Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff oliewissel overslaan? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Rohloff oliewissel overslaan?

Van ietsje minder vaak olie verwisselen zal die naaf vermoedelijk niet veel hebben, maar petroleum en motorolie lijkt me van een andere en zeer onverstandige orde.
Mij lijkt dat petroleum en motorolie de pakkingen enzo gaat slopen.
Het leek mij wel een leuk experiment om een ander te laten doen. Nu zal het wel niet doorgaan. :-(
Speeder300 schreef:
za 16 okt, 2021 23:43
Poppink schreef:
za 16 okt, 2021 20:02
besloten om Poppink's Rohloff leeg te laten lopen, te spoelen met petroleum, motorolie er in, leeg laten lopen en weer te vullen met iets.
Met petroleum spoelen is een goed idee; het lost smeermiddel dat voor en na de oliewissel in de naaf aanwezig is op.
Pas op wat je zegt, in een ander draadje werd ik bijna afgemaakt om die petroleum.
viewtopic.php?f=8&t=36629
Tja, Rohloff adviseert Rohloff, Shimano Shimano en in mijn Ford schijnt alleen Castrol te mogen. Het zal ongetwijfeld allemaal foutloos werken met de olie en onderhoudsintervallen van Rohloff, maar er zitten natuurlijk ook een forse veiligheidsmarge en commerciële belangen achter. Rohloff verdient aan die olie, dus gaat niet zeggen dat iets anders ook wel kan.

Petroleum en motorolie zal vast werken, als de dikte van die olie goed is. Zelf zou ik het niet zo snel doen omdat ik geen idee heb waar ik nog aan petroleum zou kunnen komen en ik het een gedoe vind. Dan is een jaarlijkse oliewissel met een flesje van Rohloff een stuk makkelijker en ik pak mijn fietsen toch jaarlijks even goed aan. Die 5000km ga ik me dan weer niet druk over maken, want dat hou ik toch niet bij.

Wat ik overigens wel een rare constructie vind is dat je eigenlijk ook iedere keer die stop moet vervangen. Die kun je bij een Alfine gewoon hergebruiken.
Aziraphale schreef:
zo 17 okt, 2021 19:43
Petroleum en motorolie zal vast werken, als de dikte van die olie goed is. Zelf zou ik het niet zo snel doen omdat ik geen idee heb waar ik nog aan petroleum zou kunnen komen ...
Het is een beetje alsof je bedoelt dat de "dikte" van de olie het enige belangrijke criterium is van smeerolie. Ik mag toch hopen dat je dat niet bedoelde?

Ik weet ik niet of je die verschillende oliën straffeloos kunt ruilen en door elkaar gebruiken, ik weet immers een heleboel niet van de naven, de oliën en wat er allemaal meespeelt. Uit het weinige wat ik van de fa. Rohloff weet begrijp ik wel dat die mensen de zaak daar niet om 25 ml olie zitten te foppen.
Aziraphale schreef:
zo 17 okt, 2021 19:43
Zelf zou ik het niet zo snel doen omdat ik geen idee heb waar ik nog aan petroleum zou kunnen komen.
Bij de supermarkt.
Leon schreef:
zo 17 okt, 2021 20:22
Uit het weinige wat ik van de fa. Rohloff weet begrijp ik wel dat die mensen de zaak daar niet om 25 ml olie zitten te foppen.
Ik begrijp wel dat ze er heel veel geld mee verdienen. Reken maar na: 2x1 liter verkocht voor €150 en dat gaat met winst (aanname), het veertigste deel daarvan 2x25ml voor een tiende deel van €150.
@Leon: Zeker niet, maar wel een belangrijke. Zo spannend wordt het bij het smeren van fietsonderdelen namelijk niet en zolang je een smeerolie pakt met een gelijke viscositeit zal je naaf er vast prima op draaien. En bij Rohloff zitten ze natuurlijk de zaak niet om 25ml olie te foppen, maar (zoals @Grandonneur ook zegt) die olie levert wel een hoop geld op en dan gaan ze natuurlijk niet zeggen dat je er ook prima een ander merk in kunt stoppen.

@Poppink: Bij de lampolie die ik gebruik om mijn kettingen te ontvetten?
We kunnen het er toch over eens zijn dat Rohloff er veel aan gelegen was om goede versnellingsnaven te maken en dat dat ook gelukt is. Met liefde voor het vak! Ze hebben een goede garantie en ze zijn heel coulant naar fietsers ver van huis. Als we van fietsen houden mogen we blij zijn met zo'n bedrijf.
Ik zie hier soms fietsen voorbij komen van ik weet niet hoe oud en gewoon in schitterende staat, dat vind ik mooi.
Zo'n fiets heb je niet als het je alles niks kan schelen. Dat zijn mensen die "lief zijn"voor hun fiets om Marten even te citeren. :-)

