wel even wachten?
Mijn Poppink wacht ook al bijna 2 jaar op de komende oliewissel.
Ik denk dat het probleem van het langzaam leeglopen van de naaf groter is dan de 'versheid' van de olie.
20 km thuis heel wat anders dan een wereldreis van duizenden km in onherbergzame gloeiend hete, koude, droge en natte gebieden. Daar kan deze naaf ook prima tegen. Ik zou me dus helemaal geen zorgen maken.
De oliewissel bij mijn fiets was denk ik ~2.5 tot 3 jaar geleden. Ik heb in deze periode door omstandigheden minder kilometers op mijn vakantiefiets gereden dan voorheen. De Rohloff schakelt momenteel als een zonnetje. Ik heb dus nog geen nacht wakker gelegen van de gemiste oliewissel(s).
Misschien niet zo rebels en eigenwijs, maar ik doe het gewoon elk jaar.

Ook niet zo'n kilometervreter op 1 fiets, dus die 5000km binnen 1 jaar hoef ik me geen zorgen over te maken.

Ik zou het gewoon na 1 jaar wisselen dus, ook bij maar 20km
Belle schreef:
za 16 okt, 2021 11:53
Het advies van mijn fietsenmaker in Kiel-Windeweer is: elk jaar vervangen, dat is makkelijker te onthouden.
Ik ben het altijd met Marten eens, en daarom denk ik dat Marten hier even niet heeft dacht aan het geval dat er wel eens in het geheel niet met een fiets gefiets zou kunnen hebben worden geweest zijn (of zoiets). Zou het voor de olie uitmaken of het in het potje zit waar het in gekocht wordt of het in het potje zit dat naaf heet? Het enige verschil is een klein beetje blootstelling aan zuurstof uit de lucht. Maar oké, sterk biologisch afbreekbare olie gaat dan inderdaad biologisch afbreken. Is Rohloffolie biologisch afbreekbaar?
Leon schreef:
za 16 okt, 2021 12:08
Zou het voor de olie uitmaken of het in het potje zit waar het in gekocht wordt of het in het potje zit dat naaf heet? Het enige verschil is een klein beetje blootstelling aan zuurstof uit de lucht.
En dat het in een naaf zit waarbij niet alle oude olie uit is gekomen bij de vorige oliewissel. En die naaf zit vol met lagers, tandwielen en andere techniek. Versus een schone verpakking vol schone olie en een beetje lucht.
Blijft dat deze naaf niet heeft meegemaakt om door stoffige woestijnen in de bloedhete zon (zwarte naaf wordt 70 graden), over hoge bergen, door natte wouden, over modderige paden, ijskoude nachten, achterop vrachtauto's en vooral tegen ontelbare hellingen opgesleurd te zijn.
Ik laat ieder jaar olie verversen
Ik heb nu na 5 jaar lekkage, nu opgestuurd voor reparatie
Ben eerste bezitter en niet meer in garantie
Hoor over een paar weken hoe dit afloopt
:twisted:
Een oliewisselset om het zelf te doen kost 19,75 euro:

https://www.bike4travel.nl/rohloff/1369 ... s-set.html

Of je dat moeilijk vindt of niet kun je met behulp hiervan bepalen:

https://m.youtube.com/watch?v=bVhtBwXo4AQ

Mocht je het zelf niet willen doen, je Rohloff olie wissel door een monteur laten uitvoeren die dat best wel eens vaker gedaan zou kunnen hebben kost 30 euro:

https://www.bike4travel.nl/rohloff/1415 ... ersen.html

Een nieuwe Rohloff naaf kost minimaal 1050 euro:

https://www.bike4travel.nl/rohloff/4967 ... lver_68008
Bedankt voor de reacties, om even een paar antwoorden te geven;

Mijn vraag heeft puur betrekking op de techniek, de kosten zijn geen belemmerende factor (tevens doe ik het onderhoud zelf dus we hebben het alleen over het wisselsetje wat niet zo duur is). Alleen breng ik de zeldzame momenten waarop ik genoeg energie heb en me goed genoeg voel om wat te doen liever door met andere dingen. Dus vandaar; als het niet perse hoeft......

