Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gates + Rohloff overbrenging - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gates + Rohloff overbrenging

Het onderwerp hier was of je er de berg mee opkomt, niet wat het lekkerste fietst bij kruissnelheid. Beiden zijn valide, maar heel andere criteria om je voorblad en kransje te kiezen.
Toerfietsen, ook Rohloff fietsen hebben over het algemeen te hoge overbrengingen, als ik zie dat ts het over 50-19 heeft dan vraag ik me af hoe...
Ik kan je even niet volgen.
Shadow schreef:
za 16 okt, 2021 17:36
Toerfietsen, ook Rohloff fietsen hebben over het algemeen te hoge overbrengingen, als ik zie dat ts het over 50-19 heeft dan vraag ik me af hoe...
Misschien gedaan vanwege mogelijke garantieclaims. Rohloff stelt 2,5 als minimale verhouding bij zware personen.
Leon schreef:
za 16 okt, 2021 17:08
Berg op wil ik in de laagste versnelling zo ongeveer 5 k/mh gaan bij een cadans van 60, ofwel 1 omwenteling/s. Langzamer heeft geen zin, dan heb je niet meer genoeg snelheid om te sturen.
Meer oefenen. Het kan echt nog een stuk langzamer. 4 zeker. 3,5 ook nog wel. Dat zijn zeker 2 Rohloffverzetten.
Wachten voor een verkeerslicht kan ik zo goed als stil staan dus enige kunde is er wel. Wil je zeggen dat je bij een helling van 15% ook nog met 4 of 3,5 km/h omhoog komt?

Ander probleem met een nog lager verzet is dat ik dan aan de bovenkant uit de versnellingen loop.

Fedor schreef: Rohloff stelt 2,5 als minimale verhouding bij zware personen.
Tot 100kg geldt 1,9 als minimale verhouding.
daulagari schreef:
za 16 okt, 2021 20:19

Wachten voor een verkeerslicht kan ik zo goed als stil staan dus enige kunde is er wel. Wil je zeggen dat je bij een helling van 15% ook nog met 4 of 3,5 km/h omhoog komt?
Tot 100kg geldt 1,9 als minimale verhouding.
4 km/u is geen probleem.
Die 100 kg is dat lichaamsgewicht of totaalgewicht. In/excl bagage?
Leon schreef:
za 16 okt, 2021 21:36
4 km/u is geen probleem.
Die 100 kg is dat lichaamsgewicht of totaalgewicht. In/excl bagage?
4 km/h, ja, op het Internet zijn meer mensen te vinden die dit aangeven. ik zou het wel eens willen zien hoe dat er uit ziet maar nog niet gevonden op Youtube. Ik geloof niet dat ik veel mis door bij lagere snelheden te gaan lopen.

Die 100 kg kwam uit het 2009 Manual for Gates used with the Rohloff SPEEDHUB 500/14, maar op de Technische Daten kan je vinden dat 130 Nm is, het is dus het lichaamsgewicht.

Die 100 kg laat dus nog wat marge voor staan op de trappers.
Ik zie het "dus" niet van 130 Nm naar 100 kg, maar ze het inderdaad wel over Personen van 100 kg. Het blijft uiteraard een slag in de lucht. Als je een krachtpatser van 99 kg bent moet je dus eigenlijk oppassen en als je een futloze bent van 120 kg niet.
100 kg met cranks van 175 mm is 100 * 9,8 * 0,175 = 172 Newton. Met de minimale overbrengingsverhouding van 1,9 is dat 90 Newton. Bij de 50/22 (2,27) die ik heb is het 76 Newton.

Zou je met danseuse twee maal je eigen gewicht kunnen leveren?

Dat is al een tijd geleden onderzocht en dat kan, 2,75 times the rider's body weight. De titel van het artikel is Forces applied to a bicycle during normal cycling maar ik vraag me af of dat normaal is voor vakantiefietsers.
daulagari schreef:
za 16 okt, 2021 20:19
Fedor schreef: Rohloff stelt 2,5 als minimale verhouding bij zware personen.
Tot 100kg geldt 1,9 als minimale verhouding.
De fietsfabrikant weet niet of jij lichter of zwaarder bent dan 100 kilo, dus die gaan uit van de veilige marge.
De Rohloff wordt toch ook in ebikes gebruikt met motoren die 90 Nm geven + de kracht van de fietser.
(in tegenstelling tot een Nexus/Alfine 8-11 die maar 50 Nm mogen krijgen van de motor)
Ik durf aan te nemen dat ze die naaf bij die krachten goed getest hebben.
Ik heb met 2 tassen bagage en een tentje op de drager de 100 cols tocht gedaan op 26 inch wielen met 55 mm banden. De omtrek is bijna net zo groot als een 28 inch racebandje. Ik ben groot en zwaar, mijn spullen zijn dus ook een maatje groter en moesten ook nog geschikt zijn om te slapen in de bergen. Mijn fiets (robuust geval, Velotraum Speedster) is ongeveer 18 kg, dus alles bij elkaar 150 kg, onlangs dat ik zo min mogelijk mee had.

Ik rij met een riem met 50 / 20 tandwielen en reed bij de passen waar doorgaand verkeer over ging (dus niet de steilste) in de 3e tot 6e versnelling. Als het steil of ijl werd kwam ik in zijn 2 terecht en incidenteel in 1. Dat was rond de 20%, waarbij het sowieso zaak werd om op het voorwiel te leunen. Ik heb 1 x gelopen, omdat de route eventjes met meer als 25% tegen de berg opging. Berg afwaarts kan ik tot 40 km/u meetrappen en in het dagelijks gebruik rij ik in zijn 12 of 13e versnelling en met storm in de rug is er nog de 14e. Ik rij niet in de efficiëntste versnelling, maar zit daarentegen weer sportief op de fiets. Tijdens vlakke fietsvakanties rij ik wat vaker in zijn 11, vooral bij tegenwind. De stappen tussen de versnellingen vind ik heuvel en berglandschap prima, in het vlakke wat groot. Toch heb ik liever het enorme bereik.

Ik heb veel plezier gehad van de fiets en de naaf, omdat hij sneller een 'tandje' lichter schakelt tijdens het. Ik heb sti shifters, dus als de daling overging naar een klim kon ik maar 2 versnellingen per zwieper schakelen.
Fedor schreef:
za 16 okt, 2021 19:07
Shadow schreef:
za 16 okt, 2021 17:36
Toerfietsen, ook Rohloff fietsen hebben over het algemeen te hoge overbrengingen, als ik zie dat ts het over 50-19 heeft dan vraag ik me af hoe...
Misschien gedaan vanwege mogelijke garantieclaims. Rohloff stelt 2,5 als minimale verhouding bij zware personen.
Met 50-19 dek je ook vrij aardig de range van een typische setup met derailleur. Bijv. met 3x10, 11-34 achter, 48-26 voor, heb je een afgelegde weg per omwenteling trapas van 1.7m tot 9.7m, met de standaard WTS setup (50-19) is dat 1.6m tot 8.44m. In mijn geval gebruik ik de zwaarste versnellingen nooit, dus die ruil ik graag in voor wat extra bereik aan de lichte kant.

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga binnenkort maar eens wat proefritjes maken :D
julietbravo schreef:
zo 24 okt, 2021 19:13
26 voor
Vakantiefietsen met derailleur in het 7-, 8- en 9-speedtijdperk hadden meestal 22 voor. Dat was een stuk lichter dan 26 voor. Vaak was de lichtste achter tot 32 mogelijk, later ook 34.