Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine 11 naaf spoelen met Rohloff set? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Alfine 11 naaf spoelen met Rohloff set?

Accoord dit kan ik allemaal volgen. Terug naar het onderwerp: welk probleem lossen we op met een ander smeerregime voor Rohloff- of Alfinenaaf?
Wat wij Spoelolie noemen, heet op Rohloff.de Reinigungsol.
Het is heel verleidelijk om dat woord te vertalen als reinigingsolie waarmee je vaste drab uit je naaf kan losweken.

Maar Spoelolie is gewoon verdunde Speedhubolie.
Dat heeft iemand eens uitgezocht als schoolopdracht.
En de Finse variant van Elan beveelt aan om 's winters wat Spoelolie in de naaf te gieten, voor mensen die de vrij dikke alle jaargetijdenolie gebruiken.

Moet je de olie gebruiken die door de fabrikant van de naaf wordt aanbevolen?
Iemand heeft eens 20000 km met olie van Castrol in zijn Rohloff gereden.
Volgens hem hebben zelfs de kunststofonderdelen in de naaf er niet onder geleden.

Ik was heel verbaasd hierboven te lezen dat er in oude Speedhuboil drab zit.
Vooral omdat Rohloff bij gloednieuwe naven niet aanbeveelt om de olie al na 1000 km te verversen.

https://www.rad-forum.de/topics/294001#Post294001
Also schleift das Sekundärschaltseil an den Einführungsstutzen.
Ja,ja.

En wat zou 5W40 olie doen?
De 5w40 olie dringt snel door tot in de kleinste onderdelen van de motor, waardoor er brandstof bespaard wordt en er minder slijtage is. Bij hogere temperaturen blijft 5w40 motorolie dik genoeg om de motor goed gesmeerd te laten lopen. Dit voorkomt beschadigingen of vastlopen van onderdelen en het zorgt ook voor een goede afvoer van warmte en verontreinigingen.
Speeder300 schreef:
zo 10 okt, 2021 11:09

Dat klopt; zo kan ik er nog steeds met mijn kop niet bij dat de P18 van Pinion niet gewoon via een aftapschroef aan de onderzijde afgetapt kan worden. De twee eigenaren komen nota bene uit de versnellingsbak-wereld. Ik heb er een mailtje aan gewaagd, maar (uiteraard) geen reactie gekregen.
Kreeg je niet de tip een C12 te kopen? Daarmee kun je dat wel ;)
De reinigingsolie van Rohloff (ik zou niet weten hoe ik reinigungsol anders zou moeten vertalen / interpreteren?) is dus op z’n minst ook gewoon een IGH olie, maar dan een veel dunnere variant / andere viscositeit. Over additieven weten we niets of te weinig.
Hoe dan ook, spreekt Rohfloff over het spoelen van de hub mbv de reinigungsol. En lijkt precies hetzelfde bedoeld te worden bij de Alfine 11.

Ik vind dat logischer dat je iets zoiets als een naaf kunt spoelen met een dunnere / andere variant van de IGH olie waarmee de naaf weer een jaar of 5000km mee vooruit moet kunnen (dan verwacht je meer beschermende en smerende eigenschappen boven reinigende)
ik lees nog eens een pagina overnieuw en volgens mij spoelt de olie een motor of versnellingsbak juist continue (door). de olie heeft zulke eigenschappen dat tijdig vervangen zorgt voor het mee afvoeren van allerlei vervuilingen (zoals slijtagegedeeltjes en stoffen). spoelen is dan in principe niet nodig en is extra. spoelen kun je preventief doen of als de omstandigheden zo zijn dat je bepaalde risico's loopt dat de olie het niet aankan: veel korte ritten, lange stilstand, zware mechanische belasting voor de boel op temperatuur is, enzovoort.
overigens is er allerlei jargon over olieën: dun of dik als termen bij de viscositeit en de temperatuur is dan zus of zo... analyseer alsjeblieft eens een diagram waar temperatuur en eigenschappen staan en dan zul je zien dat olie olie niet echt dunner wordt en/maar multigrade-olie heeft juist al de smerende eigenschappen bij de bekende bedrijfstemperatuur al vanaf de lage temperatuur van de start of een minder warm seizoen. ik bedoel: het werkt met olie vaak net anders dan hoe we het verwoorden (ik kan het effe niet scherpen toelichten, sorry, knallende hoofdpijn). (ik zou eigenlijk een kopietje uit het handboekje bij m'n motor moeten bijvoegen om het te illustreren, maar dat komt er even niet van)
Ik zou gewoon lekker de aanwijzingen van de fabrikant volgen, niet moeilijk gaan doen. Spoelen met de door hen voorgeschreven olie werkt gewoon.
Leon schreef:
za 09 okt, 2021 16:26
.... De motor van een auto zelf wordt helemaal niet gespoeld. Dat is aftappen en vullen. ....
Motorfabrikanten maken dan ook gebruik van een tovermiddel. Dat heet "filter".
Poppink schreef: ... petroleum heeft een lage viscositeit en reinigt daarom goed en spoelt mooi uit. ...
De viscositeit zegt totaal niets over het reinigend vermogen van olie (of welke vloeistof dan ook).

