Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine 11 naaf spoelen met Rohloff set? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Alfine 11 naaf spoelen met Rohloff set?

Niet voor fietsen die "met 35kg bagage over de Alpen gesleurd worden", al zal dat ook niet direct een gesloopte naaf opleveren. Maar volgens mij zijn niet alle leden van dit forum zodanig hardcore en zal er dus zeker een categorie zijn die met een Alfine 11 prima uit de voeten kan.
Belle schreef:
zo 17 okt, 2021 15:15
Wat doet een Alfine-naaf sowieso op dit forum? Als ik dit artikel mag geloven, dan zegt Shimano dat die naaf niet geschikt is voor heavy-duty trekkingfietsen en mountainbikes.
Bijna alles van de Noord Europese vlakte is prima te berijden met een Nexus 7, laat staan met een Alfine 11.
Er is al eens iemand met 3 versnellingen naar de andere kant van de wereld gefietst….

‘k wist niet dat het relevant zou zijn, de Alfine 11 zit op de Koga Signature van mijn vrouw. Hopelijk draagt dat voldoende goedkeuring van dit forum….
Peter01 schreef:
zo 17 okt, 2021 19:51
Alfine 11 zit op de Koga Signature van mijn vrouw. Hopelijk draagt dat voldoende goedkeuring van dit forum….
Nou?!
Er is vast een omgeschreven regel die .........
:lol: :lol:
Na wat verdere studie begrijp ik dat gebruikte interne materialen/componenten tussen de Alfine 11 en Rohloff -uiteraard -verschillen en dat het olie advies ook deels verklaren kan (de rest is natuurlijk marketing etc) Ik begreep van een Alfine 11 fietser dat het zweten van de olie langs de afdichtingen van de naaf iets meer was met Rohloff olie dan met Shimano olie. Ondanks dat er genoeg praktijkvoorbeelden zijn die rustig met Rohloff olie in hun Alfine 11 naaf rond fietsen koos ik maar voor het vertrouwde pad. Ook omdat het niet mijn eigen fiets is en ik over de tijd zelf niet kan voelen of ervaren hoe de naaf zich gedragen zal.

Inmiddels de olie ververst met Shimano Alfine SG-S700 olie. Twee lokale (betere) fietsenmakers hadden dit trouwens niet in de winkel en op mijn vraag of bestellen zou kunnen werd zeer moeilijk gekeken. Het is bij hen ook allemaal Rohloff wat de klok slaat. Dus maar op internets besteld.

Afbeelding

Een hele nacht uitdruppelen leverde op dat nog lang niet alles eruit was gelopen; kennelijk trekt de boel vacuüm en blijft de olie dan hangen in het slangetje. Gezien verhalen over lekken langs de afdichtingen leek het me persoonlijk goed om eventuele over- en onderdruk zo minimaal te houden. Dus liefst niet vacuüm trekken met de spuit bij het leeg laten lopen. Wat voldoende hielp was een paar keer het slangetje even iets los draaien zodat er lucht aangezogen kon worden via de nippel en toen liep de rest er zo uit. Uiteraard lekt het dan een druppel hier en daar, maar dat veeg je zo schoon.

Goede nieuws is denk ik dat ik geen slijpsel of ander residu kon ontwaren in de olie.

Afbeelding

Bij het vullen viel op dat de overdruk merkbaar aanwezig was; bij het loskoppelen van de spuit spoot het laatste restje olie in de slang er met volle kracht uit, waarna het resterende alsnog in de naaf kon zakken. Ik herinnerde me toen ineens de tip die ik had gezien om na het vullen de spuit eerst weer even terug te trekken om zo wat lucht terug te zuigen uit de naaf en zo de overdruk iets af te laten nemen alvorens je ontkoppelt :D


