Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uit welk jaar is deze Koga Miyata Randonneur Extra? - Forum Wereldfietser

Uit welk jaar is deze Koga Miyata Randonneur Extra?

Hallo,

Vraagje, van welk jaar dus? Ik heb al een hele hoop jaartallen doorgespit van de folders maar vind 'm niet.
Misschien ziet een kenner het zo op het oog? :-)
000001647716_1.jpg
En ook een vraag nog, rijdt dit comfortabel met zulke smalle banden, 4 tassen en een bestuurder van rond de 100 kilo?
Byciclette schreef:
do 14 okt, 2021 16:21

En ook een vraag nog, rijdt dit comfortabel met zulke smalle banden, 4 tassen en een bestuurder van rond de 100 kilo?
Dat ligt er maar net aan vier van wat voor tassen en wat je erin stopt. Met een fueltank bovenbuistas, twee feedbags aan het stuur en een zadeltasje met reserveband en CO2 patroon rijdt het vast prima.

Ook maakt het nog uit waar je gaat fietsen. Op een glad en vlak Nederlands fietspad is het niet zo spannend. Maar maak er eens 4 volle Ortlieb tassen van met 40 kilo bagage in een afdaling met 70km/h, en het is weer een hele andere beleving.
Bedankt voor de reactie. Ik hoor net dat ie niet meer te koop is. Jammer. Ik wilde er 4 vaude tassen aan hangen, gewicht heb ik nooit gemeten. Maar valt niet onder ultra light.
Ik heb nu een mooie Santos 2.8, maar als ik een mooie stalen ros zie met de juiste framemaat (+/- 63cm, mijn santos is 65) hup ik over.. :-)
Ahv framenrs kun je een hoop terug vinden.
https://www.roogbikes.nl/frame-nummers- ... ga-miyata/
Suc6
Byciclette schreef:
do 14 okt, 2021 16:37
Ik heb nu een mooie Santos 2.8, maar als ik een mooie stalen ros zie met de juiste framemaat (+/- 63cm, mijn santos is 65) hup ik over.. :-)
Tip: Eerst met jouw bagage testen of het slingert. Lange fietser + vollevoorenachtertassen + slank stalen frame = grotere kans op geslinger.
Ja, belangrijk! M'n Santos kent dat probleem niet, zeker niet als je de tassen mooi gelijk hebt qua gewicht. Maar het frame is denk ik toch ietsje te groot voor mij. De bovenbuis ietsje te lang. Krijg wat tintelende handen bij lange tochten.
Ik ga binnenkort naar Marten, die gaat het balhoofd servicen, ga hem nog vragen of en wat je kan doen om minder gewicht op mijn handen te hebben, heb zelf al van alles geprobeerd.
Byciclette schreef:
do 14 okt, 2021 16:37
Jammer. Ik wilde er 4 vaude tassen aan hangen, gewicht heb ik nooit gemeten. Maar valt niet onder ultra light.
Ik heb nu een mooie Santos 2.8, maar als ik een mooie stalen ros zie met de juiste framemaat (+/- 63cm, mijn santos is 65) hup ik over.. :-)
Voor zo'n Santos is het gewicht ook een stuk minder van belang dan voor zo'n klassieker. Bij Santos zit er toch vaak best een hoop reserve. Pak je 4 tassen eens in zoals je zou doen op vakantie en weeg ze dan eens. Dan kun je ze meenemen met dat gewicht tijdens een proefrit zoals Leon al zei.

Met wielen, banden en dragers kun je zo'n oude fiets eventueel nog best een moderne draai geven, maar frame en vork blijven klassiek.

Als je zo'n fan van stalen fietsen bent en toch veel bagage mee wil nemen, kijk dan ook eens naar modern staal. De nieuwste gravelbikes komen naast aluminium, titanium en carbon ook in staal.

Kijk dan eens naar de nieuwe Avaghon Grave bijvoorbeeld, of bijvoorbeeld een Genesis of Shand. Custom kun je bij Wind Cycleworks ook wat grote maten terugvinden, wat Marten vast ook voor je kan bouwen.
Het is denk ik niet meer relevant, maar volgens mij uit 1991.
Die hadden wel een ander stuur.
Byciclette schreef:
do 14 okt, 2021 17:27
Ja, belangrijk! M'n Santos kent dat probleem niet, zeker niet als je de tassen mooi gelijk hebt qua gewicht. Maar het frame is denk ik toch ietsje te groot voor mij. De bovenbuis ietsje te lang. Krijg wat tintelende handen bij lange tochten.
Ik ga binnenkort naar Marten, die gaat het balhoofd servicen, ga hem nog vragen of en wat je kan doen om minder gewicht op mijn handen te hebben, heb zelf al van alles geprobeerd.
Misschien kan een space bugel stuur nog wat verbetering geven ?
Bijvoorbeeld die van Ergotec, in combinatie met GC1 grips.
Totale breedte is 65 cm.
Dank voor de tip. Met zo;n stuur komen de handvatten nog verder weg te staan. Heb nu een Jones bar met idd GC1 grips, dat was wel een verbetering t.ov. GP1.
Byciclette schreef:
do 14 okt, 2021 16:21
Hallo,

Vraagje, van welk jaar dus? Ik heb al een hele hoop jaartallen doorgespit van de folders maar vind 'm niet.
Misschien ziet een kenner het zo op het oog? :-)
000001647716_1.jpg

En ook een vraag nog, rijdt dit comfortabel met zulke smalle banden, 4 tassen en een bestuurder van rond de 100 kilo?
Buiscommandeurs, belletje, smal stuur: begin jaren '80. Het aantal versnellingen en het serienummer geven meestal een goede indicatie. (Maar ik lees dat de vraag inmiddels achterhaald is). Comfortabel naar de normen van het bouwjaar zal de fiets zeker zijn. Toen reden we met smalle bandjes en wisten we niet beter
HenkS schreef:
vr 15 okt, 2021 14:32
Buiscommandeurs, belletje, smal stuur: begin jaren '80.
Nope, dat zijn SIS commandeurs en gezien de annodisering zeg ik dat dat 600 Ultegra tri color is, vermoedelijk de 7sp 1988 versie. De datering naar 1991 lijkt me dus wel te kloppen.

Ik heb er 10 jaar wedstrijden mee gereden, het was een fijn groepje 8)

@Bicyclette Betreft het frame en wat je eraan wil hangen, ik zou het niet (meer) doen. Los van het ding dat ik het in nieuwstaat al kielekiele zou vinden qua stijfheid ga je toch wel oude spullen met onbekend kilometrage eraan onderwerpen. En met dat gewicht zou ik toch een beetje nerveus worden van een regenrit en deze sidepull remmen, hoe goed ze toenertijd ook waren.

Ik vraag me ook af of je met deze fiets je handen ontlast, je zit wel erg diep en dat stuur heeft een 26mm ronding, wat nogal dun is.