Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gates + Rohloff overbrenging - Forum Wereldfietser

Gates + Rohloff overbrenging

Beste allemaal,

ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe fiets, zeer waarschijnlijk uitgerust met Rohloff + Gates riem. Een beetje rondkijkend kom ik verschillende overbrengingen tegen:

Koga Worldtraveller: 50/19t = 2.6:1
Santos Travelmaster 2+: 55/22 = 2.5:1 (zwaar), 50/22t = 2.27:1 (standaard), 46/22 = 2.09:1 (licht).
Gudereit SX-R 4: 50/22 = 2.27:1
etc.

Op https://www.cyclingabout.com/tour-with-a-rohloff-hub/ lees ik ook:
I recommend setting the external gear ratio (chainring and cog) to something around 2:1 for mountainous terrain and between 2.5:1 to 3:1 for flatter terrain.
Wat is jullie ervaring hiermee? Is met een Rohloff naaf een overbrenging van grofweg 2.6:1 of 2.5:1 geschikt voor bijv. de Alpen?
De naaf wel; het gaat er om of jij geschikt bent.
Wat is je ervaring met andere fietsen; derailleurfietsen?
Alpenpassen zijn in het algemeen ook niet zo steil, alleen lang.
Ook relevant is wat de wiel- en bandmaat is, en de hoeveelheid bagage die je meesjouwt.

Grosso modo kun je stellen dat er bijna nooit iemand spijt heeft van een extra lichte overbrenging in de heuvels en bergen. Met één of twee lichtste verzetten erbij mis je dan de één of twee zwaarste. Omlaag blijkt gelukkig meestal vanzelf te gaan.
Ik ben mij ook aan het orienteren en ik zou nu kiezen voor 48/22. Verder neem ik aan dat je nu ook al fietst, kijk wat nu je lichtste verzet is en of dat licht genoeg is en pas je keuze bij je nieuwe fiets hier op aan. Ik zou de keuze voor de fiets niet laten afhangen van de standaard gemonteerde overbrengverhouding, dat is altijd aan te passen. Als je fietsenmaker hier niet in mee wil, zou ik vooral een andere fietsenmaker kiezen.
Bedankt beiden, goed punt inderdaad om het met mijn huidige fiets te vergelijken. Daarvan zijn de lichtste/zwaarste overbrengingen 1.70m / 9.69m afgelegde afstand per omwenteling trappers, waarbij ik het grote kettingblad voor eigenlijk nooit gebruik, dus effectief is dat 1.70m / 7.27m.

Bij bijv. de Koga WTS (50/19t) is dit: 1.60m / 8.44m. Als ik het goed bereken is dat met 48/22t gelijk aan 1.33m / 7.0m, dus ongeveer gelijk aan de zware kant, en een stukje lichter aan de lichte kant. Gezien eerdere ervaringen met mijn huidige fiets in de Ardennen, zou ik iets lichter zeker kunnen waarderen :).

@Bert, bedoel je dat een beetje fietsenmaker bereid is dit na levering aan te passen (+/- vergoeding voor extra werk en onkosten), zonder de prijs van een compleet nieuwe set aan tandwielen/riem te betalen?
Kijkend naar de prijs van een WTS zal een beetje fietsenmaker dit volledig kosteloos voor je doen of met Koga regelen dat de door jou gewenste verhouding op de fiets gemonteerd wordt. Vergelijk het met het aanpassen van een zadel oid op dezelfde fiets.
Je kan dat beter voor bestelling regelen. Ikzelf heb nieuwe tandwielen + riem + werk moeten bijbetalen om dat om te bouwen kort na levering van mijn nieuwe fiets (Santos 3+). Dat was een serieuze meerkost en ik was er niet blij om.
Mijn ervaring is dat je erg veel wint met een kleinere verhouding.
Mijn fiets werd afgeleverd met 44/17 en ik heb het na 2 jaar vervangen door 44/21
Ik fiets alpenpassen met bagage inclusief tent.
Bij de originele verhouding moest ik soms afstappen tijdens een lange klim.
Ik stap nog steeds af tijdens bijna iedere klim maar nu is de keuze geheel aan mijzelf omdat ik wat wil eten of drinken en van het uitzicht genieten.
Als het steil gaat gebruik ik meestal de derde versnelling en heb aan de onderkant nog 2 versnellingen voor hele steile stukjes.
De 2 grootste versnellingen die ik heb moeten inleveren heb ik geen moment gemist.
.
Rohloff versnellings verhoudingen.JPG
Rohloff versnellings verhoudingen.JPG (43.52 KiB) 3924 keer bekeken
In Nederland zonder bagage gebruik ik soms de 13e versnelling en hoogst zelden de 14e.
Grofweg fiets ik 22 km/uur in de 11 en 24 km/uur in de 12.
In de 12 tik ik soms even de 28km/uur aan maar dan is het beentempo al behoorlijk hoog.
Evenzo in de 11 soms 18km/uur, maar dan is het beentempo behoorlijk laag.
Dit linkje bevat ook veel informatie.
https://forum.wereldfietser.nl/viewtop ... =8&t=36157
julietbravo schreef:
vr 15 okt, 2021 10:06
Wat is jullie ervaring hiermee? Is met een Rohloff naaf een overbrenging van grofweg 2.6:1 of 2.5:1 geschikt voor bijv. de Alpen?
De (grote) alpenpassen zijn niet zo steil dus dat zou haalbaar moeten zijn. Of je er ook plezier van hebt is een tweede want het kan wel stampen worden als je ook flink wat bagage hebt.