Helaas kwam ik er door deze studie wel achter dat deze naaf nog van de eerste serie is (de SG-S700, later opgevolgd door de SG-S701), de eerste versie van de naaf die nogal wat kinderziektes kunnen hebben. In dit geval merk ik dat er een schakel probleem is; versnelling 9 en 10 lijken hetzelfde en versnelling 11 trapt vervolgens een stuk lichter dan 9 en 10, dus dat is i.i.g. niet de hoogste versnelling. Dit is voor mijn egaa geen probleem, die komt toch niet hoger dan 8 of 9, maar als het mijn fiets was zou me dit dwars zitten. Ik las al dat de kabelafstelling ook erg nauw komt kijken bij de Alfine serie (de 11 nog kritischer dan de 8) en er zijn zelfs lieden die bij de afstelling niet op de gele nokjes vertrouwen, maar zelf op gevoel en/of geluid afstellen. Wellicht is een nieuwe versnellingskabel een eerste goede stap, wellicht dat die teveel opgerekt is of niet meer voldoende soepel bewegen kan.
Je opmerking m.b.t. de onder- en overdruk komt me bekend voor, ook van bijvoorbeeld de Pinion. Als je kijkt wat de ruimte binnen in zo’n naaf is en je trekt daar de door de tandwielen en olie ingenomen ruimte van af dan hou je mijns inziens bar weinig over. Als je met een spuit de olie gaat afzuigen dan creëer je zodoende al gauw een forse onderdruk in de naaf (of Pinion-bak) iets waar keerringen over het algemeen niet zo van gecharmeerd zijn. Hetzelfde gaat op voor het vullen.
Zelf heb ik het idee om tijdens het aftappen en vullen een dunne slang door de aftap/vulslang te leggen zodat er geen onder- of overdruk zal ontstaan, maar ik moet de mijne nog olie verversen, dus de praktijk moet nog even blijken.
Goed idee lijkt me ja. Een dubbel uitgevoerd slangetje zou dit probleem met over en onder druk mooi kunnen oplossen.
Het is altijd een mooi moment als twee mensen zeggen elkaar te begrijpen.
Ik zou ook graag tot dit selecte groepje van elkaar begrijpenden horen.

Is het @Peter01 of @Speeder300 gegeven een tekening van hun idee te maken?
Ja dat heb je al gauw met liefhebbers.

Ik heb er zelf geen concreet idee bij. Ik zou bijv niet weten hoe je met een dubbele slang kunt voorkomen dat de olie die door de ene slang loopt, weer meegezogen wordt door de 2e ontluchtingsslang. Die zou dan dus korter moeten zijn qua lengte.

De in mijn ogen al zeer beperkte diameter van de huidige vul opening / slang is een 2e uitdaging. Hoe ga je 2 slangetjes in passend krijgen?
stel: je kunt twee slangetjes aansluiten: één om er lucht in te laten als je via de andere slang er de vuile olie uit laat lopen.
en bij vullen: de ene slang om lucht uit de naaf te laten als je via de andere slang olie in de naaf doet lopen.

nu nemen we één iets dikkere slang. daarIN laten we een tweede dunnere slang lopen. de dunnere slang is voor de lucht (en gaat over- of onderdruk in de naaf tegen). de dikkere slang is voor de olie-stroom. (de oplettende lezer heeft het al opgemerkt: ik zeg nog niks over aansluiten of afdichten van de dunne en dikkere slang onderling)

dit is theorie en dat is natuurlijk leuk en fijn.
met een tekening volgt iets richting de uitvoering en daarna...
volgt de praktijk :D
Mannen, ik heb goed nieuws voor jullie: het systeem dat ik beschreef heb ik liggen. Nu moet ik wel toegeven, het is handig als je iemand kent die veearts is, of er bij werkt als assistent o.i.d. Het olie aftap- en vulslangetje kennen we wel, vaak een siliconen dingetje van toch wel een paar millimeter, en voor de beluchting gebruik ik een flinterdun slangetje dat bij operaties e.d. gebruikt wordt. Het minuscule naaldje op de “beluchtingsslang” prikt gewoon vloeistofdicht door de zijwand van de siliconenslang en kan dan middels een spuitje gebruikt worden om lucht aan te voeren in de (in mijn geval) Pinionbak waardoor de olie er uit gaat lopen via de conventionele siliconenslang. Tijdens het vullen is het principe omgekeerd (voor de duidelijkheid, het dunne slangetje wordt doorgeschoven tot in de bak of naaf).

Ik kwam mede op het idee door verhalen op Duitse forums waarbij mensen er in slaagden om vijf druppels olie uit hun Pinion af te tappen, maar vervolgens wel het advies kregen om er de 60 ml verse olie in te persen met de bij de set geleverde spuit ?!
Overigens, je bent er ook al als je een slangetje gewoon in de vul opening kunt vrotten, en daarnaast een tandenstoker oid er naast bij steekt zodat er lucht langs de slang kan ontsnappen.

Nu zit dat slangetje aan een nippel die lucht dicht op het vul gat wordt aangesloten. Maar die nippel kan je misschien er gewoon afhalen. Het slangetje zal dan wel alsnog dunner moeten zijn dan de huidige om in het vul gat te passen lijkt me.
Een versnellingsnaaf met een automotor vergelijken gaat mank. Automotoren worden gewoon ververst met olie en een nieuwe oliefilter geplaatst. Zelden gespoeld. De moderne motor oliën hebben voldoende dopes op fijne deeltjes zevend te houden en de grove af te vangen in de oliefilter. Versnellingsbak olie in personenauto's worden bijna nooit meer ververst. Vele versnellingsbakken hebben geen aftapplug.

