Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskeuze hulp VSF TX400 of Koga worldtraveller - Forum Wereldfietser

Fietskeuze hulp VSF TX400 of Koga worldtraveller

Lieve mensen,

Ik wil aankomend april een fietsreis maken door de vs van ongeveer 3 a 4 maanden. Ik ben al even aan het zoeken naar een goede fiets, maar ik verlies mezelf een beetje in het internet en ontvang graag wat advies.

Hieronder de checklist

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Fietsreis door de vs van maand of 4, maar ben wel op zoek naar een duurzame fiets

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Ik denk er een beetje tussenin, op mijn single speed stadsfiets fiets is ongeveer gemiddeld 23 km/h
ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Wat meer rechtop, ik vind de houding op mijn racefiets duidelijk te sportief

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
In principe niet, maar je weet nooit waar je beland, dus een lichtje is wel handig.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ja, maar dan enkel op stevige bos- of wandelpaden

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Op dit moment vs

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Voornamelijk kampeervakanties

JE LICHAAMSLENGTE
160

JE GEWICHT
85

JE LICHAAMSBOUW
Brede heupen, redelijk kort bovenlichaam

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Amsterdam


WAT IS JE BUDGET?
Tot ongeveer 2000 euro

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Lange afstanden woon werk verkeer, verder kortere fietsvakanties van een weekend

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Stadsfiets

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik wil graag de basis gaan leren

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Niet direct

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
De VSF tx400
Koga worldtraveller
Ik vind het vooral erg moeilijk om tussen deze 2 te kiezen

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Nee

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Binnen een maand of 4
De fietsen moeten het allebei wel kunnen, net als héél veel andere.

Vraag is meer welke fiets past, en welke er tijdig leverbaar is.

Ik denk dat je nimmer op de VSF gaat passen met 1.60m én relatief kort bovenlijf én voorkeur om wat rechterop te zitten. Vergelijk stack/reach TX400 maat 47 en Avaghon S28 maat 48: De VSF heeft het balhoofd 8cm lager en 4cm verder van je af. Dat is uhm, aanzienlijk. (en ahead ipv traditionele stuurpen). De koga kan ik zo gauw even niet vinden maar dat kon ook wel eens lastig worden met z'n dikke wielen.

De Koga zou ik met een hoger gewicht nooit overwegen vanwege de dunnen alu buizen en verbindingen. Teveel koga's gezien met scheuren rond de zadelbuis (recent op 't forum nog één). Maar er rijden vast véél Koga's probleemloos rond.

Vergeet internet en ga proefrijden.
Wie weet zou een travelmaster 2.6 wel passen. Een weetje: dat ding kost nu als special vanaf €2900. Echter nog niet zo lang geleden rond de €1800 (zelfde fiets).

Elke dealer die er nog één of meerdere heeft staan wil er gráág vanaf. Dus bel een rondje (heb je nog een kleine TM2.6 showroommodel met naafdynamo voor €2000) en wie weet.
Grandonneur schreef:
wo 13 okt, 2021 08:55
De fietsen moeten het allebei wel kunnen, net als héél veel andere.

Vraag is meer welke fiets past, en welke er tijdig leverbaar is.

Ik denk dat je nimmer op de VSF gaat passen met 1.60m én relatief kort bovenlijf én voorkeur om wat rechterop te zitten. Vergelijk stack/reach TX400 maat 47 en Avaghon S28 maat 48: De VSF heeft het balhoofd 8cm lager en 4cm verder van je af. Dat is uhm, aanzienlijk. (en ahead ipv traditionele stuurpen). De koga kan ik zo gauw even niet vinden maar dat kon ook wel eens lastig worden met z'n dikke wielen.

De Koga zou ik met een hoger gewicht nooit overwegen vanwege de dunnen alu buizen en verbindingen. Teveel koga's gezien met scheuren rond de zadelbuis (recent op 't forum nog één). Maar er rijden vast véél Koga's probleemloos rond.

Vergeet internet en ga proefrijden.
Dankjewel voor je reactie. Ik ben bij twee dealers geweest die deze fietsen nog kunnen leveren voor maart volgend jaar. Het probleem is dat ik ze dus niet uit kan proberen omdat er zo weinig fietsen in omloop zijn op het moment en ik wel graag wil bestellen omdat ik anders straks helemaal niets heb.

Ik vroeg me wel af, want ik ben zwaar voor mijn lengte, maar ik ben niet zwaarder dan een gemiddelde man. Heeft dit dan alsnog effect op een klein frame?