Oliën zijn dusdanig ontwinkeld dat ze het vermogen hebben om vuil- of slijtage-deeltjes in te kapselen. Die deeltjes worden vervolgens afgevangen in het filter. Dit in tegenstelling tot olie die tot de jaren 50/60 werd gebruikt. Die zorgde slechts voor het "zwevend" houden van die deeltjes zodat ze ergens in via een centrifugaal schijf uit de olie geslingerd werden. Die schijven moesten dan weer regelmatig worden schoon gemaakt.

Versnellingsnaven hebben geen filter, dus de ongewenste deeltjes die in de olie zitten moeten er op een andere manier uit: aftappen dus. Omdat vuil/slijtage deeltjes zich zullen verzamelen aan de wand van de naaf (door de centrifugaal werking van de draaiende naaf), is het aan te bevelen om te spoelen. Afhankelijk van de stoffen (dopes) die de oliefabrikant toevoegt aan zijn product, zal dit een aparte reinigingsvloeistof zijn, of de dezelfde olie als bij normaal gebruik. Omdat die normale olie nog niet verzadigd is met vuil/slijtage deeltjes kan die dus makkelijk die stoffen opnemen. Aan de eigenschap om in te kapselen zit uiteraard een maximum, afhankelijk van de additieven. Naaf fabrikanten hangen daar blijkbaar die 5000 km aan.

Groet,
Tom.
hoogframe schreef: :idea:
Lees net de bijdrage van Hoogframe.
Sluit me daar volledig bij aan.

Groet,
Tom.
Het wordt langzaamaan wel een draadje om door te spoelen :wink:
Jurr schreef:
zo 10 okt, 2021 17:18
Kreeg je niet de tip een C12 te kopen? Daarmee kun je dat wel ;)
Nee, ik kreeg helemaal niks terug. Maar dat zei me ook al wat. :wink:

By the way, m.b.t. de olie uit de naaf (of voor mijn part uit een Pinion): ik heb de olie zelf nog niet gezien maar lees wel steeds weer dat de afgetapte olie nogal zwart is, voor veel mensen is dat reden om te denken “net op tijd, dat olie verversen is toch echt wel nodig”.

Het merkwaardige is echter dat nu juist een versnellingsbakolie normaalgesproken niet donker wordt, in motorolie zitten (o.a.) detergente en dispersante dopes omdat deze olie in staat moet zijn om verbrandingsresten op te nemen (en dat is dan met name kool en koolafzettingen), maar in een versnellingsbak gebeurt eigenlijk vrij weinig, alleen wat slijpsel van de vertandingen (vaak microscopisch klein als er tenminste niks goed fout is in je naaf). Wat ik zelf eigenlijk denk (maar nogmaals, ik heb zelf nog geen aftap-olie gezien) is dat de olie in een Rohloff, Pinion, of een Alfine gewoon gebruikt wordt als drager voor grafiet, dat zou dan ook de drab kunnen zijn waarvan iemand in het begin van dit topic een foto plaatste. Niets ernstigst dus, vooral omdat de drab niet magnetisch bleek te zijn.
Ik kreeg dit idee eigenlijk door het vet dat Shimano voorschrijft voor de rollerbrakes, ik heb zo’n tubetje, is gewoon grafietvet, als de temperatuur in de rem bij een knappe afdaling zo heet wordt dat vet ontleedt en bij “gewoon” vet de rem (dus) vastslaat gebeurt er bij grafietvet niets, het grafiet “blijft over” en smeert lekker verder. Ik weet het niet zeker, maar binnenkort moet ik een flesje olie voor de Pinion bestellen, dan zal ik er eens met een flinke ledlamp doorheen schijnen.
Speeder300 schreef:
ma 11 okt, 2021 16:44
Wat ik zelf eigenlijk denk is dat de olie in een Rohloff, Pinion, of een Alfine gewoon gebruikt wordt als drager voor grafiet.
Of molybdeensulfide?
Speeder300 schreef:
ma 11 okt, 2021 16:44
Wat ik zelf eigenlijk denk (maar nogmaals, ik heb zelf nog geen aftap-olie gezien) is dat de olie in een Rohloff, Pinion, of een Alfine gewoon gebruikt wordt als drager voor grafiet,
Als ik dit zo allemaal lees dan is mijn primaire reactie om van Kroon-oil een blikje spoelolie (Classic) aan te schaffen en voor de smering een flacon Hanseline kettingolie met grafiet. Te proberen waard, mijn Rohloff is pas 12 jaar oud.., kan wel tegen een stootje (en ook wel eens een jaartje overgeslagen qua verversing eerlijk gezegd, maar heb ook nog 2 setjes liggen....). Wellicht voor een Alfine ook toepasbaar.