Zo ver ik weet gebruikt Rohloff milieuvriendelijke minerale smering in de versnellingsnaaf. Spoelen kan nooit kwaad. Heb een wereldfietser ontmoet met een Rohloffnaaf die nooit spoelde. Hij werkte in een vrachtautowerkplaats en ververste de Rohloff jaarlijks met synthetische naafolie die gebruikt wordt in de reductienaven van zware vrachtauto's. Nooit problemen gekregen met de afdichting of oliekeerringen.
PietV schreef:
za 10 sep, 2022 16:47

Zo ver ik weet gebruikt Rohloff milieuvriendelijke minerale smering in de versnellingsnaaf. Spoelen kan nooit kwaad. Heb een wereldfietser ontmoet met een Rohloffnaaf die nooit spoelde. Hij werkte in een vrachtautowerkplaats en ververste de Rohloff jaarlijks met synthetische naafolie die gebruikt wordt in de reductienaven van zware vrachtauto's. Nooit problemen gekregen met de afdichting of oliekeerringen.
Op een Duits fietsforum heeft iemand eens een analyse laten maken wat er in een fles met Rohloff olie en in Rohloff spoelolie zit. Volgens mij heb ik lang geleden de link daarheen wel eens geplaatst. En anders vast wel terug te vinden met wat slimme Duitse zoektermen in je favoriete zoekmachine.

Zelf van de week toch maar weer 2x250ml gekocht bij B4T.
Niet de Rohloffolie was onderzocht, maar de Reinigungsol.

viewtopic.php?f=8&t=36629&p=405537&hili ... ff#p405537
Speeder300 schreef:
wo 07 sep, 2022 19:49
Ik kwam mede op het idee door verhalen op Duitse forums waarbij mensen er in slaagden om vijf druppels olie uit hun Pinion af te tappen, maar vervolgens wel het advies kregen om er de 60 ml verse olie in te persen met de bij de set geleverde spuit ?!
Dat is vrij normaal volgens Pinion. Ik haal er best wat uit bij een wissel, maar ik laat de bak ook altijd een nacht schuin staan en trek de olie er vervolgens om de paar uur een keer uit. Met betrekking tot druk geeft Pinion aan dat het voldoende is om de spuit na het trekken weer een keer in te duwen voordat je de nippel dichtdraait.
zwerfkat schreef:
za 10 sep, 2022 21:02
Dat is vrij normaal volgens Pinion. Ik haal er best wat uit bij een wissel, maar ik laat de bak ook altijd een nacht schuin staan en trek de olie er vervolgens om de paar uur een keer uit. Met betrekking tot druk geeft Pinion aan dat het voldoende is om de spuit na het trekken weer een keer in te duwen voordat je de nippel dichtdraait.
Volgens Pinion, ja. Je moet het mij als simpele werktuigkundige maar niet kwalijk nemen, maar van lui die een tandwielkast ontwerpen met de aftap ergens aan de bovenkant (P18) neem ik weinig aan. Of, eigenlijk, helemaal niets :wink: .
Bovenkant is een beetje overdreven, maar inderdaad niet op het laagste punt. Ik ga er vanuit het niet zo’n probleem is bij een bak (anders dan bij remmen..), hooguit minder gemakkelijk. Maar een ieder natuurlijk zijn eigen methode :)
Ik wil natuurlijk niet zeuren, maar ik heb me meermaals afgevraagd waarom Pinion aan de onderkant van de bak geen doodgewone aftapplug geplaatst heeft. In dat geval zou je bij het olie-vervangen de vul-opening aan de bovenzijde kunnen gebruiken als beluchting, daarna de aftapplug er uit, en een half uurtje zo laten staan.
Voor zo ver ik heb begrepen komen de twee initiatiefnemers van Pinion nota bene van de versnellingsbak-afdeling van Porsche. Ik heb er ook een mailtje aan gewaagd richting Pinion om eens te vragen wat de achterliggende gedachte was, maar helaas geen reactie ontvangen.
De enige reden die ik kan bedenken is dat ik heb gelezen dat het huis van de Pinion een gefreesd stuk is en geen gietstuk. Bij de laatste kun je zonder probleem een aftapplug in de gietmal meenemen.
De jaarlijkse oliewissel van mijn P1.18 weer gedaan.
Er kwam evenveel uit als ik er vorig jaar heb ingestopt (60ml). :)

Afbeelding