Ik had een WT-S met 50:19. Dat werd later 50:20 (vanwege problemen met de splined carrier) wat al iets scheelt (ook voelbaar). Die 50:20 os voor bijv. Limburg al aan de krappe kant, helemaal met bagage. Ik zou dus zeker voor 50:22 gaan of nog lager.

Nadeel: de levertijd van losse tandwielen is hopeloos. Dus als de verhouding niet standaard wordt geleverd kan het lang wachten worden (begin volgend jaar of zo).
Leon schreef:
vr 15 okt, 2021 10:26

Ook relevant is wat de wiel- en bandmaat is, en de hoeveelheid bagage die je meesjouwt.

Grosso modo kun je stellen dat er bijna nooit iemand spijt heeft van een extra lichte overbrenging in de heuvels en bergen. Met één of twee lichtste verzetten erbij mis je dan de één of twee zwaarste. Omlaag blijkt gelukkig meestal vanzelf te gaan.
Precies!

Dat hangt ook af van je bandenmaat. Een 26x1.5 band (38/559) kun je zwaarder vertanden dan een 29x2.35 band (60/622)

Zelf rij ik met ketting, met 35T/18T. Zo licht mogelijk vertand wat mag met dit 35T voortandwiel bleef daar de 18T achterop over. Jammer voor het meetrappen in de afdaling, maar zo laag mogelijk omhoog blijven trappen vind ik het belangrijkst. Als bandenmaat rijd ik met 27.5x3.0 (75/584) en 29x2.6 (65/622). Toen ik nog met 26x2.35 (60/559) reed, had ik mijn Rohloff anders vertand, en dat ondanks dat ik minder bagage ben gaan meenemen sindsdien. Maar een 26x1.5 band (38/559) zou ik dan weer niet met 35T/18T uitrusten ;)
julietbravo schreef:
vr 15 okt, 2021 11:09
@Bert, bedoel je dat een beetje fietsenmaker bereid is dit na levering aan te passen (+/- vergoeding voor extra werk en onkosten), zonder de prijs van een compleet nieuwe set aan tandwielen/riem te betalen?
Alles is onderhandelbaar. Maar ik zou me niet veel zorgen maken of je de andere tandwielen anders niet kwijt zou raken. In de huidige markt kan je die waarschijnlijk zo voor vrijwel de nieuwprijs (want dan geen levertijd) verkopen.
Fedor schreef:
vr 15 okt, 2021 13:07

Alles is onderhandelbaar. Maar ik zou me niet veel zorgen maken of je de andere tandwielen anders niet kwijt zou raken. In de huidige markt kan je die waarschijnlijk zo voor vrijwel de nieuwprijs (want dan geen levertijd) verkopen.
'k Zou gewoon bij aankoop zorgen dat een fiets zo vertand is als jij wil. Als die fabrikant dat niet kan verzorgen, kan je fietsenmaker dat wellicht wel. Als die dat ook niet lukt vanwege leveringstekorten kun je ook nog zelf aan de slag met verschillende locaties. Het voortandwiel van de ene winkel, het achtertandwiel van de andere winkel, en dan wel zorgen dat je de juiste riemlengte daarbij ook nog kunt vinden voor jouw specifieke fiets met die verhouding ;) Met ketting is dat een stukje makkelijker, die maak je gewoon korter.
Jurr schreef:
vr 15 okt, 2021 13:11
'k Zou gewoon bij aankoop zorgen dat een fiets zo vertand is als jij wil. Als die fabrikant dat niet kan verzorgen, kan je fietsenmaker dat wellicht wel. Als die dat ook niet lukt vanwege leveringstekorten kun je ook nog zelf aan de slag met verschillende locaties. Het voortandwiel van de ene winkel, het achtertandwiel van de andere winkel, en dan wel zorgen dat je de juiste riemlengte daarbij ook nog kunt vinden voor jouw specifieke fiets met die verhouding ;) Met ketting is dat een stukje makkelijker, die maak je gewoon korter.
Uiteraard zou dat het mooiste zijn, maar lastig in de huidige markt. Alleen Santos heeft nu blijkbaar voldoende op voorraad om af-fabrikant de gewenste verhouding te leveren (althans zo lijkt het in de samenstellingsmogelijkheden). En als ik zie hoeveel moeite het als particulier, maar ook als fietsenmaker kost om een andere verhouding aan te kunnen schaffen...

