Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff oliewissel overslaan? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rohloff oliewissel overslaan?

Mijn oma dronk elke morgen 25ml rohloffolie bij het ontbijt. Ze is helaas slechts 27 jaar oud geworden.
Hoeveel km had ze gedaan? :D
Wel een wilde manier om lid te worden van de club van 27...

3x9 zou toch meer een derailleur leeftijd moeten zijn? ;)
Weet niet of je dat als ontbijt moet doen, 3x9, 6x9 whatever 8)
PietV schreef:
za 16 okt, 2021 13:02
Een rijwielhandelaar ververst ook ieder jaar zijn winkelvoorraad fietsen met Rohloffnaven. 0 km gereden, maar een jaar is een jaar.
Daar geloof ik geen barst van.
In ieder geval heb ik, mede door een andere thread, besloten om Poppink's Rohloff leeg te laten lopen, te spoelen met petroleum, motorolie er in, leeg laten lopen en weer te vullen met iets.
Wat dat is weet Poppink nog niet een wanneer dat is weet Poppink's ook niet.
De uitgelopen resten zet ik in ieder geval op de foto.
Zonnebloemolie? Olijfolie...?

Ik snap nog steeds die creativiteit van sommigen met het voorgeschreven onderhoudsschema niet zo, voor iets wat twee tot drie tientjes kost per jaar en een kwartiertje werk inclusief een rondje rijden met spoelolie...
Rohloff hanteert minimale veiligheidseisen.

Een naaf moet je 2x spaken. Een rohloff naaf heeft de zelfde afmeting als een alfine 11.

Een technicus bouwde zijn fiets om van de 11 naar de rohloff en spaakte die 3x kruis. Nooit problemen mee gehad
Nou krijgt de gemiddelde Rohloffnaaf het dan ook wel wat zwaarder te voortduren dan de gemiddelde Shimanonaaf. Dus dat men al dan niet preventief wat strengere eisen stelt is natuurlijk niet zo vreemd.
Jurr schreef:
za 16 okt, 2021 20:17
Zonnebloemolie? Olijfolie...?

Ik snap nog steeds die creativiteit van sommigen met het voorgeschreven onderhoudsschema niet zo, voor iets wat twee tot drie tientjes kost per jaar en een kwartiertje werk inclusief een rondje rijden met spoelolie...
Dat komt doordat je niet één soort mensen hebt. Zo houden sommige mensen zich keurig aan alle voorschriften, en gaan anderen daar wat losser of creatiever mee om. Gelukkig maar, omdat als iedereen hetzelfde in het leven zou staan het een saaie boel zou worden. En in dit geval levert het niet eens een gevaarlijke situatie op; hoogstens een verhoogd risico op vervroegd afschrijven. Dus wat is nou eigenlijk het probleem?
headlight schreef:
za 16 okt, 2021 20:28
Nou krijgt de gemiddelde Rohloffnaaf het dan ook wel wat zwaarder te voortduren dan de gemiddelde Shimanonaaf.
Dat waag ik te betwijfelen.
De gemiddelde Alfine drijft een elektrische fiets aan en de gemiddelde Rohloff een toerfiets.
Die elektrische fiets krijgt volgens mij meer klappen te verwerken dan de toerfiets.
Ik doel daarbij op de vele fietsers op elektrische fietsen die vrolijk min of meer voortdurend in de grootste versnelling rondrijden.
En wat ik zo hoor onderweg duidt in het algemeen niet bepaald op subtiel schakelen.
Jurr schreef:
za 16 okt, 2021 20:17
Zonnebloemolie? Olijfolie...?

Ik snap nog steeds die creativiteit van sommigen met het voorgeschreven onderhoudsschema niet zo, voor iets wat twee tot drie tientjes kost per jaar en een kwartiertje werk inclusief een rondje rijden met spoelolie...
Weet je Jurr, er zit behoorlijk wat marge op al die dingen. Zolang het maar gesmeerd is loopt het gesmeerd.
Die precieze dosering van exact het voorgeschreven middel op exact het juiste tijdsinterval, daar heb ik zo nu en dan mijn twijfels bij.
De fabrikant geeft garantie en om dat af te kunnen dekken is het nodig uiterst nauwe marges aan te geven om daarmee uit te sluiten dat het product onoordeelkundig ingezet wordt.
Daarmee wordt voorkomen dat malloten die het product mishandelen - onterecht - aanspraak kunnen maken op garantie.

Zie ook de bijsluiten van medicijnen; ieder risico wordt benoemd, ook risico's die uiterst zelden zouden kunnen voorkomen en dat alleen maar om te voorkomen dat de consument succesvol een claim indient die toegewezen wordt en dus geld kost.
Poppink schreef:
za 16 okt, 2021 20:02
In ieder geval heb ik, mede door een andere thread, besloten om Poppink's Rohloff leeg te laten lopen, te spoelen met petroleum, motorolie er in, leeg laten lopen en weer te vullen met iets.
Wat dat is weet Poppink nog niet
We kijken uit naar de langjarige resultaten. :-)
Poppink schreef:
za 16 okt, 2021 20:02
besloten om Poppink's Rohloff leeg te laten lopen, te spoelen met petroleum, motorolie er in, leeg laten lopen en weer te vullen met iets.
Met petroleum spoelen is een goed idee; het lost smeermiddel dat voor en na de oliewissel in de naaf aanwezig is op.
Jurr schreef:
za 16 okt, 2021 20:17
Zonnebloemolie? Olijfolie...?

