Jurr schreef: ↑za 16 okt, 2021 20:17
Zonnebloemolie? Olijfolie...?
Ik snap nog steeds die creativiteit van sommigen met het voorgeschreven onderhoudsschema niet zo, voor iets wat twee tot drie tientjes kost per jaar en een kwartiertje werk inclusief een rondje rijden met spoelolie...
Dit dus, ik ben het helemaal eens met je opmerking.
Je koopt een dure fiets met de beste naaf die verkrijgbaar is, en dan ga je prutsen met petroleum en motorolie …. Waarom? Omdat mensen denken het even beter te weten dan die ingenieurs bij Rohloff die toch bewezen hebben een bijzonder goede naaf te kunnen bouwen.
Nu stel dat ze het fout hebben en dat het beter kan?
Er zijn zo veel verhalen te vinden van mensen die gewoon de instructies van Rohloff volgen en 100k halen met hun naaf, en dan is die nog niet kapot.
Wat wil je dan bereiken? Dat je achterkleinzoon ook nog naar Peru kan met jouw fiets?
Petroleum in de naaf doen zouik ook vermijden, zelfs al is het om zogezegd te spoelen. Je weet niet of dat de dichtingen zal aantasten.
Keep it simple. Wil je meer doen, vervang de olie dan om de 1000 km (maar vergeet dan niet dat je mogelijk te veel slijtage krijgt aan de afsluiting omdat je die te dikwijls open moet doen).