Terzijde: Mijn oude fietsenmaker (vooral racefietsen en MTB's) heeft er maar een baan naast genomen. Kan niet meer leven van reparaties en verkoop omdat er vrijwel niets geleverd kan worden.
Jurr schreef:
vr 15 okt, 2021 13:11
Als die dat ook niet lukt vanwege leveringstekorten kun je ook nog zelf aan de slag met verschillende locaties. Het voortandwiel van de ene winkel, het achtertandwiel van de andere winkel, en dan wel zorgen dat je de juiste riemlengte daarbij ook nog kunt vinden voor jouw specifieke fiets met die verhouding
Dat is dan wel helaas pindakaas voor de garantie op dat deel van je fiets dus dat lijkt me geen fijn idee.
Leon schreef:
vr 15 okt, 2021 13:33
Dat is dan wel helaas pindakaas voor de garantie op dat deel van je fiets dus dat lijkt me geen fijn idee.
Maar naar boven lopen omdat je tandwiel verhouding origineel zou moeten blijven voor de garantie lijkt me ook geen fijne optie, zeker niet als een lagere vertanding je fietsend omhoog had kunnen brengen...

Over verhoudingen en garantie gesproken, wel binnen de toegestane verhoudingen van Rohloff blijven uiteraard.
Ik heb ooit eens een tweedehands Koga met Rohloff en riem gekocht en die had ook 50/19. Na de eerste vakantie ermee kwam ik tot de conclusie dat ik een lichter verzet wilde en heb wat berekeningen gemaakt.

Berg op wil ik in de laagste versnelling zo ongeveer 5 k/h gaan bij een cadans van 60, ofwel 1 omwenteling/s. Langzamer heeft geen zin, dan heb je niet meer genoeg snelheid om te sturen.

Als eerste bereken je hoeveel omwentelingen je wiel maakt bij 5 km/h en 5 km/h = 1,39 m/s. Mij wielomtrek (50-622) is 228 cm en daarmee maakt het wiel 0,61 (1,39/2,28) omwentelingen/s. De laagste overbrengingsverhouding van Rohloff is 0,279.

Dus: 1 (cadans) * tandwieloverbrengingsverhouding * 0,279 = 0,61. De tandwieloverbrengingsverhouding moet dus 2,19 zijn.

Ik ben van de 50/19 (2,63) naar 50/22 (2,27) gegaan, daarmee komt mijn snelheid bij een cadans van 60 op 5,2 km/h uit. Het scheelt ongeveer 1 versnelling, dus als je vroeger normaal in 11 reed dan is dat nu 12.
Als het zo steil gaat heb ik helemaal geen cadans meer.
Gelukkig weet ik dat dat vreselijke snel voorbij is, behalve op de Zoncolan.
Een klimmetje dat echt indruk heeft gemaakt is deze:
Screenshot_20211015-230757.png
mét volle bepakking.
Een leuke en onverwachte kuitenbijter was naar Meana di Susan, het eerste 'vals plat' naar de Colle delle Finestre.
Gewoon kijken op ritzelrechner.de daar kun je Rohloff ook kiezen en aanpassen...
daulagari schreef:
vr 15 okt, 2021 22:05
Berg op wil ik in de laagste versnelling zo ongeveer 5 k/h gaan bij een cadans van 60, ofwel 1 omwenteling/s. Langzamer heeft geen zin, dan heb je niet meer genoeg snelheid om te sturen.
Meer oefenen. Het kan echt nog een stuk langzamer. 4 zeker. 3,5 ook nog wel. Dat zijn zeker 2 Rohloffverzetten.
Shadow schreef:
za 16 okt, 2021 17:05
Gewoon kijken op ritzelrechner.de daar kun je Rohloff ook kiezen en aanpassen...
Overbodig. Een Rohloffnaaf heeft gewoon 14 goed verspreide verzetten. Wat er aan de ene kant bij komt gaat er aan de andere af.
Was dat nou voor antwoordt Leon?
Je kan precies zien waar de 11e versnelling valt en die is 1 op 1 en het meest efficient. Dat je er intern niks aan kan wijzigen snapt iedereen wel...