De lengte tussen zadel en stuur bij de vsf zit ik ook een beetje mee, maar op papier zijn de lengtes bij de koga en vsf nagenoeg gelijk. Het zou gaan om een vsf diamant frame 47 en een koga mixed frame 50, die nog beschikbaar zijn.
Grandonneur schreef:
wo 13 okt, 2021 08:55
Vergeet internet en ga proefrijden.
Serieuze vraag: Is dat in dit segment wel reeel? Het meeste van de fietsenmarkt is echt bizar, proefrijden is niet te doen door de enorme vraag.

Dat gezegd hebbende, met het budget van de poster loont het wel de moeite naar een speciaalzaak in vakantiefietsen te gaan, dan kan je meestal wel het een en ander berijden, ook al is de uitvoering misschien net iets anders dan de afmontage die je aanschaft.
Grandonneur schreef:
wo 13 okt, 2021 08:55
Ik denk dat je nimmer op de VSF gaat passen met 1.60m én relatief kort bovenlijf én voorkeur om wat rechterop te zitten. Vergelijk
+1

Kijk eens naar een Avaghon. Ook de meest basic versies zijn heel goede fietsen. Je moet wel naar Rotterdam... :wink:

Het nut van proefrijden is betrekkelijk. Om te beginnen is de voorraad vrijwel nul. Ten tweede is de kans dat er een fiets staat in een maat en afmontage die ook maar lijkt op wat jij wilt wel heel klein. Ten derde rijden die gespecialiseerde reisfietsen allemaal goed. Ik heb eens op een beurs de kans gehad om voor openingstijd een kwartiertje te stoeien met de klaarstaande Koga, Avaghon, Santos en Snel en ik kon in rijgedrag eigenlijk geen verschil ontdekken, ondanks dat het type banden dat behoorlijk beīnvloedt. Ik kon ze alle vier bij wijze van spreken met de handen op de rug over het beursparcours rijden.
Leon schreef:
wo 13 okt, 2021 09:23
Ten derde rijden die gespecialiseerde reisfietsen allemaal goed.
Ik vraag me af of dat niet over de hele linie beter is geworden, ook omdat we steeds flauwere balhoofdhoeken zien.

Ik heb de laatste 15 jaar ook bij een merk als Batavus geen beroerd rijdende fiets meer meegemaakt, dat terwijl ik juist dat merk in de jaren 80-90 enorm nerveus vond tov Koga en Gazelle. Ook de Sparta van mijn zwager is echt een blok op de weg (positief).
flauwere balhoofdhoeken
Heel jammer inderdaad, allemaal van die rechtdoor-fietsen die je met geweld de bocht om moet sturen. Ik vind juist een relatief steile balhoofdhoek fijn fietsen.
Lotte gaat naar de VS, Daar kun je héél veel rechtdoor fietsen. :-)
Ik denk dat veel mensen het niet met je eens zijn en heel tevreden met de stuureigenschappen.
Vooropgesteld dat ik bevooroordeeld ben (ik heb een Koga WT-S), maar ik zou bij deze keuze blind kiezen voor de Koga. Naar mijn mening een kwalitatief echt veel mooiere fiets dan de VSF en dat verhaal over je gewicht lijkt me onzin. Sowieso geeft Koga levenslange garantie op het frame, dus alleen daarom zou ik me daar helemaal niet druk over maken.
Als ik voor 3 á 4 maanden in de VS zou gaan fietsen, en ik moest nog een fiets kopen, dan zou ik daar ter plaatse een fiets kopen, een Surly bvb. Je bespaart dan niet alleen op fietstransport, en minder gedoe voor de heenreis, maar deze fietsen kosten er ook beduidend minder dan in Europa. Uiteraard moet je dan al een idee hebben van wat je nodig hebt en waar je dit kan vinden,
Lotte369 schreef:
wo 13 okt, 2021 09:09
Ik vroeg me wel af, want ik ben zwaar voor mijn lengte, maar ik ben niet zwaarder dan een gemiddelde man. Heeft dit dan alsnog effect op een klein frame?
Nee. Dat je kleiner bent bij dit gewicht is juist een voordeel. Een kleiner frame van eenzelfde type fiets is juist steviger.
Je moet uiteraard geen fiets kopen die is bedoeld voor mensen van jouw lengte én een heel laag gewicht.