Ik snap nog steeds die creativiteit van sommigen met het voorgeschreven onderhoudsschema niet zo, voor iets wat twee tot drie tientjes kost per jaar en een kwartiertje werk inclusief een rondje rijden met spoelolie...
Dit dus, ik ben het helemaal eens met je opmerking.

Je koopt een dure fiets met de beste naaf die verkrijgbaar is, en dan ga je prutsen met petroleum en motorolie …. Waarom? Omdat mensen denken het even beter te weten dan die ingenieurs bij Rohloff die toch bewezen hebben een bijzonder goede naaf te kunnen bouwen.

Nu stel dat ze het fout hebben en dat het beter kan?
Er zijn zo veel verhalen te vinden van mensen die gewoon de instructies van Rohloff volgen en 100k halen met hun naaf, en dan is die nog niet kapot.
Wat wil je dan bereiken? Dat je achterkleinzoon ook nog naar Peru kan met jouw fiets?

Petroleum in de naaf doen zouik ook vermijden, zelfs al is het om zogezegd te spoelen. Je weet niet of dat de dichtingen zal aantasten.

Keep it simple. Wil je meer doen, vervang de olie dan om de 1000 km (maar vergeet dan niet dat je mogelijk te veel slijtage krijgt aan de afsluiting omdat je die te dikwijls open moet doen).
Shadow schreef:
za 16 okt, 2021 17:00
Hoeveel km had ze gedaan? :D
Meer dan 5000 km per jaar schat ik zo.
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Rohloff laat de gebruiker twee redenen weten voor Ölwechsel die ze belangrijk vinden.

Mindestens einmal im Jahr oder nach jeweils 5000 km wird ein Ölwechsel empfohlen. Dadurch wird sichergestellt, dass sich bei Ölverlust (Schwitzöl) immer eine ausreichende Ölmenge im Getriebe befindet und sich evtl. gebildetes Kondenswasser oder von außen eingedrungenes Wasser ausgespült werden.
https://www.rohloff.de/de/service/handb ... oelwechsel

Beide punten zijn niet van toepassing op een ongebruikte fiets in een verwarmde ruimte, tenzij de naaf behoorlijk lekt, maar dat kun je goed zien.
Inderdaad. Het onderhoudsadvies van Rohloff is bekend. Het is vervolgens aan de gebruiker om dit naar eigen voorkeur al dan niet op te volgen.

(In dit topic lees ik reacties van mensen die hun eigen ervaring en werkwijze delen, en van mensen die anderen ervan proberen te overtuigen iets vooral wel of niet te doen. Als ik behoefte aan dat tweede had, zou ik wel naar de kerk gaan.)
In zekere zin ís dit forum toch een kerk?
Leon schreef:
zo 17 okt, 2021 09:34
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Rohloff laat de gebruiker twee redenen weten voor Ölwechsel die ze belangrijk vinden.

Mindestens einmal im Jahr oder nach jeweils 5000 km wird ein Ölwechsel empfohlen. Dadurch wird sichergestellt, dass sich bei Ölverlust (Schwitzöl) immer eine ausreichende Ölmenge im Getriebe befindet und sich evtl. gebildetes Kondenswasser oder von außen eingedrungenes Wasser ausgespült werden.
https://www.rohloff.de/de/service/handb ... oelwechsel

Beide punten zijn niet van toepassing op een ongebruikte fiets in een verwarmde ruimte, tenzij de naaf behoorlijk lekt, maar dat kun je goed zien.
Thanks. Ik weet zeker dat de naaf niet lekt dus ik denk dat ik me maar niet teveel zorgen moet maken.
Belle schreef:
zo 17 okt, 2021 15:01
Leon schreef:
zo 17 okt, 2021 09:34
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: Rohloff laat de gebruiker twee redenen weten voor Ölwechsel die ze belangrijk vinden.

Mindestens einmal im Jahr oder nach jeweils 5000 km wird ein Ölwechsel empfohlen. Dadurch wird sichergestellt, dass sich bei Ölverlust (Schwitzöl) immer eine ausreichende Ölmenge im Getriebe befindet und sich evtl. gebildetes Kondenswasser oder von außen eingedrungenes Wasser ausgespült werden.
https://www.rohloff.de/de/service/handb ... oelwechsel

Beide punten zijn niet van toepassing op een ongebruikte fiets in een verwarmde ruimte, tenzij de naaf behoorlijk lekt, maar dat kun je goed zien.
Ik neem aan dat de fiets in de schuur staat en dat condens dus een mogelijkheid is.
Betreft een inpandige verwarmde berging, ik verwacht niet dat daar veel condens zit