(Maar ja, een overweging en zal natuurlijk hier vast reacties uitlokken (als ze maar niet tenenkrommend worden gezien volgens de definitie van sommigen, want dan moet de moderator ingeschakeld worden....)
keesm54 schreef:
ma 11 okt, 2021 18:28
Te proberen waard, mijn Rohloff is pas 12 jaar oud.., kan wel tegen een stootje (en ook wel eens een jaartje overgeslagen qua verversing eerlijk gezegd
Daar zeg je zoiets. Ik vond het nogal merkwaardig dat bij bijvoorbeeld Rohloff ten zeerste aanbevolen wordt om élk jaar de olie te verwisselen terwijl ze aan de andere kant (meen ik) zeggen dat je gerust door kunt fietsen als de olie uit de naaf is gelekt.

Zelf heb ik sterk de neiging om de olie een leven lang in de naaf (of in mijn geval: de bak) te laten zitten. Qua pure (stand)tijd is eigenlijk alleen verzuring van belang en dat zal zo hard niet gaan, en zo hard slijten dat op den duur de metaaldelen door de tandwielen draaien zal toch ook wel niet?
Speeder300 schreef:
ma 11 okt, 2021 19:16
Zelf heb ik sterk de neiging om de olie een leven lang in de naaf (of in mijn geval: de bak) te laten zitten. Qua pure (stand)tijd is eigenlijk alleen verzuring van belang en dat zal zo hard niet gaan, en zo hard slijten dat op den duur de metaaldelen door de tandwielen draaien zal toch ook wel niet?
Dat klinkt mij volkomen nuchter. Hoe slecht moeten die dingen zijn als een jaarlijkse oliewissel noodzakelijk is?
We doen hetzelfde hier thuis met een nexus8. Matig ding natuurlijk. Wordt nu 9 jaar misbruikt. Als ik de vette drek rondom het wiel moet geloven is de naaf sinds een jaar of 5 echt wel leeg.

Hij loopt intussen nog dikke prima.
Speeder300 schreef:
ma 11 okt, 2021 19:16
... zal toch ook wel niet?
Tja, ik lees hier enige twijfel. Je laat het nu toch niet afhangen van het aantal "wel" en "niet" reacties?

Mijn idee:
Stel, olie wissel om de 10000 km. Tegen die tijd ben je misschien ook wel aan nieuwe banden toe. Wat is dan het punt om meteen even voor 2 tientjes Pinion olie mee te bestellen?
Het probleem ontgaat me dus.

Groet,
Tom.
@Tom vds: het gaat er ook niet om wie wel/niet ergens mee eens is naar mijn mening. Bij mij is het ook het gevoel of een olie wisseling nodig is of niet. Heb 2 jaar al niet de olie ververst van de Rohloff, fietst nog lekker (5k/jr.) .
Maar ga komende maanden vanwege slijtage/speling voortandwiel, achtertandwiel (heb nog oude liggen, geen splining) en ketting vervangen van mijn configuratie en dan neem ik olieverversing van Rohloff gelijk mee (maar dat is ook meer gevoel dan dat ik denk dat het echt nodig is).
Tom vds schreef:
ma 11 okt, 2021 20:14
Tja, ik lees hier enige twijfel. Je laat het nu toch niet afhangen van het aantal "wel" en "niet" reacties?

Mijn idee:
Stel, olie wissel om de 10000 km. Tegen die tijd ben je misschien ook wel aan nieuwe banden toe. Wat is dan het punt om meteen even voor 2 tientjes Pinion olie mee te bestellen?
Het probleem ontgaat me dus.
Het is voor mij ook geen probleem, eerder een overpeinzing. Die 10.000 van jou klinkt al heel wat realistischer dan “elk jaar”. Maar goed, we raken misschien iets te veel of-topic, alhoewel wat filosoferen over een onderwerp ook zijn goede kanten kan hebben.
Filosoferen ... gevoel ... bij Rohloff zullen ze Holländer die over techniek discussiëren niet echt snappen denk ik. :D
daulagari schreef:
zo 10 okt, 2021 08:52
Speelt dat inderdaad niet bij een fietsnaaf? Bij mij is de olie die uit de Rohloffnaaf komt altijd zwart en als ik de afgewerkte olie laat staan vormt er zich onderin de pot een soort kleiachtige substantie. Magneet bijgehouden maar echt "magnetisch" is het niet.
Hier is het wel magnetisch hoor. Je moet de bokaal maar eens opschudden om alles terug in suspensie te brengen en vervolgens met kleefband een magneet tegen de zijkant kleven en 3 dagen laten staan. Leverde bij mij toch een flinke 'klei'-bult ter hoogte van de magneet op.

Greetz
Bram
Als je ziet wat er voor een vieze zwarte of grijze stinkende drab er uit een Rohloff naaf komt na een jaar en rond de 5000km dan snap je wel waarom hij gespoeld moet worden.
Alfine en Pinion olie is dikker en komt een stuk minder olie uit de naaf bij het spoelen maar is net zo vies.