Rohloff heeft hun deel gedaan, en ik denk dat ze mogen verwachten dan hun klanten hun deel ook doen. Zo'n mooi product hoor je goed te verzorgen, als je het belangrijk vindt dat dit soort bedrijven er zijn in deze branche.
Ik zelf rijd trouwens met derailleur. :-)
Grandonneur schreef:
zo 17 okt, 2021 20:41
Ik begrijp wel dat ze er heel veel geld mee verdienen. Reken maar na: 2x1 liter verkocht voor €150 en dat gaat met winst (aanname), het veertigste deel daarvan 2x25ml voor een tiende deel van €150.
Werkt ook zo met minerale olie voor hydraulische remmen :lol:

Ik zelf gebruik voor al mijn fietsremmen Shimano olie uit een voordeel fles van een liter en dat gaat ook bij de Magura's prima (ik ben natuurlijk verre, verre van de eerste die dat heeft uitgevogeld). Die liter Shimano olie in de aanbieding kost de helft van een liter Royal blood :wink:

En ik begrijp dat als ik echt goedkoop wil zijn ik Citroen LHM olie moet kopen (maar met die Shimano fles kan ik wel een tijdje vooruit).

De Rohloff olie is volgens mij niet heel bijzonder, het is een bepaald type smeerolie die ze afnemen bij een olie-boer alleen is het niet bekend welke het is. Ik geloof niet dat Rohloff zelf de olieformule heeft ontwikkeld en daarna als opdracht heeft uitgezet bij een Lab. Maar zolang we niet weten wat voor olie het is moet je dan maar die kosten nemen en de officiele olie gebruiken. Ook niet het einde van de wereld.

@Bicyclette het is natuurlijk ook gewoon leuk om te achterhalen wat voor olie er nou precies in die naaf gaat. Niet om Rohloff een hak te zetten, maar je vraagt je toch af wat er nou precies in dat perperdure flesje zit. Zo vind ik het heel erg grappig dat mensen hebben uitgevogeld dat je met LHM olie ook gewoon je remmen kan vullen, ondanks dat ik ook gewoon een fles Shimano in de kast heb staan.
Ja, dat begrijp ik ook wel. Maar wees blij dat ze winst maken, want dat is hoe dat bedrijf blijft bestaan. Ze hebben namelijk ook monden te voeden. Waarderen dat er zoiets is en dat hen dan ook gunnen zo'n flesje olie :-) (zeg ik in het algemeen)
Poppink schreef:
zo 17 okt, 2021 18:18
Pas op wat je zegt, in een ander draadje werd ik bijna afgemaakt om die petroleum.
viewtopic.php?f=8&t=36629
Klopt, lees daarom nog maar eens goed wat ik schreef :wink: .

(Met petroleum spoelen is een goed idee; het lost smeermiddel op dat voor en na de oliewissel in de naaf aanwezig is).
loknor schreef:
zo 17 okt, 2021 20:58
Werkt ook zo met minerale olie voor hydraulische remmen :lol:

Ik zelf gebruik voor al mijn fietsremmen Shimano olie uit een voordeel fles van een liter en dat gaat ook bij de Magura's prima (ik ben natuurlijk verre, verre van de eerste die dat heeft uitgevogeld). Die liter Shimano olie in de aanbieding kost de helft van een liter Royal blood :wink:

En ik begrijp dat als ik echt goedkoop wil zijn ik Citroen LHM olie moet kopen (maar met die Shimano fles kan ik wel een tijdje vooruit).

@Bicyclette het is natuurlijk ook gewoon leuk om te achterhalen wat voor olie er nou precies in die naaf gaat. Niet om Rohloff een hak te zetten, maar je vraagt je toch af wat er nou precies in dat perperdure flesje zit. Zo vind ik het heel erg grappig dat mensen hebben uitgevogeld dat je met LHM olie ook gewoon je remmen kan vullen, ondanks dat ik ook gewoon een fles Shimano in de kast heb staan.
Tijd om in te grijpen.
Er zijn heel veel oliën en vetten.
- Motorolie is bedoeld voor motoren
- Versnellingsbakolie is bedoeld voor versnellingsbakken
- Poetsolie is om te poetsen
- Hydraulische olie is speciaal bedoeld voor hydraulische systemen
- Remolie bestaat niet.

Iedere olie heeft een eigen toepaasingsgebied.

Remvloeistof is een aparte vloeistof die vooral vochtvrij is.
Kroon Oil: Om schade aan je voertuig of ongelukken te voorkomen, is het erg belangrijk om de juiste remvloeistof te gebruiken. Zonder de juiste remolie kunnen de remmen en de vloeistof te heet worden. En als de remolie kookt, functioneren de remmen niet meer optimaal.
Je ziet dat ook de leverancier de termen door elkaar gebruikt.
In remsystemen doe je remvloeistof en nooit en te nimmer olie, wat voor soort olie dan ook.