Ik heb op de computer een lijstje van alle apparaten, fiets, auto etc waarin ik bijhoud wat wanneer onderhoud gehad heeft enzo dus de wissel uitvoeren puur zodat ik niet vergeet dat het elk jaar moet lijkt me wat overbodig.

Het spannendste wat de fiets dit jaar gedaan heeft is een paar ritjes supermarkt en huisartspraktijk dus van zand of ellende is geen sprake. De fiets is schoon weggezet in een verwarmde berging dus ik denk ook niet dat vocht ofzo een probleem is.

Naaf is een paar jaar terug volledig gereviseerd en voor zover ik weet heeft deze daarna nooit meer gelekt, en zelfs al zou alle olie verdampen, volgens de bekende fietsenmaker uit Amsterdam blijft er altijd genoeg smering achter om veilig door te kunnen fietsen (uiteraard niet oneindig, maar jullie snappen vast wat ik bedoel)
Jurr schreef:
za 16 okt, 2021 12:29
...Een nieuwe Rohloff naaf kost minimaal 1050 euro:

https://www.bike4travel.nl/rohloff/4967 ... lver_68008
Je speelt de angstkaart... 🤔

Met mijn bijdrage wilde ik geen advies geven. Wel wilde ik je geruststellen, dus dat je niet meteen in paniek hoeft raken. En ik kan bevestigen dat het verversen een werkje van niks is.
Een rijwielhandelaar ververst ook ieder jaar zijn winkelvoorraad fietsen met Rohloffnaven. 0 km gereden, maar een jaar is een jaar. Of slaat hij of zij toch een paar maandjes over? Of wordt gewacht op de verkoop van de fiets en wordt een jaar na verkoop de olie vervangen?
willem.m schreef:
za 16 okt, 2021 12:39
Jurr schreef:
za 16 okt, 2021 12:29
...Een nieuwe Rohloff naaf kost minimaal 1050 euro:
Je speelt de angstkaart... 🤔
Dat niet zozeer, meer om de kosten van onderhoud in perspectief te plaatsen naast de nieuwprijs.

Dusdanig stuk gaan dat je Rohloff niet meer te repareren is gaat niet zo snel gebeuren. Maar of je met slechts die weinige kosten dat risico wil lopen bij iets waar je verder zelf onderweg weinig tot niets aan kunt repareren...
PietV schreef:
za 16 okt, 2021 13:02
Een rijwielhandelaar ververst ook ieder jaar zijn winkelvoorraad fietsen met Rohloffnaven.
Rijwielhandelaren die op dit moment hun fietsen langer dan een jaar hebben staan doen iets anders fout.

Een van mijn vrienden heeft een fiets met een van de allereerste Rohloffnaven. Ik heb hem een paar jaar geleden eens gervaagd of hij de olie wel eens gewisseld had. "Wat bedoel je?", was zijn reactie. De fiets schijnt het nog prima te doen.
Als ik in de buurt woon help ik je met plezier om de oliewissel uit te voeren. Dan ben je gerust.
Jullie hebben het maar zwaar met die naven :twisted:
Haha laten we maar niet die discussie weer op gaan starten, straks word het nog gezellig :lol:
Leon schreef:
za 16 okt, 2021 13:09

Een van mijn vrienden heeft een fiets met een van de allereerste Rohloffnaven. Ik heb hem een paar jaar geleden eens gervaagd of hij de olie wel eens gewisseld had. "Wat bedoel je?", was zijn reactie. De fiets schijnt het nog prima te doen.
M'n oma is kettingrokend ook 90 jaar oud geworden inderdaad...
Ontstaan van kanker is een statistisch proces. Veroudering van olie niet.