In maart een nieuwe fiets ontvangen en in april weg is wel krap gepland. Je hebt dan nauwelijks de tijd om de fiets te proberen en nog wat wensen of onvolkomenheden te ontdekken. Ik zou bijna zeggen koop een tweedehands zodat je na terugkomst weet wat je wilt.
nicolevelo schreef:
wo 13 okt, 2021 17:26
Als ik voor 3 á 4 maanden in de VS zou gaan fietsen, en ik moest nog een fiets kopen, dan zou ik daar ter plaatse een fiets kopen, een Surly bvb. Je bespaart dan niet alleen op fietstransport, en minder gedoe voor de heenreis, maar deze fietsen kosten er ook beduidend minder dan in Europa. Uiteraard moet je dan al een idee hebben van wat je nodig hebt en waar je dit kan vinden,
Gouden tip, ik zou een kleine maat Disc Trucker aanbevelen...
nicolevelo schreef:
wo 13 okt, 2021 17:26
Als ik voor 3 á 4 maanden in de VS zou gaan fietsen, en ik moest nog een fiets kopen, dan zou ik daar ter plaatse een fiets kopen, een Surly bvb. Je bespaart dan niet alleen op fietstransport, en minder gedoe voor de heenreis, maar deze fietsen kosten er ook beduidend minder dan in Europa. Uiteraard moet je dan al een idee hebben van wat je nodig hebt en waar je dit kan vinden,
Financieel de meest interessante optie als je niet voor tweedehands wil kiezen. Een deel van de uitrusting zou je ook nog in de USA kunnen kopen, zoals bijvoorbeeld tent en slaapzak.

Om het meeste waardevast te zijn als je het allemaal na je trip weer mee terug neemt naar huis, kies dan voor merken en types die hier in Europa ook gangbaar of veel gevraagd zijn.

Wel een risico om het dan niet vooraf hier in Europa al uitgebreid uitgeprobeerd te kunnen hebben, maar je zou het ook als avontuur kunnen zien ;)
Op zich een aardig idee, maar je neemt met de huidige problemen met leverbaarheid er wel een enorm risico mee. Qua maat en dergelijke zou je vanaf hier nog wel kunnen bepalen wat je nodig hebt, maar je zult maar in de VS aankomen en je fiets blijkt niet direct leverbaar te zijn. Dan zou ik nog eerder hier een fiets kopen van een in de VS gangbaar merk, voor het geval er iets mee is.
nicolevelo schreef:
wo 13 okt, 2021 17:26
Als ik voor 3 á 4 maanden in de VS zou gaan fietsen, en ik moest nog een fiets kopen, dan zou ik daar ter plaatse een fiets kopen, een Surly bvb. Je bespaart dan niet alleen op fietstransport, en minder gedoe voor de heenreis, maar deze fietsen kosten er ook beduidend minder dan in Europa. Uiteraard moet je dan al een idee hebben van wat je nodig hebt en waar je dit kan vinden,
In de huidige markt zou ik dat zeer zeker niet doen. Fietsenwinkels zijn in de USA niet zo heel dik gezaaid en als je dan het risico moet nemen dat er niks in jouw maat is lijkt me dat veel teveel risico. Dat premium dat je betaald voor verschepen zou ik zeker voor lief nemen, dan weet je in ieder geval dat je vakantie gaat lukken.
ik zou eens even digitaal rondkijken wat er op en rond je startplek aan bike shops is en wat ze aan fietsen beschikbaar hebben. Dan wat heen en weer mailen en dan is daar de fiets kopen best mogelijk.
Ik zou ook op ebay kijken wat er te koop is. Met wat onderhoud heb je dan geen gedoe met meenemen van je fiets (met kans op moeten starten op een beschadigde fiets).

Kijk voor je gear ok eens bij grote ketens als cabelas.com , rei.com of bijvoorbeeld mec.ca in Canada. die hebben misschien een filiaal in je buurt en de service is goed. ze zijn ook best goed in breedte- en lengtematen
loknor schreef:
wo 13 okt, 2021 20:12

In de huidige markt zou ik dat zeer zeker niet doen. Fietsenwinkels zijn in de USA niet zo heel dik gezaaid en als je dan het risico moet nemen dat er niks in jouw maat is lijkt me dat veel teveel risico.
Ach... bestellen, betalen en bij een fietsenwinkel in de buurt van de start van de reis klaar laten maken is ook nog een mogelijkheid. Helemaal zonder voorbereiding die kant op is in de huidige tijden wel een ding ja ;)
Jurr schreef:
wo 13 okt, 2021 20:28
Ach... bestellen, betalen en bij een fietsenwinkel in de buurt van de start van de reis klaar laten maken is ook nog een mogelijkheid.
Dan moet je dus wel weten of de zaak in kwestie een goede FM is, moet je klooien met wire-transfer (Amerika is op het punt van banken in mijn ervaring vrij lastig) en zal je als de fiets niet bevalt qua maat je geen andere keus meer hebben dan het maar te accepteren.

Lijkt me toch heel veel stress voor iets wat je gewoon hier kan kopen, met de verdere service van je fiets.
Ach, met een creditcard ligt de wereld aan je voeten. (-:

Dat ik een bankoverschrijving deed naar een particulier in de USA is al wat langer geleden, maar tegenwoordig hebben ze daar ook nog bijvoorbeeld PayPal voor.