Dat spul van Rohloff is beslist niet duur, kijk naar verpakkings- en transportkosten.
Bovendien eist de fabrikant het gebruik van eigen of aanbevolen producten om onnodige garantieclaims van malloten die andere producten gebruiken uit de weg te gaan.
Ander product gebruikt? Weg garantie. En terecht, anders kan je niet instaan voor het goed functioneren van je product.

Een literfles Petroleum koop je bij de bouwmarkt, ik schreef eerder bij de supermarkt; foutje.
Poppink schreef:
zo 17 okt, 2021 22:02
In remsystemen doe je remvloeistof en nooit en te nimmer olie, wat voor soort olie dan ook.
Ik denk dat je hier wel commentaar op krijgt.
Leon schreef:
zo 17 okt, 2021 22:11
Poppink schreef:
zo 17 okt, 2021 22:02
In remsystemen doe je remvloeistof en nooit en te nimmer olie, wat voor soort olie dan ook.
Ik denk dat je hier wel commentaar op krijgt.
Daar ga ik wel van uit op dit forum.
Vegen uit de pan en zo. :D :wink:

Toelichting bij de remvloeistof.
Ik heb vele jaren geleden het VAM diploma behaald, een diploma voor het autovak dat je nodig had om een garagebedrijf te leiden.
Een van de docenten was de chef monteur van Mercedes uit Assen. Die man kon vertellen! De klas hing aan z'n lippen. Theoretische kennis gelardeerd met voorbeelden uit de praktijk.
Die man heeft ons onder andere uitgebreid voorgelicht over remvloeistof en de misvatting remvloeistof aan te duiden met de term remolie.
Dat heeft namelijk tot gevolg dat er vele mensen zijn die met de beste bedoelingen wat motorolie gebruiken om het niveau van de remvloeistof op het juiste niveau te brengen, met alle risico's van dien.
Remvloeistof dus.
Poppink schreef:
zo 17 okt, 2021 22:02
Remvloeistof is een aparte vloeistof die vooral vochtvrij is.

In remsystemen doe je remvloeistof en nooit en te nimmer olie, wat voor soort olie dan ook.
:shock: Uhm nee, de kennis van een automonteur over auto's met Glycolisch DOT remvloeistof is prima, maar je mist echt wat info over schijfremmen op fietsen. :lol:

In Shimano, Magura, Formula, Hayes, Clarks, Tektro en zelfs één specifieke Hope rem gaat wel degelijk minerale olie (en al die olie is toevallig compaitble met Citroen LHM voor demping van de vering). :wink:

Mocht je denken dat dat een door leken verkeerd gebruik is van de term, dat is toch echt hoe de leveranciers het zelf noemen:

https://www.mantel.com/en/shimano-mineral-oil
https://www.rosebikes.com/magura-royal- ... oil-551892
https://www.bikester.nl/formula-mineral ... id=G993155
https://www.bike24.com/p2128540.html
https://www.amazon.co.uk/Clarks-Mineral ... B000BMRT0Q
https://www.tektro.com/products.php?p=113

Dus ja, Minerale Olie. En nee, je doet geen DOT remvloeistof in die remmen want dan zijn ze rijp voor de Kliko..

Je hebt uiteraard ook DOT fietsremmen, zoals SRAM, Trickstuff, Hope (behalve die ene uitzondering) en daar moet je dan weer geen Minerale Olie in doen :wink:
Oeps. :oops:
DOT, ja inderdaad.
Had ik toch die cursus voor het fietsenmakersvak er nog achteraan moeten doen.
Poppink schreef:
zo 17 okt, 2021 22:49
Oeps. :oops:
Ach desondanks weet je echt veel meer over smeren en DOT dan ik, ik volg gewoon braaf de instructies, als de fabrikant zegt dat ik lampolie of zonnebloemolie moet pakken doe ik dat ook :lol:

Eigenlijk zou ik nu moeten kijken wie de goedkoopste olie op de markt brengt (Minerale olie mag je uitwisselen, DOT niet altijd), maar ik ben slaperig :wink:
Aziraphale schreef:
zo 17 okt, 2021 19:43
Wat ik overigens wel een rare constructie vind is dat je eigenlijk ook iedere keer die stop moet vervangen. Die kun je bij een Alfine gewoon hergebruiken.
Bij Rohloff eigenlijk ook. Ik gebruik dezelfde nu reeds een 15 jaar (19 oliewissels). Geen enkel probleem gehad tot nu toe.
Bijkomende hint: investeer eenmalig in een literblik rohloffolie en spoelolie. Dat komt goedkoper uit en je hebt het altijd klaar staan. Goed voor een 60-tal wissels (1000ml/15ml), dus 60 jaar of >300.000km. Is dat teveel voor jou, dan deel je wat met je Rohloff-rijdende vrienden.