door
groverr » wo 20 okt, 2021 11:56
Ik heb met 2 tassen bagage en een tentje op de drager de 100 cols tocht gedaan op 26 inch wielen met 55 mm banden. De omtrek is bijna net zo groot als een 28 inch racebandje. Ik ben groot en zwaar, mijn spullen zijn dus ook een maatje groter en moesten ook nog geschikt zijn om te slapen in de bergen. Mijn fiets (robuust geval, Velotraum Speedster) is ongeveer 18 kg, dus alles bij elkaar 150 kg, onlangs dat ik zo min mogelijk mee had.
Ik rij met een riem met 50 / 20 tandwielen en reed bij de passen waar doorgaand verkeer over ging (dus niet de steilste) in de 3e tot 6e versnelling. Als het steil of ijl werd kwam ik in zijn 2 terecht en incidenteel in 1. Dat was rond de 20%, waarbij het sowieso zaak werd om op het voorwiel te leunen. Ik heb 1 x gelopen, omdat de route eventjes met meer als 25% tegen de berg opging. Berg afwaarts kan ik tot 40 km/u meetrappen en in het dagelijks gebruik rij ik in zijn 12 of 13e versnelling en met storm in de rug is er nog de 14e. Ik rij niet in de efficiëntste versnelling, maar zit daarentegen weer sportief op de fiets. Tijdens vlakke fietsvakanties rij ik wat vaker in zijn 11, vooral bij tegenwind. De stappen tussen de versnellingen vind ik heuvel en berglandschap prima, in het vlakke wat groot. Toch heb ik liever het enorme bereik.
Ik heb veel plezier gehad van de fiets en de naaf, omdat hij sneller een 'tandje' lichter schakelt tijdens het. Ik heb sti shifters, dus als de daling overging naar een klim kon ik maar 2 versnellingen per zwieper schakelen.