Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano 3x 7 groep. - Forum Wereldfietser

Shimano 3x 7 groep.

LS,

voor mijn Giant tourer XL zoek ik een cranckas en een cassette. Een nieuwe ketting had ik al.

Na het vervangen van de ketting schoot deze over de tanden en ik weet dan dat alles versleten is/was. Dat mag ook wel na plm 27 jaar.

De stuurschakelaars zijn van het type Shimano Alivio.

Achter (cassette) heb ik een 7 speed 28-11.
Voor heb ik een 3 speed 42-24.

Voor een cassette kom ik dan uit bij de CS-HG41-7 van Shimano.

Voor een crankas weet ik het niet. Ik kom uit van Shimano bij de
FC-TY301 en de
FC-TY501. De lengte van de trapas is 170mm. (afstand tussen het gat van de trapper en de cranck).
Een uitstapje kan zijn de
FC-M361 maar die heeft andere tandwielen (42-32-22).

Welke moet ik hebben? Zie ik nog iets over het hoofd?

Moet ik ook de kranswieltjes in de derailleur vervangen?

Tevens zoek ik een winkel waar ik dit allemaal voordelig kan kopen. Bikester is mogelijk, maar ik lees rare berichten over dat er van alles achter loopt. Een berichtje willen ze pas in 12 dagen beantwoorden.
Je verwart een paar namen.
De trapas is het ene ding dat je in het frame schroeft en waar de crancks aan gemonteerd worden.
De crancks zijn de twee dingen - een links en een rechts - van meestal 170 of 175 mm lang die je aan de trapas monteert en waar je aan de andere einden de pedalen in schroeft.
Welke crancks op jouw trapas passen is afhankelijk van het type en de lengte.
Vermoedelijk heb je een JIS trapas met vierkante einden.
De lengte kun je gemakkelijk meten als de crancks er af zijn. Het is de lengte van de zwarte as zelf.

Vraag: wat heb je nu wat er nog goed is en wat moet nieuw?

Derailleurwieltjes zou ik gewoon doen. Let op bovenste en onderste. Zoals altijd eerst testen of je de boutjes wel los krijgt.

Met 42-32-22 is niks mis. 22 ipv 24 is fijn bij pittige hellingen.
Je haalt wel een beetje de crankset en de trapas door elkaar, maar:

koop lekker zo'n tourney (FC-TY501) voor die 2 tientjes. Ik zou er gelijk een 122,5 trapas nieuw ingooien (BB-UN300 voor een tientje), en ook verse derriwieltjes, maar je moet helemaal zelf weten of je dat nodig acht.
Bijvoorbeeld bij bike24.

Als je trouwens nog een 8 of 9 of 10 speed crankset hebt liggen ergens kan je die ook gebruiken.
ik denk dat je met je trapaslengte de cranklengte bedoelt: de 170 mm die je beschrijft is de lengte van de traparm = de crank.
standaard is dit op veel fietsen 170 mm. als je wat langer bent, kun je gerust voor 175 mm cranklengte kiezen. (de cranklengte mag wel tot 20% van je binnenbeenlengte zijn, maar hier is zo veel over te zeggen, dat lijkt me iets voor een ander topic)

een crankstel met als kleinste kettingblad een 22 i.p.v. 24 tanden kan veelal prima. en met 24 tanden is best ergens te vinden, of in zwart of in zilver/grijs.
zo'n iets duurder crankstel FC-M361 (beetje mijn favoriete type) heeft als voordeel dat je de kettingbladen los van elkaar kunt vervangen (vaak is de middelste het eerste versleten en die is los te koop). bij een goedkoper crankstel zijn die bladen vastgeklonken en moet je het hele crankstel vervangen.

ik heb goede ervaringen met bikester.nl
en zeker ook met bike-discount.de (vaak staat bij een crankstel vermeld welke trapaslengte je nodig hebt (van je BB-UN van Shimano), heel handig)
en internet-bikes.com (daar is deze: https://www.internet-bikes.com/259852-s ... 2t-zwart/# nu uitverkocht).
(ik heb niks met bolpuntcom, da's in mijn ogen meer een platform, dan een firma die zelf levert. )

bij je derailleurwieltjes moeten je even kijken hoeveel speling er op zit. speling laat de boel slechter schakelen. ze zijn gewoon als stel te koop en te vervangen. gezien de leeftijd van je fiets zou ik er nieuwe opzetten.
Het nadeel van die goedkope cranksets is dat de kettingbladen geklonken zijn, dus niet te vervangen.
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... TY301.html
Maar ja, als ik een nieuw Stronglight kettingblad 38T/5 bolt/110 BCD nodig heb, ben ik ook 26 euro incl. verzending kwijt.
Zelf rijd ik 75% van de tijd op de 38T voor en 17-19 achter, wat een mooie kettinglijn oplevert. Ben als het stijgt wel jaloers op een 22T voorblad i.p.v. van mijn 28T ;-).
Weet je zeker dat je weer een 170 mm crank wil?
Ik ben niet helemaal zeker van een 170 mm cranck, maar in de bochten heb ik wel eens de grond geraakt, dus 175 doe ik maar niet, op het internet voelt men het verschil haast niet.
ik heb een zilveren 501 besteld bij Bikester, samen met de HG41, daar was alles op voorraad, en ik las een positieve ervaring hier.
Wat een uitzoekerij trouwens. Heel vaak niet op voorraad, of men belooft de hele wereld op Aliexpress, maar het voordeel verdwijnt met de verzendkosten. Toch heb ik wel aardige stuurversnellingen gekocht op Ali van Shimano.
Hermannetje schreef:
zo 10 okt, 2021 23:18
Wat een uitzoekerij trouwens. Heel vaak niet op voorraad, of men belooft de hele wereld op Aliexpress, maar het voordeel verdwijnt met de verzendkosten. Toch heb ik wel aardige stuurversnellingen gekocht op Ali van Shimano.
Er is nog steeds een onderdelenschaarste vanwege de pandemie. En met de huidige crisis in China (fabrieken staan stil) denk ik dat Aliexpress momenteel niet de beste keuze is. Dus fijn dat je hebt kunnen vinden.